Jacobskruidkuid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Jacobskruidkuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:55

Is het erg dat Jacob kruiskruid niet uit de wei gehaald wordt?
Mij lijkt het dat wanneer dit niet gedaan wordt je veel meer planten gaat krijgen, toch?..

En klopt het dat volwassen paarden hier niet van eten?

Welshponyfan

Re: Jacobskruidkuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:01

Nou, de eigenaar moet dat eigelijk zelf weten, maar ik vind het wel beter ja :) ze zullen jacobkruiskruid niet snel opeten, omdat het neit lekker smaakt. ik doe het wel om het sowieso te voorkomen, en de rest van aparte planten die ik niet ken ik en ik niet weet of ze wel of niet giftig zijn haal ik er ook altijd uit. en natuurlijk de rest van de giftige planten ;)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:05

Gewoon ff googelen....
St. Jacobskruiskruid is een giftige plant welke veel schade aan kan richten bij paarden en overig vee. Bij het eten van een grote hoeveelheid kan het dier zelfs sterven.
Paarden zullen de plant in de wei niet snel eten, maar herkennen de plant niet meer wanneer deze gedroogd in het hooi voorkomt. (dus gedroogde Jakobskruid eten ze wel op !!)

Alle delen van de plant bevatten diverse gifstoffen, hiervan is Pyrolizidine - Alkaloïd de belangrijkste. Wanneer een paard van de plant eet wordt het gifstof opgenomen in het darmkanaal. Deze stoffen komen vervolgens in de lever terecht waar het verval van levercellen veroorzaakt.

Symptomen
Bij een vergiftiging treed er een acute leverontsteking op. Dit kan veroorzaakt worden door het plots opnemen van een grote hoeveelheid van de plant of door jarenlang kleine hoeveelheden op te eten. Dit levert in beide gevallen hetzelfde ziektebeeld op.
Als de lever niet meer functioneert worden lichaameigen stoffen niet goed meer verwerkt. De stoffen hopen zich op en vergiftigen het lichaam.

Dus.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:29

Ja dat is erg want daardoor verspreid het zich als de bloeiende bloem er niet uitgehaald wordt of de hele plant. Dus als je nu een beetje hebt en je doet niets dan zal het elke jaar meer worden. St janskruid wordt als paarden voldoende te eten hebben niet door hen gegeten want het smaakt bitter. Daardoor eten ze het niet. Itt andere planten die na maaien niet meer giftig zijn, zoals bijvoorbeeld de boterbloem, blijft St Jacobskruid erg giftig voor paarden. IN gedroogde vorm proeven ze niet de bitterheid dus eten het op. St Jacobskruid gif hoopt zich op in de lever en paard zal na een tijd een nare dood sterven. Dus dit moet je niet willen. Het is niet dat paarden gelijk van een beetje zullen doodgaan, maar het is giftig genoeg om voorzorg maatregelen te nemen.
Als je er voor kiest om te maaien dan moet je dus je paarden van het land halen. Door het maaien zal volgend jaar al vele male minder St Jacobskruid aanwezig zijn daar de plant in principe niet op de zelfde plek weer zal verschijnen als het zich niet kan uitzaaien.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:39

Zoals de rest al zegt, het is zeer giftig en wel beter om het uit de wei te halen. Het meest effectief tegen het JKK is om het eruit te halen met wortels en al. Het liefst ook voordat de bloemen in de bloei staan, want dan is het risico dat de plant zich voortplant kleiner. Jacobskruiskruid verspreidt zich helaas makkelijk en voor je het weet staat je hele wei er vol mee :') En als de plant doodgaat in de wei en uitdroogt, herkennen ze hem ook niet meer! Dus niet alleen in het hooi is het gevaarlijk.

AVEAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:09

idd giftig dus ik zou het gewoon voor de zekerheid weghaen, ook al eten ze er niet zo snel van

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:14

Niet alleen in de wei zou ik het verwijderen, maar ook in de directe omgeving van de wei, scheelt zaadjes die de wei in waaien en er voor zorgen dat er volgend jaar alsnog veel staat. Ook gemeentegronden rondom je weide zou ik het verwijderen. Hier in de gemeente krijg je te horen dat als je wil dat het niet in de bermen rondom de wei staat, dat je het zelf moet verwijderen, de gemeente doet dit niet.
Helemaal voorkomen dat het volgend jaar in je wei staat kun je niet, want het kan kilometers ver weg waaien zich daar weer tot plant ontwikkelen.