Tips kleinschalige groepsstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder2009

Tips kleinschalige groepsstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:47

Graag zou ik mijn 3 paarden in een groepshuisvesting houden. Plan is een stal van 5 x 6 en aangrenzende paddock van circa 9 x 6, waar ze in en uit kunnen lopen. Tussen de stal en paddock komt een pad van 2 meter verhard. Aan de korte zijde van de stal komt een voergang, hooi/kuil kan dus buiten de stal gelegd worden, wel droog en overdekt. Helaas zijn het nog plannen, we moeten nog toestemming van de gemeente krijgen. Graag zou ik jullie ervaringen eens horen over het houden van paarden in een groep.
Heeft er iemand tips voor o.a.:

- welke bodembedekking in stal (ik denk aan rubber tegels/matten en een stukje daarvan bedekt met stro of vlas)
- stalindeling
- wat is een handige bodem voor de paddock, ben bang dat ze zand veel mee naar binnen lopen
- hoe kan er het beste ruwvoer gevoerd worden (onbeperkt durf ik niet, want ik heb nogal eens "vet" kuilvoer). Werk nu wel met een slowfeeder met rooster, maar kan niet zeggen dat ze er echt langzamer van eten. Bovendien vind ik die karabijnhaken niet zo handig werken.
Dit vind ik een geweldig systeem: de Stable Grazer http://www.youtube.com/watch?v=weZUCVpOAzA , 't liefst zou ik zoiets maken.
- hoe verdeel ik het krachtvoer (de een heeft meer nodig dan de ander) zonder dat de ander er bij kan.

Zie graag julie reacties.

friesiszwart

Re: Tips kleinschalige groepsstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:17

Goed idee en mooi als je het kan realiseren.

Je geeft aan dat je het hooi droog buiten de stal kunt leggen. Op het moment dat je wat vetter voer hebt kun je dus makkelijk doseren, vaker kleine beetjes zodat zij toch over de gehele dag te eten hebben.

Bij ons was de paddock vrij snel blubberig waardoor wij deze afgelopen winter hebben laten bestraten. Ideaal vooral nu er zoveel regel gevallen is is de paddock bestraat. Kunnen de paarden toch naar buiten zonder het land kapot te lopen.

Binnen zou ik stro neerleggen.

Het krachtvoer zou ik geven als je met het paard gewerkt hebt, indien zij even veel krijgen op hetzelfde moment en uit elkaar. Ik heb een groep van zes paarden waarbij er een twee keer brokken krijgt per dag en aangezien zij de hoogste in rang is kan zij dit probleemloos opeten.

succes met je plannen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:30

Voorwaarde is wel dat jou paarden dan heeeel erg goed met elkaar op kunnen schieten!!! Met name de paddock zou ik zeker 3 - 4 keer zo groot maken anders heb je serieus risico op problemen bij een groep die elkaar net ietsje minder goed ligt of met een bazig type erbij.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:37

Ik zal in de zomer rubberen matten op de grond leggen en in de winter misschien stro, vlas of zaagsel. Als je niet onbeperkt hooi wil geven, kan je het meerdere keren per dag in zo'n ding doen. Vind het er goed uitzien.
Ook zou ik een stukje betegelen en de rest zand. Heb geen ervaring of het veel naar binnen sleept, maar dat lijkt me niet zo'n groot probleem. Je kan in de ochtend de paarden aan een halster ver uit elkaar zetten zodat ze niet bij hun voer weg kunnen lopen, maar wel een beetje kunnen rondkijken. Een goede vriendin heeft halster aan de hekken hangen, de paarden weten hun plekjes al en gaan bij hun halster staan en zij doet ze eerst de halsters om en dan geeft ze eten. De paarden kunnen elkaar niet trappen. (Nu staat ze gewoon los omdat ze elkaar heel goed kennen en ze allemaal langzaam eten) Weet niet of dit systeem werkt, heb het ook nog nooit gezien, maar zij was er erg positief over.
Succes en ik hoop dat je droom werkelijk word :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:46

Voor 3 paarden te weinig leef ruimte!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:55

Ik heb voor mijn paarden een paddock van ruim 30 mtr lang aan de ene kant is hij 7 mtr breed en dat loopt schuin naar 13 mtr breed aan de andere kant. De helft is steen en de andere helft zand. Ze hebben boxen van 3 × 4,5 die altijd open staan. Nu lopen er 2 paarden, maar er kunnen er 3 lopen. Kleiner zou ik niet willen. En er is een afdak van 2 x 16 voor de stallen. Ik voer hooi in de stallen vanuit hooinetten.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:04

nu heb ik voor 2 ijslanders en een shet met veulen een heel grote paddock 35 bij 40 ongeveer,stal wordt gebouwd ze krijgen een inloopstal van 11 bij 3,5 daarachter nog 2 losse boxen.

hooi krijgen ze in slowfeeders ,ik geef bietenpulp in een emmer met touw die ik omhang zo krijgt de snelle eter niet de kans om de ander te verjagen.

Bij ons vorig huis had ik maar een kleine paddock en dezelfde paarden ging ook goed hoor,je ruikt alleen op warme dag de urine wat meer.
altijd beter als een stal van 3x3 waar ze een hele dag in moeten staan.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:07

Dank voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee! +:)+
Friesiszwart, zijn jouw paarden beslagen? ivm bestrating, lijkt me dat de hoeven dan zo snel slijten.

Het liefst wil ik hooi niet iedere keer moeten geven, daarom lijkt iets als de Stable Grazer me wel wat. Kennen jullie dat systeem? Nu krijgen ze 4 x per dag, en kost het me best wat tijd.

Mijn oude merrie is nogal een bazig typetje. Ze geeft regelmatig een mep of een snauw naar de anderen en dan is het weer duidelijk. Nu staan ze overdag in mijn rijbak van 28 x 14 meter. Als ze uitvalt tegen de anderen, hebben ze ook niet de hele bak nodig om haar te ontwijken, dat is maar een stukje. Ik zou ook liever meer ruimte hebben, maar helaas zit dat er niet in. Misschien dat ik er nog een paar meter bij kan trekken, maar daar houdt het wel mee op. En idd ben ik het met Lukka eens, dat het beter is dan een hele dag in een box van 3 x 3.

Ipsilonka, hoeveel paarden heb jij?
Het is de bedoeling dat de stal open blijf staan, zodat ze 24/7 in en uit kunnen lopen. In de toekomst zal het verharde pad ook nog overkapt worden.

Overigens gaat het om 2 KWPN-ers en een haflinger, dus dat scheelt nog iets :)

Lukka, wat voor slowfeeders gebruik je, en heb je foto's van de emmers? Klinkt een beetje eng...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:13

Wij hebben ook inloop stallen. Met een bestraat stuk ervoor.
In de stallen liggen nu matten.

Op mijn vorige stal hadden we 2 grote inloopstallen en daar lag niks in. T zand liepen ze zelf naar binnen en dat bleef daar over t algemeen droog.

Ook hebben we een tijdje stro korrel gehad.dit dan alleen in de winterperiode. Zomers dus niks gewoon t zand wat ze naar binnen liepen.

Je moet namelijk ook rekening houden met je mest afvoer.en met stro is dat best veel.
En als je paarden hebt die constant je stro op eten dan heb je geen bodembedekking meer over

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:19

Nee, klopt Merry, maar ik vind het wel prettig als ze wat te knabbelen hebben. En idd, zou het wel fijn zijn als het dagelijks onderhoud wat minder tijd kost dan nu.
Hoe bevallen je matten, gaat dat goed met urine en zo?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:46

Maar als ik het goed begrijp heb je ook nog een rijbak? Dan kunnen ze daar zelfs nog even de beentjes strekken. Ben het er helemaal mee eens, stukken beter dan een stalletje van 3x3

Ik zou overigens geen bodembedekking gebruiken in de schuilstal, misschien wel in de winter als het heel koud is en zwaar vriest. Je zou een hoge drempel kunnen maken om te zorgen dat het wat meer binnen blijft liggen.
Als het bestrate stuk tussen je paddock en stal ligt veeg je het ook zo de stal weer in

Je zou ook in de tijd dat je "vette kuil" hebt het kunnen vermengen met gewoon stro, zodat je ze wel onbeperkt ruwvoer aanbied. Ook heb je juist minder voernijd als je onbeperkt voert.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:00

Ja we hebben geen beton als bodem maar gewoon bestrating dus t loopt de grond in.nu weet ik niet of er een afvoer gebeuren onder de stalling zit.daar heb ik geen idee naar. We hebben nergens last van in ieder geval.

Maar over t algemeen staan paarden toch buiten als ze zelf mogen kiezen.
Bij ons gaan die gekke dieren met de stort regen buiten in t paddock gedeelte onder elkaars buiken schuilen en alleen de slimme shet staat binnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:58

Ik vind de uitloop te klein voor drie paarden. Ze hebben erg weinig ruimte uit te wijken. Dat gaat alleen goed met erg sociale paarden.
Zou je een pad naar de bak kunnen maken zodat die 6-9 de verharde uitloop is en ze dan uit kunnen wijken naar de bak dan zou het beter gaan denk ik.

Als ik mijn paddock opsplits heb ik aan de kleinste kant ongeveer 14 bij 7,5 aan de kopse kant en nog 4 bij 6 voor de schuifdeuren verhard en ongeveer 14-14 zandpaddock. Stal is 3,5-6,20 en overkapping op stenen nog 1,5-7,20. Daar lopen dan twee paarden, maar drie pony's zou ook prima kunnen. 3 paarden op de helft van de stenen zou ik echt niet willen met ruziënde paarden. Dan liever elk hun eigen stal en eigen uitloop en samen in een ruime paddock of bak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:27

aerdenhout1 schreef:
Voor 3 paarden te weinig leef ruimte!

100% mee eens.
9x6 is echt veel te weinig voor 3 paarden.
Zelfs voor 1 paard is dat al te weinig.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:04

Ik heb nog even eea nagemeten en bekeken en jullie hebben gelijk hoor, 6 x 9 is veel te klein. Probleem is echter wel dat ik daar gewoon niet zoveel ruimte heb, en een pad naar de bak is geen optie.
De vorm is ook niet rechthoekig, dus de paddock zou op z'n breedst circa 10 meter zijn en op z'n smalst 7 meter. De lengte kan ik nog wel wat mee, van 6 naar 14 ongeveer.

Kaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:50

Ik vind het een leuk idee voor de nacht of in de winter als het echt niet anders kan, maar in de zomer heb ik toch graag een groot weiland waar ze het liefst 24/7 op kunnen.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:00

onze paddock voor de winter is deels bestraat ongeveer 800m2, en 2000m2 gras,zand.
Langs het bestrate stuk heb ik een verhoogde boswal die de paarden beschermd tegen de weersinvloeden. paarden staan blootvloets en slijten niet abnormaal,heb alleen in de winter praktisch nooit een hoefsmid nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:43

7-10 bij 14/16 is al veel beter als uitloop. zou er nog steeds weidegang of bak-uren bij willen, maar met goed verspreid voeren of een ruif als ruimtedeler in het midden is het een bruikbare uitloop mits verharde bodem. op klinkers zou je eventueel nog rubber paddockmatten (drainerend) kunnen gebruiken tegen slijtage en lawaai. en comfort.
in de stal het eerste deel kaal laten of met matten en achterin opstrooien. voeren juist niet binnen. dan krijg je daar onrust en heb je kans dat de anderen mogen schuilen

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:55

Gelukkig heb ik ook nog wel wat wei voor de zomer Joyce, maar dat zijn maar 3 kleintjes.
Verder kan ik ze voor de afwisseling natuurlijk regelmatig in de rijbak zetten, die is ook goed omheind. Voeren doe ik in principe binnen, met een spijlenwand net als in de opfok. We krijgen dan nl een overdekt pad waar we de balen kuil/stro kunnen zetten en ze zo makkelijk kunnen voeren. Nu doen ze wel eens lelijk als ze net beginnen met gezamenlijk eten. De haf houdt zich dan verstandig even wat op de achtergrond en na een paar minuten, als er rust is, komt ze er zonder problemen tussen staan, dus daar zie ik geen problemen in. Het is altijd snel weer over en dan eten ze alledrie samen zonder problemen.
Verder heb ik nog hooinetten die ik buiten op zou kunnen hangen. De paddock is ook goed beschut.

Strooi je juist op op de rubberen matten, of op de klinkers? Gaan ze makkelijk liggen op de rubberen matten, of zoeken ze dan toch het stro op?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:04

Bij de uitgang niet opstrooien zodat ze het minder snel naar buiten lopen. je kunt gerust overal binnen matten leggen maar die zijn ook niet goedkoop. Hier heb ik matten die te dun en hard zijn om lekker te liggen dus liggen ze in het zand of in het strooisel. Maar ik strooi het liefst zo min mogelijk op aangezien ze het vooral als tolet gebruiken en alles door elkaar lopen.
Maar bij een volledig verharde uitloop heb je wel een plek npdi waar ze zacht kunnen liggen en spettervrij kunnen plassen...

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:15

dank

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 13:15

je

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:03

De ruimte is inderdaad wel erg klein, zeker als je merrie nog weleens bazig is...
Verder zou ik kiezen voor rubber matten in stal, een strook of stuk met verharding en een stuk zand. Dat vind ik ideaal. Ik zou geen bodembedekker meer gebruiken. Zand dat naar binnen wordt gelopen lijkt mij geen probleem?
Verstrek ruwvoer via een slowfeeder, het scheelt wel iets en het scheelt ook knoeien (en opruimen!). Maar bv twee voerplaatsen. Eventueel kun je overwegen of stro of graszaadhooi bij te geven, zodat je meer kunt voeren zonder dat ze snel dikker worden.