Ervaringen pensionklant op eigen grond/weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Ervaringen pensionklant op eigen grond/weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:38

Eigenlijk behoeft de gesteld vraag niet veel uitleg meer :Y)

Wij hebben een eigen stuk land met 2 stallen en zadelkamer op. Ik heb in mei mijn 3 jarige haflinger in moeten laten slapen en heb nu nog maar 1 rijpaard over (waar nu overigens een shet bij staat ter gezelschap :) ) Wat wil zeggen dat ik eigenlijk een stal over heb. Ik twijfel of ik er eventueel een pensionklant bij wil nemen.

Ik heb dit land nu 1 jaar in eigen bezit en daarvoor 2 jaar gehuurd van de vorige eigenaars terwijl zij er zelf ook nog een pony hadden staan en dit is mij altijd heel goed bevallen.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Uiteraard hangen hier voor- en nadelen aan vast, maar ze een keer opsommen alvorens een beslissing te maken is wel handig en misschien hebben jullie nog een deel argumenten waar ik helemaal niet aangedacht heb.

smurfje

Re: Ervaringen pensionklant op eigen grond/weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:43

Elk voor deel heeft z n nadeel.

Je hebt wel een extra setje handen op de weide. Toch een kleine bron van inkomsten. Maar ook weer extra mensen op de weide.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:47

Woon je zelf bij het stuk wei?

Zo ja, dan heb je wel constant anderen in je 'tuin'. Dat is bij ons de reden om geen pensionpaard te nemen.

Zo nee, dan heb je met iemand erbij extra toezicht en natuurlijk hulp. Maak van te voren goede afspraken, bijvoorbeeld een simpel contractje. Laat mensen ook eerst komen voor een kennismakingsgesprek en leg daarin uit hoe jij het ziet. Mesten zij hun eigen stal uit? Wie vult het water bij, wanneer kunnen zij etc.

Ik heb zelf jaren op deze manier bij iemand gestaan. Dat ging altijd erg goed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:50

Ik woon zelf niet bij de weide. Ben er wel minimum 2x per dag en de mensen die in de straat wonen houden ook altijd een oogje mee in het zeil.

Het zou dan in principe op basis van "volpension" zijn. Ik doe alles qua voeren, mesten, onderhoud etc.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:51

Dan lijkt mij dat prima te doen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:56

alles hangt van de klant af. Ik heb iemand bij op weide laten komen in de vorm van dienst-wederdienst en dat is compleet mis gelopen. Met alleen een weide zou ik het dus ook niet meer doen. Of met hele, hele duidelijke afspraken en contracten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:59

Het ligt aan de pensionklant(en). Het kan heel gezellig zijn! Bij ons liep het helaas mis en ging de dochter aan de haal met mijn toenmalige vriend, betaalden niet en hadden een grote mond. Nee dan word je niet blij van. Vrouw zelf haalde mannen op de dam (ze ging vreemd) en was erg hoog van zichzelf.

Als je iemand zoekt zou ik wel een kennismakingsgesprek of iets doen. Van te voren weet je het nooit.
De gezelligheid die het meebrengr vind ik wel erg leuk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:01

En dan nog heel duidelijke afspraken maken. Ik heb iemand op weide laten komen met een paard die ik heel goed dacht te kennen. :) Had heel gezellig kunnen zijn idd maar helaas.. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:05

Soms kun je inderdaad mensen heel verkeerd inschatten..
Ik denk dat je ook geluk moet hebben de juiste mensen te treffen. Dankbare mensen die zich weten te gedragen :j
Afspraken is idd ook heel erg belangrijk

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:05

Ik laat inderdaad niet zo maar de eerste de beste op de erf :) Zeker eerst een kennismakingsgesprek etc en bekijken hoe het paard is.
Maarja, tijdens een kennismakingsgesprek kunnen ze je ook wijsmaken wat ze willen natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:08

Jep, maar ga op je gevoel af. Ik heb dat eigenlijk niet gedaan. Heb tegen mijn gevoel in (om goed te doen) laten door gaan en de afloop is duidelijk. :)
En uiteindelijk ben ik ook nog de kwaaie hond ook. :) Maar dat moet ie zelf weten. Aan het tempo dat hij bruggen aan het opblazen is in de omstreken hier betwijfel ik of hij mijn "reputatie" veel slecht kan doen om eerlijk te zijn. Heb meer medelijden dan dat ik boos ben. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:09

Ayasha schreef:
Jep, maar ga op je gevoel af. Ik heb dat eigenlijk niet gedaan. Heb tegen mijn gevoel in (om goed te doen) laten door gaan en de afloop is duidelijk. :)
En uiteindelijk ben ik ook nog de kwaaie hond ook. :) Maar dat moet ie zelf weten. Aan het tempo dat hij bruggen aan het opblazen is in de omstreken hier betwijfel ik of hij mijn "reputatie" veel slecht kan doen om eerlijk te zijn. Heb meer medelijden dan dat ik boos ben. :)

Dat is meestal zo in zulke verhalen..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:14

Je stelt je eigen weide open voor anderen. Dat plekje moeten ze ook "verdienen" als jij je er niet goed bij voelt heb jij alle recht om ze te weigeren. Als jij ze nog een keer op gesprek wil dan laat je ze gewoon nog een keer komen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:24

Ik heb iemand die ik niet kende haar merrie bij mijn merrie en ruin op de weide laten zetten. Gaat heel erg goed. De dagen zijn verdeelt zodat ik af en toe gewoon thuis kan blijven wat best wel leuk is als het slecht weer is bvb. Ook als hoefsmid moet komen enzo neemt ze het soms over als ik nog moet werken ook voor heel af en toe voor een buitenrit is het handig om een mede ruiter te hebben. Dit gaat al 2 jaar zo en dat zal niet meteen veranderen denk ik. We zijn geen hechte vriendinnen, maar kunnen goed met elkaar overweg en het is best gemakkelijk omdat we beiden niet veel van elkaar verwachten buiten het feit dat de paarden eten en drinken moeten hebben. Dus dagen enzo moeten wel nagekomen worden, maar dat is tot nu toe nog nooit een probleem geweest. We gaan ook goed mets elkaar paarden en materiaal om dus alleen maar positief hier.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:39

Lastig!
Als het echt klikt is het erg gezellig. Maar als het toch niet klikt.. en of je dat uit een kennis makingsgesprek haalt?

Ik zou het alleen doen als ik die persoon al ken en zeker weet dat het goed zit en we dezelfde ideeën hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:43

Ayasha schreef:
En dan nog heel duidelijke afspraken maken. Ik heb iemand op weide laten komen met een paard die ik heel goed dacht te kennen. :) Had heel gezellig kunnen zijn idd maar helaas.. :)

dat is precies mijn verhaal.
Ik ben er dan ook meteen klaar mee: eens maar nooit weer, dan zou ik nog eerder zelf een beestje erbij kopen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:16

Morrie schreef:
Ayasha schreef:

dat is precies mijn verhaal.
Ik ben er dan ook meteen klaar mee: eens maar nooit weer, dan zou ik nog eerder zelf een beestje erbij kopen

Daar is manlief niet zo voor te vinden. Die vindt het nu al een uit de hand gelopen hobby :D

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:22

Het probleem is dat je ze niet zo makkelijk meer weg krijgt als er storing komt.
Ook kan er een betalingsprobleem ontstaan diefstal verwaarlozing enz.
Ik zeg niet dat het gebeurt maar ik heb in het verleden geen goede ervaringen gehad helaas.
Natuurlijk zijn er ook goede huurders maar je moet het treffen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:29

Ik denk dat als je iemand zoekt voor echt weidegang/stalling dat dat heel anders is dan een vriendendienst. Zoals betadine ook aangeeft... je hoeft eigenlijk geen beste vriendinnen te zijn als je maar goede afspraken kan maken. Natuurlijk kan je dan ook problemen krijgen maar dan zoek je direct op andere dingen dan als je vrienden een plekje gunt.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:36

Ik heb zelf het paard overgenomen van de mensen voor wie ik hem reed. En ik heb hem nu bij hun op stal staan. Gaat goed, we hebben wel afspraken gemaakt en hebben er beiden baat bij. Ik vind het heerlijk en gezellig!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 05:28

De vorige eigenaars van de weide waren inderdaad ook mensen die ik nog kende van 10 jaar geleden op de manege.
Ik zit eigenlijk niet meer echt in een "paardenwereldje" en alle mensen die ik ken hebben een eigen paard en hebben ze aan huis. Dus ik zou sowieso wel een zoekertje of viavia moeten gaan.

Ik twijfel nog heel erg hoor. We hebben vorig jaar toen we de weide kochten wel alles ingericht in de zadelkamer op een potentiële huurder. Maar heb inderdaad ook geen zin in gedoe.