Wei met JKK gemaaid... iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Wei met JKK gemaaid... iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:35

Het weiland waar mijn pony op zou moeten staan stond tot aan mijn oren vol met onkruid. Brandnetels, distels, berenklauw, maar ook JKK.
Nu is het allemaal gemaaid, want je kon er niet eens doorheen lopen. Alleen... hoe krijg ik nu al dat losse onkruid weg? Ik ben begonnen met harken en harken en harken, maar jeetje ik doe een uur over nog geen 2 % van het landje...
Wat nu? Die pony's kunnen er niet op zo, ben veel te bang dat ze dan het gedroogde JKK eten. Maar om dit zo met de hand te doen is een eeuw werk.
En waar laat ik het? Ook dat is de vraag. Had nu een deel op een hoop gelegd, maar ja het moet toch weg.

Het is een landje waar de trekker nog maar net door de ingang kan en ik huur het verder. Er zit geen boerderij of iets bij, ik moet alles zelf zien te regelen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pony weer veilig op dat stuk kan? Ik weet dat JKK in hooi nog erg giftig is, maar gaat niet ooit het giftige zooi eruit als het maar lang genoeg ergens ligt te drogen/rotten?
(ik zeg maar wat hoor, heb er echt geen verstand van)

Anoniem

Re: Wei met JKK gemaaid... iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:37

Ai, had je beter niet gedaan. De zaadjes rijpen sowieso verder en de JKK schiet gewoon weer uit. Gewoon met de hand afknippen en direct besproeien was het beste. Ongeveer 30 centimeter stengel laten staan is het meest efficiënt.

Sammie

De fik erin, maar dat zal niet hetgeen zijn wat je wil horen :)

Harken en oprapen, zeker gemaaid JJK. Dat kun je gewoon bij het groenafval dumpen.

JKK blijft giftig (!) ook in gedroogde toestand. Echt nooit voeren en ook niet laten liggen. Als het gedroogd is herkennen paarden het niet meer en eten ze het mogelijk op.

Wie heeft besloten te gaan maaien? Volgend jaar heb je een nog groter probleem. Groeit alles omhoog.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-08-14 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Nee, juist door het drogen verliest het z'n bittere smaak en zullen paarden het eten.
ik zou kijken of ik de rommel op een hoop kon harken en verbranden, een andere oplossing weet ik niet

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:38

Ouderwets hark ding achter je paard hangen? :') nee grapje.
Misschien mensen vragen in de buurt om te helpen met harken? Als je in de buurt woont, ik heb tijd zat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:39

Afvoeren op een aanhangertje naar de vuilnisstort, dat is echt het enige -O-

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:41

Hm bij ons zaten er laatst stengels in een gedroogd groot pak.
Mevrouw Had alles netjes weg gegeten en de stengels laten liggen (heb daarna ook niet meer uit het pak gevoerd trouwens)
Eten doen ze het niet zomaar, er loopt een wilde hengst hier elders in een ware jkk zee en blijft al jaren overeind.
Al vind ik Die niet echt paardwaardig leven maar dat terzijde.
Al het echt veel is en ook ivm die andere rommel zou ik je wei eerst laten spuiten want het komt net zo hard of harder terug op deze manier

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:45

nee maar dat is niet heel gek. Als het gewoon bloeit eten ze het ook niet, tenzij ze te weinig gras hebben.

ja het is een beetje stom, ik wist niet dat er JKK in stond want kon het ook gewoon niet zien en kon er niet meer doorheen lopen, zo erg was het.
En nu zie ik ze overal liggen. Alle verse die er nu nog tussen staan heb ik uit de grond getrokken.

De fik erin klinkt handig, maar mag dat zomaar?
Heb geen hark maatjes helaas... niemand heeft er zin in :P
Dus sta het in mijn eentje te doen.

Berber thanks voor het aanbod, super lief. Maar je woont niet in de buurt ;)
Het is in Rotterdam.

*edit* heb al twee keer gif gespoten maar het lijkt wel of er pokon in zit ;(
Het is echt een verschrikkelijk land -O-
Gelukkig hebben ze de helft wat wel oke is. Alleen dat gras is helemaal weg nu.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:48

LukieBradley schreef:
Hm bij ons zaten er laatst stengels in een gedroogd groot pak.
Mevrouw Had alles netjes weg gegeten en de stengels laten liggen (heb daarna ook niet meer uit het pak gevoerd trouwens)
Eten doen ze het niet zomaar, er loopt een wilde hengst hier elders in een ware jkk zee en blijft al jaren overeind.
Al vind ik Die niet echt paardwaardig leven maar dat terzijde.
Al het echt veel is en ook ivm die andere rommel zou ik je wei eerst laten spuiten want het komt net zo hard of harder terug op deze manier

Die stengels zullen waarschijnlijk zuring zijn geweest, dit eten paarden niet graag. Of althans, de mijne niet..

Ik zou kijken of een boer je kan helpen (slepen oid.?) en anders wat vrienden bij elkaar sprokkelen en een dag aan de slag en daarna de fik erin.. JKK is echt hardnekkig.. hier al jaren bezig met de strijd maar het lijkt zich gewoon te verplaatsen.. helaas!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:50

ja ik denk dat ik een boer moet zoeken. Want dit is echt geen doen.
Wat zou het kosten om gewoon het hele stuk gewoon weg te halen. Dus dat je alleen nog aarde ziet?
Zou dat werken?
Mag er helaas geen paddock van maken. Ben er wel erg toe geneigd...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:50

Zoals ik al zei, het was jkk :)
Ik zou het omtrekken, fik er in tussendoor als optie, opnieuw zaaien en spuiten

Prijzen zijn divers, hier is het ons helpt ons dus dat scheelt een groot deel

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:54

Een boer benaderen die het op een rijtje legt, zoals bij hooi? :') Geen idee of zoiets werkt hoor. Maar dan hoef je het alleen nog maar op een aanhanger te leggen en af te voeren

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:57

Even via Google zoeken naar een loonwerker bij jou in de buurt en dan een prijsopgave vragen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:58

Sjors schreef:
Een boer benaderen die het op een rijtje legt, zoals bij hooi? :') Geen idee of zoiets werkt hoor. Maar dan hoef je het alleen nog maar op een aanhanger te leggen en af te voeren

Weet je hoeveel aanhangers ik dan heen en weer moet rijden? :')
Het is serieus echt heel heel heeeeeeeeeeeeeeeel veel.

Het wordt waarschijnlijk dus fik erin, maar nu ben ik benieuwd naar regels hierover. Geen zin dat ik iemand op mijn dak krijg en het moet ook wel veilig gebeuren. Iemand ervaring? :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:00

gewoon laten persen en dat afvoeren naar de stort

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:04

Als je de fik erin steekt, moest je dan geen vergunning oid regelen ?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:06

Haha Emily, dat onderschrift er ook bij...! hahaha

Ja ben ik dus ook benieuwd naar. Lijkt me dat het niet zomaar mag?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:07

Caira schreef:
gewoon laten persen en dat afvoeren naar de stort
idd, dat is nu de enige zinnige oplossing. En wel zo snel mogelijk omdat zoals iemand eerder al zei, de zaadjes gaan rijpen en die gaan zich nog uitzaaien.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:14

Dan ga ik maandag een loonbedrijf in de buurt zoeken en vragen of die daar iets mee kunnen en het willen afvoeren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:16

_Chendo_ schreef:
Dan ga ik maandag een loonbedrijf in de buurt zoeken en vragen of die daar iets mee kunnen en het willen afvoeren.

een welwillige boer zal goedkoper zijn, als je die kunt vinden, maar je bespaart jezelf een heleboel ellende als je het zo doet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:20

De fik er in mag idd niet zomaar. Kijk als het een klein beetje is dan kun je dat risico wel nemen, maar als ik jou goed begrijp is het een flink groot stuk. Dan moet je wel heel goed weten wat je doet.

Een boer regelen is dan wel veiliger. Biedt een paar kratjes bier ofzo, wie weet doet ie het er voor :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:31

Zou leuk zijn! Ik ga rondvragen bedankt allemaal voor de tips.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 01:07

Dit moet je inderdaad afvoeren, maar waarom niet meteen met de maaier afgesproken?

Jkk bestrijden gaat van wat ik hoor nog het beste met uittrekken/steken en vervolgens flinke hand kunstmest in het gat. Dan is de grond te rijk voor dat spul, vergif werkt inderdaad niet en volgens mij mag je deze tijd van het jaar ook niet spuiten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 01:17

wat je ook kunt doen is bij de brandweer langsgaan..

probleem uitleggen en vragen of dit gecontroleerd afgebrand mag worden (liefst hele land ivm zaad)..

wie weet kunnen ze een oefening houden of iets dergelijks met die troep of dat stuk land..

nee heb je, ja kun je krijgen.

als ze het als oefening kunnen gebruiken zullen er vermoedelijk geen kosten aan verbonden zijn, en zo wel, zal het geen idiote kostenplaatje worden.. ze werden vroeger ook ingezet om bij kindervakantieweken hutten in de fik te jassen (ja.. overal emmertje benzine in, fakkel erlangs en dan altijd 3-4 kinderen janken omdat hun jas nog in de hut lag of papa's hamer.. uhh, ja beide is mij overkomen als kind lol). Wel zullen er kosten voor een millieu vergunning aan zitten, omdat je natuurlijk vervuilend te werk gaat dan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:06

Een vergunning voor branden komt bij de gemeente vandaan. Niet bij een brandweer. :)