Dekens voordelig opbergen + drogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Dekens voordelig opbergen + drogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:18

Dekens... Ik wil niet eens weten hoeveel ik er heb. Bij ons oude huis stond een gastenverblijf waarin ik al mijn paardenspullen had. Meerdere kamers, elektrische kacheltjes, etc, dus toen geen probleem. Bij mijn huidige huis heb ik een aantal grote dekenkisten bij de stal en wat ik even niet gebruik ligt in de carport, want het past lang niet allemaal in de kisten.

Maar:
- Ik moet alle dekens uit de kisten halen als ik net de onderste nodig heb (en vaak blijkt de deken dan in een andere kist te liggen)
- De dekens kunnen daar alleen droog in, als ze nat zijn heb ik geen plek om ze goed uit te hangen (over een kruiwagen, half over een zadelkast, over het hooi, zeer onpraktisch allemaal)

Oplossing: een dekenrek kopen
Nadeel: ik heb geen wand waaraan deze bevestigd kan worden
Oplossing: staand dekenrek kopen
Nadeel: ONBETAALBAAR (voor 10 dekens zou ik al tegen de 800 euro kwijt zijn)

Zweetdekens, vliegendekens en onderdekens zijn niet zo'n probleem, maar de vieze, natte winter- en regendekens wel!

Wij hebben vroeger een steiger gehad die hier bijzonder geschikt voor was. Licht, sterk, verrijdbaar. Maar wel een beetje groot en de dekens hingen vaak over elkaar heen. Die steiger hebben wij niet meer en nieuw kopen is ook geen optie (duur en niet ideaal).

Ik ben dus op zoek naar een constructie waar ik mijn dekens aan of overheen kan hangen en die niet aan een wand of tussen kasten bevestigd hoeft te worden. Een los element dat sterk genoeg is voor natte, zware dekens.

Is er iemand die hier toevallig een creatieve oplossing voor heeft gevonden? :)

P.S. [HAR] of [VSW]? :=
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-07-14 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:22

_Lorette_

Re: Dekens voordelig opbergen + drogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:23

Dat lijkt me eerder handig voor dekjes? Dekens passen daar niet op, denk ik? Of verkijk ik me nu zo op het formaat?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:27

Die heb je ook wel in het groot. Maar makkelijk er even overheen hangen zonder zelf vies te worden is er niet bij, of je moet hem over de bovenste gooien maar dan kan je de rest van de 'stokjes' slecht gebruiken.

Kan je niet een frame lassen/laten lassen door een kennis oid waar je een dekenrek voor aan de muur aan vastlast? Is opzich niet heel moeilijk, je moet een beetje met hetzelfde systeem als een staander gaan werken zodat hij niet zomaar om kan vallen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:29

Heb je een zolder met schuine kanten?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:30

Inderdaad ook in het groot, was alleen een voorbeeldje.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:51

mistid schreef:
Die heb je ook wel in het groot. Maar makkelijk er even overheen hangen zonder zelf vies te worden is er niet bij, of je moet hem over de bovenste gooien maar dan kan je de rest van de 'stokjes' slecht gebruiken.

Ja, dat maakt het lastig!

mistid schreef:
Kan je niet een frame lassen/laten lassen door een kennis oid waar je een dekenrek voor aan de muur aan vastlast? Is opzich niet heel moeilijk, je moet een beetje met hetzelfde systeem als een staander gaan werken zodat hij niet zomaar om kan vallen.

Helaas geen handige kennis die kan lassen.

Daks schreef:
Heb je een zolder met schuine kanten?

De carport heeft een puntdak, maar dat is erg hoog en het grenst direct aan ons gastenverblijf waar ook ventilatie in de muur zit en daarom is dat geen plek voor natte dekens. Eigenlijk helemaal niet voor dekens. Het woonhuis heeft schuine kanten op de verdieping, maar daar woon ik (huis = dubbele bewoning). Dus ook geen optie.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:03

En zoiets?
Afbeelding

Dat is wel ideaal, kan je eigenlijk vlak langs een muur zetten. Je moet hem alleen vastzetten in de bodem.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:04

Dat is jammer anders had je kabels strak kunnen trekken langs de dwarsbalken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:14

Heb je ook springmateriaal staan? Twee staanders met daartussen balken kunnen ook goed als dekenrek fungeren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:06

HAR -> VSW

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:12

_Lau_ schreef:
Heb je ook springmateriaal staan? Twee staanders met daartussen balken kunnen ook goed als dekenrek fungeren.

Wou ik ook net zeggen ja, of zo'n soort constructie iig.

Wat ik nu doe is 2 zadelbokken bij elkaar en daar mijn natte deken op, maar is 1 per keer en staat hier best wel in de weg..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:56

Ipv kisten zou ik al overstappen op metalen kasten. Maak hierin planken waar net 1 of 2 dekens tussen kunnen zodat je er altijd makkelijk bij kunt zonder dat de rest van de stapel er ook uit moet.
Om dekens te drogen neemt rechtop hangen toch echt de minste plek in maar als je een hoge schuur hebt zo je ze misschien ook de hoogte in kunnen trekken, zoals vroeger de kleding van mijnwerkers hingen.
http://blogimages.seniorennet.be/nikon/ ... 24a0c0.jpg

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:09

Kun je niet ergens wat stevige lijnen spannen? Wij hebben ze in de lengte over onze tuin waar we ons beddengoed aan laten drogen als het mooi weer is *gezien er binnen eigenlijk de ruimte niet is*

De lijnen kosten meestal niet zo gek veel en je kan ze gewoon bevestigen aan een muur o.i.d. met van die schroefhaken. Ik denk dat een bezoekje aan de karwei een hoop oplost ^^