Hit actief systeem of Paddock Paradise?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babs80

Hit actief systeem of Paddock Paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:25

Hallo allemaal,

Wat zijn jullie ervaringen met deze twee prachtige manieren van het natuurlijk houden van paarden. Is er nog een bepaalde voorkeur?

Alvast bedankt voor de reacties! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hit actief systeem of Paddock Paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:52

ED -> VSW

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:16

Ik heb zelf geen ervaring met een HIT actief systeem. Maar in dit topic staan wat foto's en ervaringen van HIT actief systemen, al is het wel een oud topic.

[VSW] Hit actief Stal

Zelf heb ik een paddock Paradise voor mijn twee shetlanders om ze op gewicht te houden en toch veel beweging te bieden i.c.m. zeer beperkte weidegang.
Ik heb een klein paddock paradise op 0,75 HA. Vanuit hun inloopstal (die altijd te bereiken is) komen ze zo de track op. Doordat mijn perceel een zeer aparte vorm heeft, zitten er knikken en schuine zijdes in de track.
Aan de ene zijde is de track 3,5 meter breed, zodat het goed toegankelijk is met de trekker. Aan de achterste zijde hebben we de track smaller gemaakt, om niet teveel gras kwijt te zijn en omdat het maar kleine ponietjes zijn. D.m.v. bomen en struiken hebben ze op diverse plaatsen veel schaduw of juist een schuilplek bij regen (pas bij extreem weer gaan ze in hun schuilstal staan).

Sinds kort heb ik halverwege de track een doorsteek naar de overkant gemaakt. Daarnaast heb ik een klein slingerpaadje met gras, dat ik open en dicht kan zetten.
Zo kan ik ze kort weidegang aanbieden op een zeer beperkt stukje. Op dit stukje stond het gras altijd enorm hoog en dat sloegen ze over.
Ook komen ze ergens op de track in een geelzand paddock. Dit is een stukje van 12x 10, waar wede bodem hebben laten keren. Zo staan ze altijd droog bij hevige regenval. Al moet ik zeggen dat wij op zandgrond staan en er hier in de winter gelukkig weinig plassen blijven staan en het niet heel drassig wordt.

Om overgewicht te voorkomen, krijgen ze maar max 1,5 uur per dag weidegang. Daarnaast voer ik onbeperkt graszaadhooi in slowfeeders en daar doen ze het super op. Ze zijn een hele dag in beweging en zien er erg tevreden uit. Ik heb ook het idee dat hun hoeven verbeterd zijn en ze zijn keurig op gewicht. Het perceel is te klein om er echt van te hooien. Als dat een mogelijkheid was geweest had ik zelfs gekozen voor geen weidegang en altijd op onbeperkt hooi uit slowfeeders.

Ik heb er nog geen nadelen aan ervaren. Dit is een plattegrondje van hoe ik het gemaakt heb:
Afbeelding

Daarnaast is er nog een huiskamertopic over PP waar je in mee kunt kletsen:
[HK] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:32

Ik heb met beide ervaring dus ik ga zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat de voor en nadelen van beide zijn.

Het grootste voordeel van de hit-actief ten opzichte van een paddock paradise vind ik dat alle paarden individueel kunnen eten. Ook de lagere in rang kunnen gewoon rustig staan en hun hapje opeten, die worden niet continu weggejaagd. Je kunt per paard individueel instellen hoeveel voer deze krijgt. Je kunt dus gemakkelijk een oud besje naast een veelvraat tinker zetten, zonder dat de tinker uit z'n voegen groeit en het oude besje niet voldoende binnen krijgt. Het individueel eten geeft ook 'rust' in de tent, geen gejaag om voer.

Een ander voordeel is dat je met minder arbeid veel meer voerbeurten hebt. Je hoeft maar 1x per dag of per 2 dagen (afhankelijk hoeveel paarden met heeft staan) de voerstations bij te vullen. De paarden kunnen in principe ongeveer 20x per etmaal ruwvoer halen en ongeveer 6x of 8x per etmaal krachtvoer halen. Dit krijg je met de hand gewoon nooit voor elkaar. Je paard staat dus nooit met een lege maag.

Een nadeel van een paddock paradise is toch wel dat je OF onbeperkt moet voeren, waarbij sommige paarden veel te dik worden, OF heel vaak kleine porties moet voeren, wat weer erg arbeidsintensief is, en waarbij toch altijd een paar paarden te weinig of te veel binnen krijgen.

Een nadeel van de hit-actief is de prijs. Het is een duur systeem, dus de mensen die het op commerciële basis aanleggen, zijn snel geneigd er teveel paarden in te zetten om de kosten eruit te krijgen.

Verder kan ik aan hit-actief weinig nadelen bedenken. Als ik m'n paarden ooit aan huis zou hebben zou ik dat nooit zonder hit-actief voerstation willen. Bokker Sammyoo heeft mijn droomvoorbeeld aan huis en foto's in d'r profiel staan. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:24

Ik heb gekeken bij 2 verschillende Hit-actiefstallen en heeeeeeel veel websites bekeken en gelezen. We hebben een offerte opgevraagd maar vanwege de hoge kosten en sommige onduidelijkheden met betrekking tot de leverancier hebben we er toen van af gezien, maar het automatisch en tijdgestuurd voeren staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Ook ben ik bij Nederlands grootste Paddock Paradijs (De Paardenmaat) wezen kijken en me de afgelopen jaren uitgebreid georiënteerd via internet.

We hebben er nu eerst voor gekozen om ons Winterproof Paddock Paradijs af te maken. Dat zodat de paarden ook echt het hele jaar gras- en moddervrij op de track kunnen lopen.

Graspad was hier niet handig vanwege IR/ex-hoefbevangen paard en ongeschikte bodem in de natte wintermaanden. Daardoor werd de track te weinig gebruikt.

Het uitmesten, maar vooral het voer verspreiden over de track, is veel werk.

Ander nadeel is dat paarden meer rennen over de paden, wat in een groep grotere kans op blessures geeft dan een grote open ruimte.

Voor mijn merrie met peesblessures een risico en net 2 weken geleden heeft mijn 23 jarige pony zich ook naar verstapt/verdraait met rennen op het pad (ze kunnen een rondje maken, er zijn geen doodlopende paden meer, ruime hoeken en ze kunnen een ruime wei in en uit maar nog steeds kiezen ze er voor om met hun 3en op een 4 meter breed pad te rennen, stoppen en draaien en weer weg te spurten en dat ging deze keer dus net niet goed na een bijna botsing.)

Bij beide geldt: Het is wat de eigenaar er van maakt. Hoe ruim is het voor het aantal paarden, zijn er veel wisselingen? (introduceren op een pad is lastiger dan in zeer ruime uitloop met grotere vlakken en meer uitwijkmogelijkheden) , hoe aantrekkelijk het terrein is ingericht en aangekleed en hoe geschikt de bodem is of wordt gemaakt.

Een paard op een goede manier 24/7 buiten houden op minder geschikte bodem is niet goedkoop. Mensen denken vaak dat 24/7 buiten veel goedkoper is dan overdag buiten en in de nacht op stal maar dat is in bepaalde gevallen niet waar. Zeker niet daar waar geïnvesteerd is in inloopstallen, verharding en gedraineerde zandbodems, en al helemaal niet waar men ook nog geïnvesteerd heeft in geautomatiseerde voersystemen.

Als de Hit-actief leuk is ingericht en natuurlijk is aangekleed zodat het geen kale paddock is, maar meer een natuurlijk lijkende leefomgeving, en de bodem ook goed aangepast is, dan zou dat mijn voorkeur hebben. Vooral ook door het individueel kunnen voeren. Maar er zijn uiteraard ook wel echt mooie Paddock Paradijsjes en over het algemeen zijn die goedkoper dan de actiefstallen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:27

alles hangt af van de uitvoering bij beide systemen, maar persoonlijk zou ik voor een paddock paradise gaan.

Groot nadeel van hit actief vind ik het eten per tijdseenheid, paarden eten bv beduidend minder in dezelfde tijd als ze worden afgeleid door dingen in de omgeving. Die van mij stond soms rustig om zich heen te kijken in zijn eet-tijd.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:30

Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar pp, exact om de boven genoemden punten. Ik heb hier alleen maar positiefe ervaringen mee, ook met probleem paarden mbt bvb hoefbevangenheid koliekgevoelig en noem maar op.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:50

mystery1980 schreef:
alles hangt af van de uitvoering bij beide systemen, maar persoonlijk zou ik voor een paddock paradise gaan.

Groot nadeel van hit actief vind ik het eten per tijdseenheid, paarden eten bv beduidend minder in dezelfde tijd als ze worden afgeleid door dingen in de omgeving. Die van mij stond soms rustig om zich heen te kijken in zijn eet-tijd.

Maar het is dan toch juist mooi dat je dat dan per paard kan afstemmen? Mijn paard is een schrokker, dus die krijgt dan gewoon minder minuten. Paarden die lekker rustig staan te eten kun je gewoon makkelijk veel meer minuten geven.

Het zou banketstaaf zijn dat jouw paard en mijn paard naast elkaar staan in een PP, die van mij schrokt al het eten weg voor de neus van jouw paard. Gevolg: voernijd bij jouw paard op lange termijn, mijn paard structureel te dik, die van jou te dun.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:39

_Nelleke_ schreef:
Het zou banketstaaf zijn dat jouw paard en mijn paard naast elkaar staan in een PP, die van mij schrokt al het eten weg voor de neus van jouw paard. Gevolg: voernijd bij jouw paard op lange termijn, mijn paard structureel te dik, die van jou te dun.

In mijn geval heb ik twee schrokkoppen :+ die beide zeer sober gevoerd moeten worden. Als ik een groter rijpaard/rijpony erbij zou zetten, moet ik inderdaad wel bekijken hoe ik er voor ga zorgen dat ze allemaal genoeg en ook juist niet teveel eten.

Wat ik me afvraag bij een HIT actief is of bijv. een dominant paard niet snel de neiging gaat krijgen om de wacht te houden bij de HIT stal en zo een paard lager in rang weg houdt/jaagt bij de HIT stal?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:16

Delphi, in een goed stalmanagement gebeurt dit niet. Staan er teveel paarden per voerstation of is er te weinig ruimte, of is de indeling van de hit-actief niet 'handig' dan gebeurt dit inderdaad wel.

Uiteindelijk staan de hoger in rang paarden vooral graag waar ze zelf willen en hebben die paarden snel genoeg door dat ze na hun voerbeurt een uur moeten wachten. Er zijn er maar weinig die dan gelijk weer in de rij aansluiten. (Dat zijn vaak de luie veelvraten en niet per ce de hoger in rang paarden.)

Bovendien staat in een goede hit-actief het drinkwater, de schuilstal, de hooistations en het krachtvoerstation zo ver mogelijk uit elkaar, met onderweg wat verschillende soorten ondergrond en wat speelmateriaal.

In de hit-actief in hilverzicht is de drinkbak helemaal achterin, minimaal 150 meter van het dichtstbijzijnde hooistation. De meeste paarden willen wel wat drinken na hun hooi dus wandelen op hun gemakje naar de drinkbak. Na het drinken willen ze natuurlijk als eerst even kijken of er nog wat uit het krachtvoerstation komt, dus dan lopen ze helemaal naar voren (ik gok 250 meter ongeveer), om daar meestal bedrogen uit te komen (kvstation geeft minder vaak dan een hooistation). Vervolgens lopen ze weer terug naar een hooistation.

Dit alles gebeurt niet in een flink tempo in 1 rechte lijn. Onderweg soezen ze wat, spelen ze wat, komen ze een maatje tegen of een liksteen. Na zo'n 'rondje' is het vaak wel weer tijd voor een hapje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:46

Waarom kiezen?

Combineer gewoon de pluspunten. Een PP met in de ene hoek een krachtvoer machine en in de andere hoek een hooiautomaat. En wandelen maar. :)

Ik droom over een systeem met een mogelijkheid tot hooi eten op minimaal 2 hoeken van de pp.
Mooi laag van de grond, met iets om het af te dekken dat er iedere keer automatisch 30 min af gaat en het daarna weer afsluit. En dat dan rond die tijd er ergens op een andere hoek weer hooi beschikbaar komt. Heb deze maand weer al mijn spaargeld aan de lotto uitgegeven, duimen jullie voor me?
(Gekkigheid, ik doe braaf een studie en heb een zéér handige vriend, ik kom er wel. En tot die tijd droom ik er lekker van. :+ )

Oja wat krachtvoer betreft.. Je hebt van die automatische kattenvoerbakken. Kosten 70 euro, timmer er een waterdicht kastje omheen, bakkie eronder, en ze hebben weer wat te doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:36

Maar een hit-actief is sowieso toch een verrijking van een PP. Je hebt nergens een voerstation zonder dat de paarden daarvoor aan de wandel moeten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:47

Zeker, maar zelf vind ik het mooi dat ze dankzij de pp indeling verder lopen, terwijl je nog genoeg wei overhoud. Het stimuleert ook meer.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:28

nee dit bedoel ik niet, ik bedoel dat hij de ene dag staat te schrokken, en een dag later kan gaan staan dutten en dus geen eten binnen krijgt. Ik zou liever een bepaalde hoeveelheid per paard zien dan een bepaalde tijd.

_Nelleke_ schreef:
mystery1980 schreef:

Maar het is dan toch juist mooi dat je dat dan per paard kan afstemmen? Mijn paard is een schrokker, dus die krijgt dan gewoon minder minuten. Paarden die lekker rustig staan te eten kun je gewoon makkelijk veel meer minuten geven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:00

Interessant topic.
Bedoel je wat je met katten hebt die naar buiten/binnen gaan? Een klepje dat open gaat wanneer het de chip aan het halsband van de kat herkent maar dan voor voeren? Volgens mij hebben ze dat ook voor autmatische voerbakjes voor katten alleen zou daar een paardenvariant van gemaakt moeten worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:03

Nee zo'n ding waar je brokjes in gooit. Je stelt in op welke drie tijdstippen hij hoeveel moet voeren en dat doet hij dan. Moet je wel paarden met ongeveer dezelfde voerbehoefte hebben, of er gewoon een leuk extraatje instoppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:22

Ik zie ook geen reden voor of het 1 of het ander :)

Het mooiste van een PP dat zijn natuurlijk de paden en de vele mogelijkheden die je hebt met het open en dicht zetten van poortjes, de natuurlijke elementen die aanzetten tot bewegen. Dit kun je prima toevoegen aan een HIT-systeem ook :j

Bij beide manieren wil je graag verschillende ondergronden, bewegingsruimte tijdens alle weersomstandigheden, fijne schuilplekken en handigheidjes die de paarden bezig houden zoals het ver uit elkaar zetten van interessante dingetjes, water en voer.

Het leuke van een HIT-systeem dat zijn dan weer de voerautomaten. Erg handig als je veel, en veel verschillende types paarden bij elkaar hebt.

Voor gewoon een klein goed samengesteld groepje vind ik het erg overbodig: hooi voer je gewoon onbeperkt in slowfeeders die je verspreid over je track ophangt. Hebben je paarden weinig nodig dan doe je er graszaadhooi of zelfs stro in, je kan dit mengen met normaal hooi in de samenstelling die voor die groep handig is.

Hebben sommige dieren meer nodig terwijl anderen dat juist absoluut niet mogen? Dan laat je die dieren die meer nodig hebben lekker (langer) in het gras staan in 1 van de weides in het midden tussen de paden, terwijl de sobere dieren op de track nog steeds mee kunnen lopen met de grazende dieren en ze dus veel minder moeite hebben met het gescheiden zijn.

Wat dat betreft vind ik een PP juist i-de-aal om nieuwe paarden te introduceren :j

Geen gedoe met nieuw paard in een weitje naast de bestaande groep, waarbij de weides elkaar maar aan 1 kant raken. Maar je zet de ene partij in de wei, de andere partij op het pad, en het spul kan met elkaar meelopen zonder dat ze direct samen in de wei staan. Vervolgens wissel je ze om, en vervolgens laat je ze bij elkaar en de spanning is al weg omdat ze al samen hapje-stapje gedaan hebben :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:00

Mijn keuze zou gaan naar een paddock paradise. Mijn paardje staat in een vergelijkbaar iets.
Het land is 500 a 600 lang en ongeveer 20 meter breed. Aan het begin een voerplek, track van 5 meter breed na een stuk track open plek met schuilstal gevolgd door een klein 'bos' met speelruimte. Na het bos komt nog een stuk track en aan het eind nog een voerplek, dit is nog in aanleg.
Naast de stukken track zitten kleine landjes die soms een paar uur open gaan.

paardjes hebben onbeperkt hooi uit een slowfeeder en krachtvoer geeft ieder zelf. Prima geregeld :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:25

Als ik mijn Haflinger onbeperkt hooi zou voeren, zou ze in no time uit elkaar ploffen. ze mag per dag 150 minuten hooi eten in het voerstation, en krijgt een halve kg brok over de dag verdeeld. Sammy mag iets meer, maar ook niet teveel (overigens staat Sammy niet toe dat anderen bij hem in de buurt mee-eten, heb ik nu geen last van), en een kg brok. Jones mag per dag 220 minuten hooi eten en ook een kg brok, Pepita is een trage eter, die mag per daag 300 minuten in het voerstation eten en krijgt ook een kg brok over de dag verdeeld.
Het is ook makkelijk aan te passen. Als ik zie dat 1 van de pony's wat te zwaar of te licht wordt, pas ik makkelijk het aantal minuten hooi per dag aan.
Voor mijn pony's is het Hit systeem ideaal. Voor een pp ligt hun voerbehoefte teveel uit elkaar (en ik zou er ook geen ruimte voor hebben!)
Het mooiste zou toch een combinatie van beide zijn!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:35

helemaal mee eens Sammyoo.
En je kunt altijd een basishoeveelheid samen geven gewoon uit fijnmazig net of tijdgestuurde voerautomaat en de paarden die meer nodig hebben extra minuten.
Maar goed. Hier zijn de centjes eerst op aan aanleg paden en drainage, nu weer sparen voor voermachine... Ook makkelijk met dagjes weg en vakanties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:38

Of je houdt gewoon een basisvoer aan voor de gehele groep en geeft paarden die meer nodig hebben, meer graastijd...stuk goedkoper :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:51

graasmasker nog makkelijker ;) hoef je niet de te dikke paarden tussendoor er weer uit te halen :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:45

De vraag is toch paddock paradise of Hit?
Bovendien is een stuk weiland groot genoeg voor vier in de regio waar ik woon en werk vele malen duurder dan een voerstation van Hit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:08

Nah graasmasker vind ik eigenlijk geen optie, maar dat is heel persoonlijk :)