Jong gras (1ste jaars)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Black_Moon

Jong gras (1ste jaars)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 18:21

Hoi,

Een korte intro. Ik heb een tinker ruin van 10 jaar. Staat sinds 1,5 maand op een andere stalling i.v.m mijn eigen gezondheid (dat is een ander verhaal). Hij staat bij een 5 jarige Shire en een 10 jarige Belgisch trekpaard op de wei met strookbegrazing. 'S avonds gaan ze op stal.

Nu mijn vraag/probleem. Mijn paard heeft normaal goeie mest (mooie bollen). Sinds een week staat hij samen met de andere 2 op wei met 1ste jaars gras. Nu merk ik dat zijn mest best slap is (net of er een koei heeft staan mesten :') ). Ik ben bang dat hij te veel suikers binnen krijgt door het jonge gras.

Zijn dagelijkse voeding is
'S ochtends: zo vroeg mogelijk op de wei (tot zo laat mogelijk naar binnen)
'S avonds: een mix van onbeperkt hooi en stro ( in een hooinet ).

Mocht jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat wel.

Groetjes Maureen

Black_Moon

Re: Jong gras (1ste jaars)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:41

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:24

tja, iets minder per strook bijgeven, maar dat had je zelf ook al wel bedacht denk ik ? Hoe is de mest van de andere paarden ?
je zegt zo vroeg mogelijk en zo laat mogelijk weer naar binnen, maar dat begrip kan voor iedereen verschillend zijn :D

ik loop elke dag met de paarden om 5.15-5.30uur in het bos, dat vind ik vroeg, sommige mensen vinden 10.00uur al vroeg :j hoeveel uur staan ze op dat gras ?

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:45

Mist schreef:
tja, iets minder per strook bijgeven, maar dat had je zelf ook al wel bedacht denk ik ? Hoe is de mest van de andere paarden ?
je zegt zo vroeg mogelijk en zo laat mogelijk weer naar binnen, maar dat begrip kan voor iedereen verschillend zijn :D

ik loop elke dag met de paarden om 5.15-5.30uur in het bos, dat vind ik vroeg, sommige mensen vinden 10.00uur al vroeg :j hoeveel uur staan ze op dat gras ?

De mest van de andere 2 is lang niet zo slap als die van mij.

Ze gaan rond half negen op de wei (worden door de staleigenaar buitengezet) en rond acht uur of later naar binnen (door de eigenaar van de Belgisch trekpaard).

Ik zat net ook aan te denken; zo het ook misschien aan kunnen liggen dat ze nu meer zand binnen kunnen krijgen met het jonge gras omdat het dichtheid van grasmat niet zo is als wat ouder gras (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:50

ik heb mijn weide ook begin maart dit jaar ingezaaid, die van mij mogen er nog niet op want het wordt nu voor de 3e keer door een koeienboer gemaaid en het gras meegenomen. Dat helpt heel goed bij het wortelen van het gras. eind augustus zullen ze op de wei mogen.
Ik laat die van mij wel 2x per dag aan de hand grazen en ik moet zeggen dat ze totaal geen wortels er uit trekken en dat de grasmat echt vol is. Maar als er niet gemaaid is, dan loop je idd risico dat ze met de wortels veel zand binnen krijgen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:54

Mist schreef:
ik heb mijn weide ook begin maart dit jaar ingezaaid, die van mij mogen er nog niet op want het wordt nu voor de 3e keer door een koeienboer gemaaid en het gras meegenomen. Dat helpt heel goed bij het wortelen van het gras. eind augustus zullen ze op de wei mogen.
Ik laat die van mij wel 2x per dag aan de hand grazen en ik moet zeggen dat ze totaal geen wortels er uit trekken en dat de grasmat echt vol is. Maar als er niet gemaaid is, dan loop je idd risico dat ze met de wortels veel zand binnen krijgen.

Dan weet ik wat er me tedoen staat. Elke dag wat lijnzaad geven ;) Bedankt voor je antwoord, Mist

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:58

Ik zou het nog eventjes aankijken, hier hebben ze ook altijd een tijdje slappe mest als ze net weer op de wei lopen, na een tijdje gaat dit vanzelf weer weg :)

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:05

Elegance_ schreef:
Ik zou het nog eventjes aankijken, hier hebben ze ook altijd een tijdje slappe mest als ze net weer op de wei lopen, na een tijdje gaat dit vanzelf weer weg :)

Hij heeft altijd op de wei gelopen, maar sinds 1,5 maand staat hij op een andere pension i.v.m mijn eigen gezondheid. Dus daar zal het denk ik niet aan liggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:05

als het echt zand is, ga je het dan redden met lijnzaad? kun je dan niet beter een psyllium kuur doen ?
Is de wei echt alleen maar ingezaaid en nooit gemaaid ?

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:06

Mist schreef:
als het echt zand is, ga je het dan redden met lijnzaad? kun je dan niet beter een psyllium kuur doen ?
Is de wei echt alleen maar ingezaaid en nooit gemaaid ?

Is inderdaad alleen ingezaaid en niet gemaaid. Waarom zou ik het niet redden met lijnzaad?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:11

Black_Moon schreef:
Elegance_ schreef:

Hij heeft altijd op de wei gelopen, maar sinds 1,5 maand staat hij op een andere pension i.v.m mijn eigen gezondheid. Dus daar zal het denk ik niet aan liggen.

Kan zeker wel, mijn paarden hebben zelfs dunne mest als ik ze in mijn andere wei zet :P zelfde plek dus alleen net weer wat verser gras.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:17

Elegance_ schreef:
Kan zeker wel, mijn paarden hebben zelfs dunne mest als ik ze in mijn andere wei zet :P zelfde plek dus alleen net weer wat verser gras.

Dat wist ik dus niet, Elegance_ Maar zal ik morgen eens een monster nemen van zijn mest om te controleren op zand.

Nog gefeliciteerd Elegance_