In welke kudde plaats ik mijn veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaraPluis

In welke kudde plaats ik mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 09:31

Hallo bokkers,

Na de winter zou ik er graag een veulen/jaarling kopen.
Ik heb 3 opties om het veulen te huisvesten, alle opties houden jn dat het veulen 24/7, 365 dagen per jaar buiten staat.
Optie 1: bij mijn merrie (13) en ruin (19) in een wei met schuilstal.
Optie 2: bij mijn shetlander ruin (11) en haflinger kruising ruin (8) in een kleinere wei met shetlander formaat schuilstal.
Optie 3: in een wei met andere veulens, zonder schuilstal.

Wat denken jullie dat het beste is?
Ik hoor ook graag tips over begeleiding bij het opvoeden!
Ook de tips en tops over veulens in het algemeen.
Ook voer enz. Vind ik interessant :)

Alvast bedankt!

Groetjes Lara

troi

Re: In welke kudde plaats ik mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:35

Geen van de opties eigenlijk. Voor mij zijn leeftijdsgenoten + schuilstal een must. Het liefste dan ook nog met een ouder paard als opvoeder erbij.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:38

Eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een combi van 1 en 3.
Een schuilstal is lekker vooral voor jonge dieren, voor de opvoeding zijn een merrie en een ruin goed, maar speelkameraadjes zijn ook erg leuk en eigenlijk wel nodig voor de ontwikkeling.

LaraPluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 09:40

Mmmm... Eigenlijk is een combi voor mij niet mogelijk, ik wil het liefste het veulen bij mijn merrie en ruin in de wei. Dit is het makkelijkste. Ik kan het veulen wel af en toe met andere veulens laten spelen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:45

Nee, ik zou niet gaan wisselen en je veulen zo nu en dan even laten spelen met de rest. Je plaatst het veulen dan elke keer in een gevestigde kudde dus de kans op problemen is erg groot. Tegen de tijd dat de plaatsen een beetje bepaald zijn trek je hem/haar er weer uit.
Is er een mogelijkheid om een extra veulen bij je merrie en ruin te zetten? Heeft hij/zij tenminste een maatje om mee te spelen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:53

Hoe groot is die shetlanderschuilstal? Passen ze er wel veilig alledrie in en kunnen ze er goed uit als er mot uitbreekt? Ruinen zijn over het algemeen speelser naar mijn ervaring. Mijn shetlanderruin is nu 8, maar die kan toch met grote regelmaat de andere uitdagen tot een spelletje. De merries zijn 16 en 15, maar die spelen lang zo graag niet. Een veulen heeft opvoeding nodig, maar ook een maatje om mee te spelen als het even kan. Een combinatie zou het mooiste zijn, maar als dat niet gaat moet je roeien met de riemen die je hebt.

Toen Hans nog een veulen was moest hij het ook doen met de 2 dames, toen waren ze nog jonger en speelden ze wel met hem. Hij had het leuker gevonden met een leeftijdsgenoot erbij, maar dat was ook niet mogelijk. Of althans er pastte geen pony meer bij qua ruimte en budget en ik wilde hem wel thuis stallen. Overigens is hij wel gewoon opgegroeid tot een vrolijke en sociale pony.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:59

Ik zou ook voor optie 1 + een tweede veulen gaan. De oudere paarden voeden ze op, maar de veulens hebben elkaar om te spelen. Ik zie een veulen het liefst opgroeien in een gemengde kudde. :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:01

Is een tweede veulen zoeken een optie dat ze samen bij je ruin en merrie kunnen?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:56

Idd, de beste optie zou imo zijn een gemengde kudde te creeëren, met een schuilstal.
Dus optie 1 met minstens één ander veulen erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:31

Op zich optie 1, maar die valt af als je een hengstveulen neemt én bij een ruin of merrieveulen moet er idd een speelmaatje van dezelfde leeftijd bij.