Ik heb een stukje wat ongeveer zo groot is, voor twee paardjes. Ze hebben de beschikking over een schuilstal, zandpaddock, bomen enz, en ik heb een opslag voor hooi/spullen, stromend water en electriciteit.
Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat je helemaal zelf kunt bepalen wat je doet, wat je voert en hoeveel enz. Toevallig is voor mij ook nog een voordeel dat 't een heel stuk dichter bij huis is, net als voor jou. Daarnaast vind ik het héérlijk dat er geen andere mensen rondlopen, heel de dag heb ik al herrie aan m'n hoofd en bij de paarden heb ik rust
Mijn paardjes krijgen beperkt gras, ik vind gras niet zo gezond voor paarden en die van mij mogen er ook niet te veel van hebben. Daarnaast heeft mijn merrie ook liever hooi. Hooi is wel een aardige kostenpost, maar het is maar voor 2 paardjes en ik betaal nu voor 2 dieren minder huur dan ik eerst aan 1 paard aan stalling kwijt was in pension. Ze krijgen gras vanaf dat 't gebloeid heeft tot eind oktober/half november, ik heb 3 weitjes die ze dmv strookbegrazing krijgen. Elk weitje begrazen ze zo 2 keer per weideseizoen. Gras is een klein aandeel van het rantsoen. Ze krijgen nu 1 baal (300 kilo) hooi per maand, in de winter en in de herfst als het heel nat is doen ze daar 3 weken mee.
Nadelen zijn dat je afvoer van mest en aanvoer van hooi moet regelen, en verder dat je álles zelf moet doen. Bij voorbeeld twee keer per dag voeren. Als jij het niet doet hebben je paarden geen eten. Concreet komt dat erop neer dat ik om kwart over zes 's ochtends op de fiets zit om hooinetten te gaan vullen (in de winter op de tast, in het donker, in de modder/regen/sneeuw), daarna gauw thuis klompen/staljas/spijkerbroek uit, nette kloffie aan en richting werk. Maar daar kom ik wel met een grote smile op m'n giechel aan
Daarnaast heb je natuurlijk van die dagen dat het nog net een uurtje licht is en je dus nog gauw wil gaan rijden om bij aankomst op je wei te constateren dat er een pony door een stuk omheining is gegaan dus hup pony vangen, omheining repareren en rijden kun je vergeten. Dat soort dingen. Maar daar wen je aan
Ook is het handig, of zeg maar essentieel, dat je een vangnet hebt. Wat als je je been breekt of met 40 graden koorts in je bed ligt?