Iets om over een trekveer te doen i.v.m. Staart zwiepen wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Iets om over een trekveer te doen i.v.m. Staart zwiepen wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:00

Laatst bijgewerkt door Animal op 19-10-14 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link hersteld

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:38

ja inderdaad , wij hebben de onze allemaal vervangen door de rekkers :j nadat inderdaad een aantal keer een staart bleef hangen en ze alles meetrokken

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 18:12

besita schreef:
ja inderdaad , wij hebben de onze allemaal vervangen door de rekkers :j nadat inderdaad een aantal keer een staart bleef hangen en ze alles meetrokken

Rekkers???

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:14

Je zou een koker kunnen maken van stof/plastiek die je eromheenschuift die de lengte heeft van de poort en je dan vastmaakt aan het begin en einde. Alleen weet ik niet of het dan nog zo goed bijeen gaat.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:26

LBLGypsyCobs

Re: Iets om over een trekveer te doen i.v.m. Staart zwiepen wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:35

Die dingen zijn eigenlijk voor koeienweien, ik snap niet dat die dingen nog voor paardenomheiningen worden verkocht.

Het is echt niet grappig als je pony in paniek voorbij komt met zo'n veer in haar staart :n

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:51

Inderdaad, die trekveren dienen niet voor dieren met een '' langharige '' staart :D Ooit hier bij de buuf zo ééntje gehad die erin bleef hangen :( Hebben ze toen heel snel vervangen door die rekkers.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:55

Bij BTN staat heel groot erbij: Niet voor paardenbeweiding. Dat staat er niet voor niks. Niet alleen de staart maar een paard met langere manen kan er ook in blijven hangen en dan is de paniek behoorlijk.
Ik zou elastiek nemen of je hebt ook sluitingen die oprollen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:46

Hier wordt het juist tussen de gallangher paardenspullen verkocht en ook slechte ervaringen mee, paard in paniek dwars door alle andere draden heen
je hebt ook elastische, ook handig en geen kans om erin te blijven hangen met staarten

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:50

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:52

panty/ sok ?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:57

Die veerdingen gebruik ik ook niet meer. M'n ene paard blijft er nogal vaak met haar staart in hangen. Heb dus heel vaak nieuwe moeten kopen :(
Ben nu overgegaan op die elastische dingen,maar die oprolgevallen lijken me ook wel een uitkomst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:46

Die elastieken dingen zijn krengen. Heb daar een keer een veulen in terecht zien komen en doordat het elastiek natuurlijk meerekte kwam ze er niet meer uit. Dikke paniek, was niet leuk.

Ik heb veren en ben er dik tevreden over. Mijn ruin snapt dat hij er bij uit de buurt moet blijven en mijn merrie heeft er één keer een tik van tegen d'r borst gehad en blijft nu ook op afstand.

Haar geleidt sowieso niet dus als ze er toch met een staart in komen te zitten krijgen ze daar geen stroom door.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 05:54

Haar mag dan niet geleiden, maar als ze echt goed vast zitten en weg willen, trekken ze die veer los en die blijft dan in de staart zitten.

Probeer je paard dan maar duidelijk te maken dat het niet eng is en dat ie moet blijven staan.

Ik heb geen ervaring met elastieken, bij mij zijn de openingen in de wei van hetzelfde koord als de rest van de omheining.
Elk 'poortje' heeft handgrepen aan beide zijden, dus als ik een wei open laat, haal ik dat stuk draad er in zijn geheel uit en leg dat uit de buurt van de paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:05

Nee joh! Die veren krijgen ze niet los. Hooguit blijft er een pluk staarthaar achter in zo'n ding.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:11

Ik geloof niet dat ik het gedroomd heb dat mijn pony met zo'n ding in haar staart langs kwam, zat er tegen de tijd dat ik ze kon pakken helemaal ingedraaid (zware volle Tinkerstaart).
Bleef er maar alleen een pluk achter, ding sloeg tijdens het rennen ook steeds tegen haar achterbenen :(:)

Hij zat overal aan vast behalve aan de rest van het hek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:35

Wees blij dat het hek er niet ook achteraan ging...
Ik heb elastiek en oprollint. wel veilig maar kostbaar en het oprolmechanisme kwetsbaar. twee handvaten en koordje of lintje geleidt ook goed en is minder kwetsbaar en slijtagegevoelig. alleen jammer dat bij ongelijke afstand tussen pad en doorgang je lint niet flexibel is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:32

Dat is wel een nadeel.
Ik doe aan strook begrazing en m'n wei is niet overal even breed.
Ik gebruik schrikkoord met aan 1 kant zo'n ding: http://www.abbeydaledirect.co.uk/images ... ulator.jpg

Daar doe ik het draad dubbel doorheen op de juiste lengte en dan draai ik hem vast.

Ik gebruik hem dus niet aan een paaltje, maar om m'n draad flexibel te houden qua lengte.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:15

Koper schreef:
Nee joh! Die veren krijgen ze niet los. Hooguit blijft er een pluk staarthaar achter in zo'n ding.

Nou.....heb ze dus gebruikt, gewoon zonder iets eromheen en had bijna geen paard meer gehad.
Hij is er met zijn staart ingekomen en is in paniek gaan rennen.....schiet die hele veer die flink op spanning stond los. Klettert met een enorme kracht tegen hem aan en komt vast om zijn voorheen. Dus staart en voorheen vast. Ging hij er in rengalop vandoor en hij ging hard onderuit. Trillend van angst bleef hij liggen en trappen naar die veer. Gelukkig was de hoefsmid en nog 3 man in buurt om die veer los te knippen. Wat nog best gevaarlijk was, want stond behoorlijk op spanning. Had zo door zijn pezen kunnen schieten..
Paard is 2 weken kreupel en stijf geweest. En dat op zijn 24 jarige leeftijd en ruim 172 hoogte.
Ik heb heeeeel veel geluk gehad zei men....

Nou, ik kon me wel voor mijn kop slaan, dat ik er niets omheen had gedaan, omdat bij onze overburen in 10 jaar tijd niets gebeurd was....

Die krengen gelijk eraf gehaald! Komen nooit meer terug. Nu elastisch koord eraan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:33

Vervelend dat jouw paard daar zo van in paniek is geraakt. Die van mij zijn een stuk nuchterder.

Ik heb juist nare ervaringen met die elastieken. En de handvaten die eraan zitten zijn onhandig.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:36

Koper schreef:
Vervelend dat jouw paard daar zo van in paniek is geraakt. Die van mij zijn een stuk nuchterder.

Ik heb juist nare ervaringen met die elastieken. En de handvaten die eraan zitten zijn onhandig.

Wat is er dan gebeurd??

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:40

Koper schreef:

Er ging er bij ons toch wel degelijk een in volle galop door de paddock met zo een veer in zn staart die alle kanten op vloog. Gevolg: halve staart weg en dat is nog geluk hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:41

Hippotha schreef:
Koper schreef:

Wat is er dan gebeurd??

Zie mijn eerdere post. Veulen in elastieken terechtgekomen en kwam er niet meer uit waardoor ze in die elastieken gevangen alle kanten op stuiterde. De stieken gingen ook niet los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:43

Elastieken ben ik absoluut geen fan van. Heb ik al eens een paard zo in vast zien zitten dat die de pees helemaal kapot getrokken heeft. Elastiek knapt vrijwel niet en kunnen ze ook helemaal in verstrikken.

Ik heb gekozen voor schrikdraad omheining en een houten hek met stroomdraadje erboven.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:50

Yvank_ schreef:
Elastieken ben ik absoluut geen fan van. Heb ik al eens een paard zo in vast zien zitten dat die de pees helemaal kapot getrokken heeft. Elastiek knapt vrijwel niet en kunnen ze ook helemaal in verstrikken.

Ik heb gekozen voor schrikdraad omheining en een houten hek met stroomdraadje erboven.

Oei, amai.......dit is zeker niet de bedoeling.
Houten hek lijkt me dan toch het veiligst!