Hoe zware bodem verbeteren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anvisa

Hoe zware bodem verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:40

Afgelopen voorjaar hebben wij een longeer"paddock" aangelegd.

Wij hebben een laag van ca. 15 a 20 cm m3c zand aan laten brengen op het weiland. Helaas is deze toplaag erg zwaar en onstabiel. We zijn nu opzoek naar een, het liefst natuurlijke, bodemverbeteraar.

Zelf kom ik qua natuurlijke materialen de volgende opties tegen: naaldhoutchips en kokosvezel.

Wat zijn jullie ervaringen met deze twee? En/of hebben jullie nog andere ervaringen?

Alvast bedankt voor het delen van de ervaringen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:41

Zelf geen ervaring mee, met er is een heel lang topic op bokt met allemaal ervaring over kokos. Zal eens kijken of ik de link zo kan vinden

Edit: Gevonden
[VSW] Kokos in de buitenbak??
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 13-08-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Re: Hoe zware bodem verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:52

Dat probleem hebben wij ook, weiland afgegraven, geel zand gestort, twee balen kokos er door maar de ondergrond blijft zwaar. Alleen na een flinke regenbui en dan slepen is ie tijdelijk goed. Dat is dus ook ons devies: regelmatig bewateren en slepen.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 21:57

Bedankt voor de reacties.

Het blijft lastig met natuurlijke materialen.... Als ik zo het kokos topic een beetje doorblader zijn de reacties wisselend.

kasanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:12

Wij hadden precies hetzelfde, mooi dressuurzand laten storten. Daarna veel te zwaar. Dus hebben we korte kokos vezels gebruik. Dit was als eerst een ramp om door het zand te mengen, maar na dagenlang ploegen er doorheen gekregen. De bak werd er niet veel harder van en de kraaien hebben na een jaar tot de laatste vezel alles er uit gehaald.

Misschien moet je er wat leem door doen, wel oppassen dat het nog wel waterdoorlatend is.

Wij ploeteren nog wel even door in de zware bak, en nog even sparen :D

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:50

Ons bevalt de kokos wel goed. We hebben het nog niet zo heel lang , maar de bodem is super geworden.
Je zou eerst met leem kunnen beginnen,dat hebben wij ook gedaan

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:05

Belangrijk voor een paardenbak is dat het juiste zand gebruikt wordt. De korrelgrootte is bepalend. Een grove korrel geeft een mulle bak, een kleine korrel een vaste bak. Daarnaast moet de waterafvoer goed zijn. Weet wat de ondergrond is, voordat je zand laat storten. Gewoon zand is vaak niet goed genoeg voor een buitenbak.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:40

Ik heb altijd gehoord dat de structuur van de zandkorrel bepalend is.
Is het een gladde korrel dan houdt het geen vocht vast, is het een korrel dat aan elkaar klinkt dan houdt het wel vocht vast.
Denk dat je een soort van mix moet hebben

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:44

Kokos! En dan regelmatig slepen/hoefslag dicht harken en redelijk nat houden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:46

Hier kan je bij de zandafgraving en korreldiagram laten maken, aan de hand daarvan kunnen ze zien welk zand je nodig hebt om de boel wat stabieler te maken. Wellicht is dat een optie? Ik zit met hetzelfde probleem.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 10:14

Wij hebben M3C zand er op laten storten. Dit zou speciaal gebruikt worden voor de toplaag in een paardenbak, maar het lijkt erop dat de korrel toch te groot is en dat de "paddock" daardoor mul/zwaar wordt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:28

Leem zou niet mijn keuze zijn, daar gaan de korrels wel van plakken, maar dan heb je ook meteen het probleem te pakken.
Als het te veel gaat kleven krijg je een grote harde kleiplaat waar niet op te rijden is en water blijft er gewoon op staan.

Houtsnippers kunnen goed helpen, maar dit neemt snel water op, waardoor je in de zomer een hele droge bak krijgt die erg stuift. Nat maken helpt wel even, maar als ik de bak aan het doen was, was de ene kant alweer droog voor ik aan de andere kant was.

Met kokos moet je ook zorgen dat de bak nat blijft. Wordt de bak te droog, en gaat het hard waaien, dan kan je je vezels weer bij elkaar harken.

Sowieso moet je je bak goed nat houden.
Kom je weleens op het strand? Daar is het zand dicht bij het water ook veel vaster dan tegen de duinen aan bijvoorbeeld.
Zelfde voor je bak. Hoe natter, hoe compacter (mits het water nog weg kan natuurlijk)
Zelfs een te droge aghterberg bodem is erg slecht.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:49

Dat M3C zand is perfect drainage zand, maar dat wil niet zeggen dat het goed blijft liggen. Leem is inderdaad geen goed idee, dat gaat verslempen en dan blijf je maar waterproblemen (overlast) hebben. Maar de oplossing ligt ook een beetje aan waar je zit. Wat ligt er onder jullie zand? Weet je hoe laag de waterspiegel zit?

Wij hebben ooit houtsnippers van de gemeente door een hele mulle bak (op een stuwwal, goed waterdoorlatend) laten ploegen en dat heeft heel goed geholpen. Ik lees hier op Bokt nog weleens dat het hout "glad" wordt, maar daar hebben we nooit last van gehad. Ik vond alleen de snippers soms erg groot en die 7 uitstekende spijkers die ik er in terug vond, was ook minder voor gekochte "pure houtsnippers zonder metaal". Zo'n drie jaar geleden is er 3 kuub kokosvezel doorheen geploegd, omdat het hout na drie jaar behoorlijk verteerd is. Ik vond die vezel veel minder toevoegen/veranderen aan de bodem, maar de bak zelf is nog wel goed te gebruiken.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:14

Zunzuncito schreef:
Dat M3C zand is perfect drainage zand, maar dat wil niet zeggen dat het goed blijft liggen.

M3C Zand is alles behalve drainagezand. M3C Zand is uitstekend geschikt zand voor paardenbakken. Echter is het helaas zo dat er veel zand verkocht wordt onder de naam M3C Zand maar het volgens de norm helemaal niet voldoet aan M3C Zand. Kwalitatief M3C zand is ook wat duurder zand.

M3C Zand bevat een korrelgrootte (mu) waar zowel een ondermaat als een bovenmaat in zit. Ondermaat zorgt voor stabilisatie, bovenmaat voor waterdoorlatendheid. Die balans is belangrijk. Gemiddeld zit M3C Zand tussen de 180-220mu. Drainagezand zit boven de 250mu. M3C zand is daardoor totaal niet te vergelijken met Drainagezand. Het is dan ook aan te raden om een zeefanalyse op te vragen voordat je het zand koopt, ipv enkel op de naam af te gaan.

Aan TS kan ik adviseren om een kundige zandhandelaar te zoeken. Iemand die even met je meekijkt naar wat voor zand er nu in ligt en wat de beste oplossing is. Als het zand nu te grof is zijn er twee mogelijkheden. Of afgraven en een nieuwe toplaag (niet te dik, want hoe dikker de toplaag hoe langer het stabilisatieproces) of een zandsoort erdoorheen met een goede ondermaat (of kunstmatig). Als het zand echt veel te grof richting drainagezand heeft kokos e.d. ook geen zin. Grof zand laat zich namelijk niet binden.

Mocht er wel het goede zand in de bak zitten, dan is het zaak zoveel mogelijk te werken aan inklinking / stabilisatie. Hiervoor is slepen en water de twee sleutelwoorden. Slepen (zonder pinnen!) zorgt voor inklinking en water ook. Als zand uitdroogt dan verliest het zijn binding. Zoals eerder aangedragen is dit effect goed te zien aan de kustlijn. Kunstmatige producten helpen hier ook aan mee. Dit ondersteunt de binding.

Een andere mogelijkheid is dat het probleem helemaal niet in de toplaag zit, maar in de onderlaag. Je kunt nog zo'n stabiele toplaag aanbrengen als de onderlaag geen stabiliteit biedt, kan de toplaag ook niet stabiliseren. Je kunt dit vergelijken met een ballenbak van de Mac. Als de onderlaag zeer onstabiel is (zoals de ballen in de ballenbak) kun je er een harde plank overleggen (goede toplaag), maar zal die plank nimmer kunnen stabiliseren. De onderlaag geeft namelijk niet genoeg stabiliteit mee.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 20-08-14 11:25, in het totaal 3 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:20

Wij hebben een paar jaar geleden naaldhoutchips door de bak laten mengen. Dit geeft een stevige bodem. Is niet erg goedkoop maar wel langdurige oplossing en voor de pezen van het paard ook een stuk fijner.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:41

Let ook op bij het leveren van snippers. Belangrijk is dat je stamhout snippers krijgt (van de stam van de boom) en niet gewoon snippers van takken. Bij stamhout snippers is er weinig schors, want schors zorgt voor gladheid en verteert erg snel. Lees je goed in voordat je dingen bestelt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:19

Eldie, dat wist ik dan weer niet, thanks!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:07

Wij hebben houtsnippers van Megatopbodems en dat bevalt heel erg goed.
Tip: Geen schors of iets dergelijks doen, dat gaat snel rotten.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:33

Oh dank je voor de info Mellis86, ik ken het zand alleen maar als drainagezand...ik zie dus dat wat voor soort hout je hebt er ook toe doet.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 19:53

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga zeker eens verder informeren. Ik heb bij Van Doorn uit Soest geïnformeerd en zij zijn best wel prijzig inderdaad. Megatopbodems kan ik niet echt de naaldhoutsnippers vinden of ziet dat er meer uit als schaafsel(op de site)?

Daarnaast vraag ik mij af of de snippers niet te hard zijn en eventueel zool kneuzingen kunnen veroorzaken?

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:26

Houtsnippers :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:50

Anvisa schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga zeker eens verder informeren. Ik heb bij Van Doorn uit Soest geïnformeerd en zij zijn best wel prijzig inderdaad. Megatopbodems kan ik niet echt de naaldhoutsnippers vinden of ziet dat er meer uit als schaafsel(op de site)?

Daarnaast vraag ik mij af of de snippers niet te hard zijn en eventueel zool kneuzingen kunnen veroorzaken?

Nee hoor zo hard zijn ze niet dat het kneuzingen veroorzaakt. Het is een prima verende bodem. Rijd echt heel fijn. Zoveel beter dan alleen zand.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:14

Megatop heeft ook geen naaldhoutsnippers (dat is zacht hout en rot eerder) Zij hebben versnipperde pallets (hardhout).

Ik heb het hier nu al zeker 5 jaar liggen, nooit kneuzingen gehad.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:11

Ik las dat er bij Megatop wel nog een hele onderlaag bij komt kijken. Hebben jullie het hele pakket aan laten leggen of alleen de toplaag?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:13

Wij hebben alleen de toplaag gedaan, daaronder hebben we woudzand.