Speeltjes voor in paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Speeltjes voor in paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:15

Mijn pony is sinds maandag hoefbevangen, en hij staat alleen in een paddock met een beetje hooi, en hij verveelt zich kapot..
Daarom ben ik op zoek naar dingen die hem een beetje bezig kunnen houden, die ook niet al te duur zijn. Dingen die hij om moet rollen zodat er eten e.d uit komt is geen optie omdat hij natuurlijk hoefbevangen is.

Heeft iemand ideeen? :P Ik dacht zelf al aan misschien zo'n jollyball, een grote pilon of een (stevige) paardenvoetbal.. iets in die geest.

Leen

Re: Speeltjes voor in paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:19

Hoe geef je het hooi? Gewoon los of in een hooinet/slowfeeder? Dat doet al heel veel, zeker als je kleine gaatjes hebt, dan moet hij echt gaan peuteren om hooi te krijgen.
Wij hebben ooit getimed hoelang het duurde als de paarden hun hooi los kregen en dat had de mijne op een half uur op. In zijn hooizak met mazen van 3x3 was het 3,5u. Vaak stopte hij dan ook even met eten en ging hij wat anders doen en dan kwam hij wat later weer peuteren. Dat ligt ook dichter bij hun natuurlijke aard, kleine beetjes over de hele dag in plaats van 2-3 keer een hoopje.

Is er geen mogelijkheid om er (tijdelijk) een vriendje bij te zetten?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:33

Leen schreef:
Hoe geef je het hooi? Gewoon los of in een hooinet/slowfeeder? Dat doet al heel veel, zeker als je kleine gaatjes hebt, dan moet hij echt gaan peuteren om hooi te krijgen.
Wij hebben ooit getimed hoelang het duurde als de paarden hun hooi los kregen en dat had de mijne op een half uur op. In zijn hooizak met mazen van 3x3 was het 3,5u. Vaak stopte hij dan ook even met eten en ging hij wat anders doen en dan kwam hij wat later weer peuteren. Dat ligt ook dichter bij hun natuurlijke aard, kleine beetjes over de hele dag in plaats van 2-3 keer een hoopje.

Is er geen mogelijkheid om er (tijdelijk) een vriendje bij te zetten?

in een hooinet :)

en ja, soms staat er een vriendje bij maar dat is helaas niet altijd mogelijk.

WE_Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:53

Ja wij doen het hooi ook in het hooinet. Aan een paal. Lekker wiebelig, doen ze er extra lang over. En is je paard zelf speels?
Bij ons liggen er dikke wilgentakken, een jollybal etc. Maar ze doen er niets mee.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 12:56

WE_Holland schreef:
Ja wij doen het hooi ook in het hooinet. Aan een paal. Lekker wiebelig, doen ze er extra lang over. En is je paard zelf speels?
Bij ons liggen er dikke wilgentakken, een jollybal etc. Maar ze doen er niets mee.

mijn paard heeft wel een vrij speels karakter ja, eerst schrikt hij ergens van en dan is het ineens het meest bijzondere op de hele wereld hahaha.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:03

Ander paard is toch echt het beste gezelschap. Is er niet een ander paard wat ook gevoelig is voor hb, of te dik is?
Hooi via een slowfeerder en indien het mogelijk is qua pijn en gevoeligheid hooi en water zo ver mogelijk uit ellkaar. Vder wat takken om te knagen. Als je wel iets wilt doen met je paard kun je evt. simpele dingen oefenen met clickeren en aangepaste! voerbeloning (handtarget, kleine kunstjes, enz.)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:38

TurdusMerula schreef:
Ander paard is toch echt het beste gezelschap. Is er niet een ander paard wat ook gevoelig is voor hb, of te dik is?
Hooi via een slowfeerder en indien het mogelijk is qua pijn en gevoeligheid hooi en water zo ver mogelijk uit ellkaar. Vder wat takken om te knagen. Als je wel iets wilt doen met je paard kun je evt. simpele dingen oefenen met clickeren en aangepaste! voerbeloning (handtarget, kleine kunstjes, enz.)

Ja ik weet het, heb het eerder gevraagt aan de eigenaar van de stal maar heb daar geen antwoord op gekregen.. Als ik d'r tegenkom toch maar eens ''face2face'' vragen.
Hooi en water staan allebei aan de andere kant van het paddock :j .
Veel kleine kunstjes kent hij al, dus dat is niet echt een optie.

xflooor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:58

Een paardenvoetbal zal idd wel een leuk speeltje voor hem zijn! voor de rest weet ik niet echt iets ..

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:04

xflooor schreef:
Een paardenvoetbal zal idd wel een leuk speeltje voor hem zijn! voor de rest weet ik niet echt iets ..

Is dat wel veilig om de hele dag bij hem in het paddock te laten? Voor als ie kapot gaat ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:10

Ik mocht absoluut geen ander paard bij mijn paard zetten toen hij hoefbevangen was, omdat hij anders door zijn grens zou gaan en wel gaan rennen (hij is de leider). Uiteindelijk dus op een postzegelstuk land gezet, in de wei bij zijn vriendje. Dus 'bij' elkaar (al was fysiek contact even niet mogelijk omdat de draden hoger stonden omdat ie erdoor heen ging en daarna heel kreupel was), maar geen gevaar van rennen. Gaf iig wel een hoop rust.

Verder heb ik boomstammen (oa fruitbomen) erin gelegd; lekker aan de bast knagen en hij duwde die dingen wat door zijn stukje heen :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:21

vuurneon schreef:
Ik mocht absoluut geen ander paard bij mijn paard zetten toen hij hoefbevangen was, omdat hij anders door zijn grens zou gaan en wel gaan rennen (hij is de leider). Uiteindelijk dus op een postzegelstuk land gezet, in de wei bij zijn vriendje. Dus 'bij' elkaar (al was fysiek contact even niet mogelijk omdat de draden hoger stonden omdat ie erdoor heen ging en daarna heel kreupel was), maar geen gevaar van rennen. Gaf iig wel een hoop rust.

Verder heb ik boomstammen (oa fruitbomen) erin gelegd; lekker aan de bast knagen en hij duwde die dingen wat door zijn stukje heen :)

Mijn paard staat onderaan de rangorde dus dat is geen probleem haha. Hij staat idd wel in het paddock naast de kudde waar hij normaal in staat, maar daar zit nog een metertje tussen dus fysiek contact kan hier ook niet. En overdags gaan de andere paarden naar de wei, en vooral dan is mijn paard erg gestresst omdat ze dan zo verweg staan.. Ik hoop nogsteeds dat er een vriendje bij hem kan komen :(.

Die boomstammen is inderdaad ook wel een idee!