ik vroeg me af of hier mensen op bokt zitten die zelf een weiland hebben (gekocht) en hun ervaringen/kennis willen delen.
ik ben namelijk heel benieuwd wat doorgaans de m2 prijs is (al begrijp ik dat dit heel erg kan verschillen) en hoe jullie dit hebben kunnen betalen,is het enkel een kwestie van jaren sparen of kun je net als bij een huis iedere maand een deel van je lening terugbetalen?
want welke zoekfunctie ik ook gebruik,ik kan eigenlijk niet echt de antwoorden vinden die ik zoek.
Ik ben voorlopig nog lang niet van plan hoor,maar ben wel benieuwd,en weten jullie misschien ook iets van de weilandprijzen in het buitenland (ardennen bijvoorbeeld).
M2 prijs kun je wel vinden op internet, even op je omgeving zoeken moet vast wat opleveren. Heb het destijds in ieder geval wel gevonden .
Lynn_Nikita
Geplaatst: 06-08-14 21:32
Ik meen dat hier de prijs 4 euro de m2 is maar dit is 4 jaar geleden en weet niet meer of het 3 of 4 euro was voor landbouw grond. Ik Heb willen kopen dmv lening maar was zo duur aan de rente dat het voor mij niet rendabel was
Hier helaas meer dan 4 euro per m2. Wel goed omheind voor paarden.
Ons probleem was dat wij al jaren land wilden kopen, maar dat er niets te koop was. Boeren willen nooit land kwijt en anders doen ze dat onderling wel. Van de kerk konden wij ook niets kopen. Alleen iets aan de IJssel, maar dat stroomt steeds over. We hebben echt overal lijntjes uitgezet, maar pas na jaren hadden we een keer succes. Betaal je wel de hoofdprijs.
Ik zit in De Kempen in België. Wij hebben ons weiland vorig jaar uit de hand kunnen overkopen van de vorige eigenaars omdat we het ook al 2 jaar huurden. Hebben wel de volle pot betaald hoor. 5€/m²
3 jaar geleden hebben wij weiland gekocht en eind van deze zomer gaat het weer verkocht worden (hebben de paarden aan huis vanaf dan).
Hier betaal je gemakkelijk 8-10,- per m², maar op andere plaatsen zit de prijs bijvoorbeeld rond de 3,-. Wil je hier in de omgeving ook nog wat faciliteiten zoals een degelijke omheining e.d., dan betaal je nog meer.
Het is heel erg afhankelijk van vraag en aanbod. Hier in de streek zijn veel mensen met paarden, de pensionstallen zijn allemaal enorm duur en er is erg weinig landbouwgrond beschikbaar. Op andere plaatsen zal je dit dan weer niet hebben, waardoor je goedkoper uit komt.
pipo
Geplaatst: 12-08-14 08:24
Je heb richtprijzen.. maar een eigenaar weet wanneer zijn landje gewild is (bv achter je huis) en vraagt dan ook gerust de hoofdprijs. Wij hebben ons land dus ook duur gekocht, maar we hadden dat er voor over. Een eenmalige kans. Maar zoals hierboven zal de prijs niet zo hoog zijn geweest voor dat land aan de ijssel... allerlij factoren die meespelen.
Het varieert volgens mij heel erg. Ik heb geluk gehad (of heel goed gezocht), bij ons huis zit ongeveer een hectare weiland. We huren dan nog een hectare bij vlak achter onze grond (dus paarden kunnen van de ene naar de andere wei wandelen), dat kost ons 150 euro per jaar dus voor die prijs ga ik niet kopen Landbouwgrond gaat hier nu zo'n 5 euro per meter in het dorp (Kempen, België).
sassefras
Geplaatst: 12-08-14 20:05
65000 per hectare, aardig in het midden van Nederland
Kasperr15
Geplaatst: 13-08-14 22:29
Het verschilt per gebied, ik zou eens rond gaan vragen bij bekenden en op internet zoeken naar de prijs in jouw buurt. Je kan ook, wanneer nodig, naar eigenaren van weilanden in de buurt gaan en vragen wat die er voor vragen. Als je deze vergelijkt krijg je een beetje een beeld van de prijzen.
Ik heb veel geluk gehad, m'n opa werkte bij Staatsbosbeheer en die heeft dus gezorgd dat hij een landje met alle vergunningen heeft gekregen voor een mooi huur prijsje. Kost 50,- int jaar, de helft is van m'n oom en de helft van mij (van m'n vader gekregen vanwege paard) dus ik betaal nu 25,- voor een landje met redelijk grote inloop stal. Land is net groot genoeg voor 2 paarden dus heel groot is het niet. Maar hier doen ze veel aan de paarden in natuurgebieden zetten in de zomermaanden. Dus heb dat altijd gedaan.
Ligt heel erg aan de streek en de locatie. In Brabant ong. 8-10 m2. Je kunt het beste bij een agrarisch makelaar informeren.
Je hebt minimaal een halve hectare per paard nodig, dus tel maar uit. Dan nog kosten voor inzaaien, omheinen, evt. Water en stroom, etc. Misschien nog een stal en rijbak, je kunt het zo duur maken als je wilt. Onderzoek ook het bestemmingsplan wat er mogelijk is en informeer bij de gemeente of je bepaalde vergunningen nodig hebt. Als het bijv een archeologische vondstplaats is, zou je al een vergunning nodig hebben om weipalen de grond in te boren.
Er voor sparen is het goedkoopst als je daar de tijd en mogelijkheden voor hebt. Financieren kan met persoonlijke lening of hypothecaire lening. Alleen aan rente zul je dan (grof geschat) zo'n 5 procent per jaar kwijt zijn. Tel dat ook maar eens uit; dan moet je nog aflossen. Rente is niet aftrekbaar voor de belasting, dus geen belastingvoordeel.
Simpele rekensom: 1 ha x €10,-/m2 = €100.000,-. Daar komt nog 6% overdrachtbelasting bij en notariskosten dus tel er 10% bij. Nog inrichten, heel low budget voor € 2.500,-. Dus lening nodig van € 112.500,-. Als je daar 5% rente per jaar over rekent, betaal je dus €5.625,- rente per jaar, dat is € 468,75 per maand. Als de bank eist dat je aflost (wel normaal in deze tijd), dan kun je er gerust nog een paar honderd euro per maand bijtellen.
Als TO in Friesland blijft in de omgeving waar ze nu woont zijn de prijzen wel een stuk lager dan de hierboven genoemde (hoge!!) prijzen. Probleem is eerder de beschikbaarheid. (En wie weet gaan hier de grondprijzen ook wel flink stijgen als het melkquotum eraf gaat in mei 2015)
dat is niet het geval hoor,ik verhuis over 2 weken al naar flevoland (polder). echter blijf ik daar maat 5 jaar en ik weet niet wat ik daarna ga doen dus een weiland kopen tijdens mijn jaren daar is misschien niet handig.
Maar als ik deze pagina zo bekijk zijn er niet echt gemiddelde prijzen (tussen de 3 en 10 euro per m2) het heeft nu ook nog geen prioriteit,wilde me alleen een beetje orienteren!
Wij hebben dus 8500 meter erbij kunnen kopen voor 45000 euries een paar jaar geleden. Veel te duur, kon je dus 1,5 ha voor kopen, maar was schuin achter ons huis. Dus wil je of niet.. buren wilden niet en dachten dat niemand dat wou voor dat bedrag en zijn verhuisd nadat wij het dus wel hadden gekocht(hun huurde dat land voor de paarden) want ze hadden nu ipv 12000m2 maar 4000m2. Ze hadden nooit gedacht dat wij dat wel zouden doen voor die prijs. Ze huurde het voor 150 of 200 euro. Dus idd wel heel zuur.