24/7 365 dagen per jaar buiten. Slaapplaats?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

24/7 365 dagen per jaar buiten. Slaapplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:25

Helaas is er dit jaar stofallergie bij mijn paard geconstateerd.
Advies van de dierenarts zo veel mogelijk naar buiten en nat of gestoomd hooi voeren.
Ze staat nu dan ook 24/7 buiten op een ruime paddock met een afdak waar ze droog kan staan en waar der hooibak staat.
Dit bevalt ons heel goed. Ze heeft geen last meer van der allergie. En wil dit graag zou houden.
Nu tref ik haar s'ochtends vroeg vaak languit slapend aan in der paddock.
Maar wat van de winter als alles nat of bevroren is?
Lijkt me dan niet echt lekker slapen.

Hoe lossen jullie dit op?

Zinzi_jewel

Re: 24/7 365 dagen per jaar buiten. Slaapplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:29

Paard gaat daar niet liggen slapen als het te nat is . Vorst deert hem niet als hij een goede vacht heeft .
Je kan zorgen dat het afdak een comfortabele plaats is om te liggen .
Ivm de allergie kun je aan rubber matten denken of rubber tegels ;-)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:35

Hier gaan ze gewoon op het natte gras liggen of zelfs in de sneeuw. Ik zou mij daar dus niet te druk over maken. Ik zou wel zorgen dat ze sowieso ergens heeft om te staan waar het droog is, eventueel zou ze daar ook kunnen liggen. Bij ons is dat bijvoorbeeld niet groot genoeg dus verkiezen ze een andere plek(in nat gras/sneeuw/zand).

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:38

Wat stro onder de afdak leggen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:48

Stro is dus absoluut geen optie. Dan had ik dit probleem niet gehad en was ze s'nachts gewoon op stal gegaan.

Er groeit hier geen gras in de paddock. En als het lang regent kan het behoorlijk nat worden.
Wel heeft ze dus een stuk bestraat met een afdak. Schat dat het afdak 5 meter lang is. Ze past er ook makkelijk onder en er staat dan nog een grote bak voor hooi.

Ik heb ook aan rubberenmatten of staltegels gedacht om die onder het afdak te leggen. Maar ik weet niet of ze daar echt op gaat liggen. Het afdak grenst namelijk aan een stal waar alleen de shetlanders in kunnen. Ze zou dan al gauw liggen voor de ingang van de stal.

Ze krijgt wel een goede winter/regenjas op. En heb altijd nog een deken achter de hand. Ze is er namelijk niet vies van om in een lekkere blubber plas uitgebreid te gaan liggen rollen.

Voor mij is dit de eerste keer dat een paard 24/7 365 dagen per jaar buiten staat. Heb er dus helemaal geen ervaring mee.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:52

Mijn tinker hebben wij toen een soort van afgegeven aan een stichting voor gehandicapte kinderen. Bonny was hier super geschikt voor. Daar hadden ze ook een uitloopstal met rubberen matten/tegels en de paarden gingen daar wel op liggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:57

Het eerste jaar dat ze buiten stonden hier heb ik heel wat nachten slecht geslapen maar inmiddels staan ze lekker zonder deken en ze vinden het heerlijk! Hoe kouder het is hoe beter lijkt het soms wel. Hier liggen ze in de winter vaak op de bestraatte paddock in het zonnetje en uit de wind.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:01

En stro korrels?

Paard op stal ook allergie op stro korrels gaat het goed.
Misschien kan je dit ook wel strooien onder je afdak.

Verder weet ik niet de voor en nadelen van stro korrels.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:05

sommige paarden maakt het ook niks uit om in het nat te liggen, als mijn vorige verzorgpony echt wou liggen / rollen in haar paddock terwijl die kletsnat was dan vond ze het niet erg om vies te worden (dekentje is dus zeer aan te raden :) ). Als het je paard wel uitmaakt dan kiest hij er vast zelf voor om te blijven staan.
Is de paddock gewoon thuis? Kijk anders eens of er nieuw zand in kan wat wel beter tegen enorme regenval kan (of overleg dit met de staleigenaar). Maar ik denk dat het geen kwaad kan om even af te wachten tot de winter zelf, voor hetzelfde geld wordt het eenzelfde winter als vorig jaar ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:10

Misschien een matras van Hit? Dat kost wel wat, maar je hebt dan ook wat!
Die van ons liggen hier nu vijf jaar in de schuilstal, en zijn wel vies, maar als ik ze even schoonspuit weer in nieuwstaat. In de winter liggen onze paarden er graag op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:14

laraxXxemma schreef:
sommige paarden maakt het ook niks uit om in het nat te liggen, als mijn vorige verzorgpony echt wou liggen / rollen in haar paddock terwijl die kletsnat was dan vond ze het niet erg om vies te worden (dekentje is dus zeer aan te raden :) ). Als het je paard wel uitmaakt dan kiest hij er vast zelf voor om te blijven staan.
Is de paddock gewoon thuis? Kijk anders eens of er nieuw zand in kan wat wel beter tegen enorme regenval kan (of overleg dit met de staleigenaar). Maar ik denk dat het geen kwaad kan om even af te wachten tot de winter zelf, voor hetzelfde geld wordt het eenzelfde winter als vorig jaar ;)

Paarden die niet in de nattigheid willen liggen en verplicht staand moeten slapen, kunnen slaap tekort krijgen.
Voor de diepe slaap (die ze af en toe echt nodig hebben) moeten ze kunnen liggen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:17

Sammyoo schreef:
Misschien een matras van Hit? Dat kost wel wat, maar je hebt dan ook wat!

Wilde ik inderdaad ook zeggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:58

Hier liggen ze in de winter ook vaak gewoon in de bak, ook in de sneeuw. Als het nat is slapen ze gewoon staand, ik heb echt geen paarden met slaaptekort hoor
verder heb ik geen bodembedekking, zonde aangezien ze het opeten of eruit open. Ik heb rubber matten gehad maar dat werd erg vies aangezien ik er geen rooster oid onder had

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:03

Ik heb het eerste jaar wel dekens op gehad maar de laatste jaren niet meer. Ik laat dan wel de borst scheren zodat ze niet helemaal in een enorme winterjas lopen en toch wat kunnen afkoelen.
Mijn ervaring met dekens was dat het er toch een keer onder nat werd en dat ze dan zo nat bleven.
Zonder deken kunnen ze het prima zelf regelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:17

Ik ben heel blij om jullie reacties te lezen.

Helaas heb ik de paarden niet aan huis staan. Maar wel bij hele lieve mensen.
Toen er een paar maanden geleden stofallergie werd geconstateerd werd er meteen gezegd laat der maar buiten in de paddock met afdak. En is er meteen een kliko voor me omgebouwd tot hooistomer. Zodat ik het hooi gestoomd kan voeren.
Ze zitten er zelf ook al te denken om de paddocks te verbeteren. Maar ze hebben net heel de bak opnieuw gedaan wat ook een flinke kostenpot was. Maar nu wel een super bak.

Ik denk dat ik het deze winter maar gewoon even aan kijk. Dekens lijken me wel handig. Ik wil nog wel gewoon kunnen rijden. En vind het vervelend als ze nat en onder de blubber zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:46

Ik denk dat die bak je probleem is. Paarden richten hun omgeving zo in dat ze verschillende activiteiten op verschillende plekken uitvoeren. Die van mij rusten absoluut niet op de plekken waar ze ook eten. Eten doen ze buiten. Rusten doet mijn ruin in de zandpaddock of in een vast hoekje waar schaduw is en mijn merrie in de schuilstal.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-08-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:47

als het goed is bevriest het niet onder je afdak en kan er daar gelegen worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:25

Je zou, eventueel in een frame, wat droog zand onder je afdak kunnen leggen. Daar blijft het droog en bevriest het minder snel. als ze het als toilet gebruikt kun je het verversen en verspreiden over het land of er kuilen en gaten of kapotgelopen stukken mee opvullen. goedkoper dan een hitmatras ( staan hier ook op mijn lijstje hoor) en eenvoudiger te regelen. aangezien ze nu ook op zand ligt heb je grote kans dat ze het wel gebruikt en zo niet ben je wat tijd en 20/50 euro kwijt voor 1 a 2 kuub zand. je kunt het eventueel in bigbag laten bezorgen.

Alternatief voor zand is compost voor ligboxen/koeienstallen. maar dan moet je al een adresje hebben waar je het per kar mag halen. dat wordt namelijk per vrachtwagenlading gestort bij boeren. Het is dan wel weer goed te gebruiken voor tuin of weide als grondverbeteraar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:34

Even iets heel anders.
Als paard gewoon tegen buiten staan kan zou ik niet gaan aanklooien met dekens.
Opbouwen, afbouwen, zompige dekens door de modder.
Paard heeft een gezonde vacht en met aangepaste training kun je gewoon rijden. Alleen moet je zeker wat langer uitstappen en goed poetsen op de plek van het zadel.
(of zonder zadel. Wintervacht is heerlijk zacht)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:42

Ik heb mijn shet ook 24/7 buiten staan met inloopstal en meestal liggen ze buiten.
Wel doe ik in de winter stro in de stal en dat word een beetje gepot, heel soms ligt er wel eens een.
Maar het wordt vooral als wc gebruikt, maar voor mijn eigen gevoel wel prettiger.
In de winter heeft mijn pony geen deken op maar op het voorjaar scheer ik m altijd en heb dan wel een dekentje achter de hand voor als het weer af gaat onverwacht.
Maar verder zou ik dan of een hele goede deken kopen en dan heb ik het over een hoge denier en waar mogelijkheid is een hals aan te maken, want die goedkopere zijn opzicht waterdicht maar met lange regen gaan ze toch lekken.
Ligt aan de coating die gebruikt is voor waterdicht te maken door de fabrikant.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 08:43

Ze krijgt het hooi onder het afdak zo dat het niet vies sompig word van de regen. Ik heb geen andere plek waar ik het droog kan weg leggen.

Hoe doen jullie dat dan als jullie paarden geen deken op hebben en lekker in de blubber hebben liggen rollen?
Een nat paard valt niet te poetsen en op een blubberig paard een zadel leggen is ook geen optie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:51

Is die van jou zo'n varken dan?
Is het het type dat een teddyjas aanmaakt of gewoon een wat dikkere vacht.
Ik heb een teddytype.
Plek droogdeppen met een handdoek en oude dekjes gebruiken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:00

Is er niks te doen bijv. om de paddock te draineren, zodat het niet zo snel een zomp word

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:17

felicity schreef:
Ze krijgt het hooi onder het afdak zo dat het niet vies sompig word van de regen. Ik heb geen andere plek waar ik het droog kan weg leggen.

Hoe doen jullie dat dan als jullie paarden geen deken op hebben en lekker in de blubber hebben liggen rollen?
Een nat paard valt niet te poetsen en op een blubberig paard een zadel leggen is ook geen optie.

Niet rijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:45

Ik heb inderdaad een varken. Ze maakt ook geen teddyberen vacht aan.
Ik vind het niet erg als ik een keer niet kan rijden rij nu ook 2 a 3x in de week.
Maar het moet niet zo zijn dat ik een week niet kan rijden omdat ik een varken heb.

Afbeelding