Hoii, vandaag heb ik besloten mn verzorgshet te gaan scheren (in overleg met de eigenaar). Maar hoe zit het met dekens? Moet ze na het scheren een deken op in de wei? En zoja wat voor deken, een zomerdeken?
Waarom zo laat nog? Mijn pony zal binnenkort alweer zn wintervacht gaan aanmaken... Ik zou het eerder in de lente gedaan hebben dan! Als het zo warm is, geen deken. 's Nachts een regendeken met fleece gevoerd of zo.
@xAnthea We wouden eerst lijnzaadolie proberen omdat we haar liever niet wouden scheren, maar dat heeft niet gewerkt. 's Nachts staan ze meestal binnen, moeten ze dan ook deken?
meestal vindt de eerste scheer beurt in oktober plaats. dan is de wintervacht vol doorgekomen. leg tijdens het scheren een deken op de achterhand dan vat het paard geen kou. je kunt een licht gewicht deken opleggen de net geschoren huid is te gevoelig voor een normale deken. de overgang van een vacht naar kaal is best wel groot en miss is het wel fijn als hij dan ff een deken oplecht zodat hij kan wennen.