wanneer weide te kort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draff

wanneer weide te kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:01

onderwerp zegt het al,wanneer is de wei te kort om nog voldoende energie te leveren zonder te verweiden of bij te voeren?

Nibbit

Re: wanneer weide te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:51

Zolang een paard dik genoeg is en goed in de vacht zit voer ik niet bij.
Het is ook afhankelijk van de oppervlakte van je wei

draff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:47

maar loopt het paard dan geen viamines en mineralen tekort op, stel dat een mens die te dik is,ook bijna helemaal niks meer eet,valt ie af,maar die word dan toch ook futloos ,slap en weet ik nog meer door vitamine en mineralen te kort?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:00

Maar je voert denk ik wel standaard iets van krachtvoer? Of ook dat niet?
Hier krijgen ze elke dag een summerfit koek en er hangt een liksteen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:25

Niet iedereen voert krachtvoer bij.
Is goed genoeg bewezen dat de meeste paarden met ruwvoeder voldoende hebben.
Als je paard afvalt, is de kans groot dat je wei te kort is. Maar je ziet dat toch ook gewoon aan de weide? Is ze kort, trekken ze hier en daar de wortel mee uit, hoe zit het met de kleur.

Een jaarlijks bloedonderzoek brengt ook alles van vitamine aan het licht.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:31

Kijk naar je paard/pony. Als ze elke gelegenheid aanpakt om buien de wei elk grasje te pakken wil krijgen heeft het te kort. Ik neem aan dat ze 24/7 buiten staat? Anders krijgen ze vast op stal nog wat bij aan ruwvoer, maar dan zou je deze vraag niet stellen lijkt me.
Ik geef nu 2 plakken stro bij voor 2 paarden en een ezel, maar dat gaat schoon op. Dus word t tijd om te verweiden. Ik begin met 1 plak.. waar ze dan een paar happen van nemen. Maar als het echt weinig gras word gaat t op. Anders is het niet interessant genoeg en kiezen ze voor het gras. Ook zodra ze bij mij gaan "bedelen" (voor het hek staan) is het tijd. ;) Bij mij krijgen ze geen krachtvoer.

draff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 18:09

ja hij staat 24/7 buiten,ik geef hem wel een pavokoek,zodra hij eruit word gehaald duikt hij op het gras buiten het hek af en zodra ik hem terug zet wil die ook eerst voor het hek eten.
tis niet dat hij erg veel is afgevallen maar wel wat slanker. is het voldoende die koek of moet ik biks bijvoeren,rijd hem recreatief, ben niet de eigenaar van de wei dus kan hem niet zelf verweiden

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:12

Ik zou dan wat hooi bijvoeren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:01

En dan is er nog zoiets als weidebeheer waarbij je niet wil hebben dat het gras te kort wordt omdat dat hergroei moeilijker maakt. Daarmee verniel je je grasmat. Daarbij is kort gras gestressed gras en daarmee meer suiker en minder vezel,
Hier probeer ik het gras zo snel mogelijk weer rust te geven. Dat gemillimeterde spul zie ik niet graag. Kortom strip begrazing, stukje erbij, stukje eraf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 01:50

draff schreef:
maar loopt het paard dan geen viamines en mineralen tekort op, stel dat een mens die te dik is,ook bijna helemaal niks meer eet,valt ie af,maar die word dan toch ook futloos ,slap en weet ik nog meer door vitamine en mineralen te kort?

Ja. Mijn paard heeft van april tot eind juli op een millimeterwei gestaan (met elke dag een strookje gras er bij en 1 a 2 keer per dag wat kuil) Het kreeg weinig volume met veel inhoud, dus hij was baggervet maar had wel steeds honger.

Twee weken geleden is hij verhuisd, krijgt nog steeds weinig gras (ivm de pony waar hij mee samen staat, die pony is hoefbevangen) en wel puik hooi. Niet onbeperkt, het vreet-wat-je-kan is er nog niet uit. Samen met de shet krijgt hij 2/3 van een klein baaltje per etmaal.

En hij is fitter, alerter, actiever en energieker geworden. Het slome en vadsige is er af, er is ook al wat vet af, hij is minder opgeblazen en minder moe. Gewoon doordat hij fatsoenlijk hooi krijgt.

In Nederlands gras en hooi zitten sowieso meestal te weinig mineralen en vitamines. Met een goede liksteen kun je dat al voor een deel opvangen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:59

Mijn shetlander heeft meer dan genoeg gras in zijn weiland staan, maar snoept hier en daar ook nog wat gras mee als ik met hem ga lopen. Betekend dit ook dat hij weide te kort heeft? Kan eigenlijk niet, aangezien hij in het weiland ook gewoon met de kop naar beneden staat te eten en te eten en te eten.

Ik zelf zet mijn pony pas in een ander stuk als de kleur heel licht groen is en het gras heel kort.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:03

Lees even mee, heb het zelfde probleem.

Wel wordt er tegen mij gezegd, als ze niet mager worden dat ze dan nog genoeg hebben. 1 zoon koek zit voldoende vitamines enz in.