opgezwollen ogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacoxkjeld

opgezwollen ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 13:09

Hey !

Ik heb een shetlander en die is al wat ouder (23), ze heeft de laatste dagen een soort van wallen onder haar ogen die heel erg opgezwollen en rood zijn. Er komen rampzalig veel muggen op af!. Weet iemand wat dit is en wat je er tegen kan doen??

Elisa2

Re: opgezwollen ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:15

Conjuctivis...dierenarts bellen voor een antibiotica zalfje

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:22

Zonder het te zien kan je geen diagnose stellen. Bij twijfel gewoon DA bellen. Gezwollen oogleden kan veel meer zijn dan alleen 'conjunctivitis', kan ook ontsteking in ooglidrand zijn oid. Is het oog zelf ook rood?
Laatst bijgewerkt door Zamora op 01-08-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:24

En een goede vliegenkap aanschaffen. Succes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:36

Zamora schreef:
Zonder het te zien kan je geen diagnose stellen. Bij twijfel gewoon DA bellen. Gezwollen oogleden kan veel meer zijn dan alleen 'conjunctivitis', kan ook ontsteking in ooglidrand zijn oid. Is het oog zelf ook rood?

Dat is conjuctivis :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:53

Nee dat is het niet ;) dat is een ontsteking van de cojuNctiva. Dit kan wel een gevolg zijn vàn een ooglidrandontsteking.

safiraavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:04

ik weet niet of het het zelfde is maar dat heeft mijn pony ook.
ik ben naar de veearts geweest en heb er een zalfje voor gekregen.
het had vooral te maken met gevoeligheid voor vliegen. :(

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:12

Mijn pony had in de zomer ook vaak rode en gezwollen ogen. Bij haar wordt dit veroorzaakt door vliegen.
Je kan eventueel terramicine oogzalf gebruiken (zalf met een beetje antibiotica in Belgie vrij te verkrijgen) Indien het probleem een irritatie door vliegen is moet dit vrij snel resultaat geven.
Ook helpt zoals reeds aangehaald een vliegenmasker/franjes aan het halster. De ogen dagelijks reinigen met rozenwater op een wattenschijfje is ook zeker niet slecht.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:17

Een van mijn merries heeft hier ook veel last van dit wordt ook veroorzaakt door de vliegen. Ik heb dit opgelost door dagelijks haar ogen schoon te maken en een goede vliegenkap aan te schaffen met een beugel in zodat er voldoende afstand tussen het masker en de ogen zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:21

Onze kleine pony had daar ook veel last van. Kwam door de zon en door vliegen. Sinds hij met masker op staat is er niets meer aan de hand. Ook in de winter op zonnige dagen draagt hij dus zijn masker {:}

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:39

Als het nu ontstoken is is het wel verstandig om de DA te laten komen voor een zalfje. Daarna kan je het voorkomen door op tijd een goede vliegenkap op te doen (Nu ook al want de vliegen houden alleen maar de ontsteking in stand) en als de ogen iets vies zijn reinigen met afgekoelde kamille thee.