Ervaring HIT Actief Systeem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babs80

Ervaring HIT Actief Systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:55

Beste allemaal,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van het HIT Actief Systeem. Vooral van de mensen die hun paard bij een pension hebben staan die dit systeem hanteren. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!

Pauline

Re: Ervaring HIT Actief Systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:23

Mijn paard staat in een hit actief stal en ik vind het geweldig. Het ligt er wel aan denk ik hoe groot de groep is en stalpaarden hebben het best zwaar in het begin in een grotere groep. Maar ze zijn de hele dag in beweging of hebben rust op de plek en op de manier die zij prettig vinden. Het voeren gaat heel nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan het gooien op een hoop in een paddock. Mijn paard is er iig erg gelukkig.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:27

Ik vind het systeem minder positief dan hoe het voor gedaan wordt. Ik heb er een scriptie over geschreven en ook eigen ervaringen.
Vaak staan er erg veel paarden op een klein stukje grond. Bij ons was er geen weiland bij. Er was veel onrust rondom de voerstations. Mijn paard ervaarde veel stress en viel enorm af. Ik heb het meer dan een jaar geprobeerd maar het verbeterde niet.
Mijn vorige paard deed het er wel beter in. Maar ondanks dat vond ik dat er gewoon altijd zoveel onrust was rondom de voerstations. En dat er teveel paarden op een klein stukje staan.
Misschien als er een heel groot stuk weiland aan vast ligt waar de paarden ook 24/7op kunnen lopen, dan is er denk ik ook iets minder onrust bij de voerstations (in de winter dan wel nog).
Veel koudbloeden deden het wel goed. Die leken ook minder stress te ervaren. Maar de kwpn-ers vond ik over het algemeen allemaal aan de dunne kant en ervaarden meer stress.

Ik zelf ben meer voorstander van een paddock paradise met slowfeeders of gewoon een groot stuk weiland met een kleine kudde paarden met bijvoeren van hooi dmv slowfeeders ook.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:07

Pivanti, jammer dat je voor je scriptie niet bij mij bent komen kijken!
Het is helemaal niet nodig dat er veel paarden op een klein stukje staan, dan wordt het systeem niet goed toegepast. Het sportpaard van mijn dochter heeft het thuis ook altijd uitstekend gedaan.
Voordeel van Hit boven paddock paradise is dat je de hoeveelheid eten per paard kan regelen. Dus koudbloeden en warmbloeden met verschillende voer behoeften kunnen uitstekend bij elkaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:47

Onrust rondom voerstations is in mijn ogen een te krap voerbeleid.

Mijn paarden staan in de wintermaanden en in de periode dat het land niet bruikbaar is in een paddock (40x15) in een groep van ca 6 paarden en drie plaatsen waar zij kunnen eten. Een rustige groep ook al zie je zeker wel een rangorde.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:45

Ik denk dat ook veel te makeb heeft met hoeveel paarden je op een bepaald stukje land zet. En als ze dan verder alleen op zand staan zonder bijv. stro in een ruif om te knabbelen dan gaat het niet goed. En dit zie je toch veel bij pensionstallingen.

Friesiszwart. Jij heb 3 eetplekken voor 6 paarden In grote pensionstallingen is dat wel anders. Bij ons waren er zes ruwvoer stations en een krachtvoer voor zeker 25 paarden. En ze stonden op een land van 1 hectare ofzo.

Als er voldoende ruimte is en voldoende een mogelijkheid dan zal het zeker goed kunnen gaan.maar het is dus heel belangrijk om per actief stal te bekijken hoe dit georganiseerd is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:40

tegenwoordig gebruiken ze ook veel groepsruiven in de Hit actief stallen die tijdgestuurd zijn. Aanvullend heb je dan de individuele voerstations nog. Dat mede omdat paarden graag gezamenlijk eten en in de voerstations moeten er steeds veel paarden wachten en het om de beurt eten gaat ten koste van het "samenzijn"

Die voernijd en onrust in groepen heeft vaak inderdaad te maken met een constant hongergevoel en te weinig voer(plekken). Mijn merrie met voernijd heeft veel minder tot geen voernijd meer als ze onbeperkt kan eten wanneer ze trek heeft. Dan gaat ze ook pauzes nemen tussendoor. Als ze honger heeft wordt ze sjaggie en als wij dan in de stal bezig zijn met hooi/stro jaagt ze de andere paarden de stal uit.

Ik zou echt graag gebruik gaan maken van de voersystemen en de paardenmatrassen van Hit, maar dit jaar heb ik eerst gekozen voor loopruimte en drainage voor de paarden. Nu weer sparen voor volgende wens op het lijstje ;)

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 14:44

Pivanti schreef:
Ik vind het systeem minder positief dan hoe het voor gedaan wordt. Ik heb er een scriptie over geschreven en ook eigen ervaringen.
Vaak staan er erg veel paarden op een klein stukje grond. Bij ons was er geen weiland bij. Er was veel onrust rondom de voerstations. Mijn paard ervaarde veel stress en viel enorm af. Ik heb het meer dan een jaar geprobeerd maar het verbeterde niet.
Mijn vorige paard deed het er wel beter in. Maar ondanks dat vond ik dat er gewoon altijd zoveel onrust was rondom de voerstations. En dat er teveel paarden op een klein stukje staan.
Misschien als er een heel groot stuk weiland aan vast ligt waar de paarden ook 24/7op kunnen lopen, dan is er denk ik ook iets minder onrust bij de voerstations (in de winter dan wel nog).
Veel koudbloeden deden het wel goed. Die leken ook minder stress te ervaren. Maar de kwpn-ers vond ik over het algemeen allemaal aan de dunne kant en ervaarden meer stress.

Ik zelf ben meer voorstander van een paddock paradise met slowfeeders of gewoon een groot stuk weiland met een kleine kudde paarden met bijvoeren van hooi dmv slowfeeders ook.

Pivanti, naar welke locaties ben jij geweest?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:04

Mijn paard heeft bij De Wolfskuil in De steeg gestaan.
Ik heb de hit actief ook gezien bij de Maesberg in Arnhem. in zomer hebben ze daar wel groot stuk weiland erbij (in winter niet).

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:25

Pivanti schreef:
Mijn paard heeft bij De Wolfskuil in De steeg gestaan.
Ik heb de hit actief ook gezien bij de Maesberg in Arnhem. in zomer hebben ze daar wel groot stuk weiland erbij (in winter niet).

Waar staat jou paard nu en waarom ben je bij De Steeg weggegaan? Als ik vragen mag :-)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:20

Ze staat inmiddels 2,5 jaar in laag soeren bij van Binsbergen tegenover manege de spreng.

Ik wilde haar niet meer in de actief stal hebben. Dit gaf haar veel stress en hierdoor was ze erg mager. Ik heb t meer dan een jaar geprobeerd.
Er is wel gewone stalling ook maar de stal eigenaar wilde haar niet op stal hebben. Hij vond dat niet goed voor haar. Ik bepaal dat toch echt zelf dus ben naar laag soeren gegaan. Overdag in kleine groep op de wei en avond en nacht op stal. Hier kwam ze al snel aan.