weiland vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

weiland vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 17:08

Lieve Bokkers.

Met de zoekfunctie kom ik niet echt op een duidelijk antwoord op mijn vraag, vandaar dat ik hem gewoon plaats. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Onlangs is mijn oog gevallen op een twee percelen weide van 2500 m2. Op 1 van die percelen staar een schuil stal met mogelijkheid tot opslag en bomen. Ander perceel is vrij van bomen. Percelen zijn voorzien van water voor het drinken en electra voor schrikdraadtemperatuur.

Ik heb mijn paarden altijd op een pensionstalling gehad (wel 24/7 buiten, maar ik stond dus volpensioen)
Wie kan mij vertellen wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van een weide. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik mest moet afvoeren. Maar wat nog meer? En hoeveel paarden zouden hier kunnen staan?
Onderhoud zou dus voor mijn kosten moeten komen en ik mag doen wat ik wil ermee (onder voorbehoud van redelijkheid).

Wie oh wie helpt mij met een duidelijk overzicht/balans maken om te kijken hoeveel dit mij gaat kosten. Qua reizen scheelt het mij namelijk heel veel. Stal is 35 minuten fietsen, dit 5 :)

DubbelFun

Re: weiland vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:05

2500 m2 is niet genoeg om één paard het hele jaar door van gras te voorzien. Je zult dus een paddock moeten maken en hooi bij voeren.
Verder moet je idd de mest ruimen en afvoeren, opslagcapaciteit hebben voor je hooi en evt wat spullen.
Jaarlijks 1 a 2x bemesten en afhankelijk van de grondsoort ook vooraf kalken.
Laat je dit door een loonwerker doen dan ben je ong 60 euro per uur kwijt (zonder rekening).

Als je er een track omheen maakt heb je en paddock paradijs en scharrelen ze de hele dag door met een paar uur per dag gras van de overgebleven wei. Omdat het dichtbij is is dit goed te doen.
Eén paard alleen is niks, dus je zult er minstens eentje bij moeten nemen en bedenk je verder dat je alleen op een wei veel minder aanspraak en hulp hebt dan als je in pension staat.

AVEAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:13

eigelijk precies wat DubbelDun zegt

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:36

Wat ook belangrijk is om in je achterhoofd te houden is dat de tijd die je eerst voor je paard had om te rijden/training/poetsen/knuffelen/etc. nu weg is aan het onderhouden/verzorgen/bijhouden van je paarden en je weiland.
Je paard zal zoals al eerder gezegd een maatje moeten hebben (hoe kleiner, hoe minder ze eten en hoe minder mest ze produceren). Je zal niet het hele jaar gras voor ze hebben, dus je zal ruwvoer moeten bijvoeren (afhankelijk van je weidebeleid misschien zelfs het hele jaar). Van die kuilbalen in plastic kun je buiten laten staan, dus dan heb je geen ruwvoer opslag nodig, maar moeten vaak wel snel op, dus je moet even kijken hoe snel je die opvoert om te kijken of dat voor jou werkt. Van die balen kan je wel weer extra beschutting maken als je ze slim plaatst.
Bemesten is afhankelijk van hoe je het aanpakt. De een zegt dat je de mest die je van je land haalt van je paarden 1 keer per jaar er terug over kan strooien. De ander zegt dat je dit absoluut niet moet doen. Je kan er ook koeienmest over laten rijden. Boeren moeten jou officieel betalen om hun mest kwijt te kunnen, maar misschien kan je met een boer een deal maken dat hij gratis bij jou mag komen bemesten en dat hij dan in ruil andere dingen voor jou doet (bijvoorbeeld je paardenmest meeneemt). En je kan natuurlijk kunstmest strooien. Op zo'n klein stukje is het denk ik nog wel te doen om dat gewoon met de hand te doen.

Het is heel leuk paarden aan huis/op een eigen stuk land, maar het brengt gewoon ook een heleboel meer werk met zich mee en dat vergeten de meeste mensen als ze zo'n kans krijgen. Dus denk er van te voren goed over na.
Denk ook vooral goed na over de praktische dingen. Vakantie/een dagje weg betekent iemand anders zoeken die je paarden kan verzorgen. Bedenk van te voren wie je daarvoor zou kunnen vragen en kijk ook of deze mensen dat willen doen, want niks vervelender dan een dagje weg willen en niemand kunnen vinden.
Ik heb de 'luxe' van de paarden aan huis, dus mocht je nog vragen hebben, mijn pb staat voor je open.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:23

Ik heb een stukje wat ongeveer zo groot is, voor twee paardjes. Ze hebben de beschikking over een schuilstal, zandpaddock, bomen enz, en ik heb een opslag voor hooi/spullen, stromend water en electriciteit.

Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat je helemaal zelf kunt bepalen wat je doet, wat je voert en hoeveel enz. Toevallig is voor mij ook nog een voordeel dat 't een heel stuk dichter bij huis is, net als voor jou. Daarnaast vind ik het héérlijk dat er geen andere mensen rondlopen, heel de dag heb ik al herrie aan m'n hoofd en bij de paarden heb ik rust :P

Mijn paardjes krijgen beperkt gras, ik vind gras niet zo gezond voor paarden en die van mij mogen er ook niet te veel van hebben. Daarnaast heeft mijn merrie ook liever hooi. Hooi is wel een aardige kostenpost, maar het is maar voor 2 paardjes en ik betaal nu voor 2 dieren minder huur dan ik eerst aan 1 paard aan stalling kwijt was in pension. Ze krijgen gras vanaf dat 't gebloeid heeft tot eind oktober/half november, ik heb 3 weitjes die ze dmv strookbegrazing krijgen. Elk weitje begrazen ze zo 2 keer per weideseizoen. Gras is een klein aandeel van het rantsoen. Ze krijgen nu 1 baal (300 kilo) hooi per maand, in de winter en in de herfst als het heel nat is doen ze daar 3 weken mee.

Nadelen zijn dat je afvoer van mest en aanvoer van hooi moet regelen, en verder dat je álles zelf moet doen. Bij voorbeeld twee keer per dag voeren. Als jij het niet doet hebben je paarden geen eten. Concreet komt dat erop neer dat ik om kwart over zes 's ochtends op de fiets zit om hooinetten te gaan vullen (in de winter op de tast, in het donker, in de modder/regen/sneeuw), daarna gauw thuis klompen/staljas/spijkerbroek uit, nette kloffie aan en richting werk. Maar daar kom ik wel met een grote smile op m'n giechel aan :D
Daarnaast heb je natuurlijk van die dagen dat het nog net een uurtje licht is en je dus nog gauw wil gaan rijden om bij aankomst op je wei te constateren dat er een pony door een stuk omheining is gegaan dus hup pony vangen, omheining repareren en rijden kun je vergeten. Dat soort dingen. Maar daar wen je aan :P

Ook is het handig, of zeg maar essentieel, dat je een vangnet hebt. Wat als je je been breekt of met 40 graden koorts in je bed ligt?