Sojaschroot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmilieMerlin

Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:20

Mijn paard moet afvallen, nu kreeg ik van de da het advies sojaschroot te geven..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een Schwarzwalder Fuchs ruin,van 1.51cm en hij weegt nu 575 kg, dat is misschien opzich niet te zwaar maar hij is van binnen vervet.

geerke

Re: Sojaschroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:25

afvallen met sojaschroot?Dat geef ik juist aan mijn paard om op gewicht te blijven.
Heb je die da wel goed begrepen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:17

En soja is juist heel vet. Dus nee niet het eerste waar ik aan denk als een paard af moet vallen.
Eerder alleen ruwvoer plus aanvulling vitaminen en mineralen en verder niets.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:21

Ik heb vorig jaar ook sojaschroot meegekregen vanuit de kliniek in Utrecht. Tezamen met het advies alleen nog beperkt geweekt hooi te geven, ook om af te vallen. Hij heeft toen uitgelegd waarom de sojaschroot het beste was om erbij te geven, dit had te maken met het afbreken van vetten maar niet de spieren. Hoe en wat precies kan de dierenarts je wel uitleggen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:31

Soja is inderdaad ook heel rijk aan eiwitten. Maar vetten worden toch echt eerder afgebroken dan spieren. Eiwit wordt nl pas als laatst als brandstof gebruikt, als er geen koolhydraten en vetten meer beschikbaar zijn. Dus alleen als je je paard uithongert loop je dat risico.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:33

Beetje uithongeren is het wel als je een shet die constant vreet, op een paar handjes lang geweekt hooi zet...dus ik snap het wel. Overigens denk ik dat een dierenarts dat advies echt alleen geeft als de nood hoog is en die was hoog bij die van mij. Hij is ook flink afgevallen maar slank zal ie nooit worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:39

Dat is ook wel een extreem dieet ja ;) Vooral voor een shet waarbij bij een streng dieet het risico aanwezig is voor hyperlipidemie.

EmilieMerlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:53

Ok, dank jullie wel! Ik denk inderdaad ook, na speurwerk..dat het is om zijn spieren te behouden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:54

EmilieMerlin schreef:
Ok, dank jullie wel! Ik denk inderdaad ook, na speurwerk..dat het is om zijn spieren te behouden.

daarom geef ik het aan mijn oude paard,het werkt wel hoor :j