Buitenbak bouwen ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Buitenbak bouwen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:06

Zoals in de titel al vermeld staat ben ik van plan om een Buitenbak te bouwen.
Nu ken ik eigenlijk niemand in mijn omgeving die dat heeft gedaan.
Ik beschik over een weide van 2 hectare en wil een bak bouwen van 20 x 40 meter.

De weide is een droge weide waar het water snel weg zakt.
De bak wordt een gewone zandbak haha dus niks met drijnage ofzo.
Ik heb het ongeveer berekend en verwacht zo'n 150 a 200 euro kwijt te zijn.

Wie heeft hier ervaring in?
Wat zijn tisp of dingen waar ik op moet letten?

En wat waren de kosten ongeveer voor jullie?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:09

Ik zou eerst even bij de gemeente informeren of het wel is toegestaan, gemeentes kunnen erg moeilijk doen om een bak. Overigens ga je het met €200 niet redden, van dat geld kan je net een vergunning aanvragen als het niet meer is.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:14

luffwinny schreef:
Ik zou eerst even bij de gemeente informeren of het wel is toegestaan, gemeentes kunnen erg moeilijk doen om een bak. Overigens ga je het met €200 niet redden, van dat geld kan je net een vergunning aanvragen als het niet meer is.

Vergunning was niet nodig zij het gemeente huis aangezien we in buitengebied zitten en we nog voldoende grond hebben om te mogen bouwen.
weet niet precies hoe het zit maar dat vertelde dat mannetje mij :P

luffwinny

Re: Buitenbak bouwen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:18

Heb je zwarte grond boven en eronder wit zand? Dit zou je kunnen laten omkeren , dat wit zand boven komt. Vaak is dat zand wel zwaar om in te rijden, je zou er dan eventueel kokosvezels doorheen kunnen doen maar dan krijg je wel een ander kostenplaatje. Houtsnippers word glad en modderbende dus daar zou ik niet aan beginnen . De betere bodems zijn gewoon duur helaas. Succes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:20

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:26

pien_2010 schreef:
TS zou je jouw berekening vrij willen geven? Ik wil het zelfde doen op de wei over een tijd dus ga dit wel volgen.
In mijn zoektoch kwam ik dit verhaal tegen op internet, wellicht ook interessant voor jou http://www.divozaforum.com/divoza-forum ... ijbak.html .

Ik vind dat nog wel veel geld in dat verhaaltje van Divoza.

Ik heb eigenlijk een beetje geluk met de boel. We hebben nog stuk of 30 palen waar ik het wel mee moet redden om een rand te maken. Daar om heen doe ik groen lint wat we overal in de weide hebben. Dus die spullen heb ik al. Het enige is dus dat het gras in dat gedeelte weg moet of omgegraven.

Idd heb ik gedacht over zwart zand maar dat dreineerd zo lastig!! dus dat wordt snel modderig.
Nu kan ik via een kennis erg goed koop aan witzand komen...

Ik heb het nog nooit gedaan en vroeg me dus een beetje af hoe de bouw bij anderen ging.
Dat worteldoek doe ik niet aangezien de paarden er ook in staan en dan eigenlijk al het onkruid wel wordt op gesmikkeld door mijn grasmaaiers haha

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:27

€150-€200,-?? Waar doe je dat van? Voor alleen al een laag zand (geschikt zand voor paardenbak) ben je zomaar €2500,- (minimaal) kwijt..
Dan moet er nog een bakrand omheen, neem ik aan? Die kun je zo duur maken als je wilt natuurlijk.
Heb je een vergunning? Reken erop dat de prijzen per gemeente verschillen, maar dat is ook een flinke kostenpost.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:35

Waar ik wel rekening mee zou houden met het bouwen, is water aanleggen. Bij mij op stal hebben ze een 6tal sproeiers op de rand van de bak gemonteerd en dat werkt SUPER! Als het (te) droog is, kan ik de sproeiers aanzetten tijdens het poetsen en opzadelen en heb ik daarna een super mooie baan.
Laatst bijgewerkt door Kala op 17-08-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:36

Jibbel schreef:
€150-€200,-?? Waar doe je dat van? Voor alleen al een laag zand (geschikt zand voor paardenbak) ben je zomaar €2500,- (minimaal) kwijt..
Dan moet er nog een bakrand omheen, neem ik aan? Die kun je zo duur maken als je wilt natuurlijk.
Heb je een vergunning? Reken erop dat de prijzen per gemeente verschillen, maar dat is ook een flinke kostenpost.

Zoals ik hier boven al had getypt ben ik bij het gemeente huis geweest. op een kavel (in dit geval weide) heb je een max aaltal vierkante meters wat je mag bouwen. Wij zijn daar nog lang niet over heen en heb daarom geen vergunning nodig van de gemeente.

Een bakrand heb ik hier boven ook al beschreven. het wordt een rand van weide palen en 3 verschillende hoogtes breed dik lint... dit hebben we nog liggen en kan prima functioneren als bak.

Verder was ik vooral benieuwd naar de ervaringen van andere mensen hoe bij hun de bouw is gegaan en waar ik op moet letten oid.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:36

Lijkt me toch dat je de grond moet laten keren, en dan zit je op zijn goedkoopst toch nog steeds ergens tussen de €500-€1000 tenzij je gewoon op het gras gaat rijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:39

We hadden ongeveer tegelijk gepost TS.
Ondanks je toelichting vind ik €150-€200,- nog steeds erg ambitieus. Maar het zou leuk zijn voor je als het lukt met zo'n budget.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:33

Patsab schreef:
Lijkt me toch dat je de grond moet laten keren, en dan zit je op zijn goedkoopst toch nog steeds ergens tussen de €500-€1000 tenzij je gewoon op het gras gaat rijden.

Dan krijg je lijkt me toch echt een rot bodem??
aangezien het gras dan helemaal kapot wordt gereden... en je niet kan slepen ofzo.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:52

baszo17 schreef:
Patsab schreef:

Dan krijg je lijkt me toch echt een rot bodem??
aangezien het gras dan helemaal kapot wordt gereden... en je niet kan slepen ofzo.

Precies, maar als jij een goed berijdbare bak kan krijgen voor je gestelde budget dan wil ik graag weten hoe :j Denktoch dat je je budget iets moet opschroeven ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 00:14

zand naar boven halen en grond eronder is in elk geval een dag werk met flinke kraan. Kost al snel 800 euro. Hoe de bak wordt hangt van het soort zand af.

Afgraven zode en opbrengen laagje zand heb ik gedaan op mijn zandpaden. Deels met drainage eronder. komende winter kan ik pas beoordelen hoe dat zich houdt. Bij droge doorlatende grond denk ik dat dat ook goed moet gaan mits de laag de juiste dikte heeft en geschikt zand. Niet te dun waardoor ze erdoor trappen en gaat vermengen met de zwarte grond, niet te dik waardoor de bodem te zwaar wordt en/of te mul

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 05:51

Zet palen om de 3 meter en zet ze schuin. Zet op elke hoek een biels (diep ingegraven) dan kun je daar goed strak om trekken. En vraag iemand uit de buurt of die keer wil ploegen/eggen (voor niks anders is je budget op :+).