kan je zelf ook een beetje bij bekappen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pannankoek12

kan je zelf ook een beetje bij bekappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:23

hooi ,
mijn pony is laats al bij de bekapper geweest maar nu groeien er al wat lange stukjes aan die haar in de weg zitten
niet dat de hoeven lang zijn maar ze groeien soms een beetje scheef dus ik dacht misschien kan ik van de hoef die wat uitsteekt het er af vijlen maar kan dat ? en hoe moet je het doen ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:24

niet doen!! je verprutst meer dan dat je goed doet!

Mensen laten bekappen die hiervoor een diploma hebben behaald,
zij hebben een jarenlange cursus hiervoor gevolg (en dat is niet voor niets, er komt veel kennis bij kijken ;) )

pannankoek12

Re: kan je zelf ook een beetje bij bekappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:28

ehhhhmm ok

Babbelientje

Re: kan je zelf ook een beetje bij bekappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:29

Eens met listiglistje :j

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:30

De volgende x vragen als je hoefsmid er is of hij wilt uitleggen hoe je de hoef rond kunt houden. Dan kan je dit zelf vijlen en brokkelt hij minder snel af. Ook zal ie dan minder scheef gaan groeien. Maar wel vaak een gediplomeerde hoefsmid er bij halen en alleen doen als de hoefsmid vind dat je dit kan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:32

Mijn paard wordt elke 8 weken netjes door de smid gedaan, maar tussendoor vijl ik regelmatig wat losse flapjes eraf.
Ik heb een oude vijl hiervoor van mijn hoefsmid gekregen.
Doordat ik de scheurtjes en flapjes gelijk bijhoudt scheuren ze niet verder en blijven de hoeven netjes.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:33

Inderdaad aan je hoefsmid vragen of hij het uit wil leggen. Ben er zelf groot voorstander van, pony's krijgen ijzersterke hoeven als je regelmatig even kort rond vijlt! Maar niet zo maar zelf beginnen en zeker af en toe een hoefsmid langs laten komen om te corrigeren waar nodig.