Manen tinkermerrie worden dun

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Manen tinkermerrie worden dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:26

Onze tinkermerrie van 16 heeft echt dunne manen gekregen. Vroeger had ze altijd een volle bos lange manen, nu zijn het nog maar dunne sprietjes...

Er wordt amper iets aan gedaan. Heel af en toe doe ik er wat cowboy magic in en borstel ze door met een zachte borstel, voor de rest hangen ze gewoon los.

Heeft dit gewoon te maken met ouder worden? Zijn deze manen nog mooi te krijgen? Ik zit er zelf aan te denken om ze eens af te scheren in de hoop dat ze dan mooier terug groeien, maar mijn ouders zijn daar niet akkoord mee :+

Dit is vorig jaar. Ondertussen zijn ze nog dunner geworden...
Afbeelding

Toothless

Re: Manen tinkermerrie worden dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:35

wat helpt is om er vlechten van te maken, dan splijten de haarpunten minder snel en je zal zien dat ze best snel groeien! ook zijn het handige vliegenmeppers!

Gewoon elke dag opnieuw vlechten dan worden ze als t goed is vanzelf langer en dikker. Misschien schuurt ze wel? dan helpen vlechten ook geloof ik

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:38

Ik had hetzelfde met een shetlander van me.
Ik heb alles behalve de manentop eraf gehaald.
Bij haar groeid het heel hard in een no time had ze weer een dikke volle bos.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:41

Vlechten vind ik eng. Dat heb ik een paar jaar geleden eens gedaan bij haar en toen heeft ze er een hele vlecht afgeschuurd... Ze heeft verder geen exeem ofzo.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:06

Precies hetzelfde vlasje als mijn (oudere) tinkermerrie heeft! Als ik foto's van vroeger bekijk zie ik dat ze een enorme bos lange manen had, wat een verschil. Als jij jouw manen naar de andere kant van haar hals verplaatst, is de manenkam eronder dan kalig en roze (huid?)?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 00:23

Ja inderdaad! Het lijkt wat geïrriteerd maar ze is niet kriebelig en schuurt niet... Ik zal er morgen eens een foto van maken.
Ik was aan het overwegen om te wassen met betadineshampo zodat alles schoon en ontsmet is, zou dat een goed plan zijn?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:28

Misschien een schimmeltje die is gaan broeien onder de manen, heeft mijn shet ook gehad onder haar voorpluk. Schimmel hoeft er niet meteen heel erg uit te zien, bij mij was het ook maar een beetje. Betadineshampoo helpt misschien wel, anders een schimmelshampoo.
En vlechten in een hengstenvlecht de andere kant op? Dan kan de geirriteerde huid(en dus haarwortels) weer herstellen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:35

Ik heb het vaker gezien bij ouder wordende Tinkers, geen idee of het ras gerelateerd is, ik zie niet zoveel anders dan Tinkers :')

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:36

Mn vzp heeft het ook. Mn vriendin zegt dat het komt omdat de manen dan niet optijd geknipt worden, dat het dan met ouder word dunner word. Ik zou het wat korter knippen. Al is het 1 cm dan is het haar lichter en groeit het sneller zeggen ze:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:34

mijn merrie is 25 en begint ook langzamer dunner haar te krijgen, haar staart was vroeger enorm en is nu nog maar 1/5 van wat het was. Plus dat ze gewoon grijzer dan grijs wordt, hihi.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:45

Krijgt ze misschien soms is een deken met hals om , vliegendeken ofzo? Daar willen de manen ook nog wel is dun van worden.