Ik heb een stuk land op hooggelegen droge zandgrond waar ik een paddock wil creëren door het gras te 'verwijderen'. Er staat nauwelijks iets op dat stukje, maar mijn zandgevoelige polletjes snaaier zoekt altijd... Ze hebben onbeperkt hooi uit een slowfeeder op een verharding.
Mijn concrete vraag: wanneer ik de laatste vegetatie die er nog staat doodspuit, wanneer kan ik ze er dan weer op zetten?
Claudxx
Geplaatst: 25-07-14 19:39
Weet je zeker dat je het wil doodspuiten ? Je kan ook een paar keer als het net geregend heeft je paard daar longeren ofzo, werkt ook heel goed Of je laat je paarden daar gewoon heel lang in, dan wordt het vanzelf opgegeten & platgetrapt
Als het doodgespoten is, is het verstandig te wachten tot het wat je doodspuit weg is of het flink heeft geregend. of idd longeren in de modder, vind gras niet zo leuk
Het is al zo goed als kaal, heb het al gruwelijk mishandeld. Maar het allerlaatste moet eruit. Ik neem aan dat jullie geen ervaring met doodspuiten hebben?
Ik kan helaas geen antwoord geven op je concrete vraag. Maar ben je niet bang, dat als je het doodspuit, dat het dan weer terugkomt? Of dat er onkruid terugkomt? Is de grond laten omdraaien evt geen optie?
Ik heb het al eens heel diep laten frezen. Gaat nu echt om de laatste pollen. Zal nooit voor altijd weg zijn, maar heb nu echt even dat grasvrije stuk nodig...
Inderdaad. Hoe lang het duurt voor het veilig is hangt van het soort gif af maar gras echt doodspuiten geeft oneetbaar gras voor zover ik de middelen heb gelezen.
LisaIts264
Geplaatst: 25-07-14 20:57
Gebruik Ecostyle Ultima onkruid, verkoopt bijna ieder tuincentrum en is 100& ecologisch, is Niet giftig, tenzij de hele fles zouden opdrinken natuurlijk.. Maar zeker na een dag regen 100% veilig
Moniquex
Geplaatst: 25-07-14 20:58
Kun je niet beter de grond laten keren voor een echte paddock? Ik zit ook op zandgrond, maar bij nattigheid werd de zwarte aarde toch modderig.
Ik heb idd een 10 cm rivierzand in de paddock laten gooien (ook op zandgrond) en dat scheelt toch wel.. minder snel modder of plassen die blijven staan, het ligt en loopt zachter voor de paarden, en er groeit ook niets meer doorheen
elenaMM77
Geplaatst: 25-07-14 21:15
keren of ploegen en dan eventueel nog een beetje zand erover..
komt er dan nog wat boven, dan kun je dat eventueel trekken of een emmer heet water erover mikken..
weet niet in hoeverre spuiten goed is voor je land (weet ook niet hoeveel er nog opstaat?)
maar als je paardje gevoelig is voor zand en ieder sprietje zal weten te vinden, is het dan niet misschien handig om een andere bodem dan zand te gebruiken voor een paddock (niet meest handige of economisch, maar wellicht wel het best werkbaar?)
Mijn paddock was vroeger ook gras, ik heb het eerst kaal laten eten en daarna nieuw wit zand laten storten, er kwam niks terug groeien. Al moet ik wel zeggen dat als mijn bak een keer in 2e gedeeld is en er dus een draadje staat dat er daar wel eens een paar sprietjes groeien.