Behoefte aan rusthuis voor paarden die niet de wei in mogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Behoefte aan rusthuis voor paarden die niet de wei in mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:45

Sinds een aantal jaar is mijn pony chronisch hoefbevangen en heeft hij cushing. Hij mag niet meer op het gras. Mij is opgevallen dat het erg lastig is om een goede plek te vinden waar de paarden toch genoeg ruimte hebben, maar niet het gras op gaan. Er zijn zat stallen met een kleine paddock waar de paarden in kunnen maar amper kunnen bewegen. Of juist paddock paradise stallen/ hit actief stallen waar de paarden wel de ruimte hebben zonder gras, maar in de zomermaanden toch wel vaak een paar uur het gras op gaan.

Daarom zat ik te denken; zou er geen behoefte aan zoiets zijn? Ik zie vaak topics van mensen wat ze nou toch met hun hoefbevangen pony aan moeten en waar ze het kunnen stallen.
Ik zou zelf nooit mijn pony op een stal zetten waar hij elke keer van de kudde gescheiden moet worden omdat hij als enige, of misschien met 1 andere, niet de wei op mag.

Nu is mijn droom al heel lang om een klein paardenbedrijfje te beginnen, en met het oog op bovenstaande dacht ik aan een rusthuis voor paarden die het gras niet op kunnen. Wat denken jullie, zou hier een markt voor zijn?

Ik heb een pand gevonden wat mogelijk in aanmerking komt, het gaat dan om het volgende:

5 minuten over de grens bij Overijssel in Duitsland met 1 hectare grond. Dat is opzich niet veel, maar aangezien ik toch geen gras nodig heb kan het misschien wel. Mijn idee was om een brede track om de wei heen te maken met 1 rijbak en 1 paddock. Hier wilde ik dan 1 groepje paarden in zetten die sowieso nooit het gras op mogen. Paarden uit die kudde hoeven dan ook nooit te zien hoe anderen uit hun kudde wel het gras op gaan. Hoe breed zouden jullie de track maken en hoeveel paarden zouden hierin kunnen denken jullie?

Naast die track zou ik nog een track willen maken, met wat extra paden door de wei heen, voor extra ruimte. In deze track ook weer 1 of 2 paddocks of verbredingen. Deze track sluit dus aan op verschillende weitjes die door het maken van de paden in deze track ontstaan zijn. Hier zou dus een kudde paarden kunnen lopen die misschien wel nog enkele uren of met graasmasker op het gras kunnen.
Zou dat kunnen, 2 tracks die naast elkaar lopen met twee verschillende kuddes?

Voor beide tracks zal er minimaal 1 schuilstal zijn, tevens is er nog een grote schuur en een garage met 2 paardenboxen voor noodgevallen.

Hooi wil ik 3x per dag voeren, liever niet onbeperkt aangezien veel paarden toch snel te dik zullen worden. Verder dagelijks een beetje krachtvoer of mineralen.

Kwa prijs denk ik aan 160€ voor paarden, 140€ voor pony's tot 135 ongeveer. Dit is inclusief voer, volledige verzorging, enten en wormenkuren. Exclusief dierenartskosten en hoefsmid (omdat dit soort paarden vaak toch speciale behandeling aan de hoeven nodig heeft en het lastig is om dat kwa kosten te overzien).

Brand los, alle meningen zijn welkom!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:55

als je eigenlijk een rusthuis wilt starten (wat ik een mooi idee vind voor dit type paarden overigens), waarom wil je er dan een rijbak bij? vind dat een beetje zonde van de beschikbare ruimte.. hierop kun je een kleine twee paarden extra opvangen.

een hectare is op zich niet heel ruim. maar als je tracks aanlegt met afleiding erop dan kun je toch een vrij groot oppervlakte aan loopterrein creëren. denk maar aan een 4 baans zwembad (25 bij 10 meter (dus +/-gelijk aan kleine bak)). een baan is feitelijk dubble lanes. als je alle 'banen' optimaal gebruikt (baan 1 heen, terug, baan 2 etc) kun je 200 meter zwemmen in een 25 meter bad zonder een 'baan' 2x aan te doen.

ik hoop dat je je droom kunt waarmaken, er zullen beslist mensen zijn die een pony die chronisch bevangen is, liever op paddock pensioen (heeeeeeele grote paddock) geven dan m in te laten slapen.

_suus19_

Re: Behoefte aan rusthuis voor paarden die niet de wei in mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 14:07

Bedankt voor je reactie!
Je kunt de rijbak ook zien als een grote paddock. Gewoon onderdeel van de track. Maar ik zou hem graag wel deels af willen sluiten als ik zelf eens wil rijden. Ik heb nog een paard waar ik wel op kan rijden dus vandaar. Maar opzich neemt hij dan dus geen extra ruimte in.

En inderdaad er is veel loopruimte in te maken. Zag ook een plaatje op internet waarbij iemand de hele wei in banen ingedeeld had, maar ik vraag me af of de paarden dan niet verdwalen en of ze er wel een uitdaging in zien om al die rondjes af te lopen..
Zie hier: http://www.naturalmatters.net/article-v ... ticle=4519

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:09

Ik bedacht me ook dat de bak niet direct noodzakelijk zal zijn. Maar nu kan je die ook altijd nog gebruiken als extra paddock, zoals wij geen paddock hebben, maar wel een bak, waar de paarden in staan als we niet rijden.

Bedenk wel dat als je zoiets op zet, wat erg interessant klinkt, je zomers geen opvang van kosten hebt doordat je ruwvoer moet blijven voeren en niet een periode volledig over kan op gras. Waar stallen waar wel weidegang bij is dit wel kunnen en zo de kosten kunnen drukken.
De tracks, ga je daar zand op storten? Of eerst kaal laten eten/verlopen voordat de paarden die geen gras mogen daarop kunnen? Zal er een beschikking zijn over een (nood)box om een ziek dier apart te kunnen zetten? Hoe ga je het doen als er op jouw locatie een hele hoop dazen zijn? Ik ken mensen in Duitsland die
de paarden overdag op stal moeten hebben omdat ze anders lek geprikt worden.

Bedenk ook dat als je een systeem als dit op zet en dus ook de verzorging verzorgt, dit een hoop tijd gaat kosten. Ik denk dat je met je 160 daardoor laag zit. Misschien niet om de kosten (je hebt immers geen of weinig bodembedekking) maar wel jouw tijd die erin gaat zitten. Ik denk dat als je dat om rekent, je uurloon (extreem) laag gaat zijn.
De pensioenpaarden hebben vaak wat meer zorg nodig, poedertjes, zalfjes ditjes, datjes waardoor ze allemaal meer individuele aandacht nodig hebben dan bijvoorbeeld een opfok waar ook de volledige zorg bij de staleigenaar ligt. Hoe ga je het doen met voeren van het krachtvoer?

Verder klinkt het heel interessant en lijkt het me een super oplossing :)

Edit: wij hebben ook een looppad gemaakt naar het andere deel van het weiland. Dit is ongeveer 2-3 meter breed, kunnen ze elkaar nog passeren maar lopen ze niet al het gras kapot. Hoewel dat bij jou dan niet zo veel uit zal maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:46

de paarden zullen zich niet snel vervelen, mits je de 'doelen' ook uit elkaar legt..
Dus een waterplaats (vijver/dobbe achtig?), track richting hooi, track richting een grotere paddock met voldoende los zand om een zandbad te nemen.. elders weer een pluk bomen met schaduw.
en zorgen dat het niet 1 track is, maar dat er meerdere wegen naar rome leiden.. zo kun je bepaalde routes tijdelijk afsluiten of voorzien van een opstakel (omgevallen boomstam).. zodat het interressant blijft.. als het mogelijk is zou ik rondom een breed pad maken waarop een flinke galop gemaakt kan worden.

RianneH heeft wel een goed punt dat je noodboxen/stallen moet hebben in geval van de noodzaak om te isoleren. plus wellicht een plek waar je zelf kunt blijven als er gewaakt zou moeten worden (als je er niet nast zou wonen).

denk dat je iemand met goed verstand van paardehouderij eens naar het terrein moet laten kijken (die ook kan zien of het een 'dazenplek' is, en of het grondwater niet te hoog staat (anders krijg je weer te zware grond), maar ook niet te diep zodat je bijvoorbeeld wel een natuurlijke poel kunt maken.

ik blijf in ieder geval volgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:47

Het klinkt me erg mooi in de oren, maar ik vrees dat het gezien het werk wat je er aan hebt niet uit de kosten gaat komen én dat 160 euro voor een hoop mensen al te veel is om te betalen voor een pensioenpaard (vaak naast nog een 2e (rijdbaar) paard wat pension staat).

Op het plaatje uit de link
http://www.naturalmatters.net/AdvHTML_Upload/track.jpg
kan ik niet zien of daar nu allemaal tracks gemaakt zijn gescheiden door lijntjes die onderop allemaal samen komen of dat het zo lijkt.

Als je alleen een track maakt zou het mooi zijn om met hoogteverschillen te werken en met muurtjes, grote keien en boomstronken een afwisselend pad te maken naast een gewoon recht pad voor die paarden die ook af en toe nog een stukje willen galopperen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:57

Waarschijnlijk is hier wel vraag naar. Mijn vraag is hoeveel paarden/ pony's wil je opvangen? Wantmet 1 HA doe je niet zo heel veel qua aantal.
Ik denk dat de prijs wel moet lukken om er een kleine winst uit te halen. Mijn vriendin hier in Frankrijk heeft een rusthuis voor afgeschreven paarden per paard voor € 50,-- per maand inclusief wormenkuren en voer. Exclusief extra onkosten. Zij legt er niet op toe en verdient er niet aan daar zij 15 HA weiland heeft en daar dus ook het hooi van pakt. Paarden staan altijd buiten op de wei. Voor noodgevallen heeft ze een (kale) wei met twee stallen bij huis waar de zieke met maatje naar toe gehaald worden. Dus je bedrag kan wel, ook al zul je daardoor een laag uur loon hebben. Dat is een keuze.
Ik denk dat je met je boekhouder tegen die tijd eens moet overleggen want als je het allemaal officieel gaat doen dan krijg je zo'n giga aftrekposten en eerste drie jaar belastingvrije voet, dat daar als je twee verdiener bent wel wat ruimte kan komen te zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:02

Het is dat ik mijn paarden thuis heb staan, maar mocht ik ooit stalling nodig hebben omdat het thuis om wat voor een reden niet meer gaat dan zou zo'n stalling perfect zijn. Al zou ik dan wel graag zien dat er graszaadhooi gevoerd wordt, dat kan je (bijna) onbeperkt voeren zonder dat ze te dik worden is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:06

Maar een ouder paard wat niet zoveel 'tand' meer over heeft maak je vast niet blij met graszaadhooi en dan heb ik het nog niet eens over oudere paarden met maagproblemen waardoor de 'pensprik' ook niet zo lekker valt. Verder hebben oudere paarden een andere voedingsbehoefte aan mineralen/vitaminen als een jonger exemplaar. Iets wat je ook niet uit graszaadhooi haalt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:15

Ohja daar heb je een punt :o? ik ging nu uit van mijn eigen paardjes. Die kunnen nog goed kauwen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 15:16

Leuk dat jullie denken dat er mogelijk interesse in zou zijn!

Wat betreft het aanleggen van de tracks, ik wil het om laten keren door een loonwerker en dan aankijken of het kaal blijft. Anders er een groter aantal paarden op zetten of als het daarvoor toch te klein is inderdaad zand laten storten maar dat is niet mijn eerste keus (hoge kosten). Ook omdat ik wil dat het kaal blijft ben ik nog diep aan het nadenken over de breedte van de tracks. Ik wilde eigenlijk 5 meter om ze zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te geven, maar smaller blijft natuurlijk makkelijker kaal...
Inderdaad houdt ik rekening met dat de paarden doelen hebben binnen de track en ook uitgenodigd worden tot lopen.

In de begin post heb ik ook gezet dat er twee nood boxen zijn. Verder een grote schuur. Hiermee kan ik misschien wel wat als er veel dazen blijken te zijn. Schuilstal helpt ook al wel wat tegen de dazen, toch? Wel goede tip!

Krachtvoer wil ik verstrekken via individuele emmers die je aan hun hoofd kunt hangen.

Ik denk zelf aan 6 paarden voor de buitenste track, en 7-8 voor de binnenste aangezien die ook groter kan zijn door kronkel paadjes tussendoor. Bij de buitenste kan dat uiteraard niet omdat de binnenste track dan onderbroken moet worden.
Hoe denken jullie over dit aantal? Zouden ze genoeg bewegingsvrijheid houden met dat aantal?
Hoe meer paarden hoe makkelijker ik natuurlijk ook uit de kosten zou komen.. En naar verhouding is het dan ook minder werk, ik ben dan toch al bezig.

Wat kost graszaadhooi ongeveer? Is dat in dichte pakken te krijgen of moet ik daar een opslagplaats voor hebben?

Morgen ga ik om de tafel met iemand die veel verstand heeft van zowel financiën als paarden en zelf een bedrijf heeft in Duitsland.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:20

Ik heb het even globaal gelezen, leuk idee, denk ook zeker dat er vraag naar is ;)
Hebben bij mij op stal ook een pony die echt geen gras mag hebben, en uiteindelijk zijn er dan wel een paard of 3 die ook min gras moeten hebben ivm snel dik etc. maar het is toch altijd zo van "ja de mijne staat helemaal kaal omdat de jouwe niks mag" of " die van mij heeft geen vrienden omdat hij geen gras mag"

en paradijsje kan gebouwd worden door alleen maar paddocks,
het enige wat mij wel zou weerhouden van zo'n pensioenstalling is dat het bijvoorbeeld wel kan zijn dat iemand twee paarden bij elkaar wil stallen waarvan de een wel gras mag en de ander heel minimaal..
hier hebben we dat 'opgelost' doordat die die wel gras mag een dag of 2 wel op een grasweide deel komt te staan..
+ je moet ook strikt opletten wat je er dan wel neer gaat leggen...
want in de zomer is bijvoorbeeld zand te doen, maar in de winter is dat not done.. helemaal geen modderpoel voor oudjes!
en binnen laten is doodzonde, want rust roest vaak voor oudere paarden,
hun buiten beweging is een must!

Ik denk persoonlijk dat je opzet idee een goede is,
maar er nog flink wat nadenk werk moet komen wil je dit EN aantrekkelijk maken van de eigenaar van het paard,
optimaal maken voor de paarden
+ nog rendabel maken..
want je moet goed rekening houden dat oudjes heel veel problemen hebben met o.a. eten, en hun allemaal tegelijk in behoefte voorzien is een moeilijke zet hoor..
elk oudje is weer totaal anders...
en zonder een echte binnen zou ik mijn oudje al niet brengen.. al helemaal niet in de winter..
geen wortels in een stuk weiland (omdat er dus geen gras opstaat) zorgt voor bij de eerste regenbui een glibberige drek..

(daarbij is een track helemaal niet zo makkelijk met paarden die moeilijk lopen etc. stel er gebeurd wat moeten ze dan die hele banen volgen etc...) beweging is positief, maar ik denk niet op deze manier...

De oudere paarden hebben de meest specifieke verzorging nodig en hebben allemaal een ander manier van..
dat is moeilijk dagelijks te doen hoor, op een manier waar ze allemaal samen staan etc.
daarbij twijfel ik of je aantal wel kan met dat land..
dat je niet veel hoeft te hebben qua dat het gras niet hoeft te groeien, betekend niet hutje mutje staan.. + als je dunne tracks hebt moeten alle paarden het heel goed met elkaar vinden, want voor en achter elkaar langs wormen met als met 5m breedte zegmr (een stal breedte)..

In welke behoefte jij wil gaan voldoen, is het super. Want mensen hebben vraag naar weides zonder gras voor hun oudjes etc. maar niet op de manier zoals jij beschrijft dat je het gaat doen...

uiteindelijk is geld verdienen heel simpel, is er een koper(uit een behoefte groep) voor de dienst die ik aanbied?
Ja, de behoeftegroep is groot, maar ik denk dat de dienst die jij wil aanbieden niet op jouw manier matcht met de behoeftegroep waardoor de kopers zullen wegblijven..

Citaat:
Ik denk zelf aan 6 paarden voor de buitenste track, en 7-8 voor de binnenste
OP EEN HECTARE?! PFF.. mogen ze geen gras hoeven, maar pff, vind het klein, ook oudjes mogen ruimte hebben hoor!
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 23-07-14 15:33, in het totaal 5 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:21

Ik zou hier, als mijn paard niet meer op gras kan staan, niet voor kiezen. Dan zou ik hem/haar een spuitje geven. Vind het geen paardwaardig bestaan, als ze niet meer op de wei mogen, omdat ze dan ziek worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:32

@FriesWytske: ik heb er hier 2 lopen. Eén van 28 die denkt dat ze een jonge drol is als je die af en toe ziet gaan en de ander is mijn rijpaard. Beide kunnen niet tegen gras (frunctaanintolerantie). Dus ik zou 2 redelijke gezonde paarden af moeten laten spuiten omdat ik ze niet 'als kinderen in een Jamin winkel' wil houden ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:35

@_suus19_: ik denk dat het aantal niet verkeerd is. Begin 'voorzichtig' met het aantal. Je kunt altijd nog uitbreiden.
Waarom wil je 2 tracks ??
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor één breed track dan voor een ingewikkeld gedoe met 2 tracks.

Ik heb ooit een leuke in een 8-vorm gezien, kompleet met onder doorgang (schaduw plek) .

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:36

FriesWytske schreef:
Ik zou hier, als mijn paard niet meer op gras kan staan, niet voor kiezen. Dan zou ik hem/haar een spuitje geven. Vind het geen paardwaardig bestaan, als ze niet meer op de wei mogen, omdat ze dan ziek worden.

Wie zegt dat paarden ziek worden als ze niet op het gras kunnen? Jij denkt dus dat 80 % van de manegepaarden in NL ziek is, want die komen immers niet op het weiland.

Daarnaast ook een hoop particuliere paarden die niet op het weiland komen, zijn die allemaal ziek?
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 23-07-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:36

Iedereen heeft denk ik zijn eigen mening over wat paardwaardig is en wat niet. Ze zegt niet dat iedereen zijn paard moet laten inslapen, maar dat zij het wel zou doen.

Ikzelf vind dat je naar je paard moet kijken. Mijn shetten krijgen nauwelijks gras, die worden vet van lucht en Grietje is IR. Maar als ik haar zie lopen op hun kale wei met onbeperkt hooi dan heb ik niet het idee dat ik naar een ongelukkig paard kijk. Dus ik laat haar lekker leven zolang ik dat idee heb.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:40

@
PowerReiner

dat bedoelt ze niet..
ze bedoeld als ik al een paard had dat met pensioen moet.. Dus niet meer op gereden kan worden en dus enkel nog op de wei komt te staan..
zou ik niet voor zo'n paard kiezen dat toch al niet op een wei mag staan omdat het geen gras mag hebben, dat het dan maar tot zijn dood op het zand/paddock etc moet staan.

Ze zegt niet, een paard wat niet op de wei komt wordt ziek.
ze zegt alleen, ik zou mijn paard het niet aandoen om als hij klaar is met werken voor zijn ruiter, zijn pensioen enkel op een zandbodem te doen..
ze maakt hem dan liever af omdat ze vindt dat enkel op de weide staan tot je dood alleen paardwaardig is als er ook gras is ;)

Enja, sommige paarden kunnen nou eenmaal niet op het gras omdat ze dan ziek worden en dan komt inderdaad de vraag, hij is al zo oud dat je er niet meer op kan rijden;
- ga ik hem op een pensioenstalling binnen zetten of buiten alleen in de paddock
- of maak ik hem liever af omdat ik vind dat het alleen paardwaardig is om met pensioen te gaan MET gras op het weiland (zoals een paard leeft)

Ik zelf zal naar mijn paard kijken en zien in hoeverre deze gelukkig is op een kale weide..
en op basis daarvan besluiten naar een pensioentje of niet..
e zeker zal ik blij zijn met mensen die een pensioen aanbieden op een grasloze weide,
maar dan wel op een plek waar ze hebben nagedacht over alles wat met een pensioen van een oudpaard te maken heeft, zoals de winter etc. met droog genoeg staan, niet glibberig etc.
en natuurlijk ook gewoon optimale 1 op 1 verzorging per paard
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 23-07-14 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:42

Wat betreft de tracks, op zich een goed idee.
Maar een hectare is niet veel grond. Voor 13 paarden vind ik het heeeeeel krap, en helemaal als je er ook nog een rijbak op wilt zetten. Als ik denk aan een paarden rusthuis denk ik niet aan een paard op een iets vergrote postzegel, maar juist zeeen van ruimte.

Daarnaast begrijp ik het krachtvoer niet helemaal. Ik weet dat heel veel paardenmensen hun paard altijd krachtvoer geven, zelfs op rust/pensioen/blessure, maar dat is helemaal niet nodig. Gewoon onbeperkt hooi voeren, geen krachtvoer en daarmee verklein je alle kansen op te dikke paarden. Er zullen er ongetwijfeld een aantal zijn die alsnog gewichtsproblemen krijgen, maar doe die dan een graasmasker op waardoor ze hooi kunnen eten.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:45

KingYasFenn schreef:
@
PowerReiner

dat bedoelt ze niet..
ze bedoeld als ik al een paard had dat met pensioen moet.. Dus niet meer op gereden kan worden en dus enkel nog op de wei komt te staan..
zou ik niet voor zo'n paard kiezen dat toch al niet op een wei mag staan omdat het geen gras mag hebben, dat het dan maar tot zijn dood op het zand/paddock etc moet staan.

Ze zegt niet, een paard wat niet op de wei komt wordt ziek.
ze zegt alleen, ik zou mijn paard het niet aandoen om als hij klaar is met werken voor zijn ruiter, zijn pensioen enkel op een zandbodem te doen..
ze maakt hem dan liever af omdat ze vindt dat enkel op de weide staan tot je dood alleen paardwaardig is als er ook gras is ;)

Enja, sommige paarden kunnen nou eenmaal niet op het gras omdat ze dan ziek worden en dan komt inderdaad de vraag, hij is al zo oud dat je er niet meer op kan rijden;
- ga ik hem op een pensioenstalling binnen zetten of buiten alleen in de paddock
- of maak ik hem liever af omdat ik vind dat het alleen paardwaardig is om met pensioen te gaan MET gras op het weiland (zoals een paard leeft)

Oooo zo had ik hem niet begrepen, excuus :)
Dat sommige paarden juist van gras ziek worden weet ik, bijv insulineresistentie of pssm.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:46

Ik denk dat je het aantal paarden erg positief in ziet.
Weet je ook al hoe de grond daar in de winter is?
Of ga je de hele hectare aanpakken, zodat het niet te nat wordt?

Ik heb zelf een paard van 26 in pension staan die kampt met hb, maar daar wordt goed opgelet en als hij niet de wei op kan, heeft hij een paddock aan zijn stal; hij schijnt dat ook wel prima te vinden, want hij heeft mogelijkheid tot contact in de kudde, maar kan ook apart, indien nodig. Hij is hier in korte tijd helemaal opgebloeid, wij hebben weides van 1 hectare per stuk, het gras laten we helemaal "doorschieten" en zo kan hij onverwacht toch weer (lang) op de wei en maakt geregeld een flinke sprint, dat laatste is wel iets wat ik me afvraag; trekken ze nog wel echt een sprint, of is het meer wat kuieren over zo'n track.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:49

@PowerReiner : niet alle paarden kunnen tegen onbeperkt hooi. Niet alleen omdat ze er baggervet van worden (zie mijn vorige post over graszaadhooi) maar omdat hooi een zeer beperkte voedingswaarde heeft en het oudere paard een hele specifieke aanvulling van vitaminen en mineralen nodig heeft.
In plaats van een graasmasker om de hooi-inname te beperken zie ik dan meer in grote hooinetten met kleine mazen of een andere vorm van slowfeeders waar paarden langer bezig zijn om het kostje bij elkaar te scharrelen.

Verder denk ik dat een hectare voldoende ruimte biedt aan rondom een breed pad en tussendoor kleine slingerpaadjes met obstakels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:50

@avaluna: zoek op youtube eens op wat paddock Paradise filmpjes :)
Er wordt niet voor niets altijd gezegd dat de hoeken afgeschuind moeten zijn zodat ze zich niet stoten als ze op volle snelheid de bocht nemen :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 15:51

@KingYasFenn;
Ik kies er speciaal voor om de paarden 24/7 buiten te houden. Deze paarden met hoefproblemen hebben er veel baat bij om gewoon rond te kunnen lopen. Verder zal er voldoende schuil gelegenheid zijn, dus ik zie daar zelf geen probleem in.
Ik denk dat de blubber wel meevalt, afhankelijk van de ondergrond. Ik heb hier twee paarden op 20x20 Meter (halve bak). Is gewoon kaalgegeten stuk wei, maar is nooit nat of blubberig. Ook niet met 4 weken regen of na sneeuw, kan dus zeker wel.
Kwa breedte van de track wordt overal 3,5 tot 5 meter aangeraden zodat paarden elkaar goed kunnen passeren. 5 meter zou dus geen probleem moeten zijn.
En hutje mutje?! Dat valt best mee hoor. Stel je voor, de paarden kunnen 100 Meter de ene kant op lopen en 100 meter de andere kant op. Daarnaast grote paddocks. Menig paard heeft veeeeel minder ruimte hoor.

Ik wil twee tracks zodat ik ook iets kan bieden aan paarden die nog wel even op het gras mogen. Zo hoeven ze niet steeds gescheiden te worden van degene die dat niet mogen. En ook om als er onenigheid is binnen de groep, die paarden in een andere groep te doen.
2 tracks biedt ook meer ruimte en ik vind zelf een kudde van 14-15 paarden wel wat veel.

Paardwaardig bestaan is idd een mening. Ik vind het wel paardwaardig als ze voldoende kunnen lopen/rennen, lekker in een kudde staan en het grootste deel van de dag kunnen eten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:54

Een idee om de rijbak in de track te voegen? Rijd niemand (hekje open) is er weer 20x40/20x60 extra ruimte voor de groep.

Als je gaat rijden even simpel het hek dicht en je bent klaar, heb je je rijbak én track in een.

Onbeperkt hooi (eventueel in slowfeeders, zonder slowfeeders gaan ze sowieso te veel eten over het algemeen) is zeker goed te doen. Eventueel zelfs een deel in slowfeeder netten en een deel niet. Er zijn namelijk paarden die zo traag eten dat ze met slowfeeders te weinig binnen krijgen.
Alle paarden naar behoefte brok erbij.

Overigens, de kudde sprint hier regelmatig tot bijna dagelijks over de weides heen, maakt niet uit of het compleet kaalgevreten, 30 cm hoog of op een 'mooi uitziende lengte' is. Zolang het niet glad is gaan die een ronde.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 23-07-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt