Paddock Paradise in de maak, wat nog meer toevoegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Paddock Paradise in de maak, wat nog meer toevoegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:08

Hallo,

Ik heb op verzoek een kennis geholpen door het creeeren van een Paddock Paradise op papier. Ze beschikken over 2 hectare land in een rechthoek richting vierkant. Het huis zit aan de kant van de plek waar de open stal hoort te komen. Afhankelijk van de weersomstandigheden zal daar binnenkort mee begonnen worden, maar voor ik het opstuur wou ik graag hier het concept laten zien. Wellicht dat mensen toevoegingen hebben, tips hebben om iets anders te doen zoals nu in het concept staat of nog iets anders kunnen bijdragen.

De kudde bestaat uit 5 stuks, waarvan 1 een echt groot paard is en een andere net aan geen pony meer. De andere zijn pony's.

-Het zand zal bestaan uit een mengsel van woudzand en witzand en zal volledig gedraineerd worden
-De heuvel met zand is witzand en zal jaarlijks aangevuld worden
-De hooibakken zijn van die watertonnen, gehalveerd
-Water moet op deze plek blijven, in verband met de aansluiting van het water
-De onheining zal bestaan uit stevige houten palen met 2/3 lagen stroomdraad, met toegangshekken door middel van handgrepen. Hout is geen optie, te duur
-De inloopstal zal vlas bevatten. De ondergrond is van beton, er zullen in vanuit het midden stalmatten liggen, tot en met ongeveer 45 cm van de rand af.
-Bij beschikking over zowel de winterweide als de zomerweide blijft de track altijd open. Dit, zodat ze altijd beschutting voor wind/regen/zon kunnen vinden in de inloopstal

Voor de rest zou ik het zo niet weten, dus ik hoor het graag als er nog dingen zijn die toegevoegd kunnen! Alvast bedankt! :Y)

Afbeelding

DubbelFun

Re: Paddock Paradise in de maak, wat nog meer toevoegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:14

Heerlijk als je zoiets kunt realiseren :)

Paar dingetjes...
-ik zou de hoeken afschuinen zodat ze makkelijker op snelheid een bocht kunnen nemen
-die afgeplatte hoeken zijn uitermate geschikt om netten met kleine maas op te hangen
-een flink stuk rondom de schuilstal verharden zodat ze ook 's winters droog staan
-minder likstenen
-de hooiplaatsen meer verspreiden over de track
-ook in de schuilstal een groot hooinet hangen
-voor 5 paarden zou het interessant zijn om aan watervoorziening te denken die niet bevriest
-een (naald)bomenrij voor natuurlijke schaduw

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:34

Ik zou op minder plaatsen voeren, zodat ze meer moeten lopen. Verder leuk

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:43

Komen er verschillende ondergronden op de track te liggen? Zodat de hoeven niet heel de dag in het zand staan. Maar ook gestimuleerd worden door steentjes en andere dingen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:46

En de hekken vd winterweide op de kopse kanten maken. Dan kunnen ze aan twee kanten erin en eruit. Het is vrij smal, als er bonje ontstaat kan iedereen alle kanten op en wordt er niemand in de hoek gedrukt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:16

kloppen de verhoudingen in je tekening? Als het 2 ha is lijken je paden nogal breed ten opzichte van de hoeveelheid grasland. Dat is een enorme oppervlakte zand. Erg prijzig! Wel fijn wanneer het allemaal gedraineerd kan worden. Dat scheelt heel veel!

Het meeste over je tekening is al genoemd. Die afgeronde of geschuinde hoeken zijn erg prettig en ik ben nog steeds erg blij met mijn bestrating....

Wat een luxe zo'n grote schuilstal! Staat die er al of krijgen ze een vergunning voor zoveel m2? Hier met moeite 200m2 voor totaal aan bijgebouwen, dus inclusief garage etc.
Met 15 meter kun je in de stal een stroruif plaatsen of breed net ophangen als scheiding van de ruimte.

Is er een mogelijkheid nog een pad ergens dwars tussen de weides door te leggen? Of om een bosje of aantal struiken? Zodat het minder recht toe recht aan is en minder overzichtelijk? Dat maakt het spannender voor de paarden en nodigt uit om rond te trekken om te kijken wat er daar te zien is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:22

Ik vraag me idd ook af of het in verhouding is. Verder zou ik de likstenen halveren (of 2x 2 doen). En op het pad meerdere kleine hooinetten hangen, in plaats van een paar grote bakken die in groepjes staan. Voor de rest ziet het er al aardig uit. Misschien nog een stuk waar je wat andere ondergrond kunt maken (grindbak bijvoorbeeld). Pad door het midden lijkt met idd leuk. Misschien is dat een plek voor een grindbak of wat obstakels van hout oid.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:23

Het mooie aan ons paddock paradise vind ik dat er verschillen de paden zijn. Daar zou ik als ik jou was ook voor kiezen. Landjes nog meer verdelen en lekker paden er tussendoor maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:29

Verhard zeker 4 m voor/rond je inloopstal ivm inlopen zand/modder en uitlopen vlas. Algemene ervaring is dat bodembedekking in een schuilstal als toilet gebruikt wordt ipv om te slapen.

Rond ook je buiten hoeken af, bv door de hooibakken er neer te zetten. Bij ruzie kan een paard daar anders klem gezet worden en dat wil je echt niet hebben.

Waarom 3 plekken met een liksteen? 1 is genoeg, hoe meer plekken waar je hetzelfde aanbied hoe minder ze bewegen.

AVEAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:44

4 likstenen is idd best veel, en misschien nog meer bomen voor schaduw

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:51

Ik heb 1 hectaar en heb het verdeeld in 4 landjes met 1 pad rondom en 1 pad tussen door. Dit vind ze geweldig.