huis kopen met weide op veengrond? mogelijkheden pp?..slim?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brease

huis kopen met weide op veengrond? mogelijkheden pp?..slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:47

Beste medebokkers.

aangezien ik nog niet de zoveel nuttige berichten heb kunnen plaatsen en toch wel een beetje advies kan gebruiken. heb hehet topic paddock paradise wel gevonden. Ik kan wel her en der ja en vind ik ook plaatsen maar dat valt niet onder nuttig..

Vandaag hebben wij een huisje bezichtigd wat best leuk lijkt met evt bijna een hectare land. Maar deze ligt dus op veengrond en volgens de eigenaar erg nat. Niet de meest slimme actie hier 24/7 mijn twee tinkers en shetje op te laten lopen. Momenteel huur ik een weide half hectare op hoog gelegen zandgrond en ben dus niet gewend aan veengrond. Als ik al plassen heb staan zijn deze in een dag droog.

ik vraag mij dus ten zeerste af of dit een slim plan gaat zijn. De eigenaar heeft de weide ooit laten draineren maar zegt ook dat de sloten vol water blijven staan met nat weer. Is het überhaupt mogelijk een paardvriendelijke leefomgeving te creëeren op dit perceel? Of wacht ik tot we een koper vinden voor ons huis en die mijn weide over kan nemen en ik een huis terug koop op goede grond..tsja..

ik wil eigenlijk niet tot de conclusie komen dat de paarden verzuipen en ik afstand heb gedaan van mijn perfecte droge weide. Zijn er hier misschien mensen die dit hebben meegemaakt. . Paarden eindelijk in de pyama voeren maar met lieslaarzen.. |(

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:40

Wij zitten ook op veengrond en hebben de paarden alleen zomers in de weide.
's Winters mogen ze overdag in een ruime zandpaddock, de weides zijn dan vaak te nat.

rina

Re: huis kopen met weide op veengrond? mogelijkheden pp?..slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:50

Veengrond en nat is een gegeven. En als die eigenaar aangeeft dat de grond erg nat is, en de sloten bijna altijd vol staan, ga er dan maar vanuit dat het ook idd een nat stuk is. En dan is een Ha voor 2 grote en 1 kleine te weinig. Je gaat grote periodes hebben dat je geen gebruik kan maken van je wei, of ze lopen het binnen de kortste keren kapot. Ben geboren en getogen op de veengrond, en ja er zit verschil in, maar dat is erg lokatie afhankelijk. En als nat dan is het ook echt nat. Draineren ed gaat je ook niet helpen. Dan moet je wel zover ophogen met geel zand, dat kost je een vermogen.

Als je zo gehecht bent aan je droge stukje, zou ik het dan ook zeker niet adviseren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:16

Wij zitten hier ook al jaren op veengrond. Wel hebben we ongeveer 3,5 ha voor 3 fjorden en 2 shetlanders. Op een kleinere weide (300m lang, 50m breed) heb ik een paddock paradise. Hier lopen ze tussen half maart en oktober op. Soms is het echt te nat (zelfs zomers met die heftige buien of een dag of 2 regen achter elkaar), dan moet ik ze noodgedwongen op de wei zetten. Doordat dat een groter stuk is dan de track zelf wordt de belasting veel meer verdeeld waardoor e.e.a. goed gaat.

Tussen november en half maart staan ze op de winterweide. Dit is ruim 2 ha. Een derde hiervan blijft vrijwel altijd droog, de rest wordt zompig tot echt nat. Deze weide is al eens opgehoogd en loopt licht af richting sloot.

Is de weide het enige wat je echt tegen houdt? Zo ja, onderzoek dan eens de (financiele) mogelijkheden voor een kwalitatief goede paddock, stelconplaten (stoeptegels gaan sowieso schuiven) en een goede schuilstal. Op die manier kun je tijdens de echte natte periodes wel het e.e.a. opvangen, maar het is wel een investering.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 03:30

Wat fijn al die reacties van de kenners.

Er staat een mooi grote schuur dat prima kan dienen als schuilstal en waarvoor ik zou kunnen verharden. Financiën om het geheel drastisch aan te pakken denk ik niet dat ik meer heb als we het hebben opgeknapt. Ik denk niet dat ik het ermee red om alleen de tracks aan te pakken.

Ik dub er nog maar even over verder. Morgen de eigenaar nog een keer spreken voor andere mogelijkheden. Ze maken rond het perceel een sloot en tien meter bossingel. Misschien dat dat nog enigsinds wat uithaald.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 04:21

Als het water van de sloten te hoog blijft gewoon niet doen. Ik zie al wat een gedoe het is om een rijbak goed te houden in de winter. Ondanks de drainage blijft het met regelmatig regen echt te nat, terwijl de drainage non stop loopt. Een andere hobby behoeft ook weiland, ook veen maar na oktober gaat het echt niet meer. Je verzuipt gewoon en dat blijft wel tot eind maart. Ik denk dat je dit niet moet willen, tenzij je een mooie paddock aan kunt leggen. Te weinig grond, maar al had het 3 ha geweest: als het te nat is houdt het op.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:08

Bossingels zijn wel erg fijn. Aan 1 kant van de track hebben wij dat ook en juist die zijde blijft meestal droog.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:30

Stuur eens een pbtje naar joyce_B, die zit op veengrond met haar paarden. Zij heeft flinke investeringen gedaan in een paddock, stal, rijbak en nu ook zandtrack.

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je paarden héél vaak niet op de wei kunnen. Dus dat ze het oha moeten doen met het deel dat jij verhardt hebt en de eventuele verhoogde zandpaddock die je gemaakt hebt. Hoe groot kun je dat maken voor je paarden en ben jij er tevreden mee dat dat hun leefomgeving is?
De wei moet je denk ik zien als iets voor 'erbij'.

Toevoeging:
Voor mij is het trouwens echt een dealbreaker hoor, veengrond. Ik zou het nooit doen.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:07

Na een nachtje slapen en contact met de buren bij het huisje hebben we de keuze genomen het niet te kopen. Super bedankt voor jullie hulp en reacties. Mijn paarden blijven mooi hoog en droog staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:44

verstandig.... Als ik voor koop had geweten hoeveel gedoe, ergernis en kosten ik me op de hals haalde....
had ik ook verder gekeken. 1ha is zo kapot. Maar 3 ha waar ze bij elke pas 10 tot 20cm in wegzakken is ook niet fijn. Zijn er hier wel achter gekomen dat het water lastiger wegzakt doordat er ook nog leem in de ondergrond zit. Daardoor verzamelt het water zich en als het verzadigd is krijg je moeras tot het gras weer gaat groeien en de temperatuur en zonkracht alles weer opdroogt.

Dus niet aan beginnen als je nog kunt kiezen!
Heb je de grond al, dan is een paddock en deel verharding rond de stal aanleggen goedkoper dan een heel pad aanleggen, maar dat pad geeft wel een extra dimentie aan je uitloop.
Vandaar dat ik er toch in heb geinvesteerd, ondanks dat de paarden al 900m2 uitloop rond de stal en een 1200m2 gedraineerde bak tot hun beschikking hadden.

Overigens kan ik, met rustige paarden en met beleid, de paarden van ongeveer maart tot/met oktober/november weidegang bieden (mei/september hele dag of indien gewenst dag en nacht, maart/april en oktober/november/december 2 tot 6 uurtjes, afhankelijk van hoe droog het is en hoeveel gras er nog staat) en als het flink vriest kunnen ze eventueel ook vooraan in de wei laten lopen. Die blijft droger en steviger. Met sneeuw dooit de toplaag en lopen ze het juist weer kapot of gaan ze glijden, dus dan houd ik ze op het zand.