Ik weet niet of het hier goedstaat zo niet merk ik het vanzelf

Nu heb ik een klein probleempje... Mijn paard maakt (denk ik) zelf de stal open..
Mijn paard staat bij vrienden gestald en op hun na komt er verder niemand. Als ik gevoerd heb dan controleer ik altijd mijn stallen goed na en elke keer zijn ze goed dicht. Nu heb ik deze week al 2x gehad dat hij toch nog los rond huppelde. gelukkig loopt hij altijd na het eten toe en gaat dus niet ver. Nu denk ik dat hij zelf de stal open maakt wantja wie zou dat anders doen..? Maar nu gaat mijn stal dus wat stroef open (de veer gaat nogal stroef) en ook moet ik tegen de deur aan duwen wil ik hem open krijgen. Eigenlijk kan hij van binnenuit dus niet open gemaakt worden maar toch lukt het mijn paard? Het is in ieder geval een groot raadsel en ik weet even niet meer wat te doen. Nu heb ik het ookal 1x met een stro touwtje geprobeerd en zelfs dan nog. Dit is alleen als ik ben geweest als hun zelf mijn staldeur dicht doen is er niets aan de hand. Maar het is nu al 3x gebeurd in zeer korte tijd.
Om even een duidelijk beeld van mijn stal te krijgen hier een paar foto's. Deze foto's zijn van internet en dus niet van mijn eigen stal.

Nu kan mijn paard dus niet naar buiten kijken want dit is een geheel.
In zijn stal heeft hij een bal waar hij niets mee doet.
Vragen mogen gesteld worden.