Anti-verveel tips voor in de paddock, wie denkt mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SammyFloor

Anti-verveel tips voor in de paddock, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 08:48

Beste bokkers,

ik weet dat het nu nog maar zomer is, maar ik ben al aan het nadenken over de herfst en de winter.
Mijn 2 shetlanders staan op een vrij kale wei verdeeld in 2 stukken, er groeit vooral lang gras op dat ze niet graag eten. Word binnenkort afgedaan en hebben we een kleine voorraad hooi.
Vorige winter hebben ze de omheining zodanig gesloopt dat ze beide stukken kapot gelopen hebben. De omheining moet zo goed als altijd herstelt worden (binnen de wei, rondom geraken ze er gelukkig niet door), want als ze het beu zijn of zich vervelen zoeken ze een uitweg. Echte uitbrekers dus.
Deze winter wil ik het slimmer aanpakken. Ze vliegen sowieso op het voorste stuk. Of ik de helft ga afzetten als paddock, weet ik nog niet. Het stroomstootapperaat is wel eindelijk gemaakt, dus dat scheelt al een boel.
Ik zou dolgraag een paddock paradise maken, maar aangezien het niet onze eigen wei is, kunnen we geen 'grote verbouwingen' uitvoeren.
Wel ben ik opzoek naar 'bezigheidstherapie' of anti-verveel tips. Ik kan ivm school niet altijd op de wei zijn.
Waar ik al aan dacht:
- Verschillende slowfeeders verspreid hangen over de wei/paddock. Hierin zit ik vrij bepert. Momenteel hangt er een groot slowfeeder net omhoog in de stal, hier staan ze beschut en ik merk dat ze met regenweer vaak de voorkeur geven hieraan. Verder zijn er wel wat bomen op dat stuk, maar zet ik een paddock af, heb ik die niet.
- Takken neerleggen. Wilgentakken mogen, klopt dit? Wat voor soorten nog?

Wie denkt er mee?

Elegance_

Re: Anti-verveel tips voor in de paddock, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:52

Ik zou idd op verschillende plekken slowfeeders ophangen. Hoezo zit je daar vrij beperkt in?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:53

Ik zou zeker likstenen plaatsen als ze dat lekker vinden. Wilgentakken neerleggen is inderdaad ook een goed idee, mijn verzorgpony's hebben ze ook gehad.
Misschien dat ze het leuk vinden om met zo'n grote bal te spelen? (Of als alternatief gewoon een kleintje.) Mijn tante's paard was helemaal gek op z'n bal, was ie letterlijk uren mee bezig als hij de kans kreeg. Ik weet dat bij mijn verzorgpaard in de wei een bal onder zo'n kapje hangt. Geen idee of ze er wat mee doen, maar ieder paard is natuurlijk anders.

Krabben je Shetlanders veel? Ik weet er wel een paar te noemen die met behulp van jukken hun hek gesloopt hebben. Misschien dat je van wie borstels voor ze op kan hangen aan een stevige paal zodat ze die niet slopen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:55

Wilgentakken zijn goed hoor!
Misschien kan je er een bal (met hoes) bij leggen? Of zo'n bal met een handvat eraan? Vooral ruinen en hengsten blijven spelen, hoe oud ze ook worden. Merries hebben die neiging vaak minder. Een paard van stal heeft ook zo'n bal met handvat en is er echt gek op. Hij gaat dan samen met zijn buurman ermee spelen, haha :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:56

Kan je de hele wei gebruiken winters? Dan zou je kunnen denken aan het uitzetten van een soort track (pad) waarover ze kunnen wandelen. Dit kan je verreiken met voer en/of andere uitdagende dingen.

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:59

Wij hebben een geiten hooiruif dan zijn ze veel langer met het hooi bezig!

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:59

Maanoogje schreef:
Ik zou zeker likstenen plaatsen als ze dat lekker vinden. Wilgentakken neerleggen is inderdaad ook een goed idee, mijn verzorgpony's hebben ze ook gehad.
Misschien dat ze het leuk vinden om met zo'n grote bal te spelen? (Of als alternatief gewoon een kleintje.) Mijn tante's paard was helemaal gek op z'n bal, was ie letterlijk uren mee bezig als hij de kans kreeg. Ik weet dat bij mijn verzorgpaard in de wei een bal onder zo'n kapje hangt. Geen idee of ze er wat mee doen, maar ieder paard is natuurlijk anders.

Krabben je Shetlanders veel? Ik weet er wel een paar te noemen die met behulp van jukken hun hek gesloopt hebben. Misschien dat je van wie borstels voor ze op kan hangen aan een stevige paal zodat ze die niet slopen.

Een bal met een kapje erop is een dazenval. Dat is niet bedoeld als speelgoed voor je paard!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 09:02

@ Elegance: Als ze wat beschut moeten hangen, ben ik vrij beperkt. Anders lukt het nog wel :)

Zo'n grote bal heb ik, kijkt mijn merrie niet naar en mijn ruintje even als ik meespeel. Kleinere ballen en een springbal zijn al gesneuvelt toen ik ze buiten liet liggen :P
Borstels hangen er al, kijken ze niet naar om. Rare beestjes :P
Likstenen zijn een goed idee!

Zo'n track is ook een goed idee, kan ik wel eens uitzoeken :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:02

rakmon123 schreef:
Een bal met een kapje erop is een dazenval. Dat is niet bedoeld als speelgoed voor je paard!

Bedankt voor de info, ik vond het al raar dat ie redelijk buiten bereik hing. :')

Ik blijf wel bij de eerste twee die ik op heb genoemd. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:04

Hooinetten hoeven niet beschut te hangen. Het is handig als ze niet vol in de wind hangen want dan waait er van alles uit, maar hier hangen ze ook gewoon buiten en geen paard die er problemen mee heeft.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:05

Het hoeft idd niet beschut te hangen, ik heb ook 2 hooinetten in mijn stal hangen en 2 buiten :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 09:06

Dan was ik gewoon een beetje overbezorgd, maar voor die slowfeeder netten verspreid kan zeker worden gezorgd! :)

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:07

Ik volg even mee!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:07

Elegance_ schreef:
Het hoeft idd niet beschut te hangen, ik heb ook 2 hooinetten in mijn stal hangen en 2 buiten :)

Ik wilde net gaan zeggen "geef ze de keuze, dan maakt het helemaal niks uit", maar je was me indirect voor. :)

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:08

ik ga ook even volgen!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:11

RianneH schreef:
Kan je de hele wei gebruiken winters? Dan zou je kunnen denken aan het uitzetten van een soort track (pad) waarover ze kunnen wandelen. Dit kan je verreiken met voer en/of andere uitdagende dingen.

goed plan! kijk anders eens op paddockparadijs.nl misschien vind je daar nog tips.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:21

Hier in de paddock hebben we een paar manden waar we hooi in doen. Goed verspreid van elkaar en zodat ze het niet kunnen omlopen. Mijn paardjes zijn niet zo heel snel verveeld maar heb er ook een paar oude ballen in liggen. Merk dat Dilys daar vooral mee speelt.

Ook hebben ze een liksteen en een soort bal die je ophangt in de stal met lekkers in. Kun je natuurlijk ook ergens anders hangen

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:22

Ik heb hier al goede ideeën gevonden, nieuwe zijn altijd welkom!

Ik heb jullie mening nodig. Hier is een plattegrond van ons stuk. In het rood de vaste omheining, in het blauw het stuk waar ze niet mogen komen. Het schuilhok staat ernaast.
Afbeelding
Paddock paradise maken? Zo ja, wat zou een goede indeling zijn? Of gewoon het hele stuk gebruiken, of een stuk afspannen als paddock?
Ik wil enkel het stuk gebruiken langs de straatkant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:41

Ze vinden het ook heel leuk om ergens op te staan. Je kan met zand een heuveltje maken, maar goede pallets, dus dichtgemaakt en stevig, vinden ze ook erg leuk. Ik heb ook weleens gezien dat mensen trekkerbanden vullen met zand. Of eentje of een stapeltje. Wel goed vullen en aanstampen.

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:43

wat je ook kunt doen is een snoepjesbal kopen, daar stop je brokjes/snoepjes oid in en dan moeten ze met de neus de bal laten rollen en dan komt de lekkernij eruit vallen, mijn paard vind het geniaal en kan uren lang dat balletje door de wei rollen om te kijken of hij nou echt leeg is :P

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:37

Ik lees even mee :) mijn fjord die verveelt zich heel snel en dan gaat ze altijd een soort van luchtzuigen. Maar denk daat ik nog een paar hooinetten koop en die dan over de ruimte verspreid! Maar andere ideeen zijn ook altijd welkom