vraag ivm stalbedekking schuilstal en voer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

vraag ivm stalbedekking schuilstal en voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:29

Ik heb een vraagje :
Mijn paard zal deze maand verhuizen van een pensionstal naar een weide waar hij samen met paard van een vriendin 24/7 buiten kan staan.

Dit zal een hele aanpassing voor ons beide worden, vandaar de vragen :

Op de weide hebben wij een schuilstal voorzien, waar er in de winter nog deuren aankomen.
Momenteel is de ondergrond van deze stal nog gras.
Wat kunnen wij best voorzien van bodembedekking? Stalmatten zijn helaas geen oplossing ivm afvloeien van urine ed.
Hoe doen jullie dit?

Hoe doen jullie dit qua voeding?
Momenteel krijgt hij 's morgens en 's avons nature"s best en basisbrok van Pavo, van elk 1 schep en 's avonds bij het binnenkomen ligt er voordrooghooi in de stal klaar.
Paard heeft aanleg om dik te worden. Dien ik het voer aan te passen?
Geven jullie in de zomer ook hooi bij of enkel in de wintermaanden?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:55

De ondergrond vind ik lastig, misschien is betegelen een optie? Daar overheen zou eventueel wel rubberen matten/stro o.i.d. gelegd kunnen worden. Ik zou het dieet niet zo snel aanpassen, eerder als je ziet dat je paard te dik/dun wordt :) Ik geef zelf in de zomer geen hooi bij, maar dat komt omdat wij thuis veel land hebben. Als je niet genoeg land hebt voor de paarden om van te kunnen leven, is hooi bijvoeren een goede oplossing :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:57

tegels of betonplaten en daarover stalmatten, goede stalmatten laten gewoon urine door en bevriest niet, dan kunnen ze altijd droog liggen, voor hooi zou ik een slowfeeder maken of een paar slowfeedernetten, die hoef je dan maar een keer per dag te vullen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:02

Voorheen hadden we alleen zand in de stal, maar dat is onhandig met uitmesten en gaat stinken. Daarom hebben we er rubberen matten opgelegd. Ze laten geen urine door. Zomers doe ik er geen bedekking in, dan slapen ze gewoon in de wei. 'S winters doe ik in een stal een laag vlas zodat ze daar droog kunnen liggen, de andere laat ik leeg. Overigens zou ik wel een stuk voor de stal betegelen, in de winter lopen ze het snel kapot en dan wordt het modderig. Je kunt dan ook hooi voeren vanaf de verharding, dan heb je minder kans op zandkoliek.

Die van mij krijgen weide- en graszaadhooi. Mijn ene pony staat een paar uur op gras, de shetjes blijven de hele dag op hun kale weiland met hooi (ze hebben aanleg tot dik worden en eentje is IR en heeft een verleden met hoefbevangenheid). Ik voer het in slowfeeders.

Of je zomers moet bijvoeren is een kwestie van kijken. Hoe is de staat van je weiland en hoeveel krijgt je paard nu binnen aan gras? Als er voldoende gras staat van goede kwaliteit dan zullen ze niet snel aan het hooi beginnen is mijn ervaring. Wordt het gras minder of is het niet voedingsrijk dan willen ze wel hooi eten.

Of je je voer moet aanpassen ligt eraan hoe lang hij nu op het gras staat. Als dat nu korter is dan het straks wordt dan zou ik wel wat verminderen.

karuna
Drukke kabouter

Re: vraag ivm stalbedekking schuilstal en voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:06

Op stal liggen er betonplaten in de schuilstal en een klein stukje ervoor. Ik gebruik geen bodembedekking op dit moment, misschien van de winter wat hennep erin. Maar knol gebruikt hem om te schuilen bij hitte of extreme regen. Hij ligt er eigenlijk nooit is en plast en poept er ook niet in trouwens. Dit doet hij buiten.

joyce B

Re: vraag ivm stalbedekking schuilstal en voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:04

In en voor de stal bestraten met tegels of klinkers op laag zand. Dan blijft je stal, en eventueel strooisrl, het droogst. minstebs 4 meter tot de stalingang kan ik je aanraden. zoveel hebben ze wel nodig om hun voeten een beetje schoon of droog te lopen. Als he wilt opstrooien is een goed vocht opnemend strooisel wel zo fijn. Het wordt buiten wel snel vochtig met nat weer dus rubber matten er tussen is soms wel prettig tegen optrekkend vocht.

Ik voer zelf wat stro bij in netten gemengd met het hooi of voordroog. het hooi eten ze eerst en als ze dan nog trek hebben of weer trek krijgen beginnen ze pas aan het stro.