schrikdraad apparaat e.d wat heb je nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cerastes

schrikdraad apparaat e.d wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:33

Hey Bokkers,

ik heb mn weiland al in stukken verdeeld met schriklint en plastic weide paaltjes.
Nu moet er natuurlijk ook nog stroom op, want ze lopen er nu zo doorheen...

Ok ik moet dus weten wat nou noodzakelijk is om het goedwerkend te krijgen.
Voor zover ik weet:

# schriklint en plastic weidepaaltjes (heb ik beide al)
# compleet schrikdraad apparaat met aardpen e.d. (op stroom of met accu/batterij)
# lint verbinder (ipv knopen maken ivm stroomverlies)

Wat ik wou weten is; hoe zit het met isolatoren? Is dat echt nodig?
Of is het met plastic paaltjes niet nodig?

Vergeet ik verder nog iets?

Ik hoor graag jullie reacties!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:37

Met plastic paaltjes heb je geen isolatoren nodig, die zijn van zichzelf al isolerend genoeg.

Poortgrepen om openingen te kunnen maken ?

DubbelFun

Re: schrikdraad apparaat e.d wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:49

Het is handiger om op de hoeken gewone houten palen in de grond te zetten. Dan kun je de linten beter straktrekken als met kunststof prikpaaltjes.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:55

Oja, dat is ook wel handig om aan te schaffen!
Ik zie op een site van die poortgrepen met een veer eraan die tot 5 meter kan uitrekken...is dat wat?

Fijn dat isolatoren niet nodig zijn met plastic paaltjes!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:56

hmm ja das waar van die houten palen, maar ik wil aan strookbegrasing gaan doen, dus dan is dat niet echt handig...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:02

Nee, die uittrekbare poortgrepen ,met alleen een ijzerdraad is niks. Die met elastiek+stroom zijn veel beter.
Júist met strookbegrazing is het handig om houten palen aan de zijkant te hebben; daar kun je mooi een lint goed strak tussen spannen. Ik heb het op mijn weilandje ook zo gedaan en dat werkt heel handig. Mits het land niet te breed is natuurlijk :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:11

DubbelDun schreef:
Nee, die uittrekbare poortgrepen ,met alleen een ijzerdraad is niks. Die met elastiek+stroom zijn veel beter.
Júist met strookbegrazing is het handig om houten palen aan de zijkant te hebben; daar kun je mooi een lint goed strak tussen spannen. Ik heb het op mijn weilandje ook zo gedaan en dat werkt heel handig. Mits het land niet te breed is natuurlijk :D

En als de afstand groter wordt, moet je wellicht kiezen om meer palen op je lange stuk te zetten.

Wil je het echt netjes maken, maak je zijkantomheining met houten palen, zodat je het lint daar mooi strak tussen kunt spannen. De strook-afzetting doe je dan met prikpaaltjes die je verbindt met de vaste omheining. Hiervoor zijn diverse oplossingen beschikbaar.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:19

Zonder houten palen ben ik bang dat het een slappe constructie wordt.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:51

DubbelDun schreef:

Aan de zijkant zeg je, bedoel je dan de buitenkant? De omtrek van het land zeg maar?
Want aan de buitenkant heb ik gewoon hekwerk (houten palen met zeer stevig gaas)van 1,60 hoog.
Het gaat echt om het land verdelen, het land is 4500 m2 in een vierkant.
En ik moet rekening houden dat ze wel altijd in de schuilstal kunnen, die is niet verplaatsbaar...

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:54

ikke schreef:
DubbelDun schreef:

En als de afstand groter wordt, moet je wellicht kiezen om meer palen op je lange stuk te zetten.

Wil je het echt netjes maken, maak je zijkantomheining met houten palen, zodat je het lint daar mooi strak tussen kunt spannen. De strook-afzetting doe je dan met prikpaaltjes die je verbindt met de vaste omheining. Hiervoor zijn diverse oplossingen beschikbaar.

Ja zoiets dacht ik ook...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:55

Dan zou ik een soort paddockje rond de schuilstal maken met "echte" palen ( daar heb je dan wel isolatoren voor nodig ;) ) en vanuit daar een verdeling maken met prikpaaltjes en openingen zodat je het weitje van je keuze kunt openzetten EN de paarden toegang hebben tot de schuilstal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:56

Cerastes schreef:
ikke schreef:

Ja zoiets dacht ik ook...

Als je je stuk in twee of drie stroken wil delen, maak de hoofdafzetting van die stroken dan met vaste, houten palen en de afzetting waarmee je je strookbegrazing afzet, die doe je met prikpaaltjes.

Een binnenverdeling met prikpaaltjes wordt een zooitje, dat krijg je nooit strak en windvast.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 11:00

Die handgrepen met veer zijn dus waardeloos... ik heb idd ook die met elastiek gezien, die zal ik denk ik wel nemen dan.
Maar ik kan eventueel ook een handgreep aan een stuk schriklint maken toch?
Maar dat is niet zo handig als elastiek denk ik..

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 11:02

Shirley schreef:
Dan zou ik een soort paddockje rond de schuilstal maken met "echte" palen ( daar heb je dan wel isolatoren voor nodig ;) ) en vanuit daar een verdeling maken met prikpaaltjes en openingen zodat je het weitje van je keuze kunt openzetten EN de paarden toegang hebben tot de schuilstal.

Ja dat is ook wel een goed idee...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:18

Als je het helemaal leuk wilt maken dan maak je rondom een track van waaruit de schuilstal te bereiken is en in het midden 2 weitjes.
Dan heb je een paddock-paradijs :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:34

DubbelDun schreef:

Die veren zijn fantastisch. Uittrekbaar lint is juist prut en die met elastieken zijn het ergst. Ik heb eens een veulen in van die elastieken terecht zien komen, stuiter stuiter alle kanten op (want het rekt mee he) voordat ze er eindelijk weer uit was. Niet leuk.

Strookbegrazing: helemaal aan de linkerkant en helemaal aan de rechterkant zet je zo'n metalen paaltje met een krulletje bovenin neer. Het krulletje haal je door het lint/koord wat aan de zijkanten loopt van het stuk dat je wil strookbegrazen.

Dan haak je aan elk krulletje een poortgreep.

Ongeveer 30 centimeter verder naar binnen zet je het eerste plastic paaltje.

En nu kun je heen en weer met je lint (ik heb 3 lagen), van de ene poortgreep naar de andere, en op je plastic paaltjes kun je het lint dan op verschillende hoogtes hangen.

Snap je? :+ Anders maak ik morgen wel even een foto van hoe ik het op mijn wei heb.

Met houten palen en stevig koord heb je trouwens veel minder snel dat ze door het lint gaan dan met die plastic flutpaaltjes.
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-07-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:35

DubbelDun schreef:
Als je het helemaal leuk wilt maken dan maak je rondom een track van waaruit de schuilstal te bereiken is en in het midden 2 weitjes.

NEE dan heb je een wei met een pad eromheen. Jaime Jackson zou huiveren als hij je post las. Er komt echt véél meer bij kijken voor je het paddock paradise mag noemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:57

Tuurlijk kun je het zo uitgebreid maken als je wilt, maar het eerst begin is gewoon een simpele track om je wei.
Op het stukje van TS begin je niet zoveel :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:22

Koper schreef:
DubbelDun schreef:

NEE dan heb je een wei met een pad eromheen. Jaime Jackson zou huiveren als hij je post las. Er komt echt véél meer bij kijken voor je het paddock paradise mag noemen.

_O- _O- Who the.... is hij om te bepalen wat ik (of TS) wel of niet mag doen of benoemen.

*kruipt onder bureau vandaan na lachstuip.....*

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:15

Koper: ik zie graag een paar foto's van jou wei!
Hoe groot is dat stuk van jou eigenlijk?

Ik denk dat als er stroom op staat, ze er ook niet meer doorheen lopen, komt puur omdat ze weten dat er geen stroom op staat...
Want de eerste paar dagen/weekje deden ze dat niet, totdat ze door hadden dat er geen stoom op stond.

#Het idee van Shirley staat me ook heel er aan.