Veulen vlechten. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Veulen vlechten. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 16:33

Hallo!

Afgelopen donderdag ben ik met de eigenaar van mijn vorige verzorgpaard meegeweest naar een veulenkeuring. Hij heeft mij toen gevraagd of ik moeder en veulen wilde invlechten dus zo gezegd zo gedaan.

Alleen dat veulen daar was ik niet tevreden over. Nu moeten ze vrijdag 15 Augustus naar Ermelo en wil ik het veulen echt mooi gevlochten hebben dus ik ben op zoek naar tips. Ik weet ook niet wat er gebruikelijk is.
Het is een Gelders merrieveulentje. Ik had al gegoogled maar heb geen goede site kunnen vinden helaas. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!

EliseXJoelle

Re: Veulen vlechten. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:37

Knotjes?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:39

Hoe vaker ze gevlochten worden hoe makkelijker het zal gaan. Iemand de merrie laten vasthouden en iemand ( best een sterk iemand ) het veulentje en jij dan vlechten.
We maken de manen altijd nat met een spons zodat ze goed plat liggen en geen uitstekers heb. En proberen om het veulen tegen de merrie aan te zetten, hielp hier altijd goed.
Tips over hoe je de beste dotjes krijgt heb ik niet, die zijn bij mij zelf een ramp.
Edit: wij maken knotjes door een vlecht te maken, dan dubbel te vouwen en nog eens dubbel vouwen en dan elastiek errond

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 16:41

Oh het veulen is onwijs makkelijk hoor, dat is het probleem niet. Het resultaat was gewoon niet tof _O-

Ik doe inderdaad altijd gewoon zo vlechten, maar dat meissie heeft zulke dunne maantjes dat het echt miniknotjes worden en de stiekjes daar eigenlijk veel te groot voor zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:44

Als het veulen heel makkelijk is kun je eventueel proberen te knotten met naald en draad.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:44

Herkenbaar probleem :') ik lees mee voor de ideale oplossing met zo weinig manen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:47

Misschien zijn die loom elastiekjes van tegenwoordig nét even iets fijner dan de standaard manen elastiekjes ??
En die heb je ook in een 'doorzichtige kleur', dus dan vallen ze sowieso niet zo op :)*

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:53

Je ziet vaak veel en kleine knotjes, zoals op deze foto (klik)

Vlechtje maken en 1x dubbel slaan met 1 en het zelfde stiekje.
Je maakt een vlechtje helemaal tot het eind en dan het stiekje er op heen, en met de laatst slag, die het je t vlechtje dubbel, Zo moet t denk ik wel goed gaan.

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:56

Ik vlecht altijd met maar 1 elastiekje. Dus vlechtje maken en meteen 2x dubbelvouwen en elastiekje om het knotje. Dus niet eerst een elastiekje onderaan het vlechtje. Scheelt een hoop tijd en je knotje blijft net zo goed zitten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:59

Vraag eens bij een tandarts/orthodontist beugelelastiekjes.(of iemand met een beugel) Die zijn heeel handig en mooi klein.
Met vlechten kan ik je niet helpen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:09

MamaMiesje schreef:
Misschien zijn die loom elastiekjes van tegenwoordig nét even iets fijner dan de standaard manen elastiekjes ??
En die heb je ook in een 'doorzichtige kleur', dus dan vallen ze sowieso niet zo op :)*

Dat is een goeie! Ga ik naar op zoek.

lizy29 schreef:
Als het veulen heel makkelijk is kun je eventueel proberen te knotten met naald en draad.

Dat lukt me met een gewoon paard nog niet haha! Moet dat eerst eens goed oefenen :)