Nu nog strijden tegen onkruid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Nu nog strijden tegen onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:33

Mijn weide heeft helaas best wat last van onkruid. Vorig jaar heb ik handmatig (wat een werk) veel boterbloemen verwijderd, en dat heeft dit jaar wel vruchten afgeworpen. Oke, ik had ze nog, maar in veel mindere maanden dan het jaar er voor. Verder heb ik in een hoek brandnetels staan die maar blijven terugkomen (dit jaar ook alweer een aantal keer met wortel en al uitgetrokken) en in 2 andere hoeken heb ik een distelparadijs welke ik ook al meerdere malen uittrek (ja je moet wat met je tijd). Vorig jaar ook gewoon uitgetrokken, maar het is en blijft onkruid dat als een malle terug komt. Verder een hoop zuring en momenteel groeien er een hoop andere plantjes tussen mijn gras, en het wordt meer en meer. Er moet dus wat gebeuren. Helaas heb ik momenteel ook last van nachtschade in een stukje weide waar ik haar eigenlijk nu naar zou moeten omweiden. Mooi vers en vol gras, maar helaas heb ik gisteren een hoop nachtschade plantjes ertussen gevonden... ik zoek elke dag en trek het met de hand uit, ondanks dat het onbegonnen zaak lijkt. Maar ik vind dat helemaal eng, in hoeverre gaat een paard dat per ongeluk eten als ze heerlijk vers gras naar binnen werkt alsof ze nooit te eten krijgt?

In principe hebben wij een eigen landje elk jaar waar je zelf het onkruid wat moet bijhouden, maar met de hand zie ik het niet meer zitten. Ik wil grof geschut in gaan zetten, maar KAN dat nog??? Ik las dingen over handjes kunstmest strooien, mcpp spuiten en kalk strooien (dat heb ik voor het voorjaar in mijn hoofd). Maar of dat dan voor of na het bemesten zou moeten... (het wordt 1x per jaar met kunstmest of grove mest bemest voor de paarden erop mogen. Dit jaar is kunstmest gebruikt).

Iemand tips of ik nu nog een beetje de laatste maanden van het seizoen nog wat kan betekenen tegen het onkruid? Inzaaien van de kale stukjes? Kunstmest handjes strooien (en wat voor mest)? Mcpp spuiten (moet dat alleen op het onkruid? Aangezien er ook een hoop rotzooi tussen het gras groeit). Heeft er iemand tips? En anders voor hoe ik het volgend jaar moet gaan aanpakken?

Escalutia

Re: Nu nog strijden tegen onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:43

Onkruid kan je gerust nog spuiten op dit tijdstip van het jaar. Zolang het nog maar genoeg blad heeft om het middel op te nemen. Wel moet je rekening houden dat je paarden dan minimaal 7 dagen niet op het gespoten stuk mogen.

Je hebt het zelf al over het middel mcpp spuiten. Dit is een oude naam, en ik heb even gekeken welke middelen er geschikt zijn om Riddenzuring en boterbloem te spuiten. En dat is : Primstar. Ik durf zo niet te zeggen of je dit middel particulier kunt aanschaffen, maar anders even aangeven bij de winkel waartegen je wilt spuiten.

Handjes kunstmest zou ook kunnen. Doormiddel van heel veel kunstmest op 1 plek dan vergiftig je het gewas, en gaat het door de hoeveelheid stikstof en zout dood. Het is wel aan te raden om kale plekken daarna weer in te zaaien, zodat het onkruid niet de kans krijgt om zich daar te kiemen in de losse grond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:33

alle planten die je nu opnoemt komen in een weide met te hoge zuurgraad, kalk strooien gaat de meeste problemen verhelpen. De brandnetels omhalen met een zeis, de paarden vinden ze heerlijk. Paarden zullen niet gauw aan de nachtschade beginnen is mijn ervaring, maar die zou ik er wel zo snel mogelijk uit halen. Kunstmest zou ik zelf niet snel doen, maar dat is ook omdat mijn paarden daar erg heftig op reageren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:11

De brandnetels en distels zou ik af en toe met de zeis te lijf gaan, beiden zijn goed voor de paarden. De brandnetels hebben een vochtafdrijvende werking en de distels een reinigende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:47

@Tancreda4: hoelang is het geleden dat je de wei eens kompleet hebt laten omploegen en opnieuw inzaaien, want op een bepaalt moment ontkom je daar niet meer aan zeker gezien de hoeveelheid onkruid die je nu opnoemt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:39

maar ook met opnieuw inzaaien moet alles kapot gespoten worden anders heb je jaar erna net zoveel onkruid erop staan, helaas ervaring mee...

Melchiorre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:53

Ik heb altijd het onkruid eruit geschept... Heb alles al geprobeerd en uiteindelijk is helemaal verwijderen het beste!

AVEAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:25

Escalutia schreef:
Onkruid kan je gerust nog spuiten op dit tijdstip van het jaar. Zolang het nog maar genoeg blad heeft om het middel op te nemen. Wel moet je rekening houden dat je paarden dan minimaal 7 dagen niet op het gespoten stuk mogen.

En dat is : Primstar. Ik durf zo niet te zeggen of je dit middel particulier kunt aanschaffen, maar anders even aangeven bij de winkel waartegen je wilt spuiten.

wat escalutia zegt,
en primstar kun je gewoon bij boerenbond/ welkoop kopen(is ook het enige product tegen onkruid in weides dat nog particulier verkocht mag worden), al het onkruid gaat er van kapot maar het gras blijft gewoon helemaal heel, wel moet je je paard dan denk ik de week van te voren niet in die wij zetten, aangezien het kort gegeten gras het middel wel nog op zou kunnen nemen en dan alsnog kapot gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:25

Beetje een late reactie, sorry hiervoor!

Bedankt voor alle reacties!!

Caira, distels en brandnetels haal ik nu inderdaad steeds los en laat ik ze liggen, zodat de paarden ze kunnen opruimen. Volgende dag schoon op, nomnomnom :)

Primestar ga ik eens naar kijken, bedankt!

Handje kunstmest gaat het gras dus ook wel dood van?

Dubbeldun, geen idee wanneer dat is gebeurd. Het is niet een heel oude weide als ik het goed heb. Helemaal omploegen en opnieuw inzaaien kan ik echter niet doen, ik sta op een pensionstal.

Ik vind vooral de nachtschade eng... Daar heb ik op een stuk al best veel van. Ik geef ze nu steeds een strook, zodat ik die kan doorspitten en nakijken op plantjes.