Paard wond kroonrand, wat te doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Paard wond kroonrand, wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 16:15

Hallo Bokkers,

Ik zag gister dat onze pony een wond/snee heeft aan de achterkant van haar kroonrand.
Het is best diep, maar omdat de wond er niet vers uitziet is het te laat om te laten hechten.
Ik heb het schoongemaakt en gekoeld met water. Ook heb ik nog honingzalf (Dermiel wondzalf) van de dierenarts van een vorige wond.

Wat kan ik nog meer doen om het zo snel mogelijk dicht te laten gaan?
Hieronder nog een foto van de wond..

Afbeelding

Mees238

Re: Paard wond kroonrand, wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:20

Ik heb er zelf.p niet veel ervaring mee maar ik zou ervoor zorgen dat de wond niet open gaat. Als de wond toch opengaat schoonmaken en verbinden denk ik zodat er geen bacteriën in komen.

Succes!!

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:52

De pony kan het best droog staan, zo geneest de wond sneller.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:54

Die van mij heeft altijd wondjes op en rondom de kroonrand door aantikken, spuit ik schoon en zet haar weer op de wei. Geen zalf en niks.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:55

Misschien kan je springschoenen in de wei om doen. Dan heb je toch een beetje bescherming.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 16:58

Bedankt voor de reacties..
De wond is helaas wel echt diep, toen ik haar net binnen ging zette bloedde het weer!
Ook trekt het best wel met lopen, kan ik haar beter binnen laten staan of gewoon naar buiten?
En ik heb vlas in de stal liggen, dat gaat ook in de wond zitten. Even overgaan op stro of gewoon vlas laten? Wel of geen verband?

Pony is met pinksterren gevallen, zat toen ook onder de wonden. Dierenarts geweest, gehecht, antibiotica noem maar op.. Ik heb nog veel verband, en weet ook hoe je het moet aanleggen.

Springschoenen zat ik inderdaad ook aan te denken!

mikkiej4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:04

ik zal idd spring schoenen gebruiken voor buiten en als hij op vlas staat dan gewoon goed schoon maken en een verbandje op doen en de volgende dag gewoon eraf halen en dan gewoon op het harde stappen en draven heeft ie toch beweging en daarna weer opnieuw beginnen met schoon maken en weer verband erop doen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:05

Geef haar een paar dagen rust, vlas of stro maakt eigenlijk niet uit. Afspuiten is verstandig maar zet vooral geen harde straal op de wond, dan spuit je vuil dieper de wond in. Laat het water er over lopen met de kracht van een regenbuitje (nee niet zo'n zomerhoos als vanmiddag, die gaan iets te hard) Je spuit dan meteen resten van stro of vlas weg.
Heeft de wond de neiging tot ontsteken, zet haar dan een paar dagen lang een kwartiertje in lauw/warm water met soda of groene Biotex. Waarschijnlijk gaat het dan snel weer beter want dat ontsmet.
Je veearts er bijhalen kan ook, die gaat dan antibiotica spuiten, geeft je wat adviezen en geeft je een gepeperde rekening. Niet dat ik tegen veeartsen ben hoor, maar het moet wel echt nodig zijn en dat is dit in mijn ogen nog niet. Als het slechter gaat kun je de veearts er altijd nog bijhalen.

Zet je beest gewoon als altijd in de wei, de wond moet beweging hebben zodat niks stijvig wordt

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:22

mrie schreef:
Geef haar een paar dagen rust, vlas of stro maakt eigenlijk niet uit. Afspuiten is verstandig maar zet vooral geen harde straal op de wond, dan spuit je vuil dieper de wond in. Laat het water er over lopen met de kracht van een regenbuitje (nee niet zo'n zomerhoos als vanmiddag, die gaan iets te hard) Je spuit dan meteen resten van stro of vlas weg.
Heeft de wond de neiging tot ontsteken, zet haar dan een paar dagen lang een kwartiertje in lauw/warm water met soda of groene Biotex. Waarschijnlijk gaat het dan snel weer beter want dat ontsmet.
Je veearts er bijhalen kan ook, die gaat dan antibiotica spuiten, geeft je wat adviezen en geeft je een gepeperde rekening. Niet dat ik tegen veeartsen ben hoor, maar het moet wel echt nodig zijn en dat is dit in mijn ogen nog niet. Als het slechter gaat kun je de veearts er altijd nog bijhalen.

Zet je beest gewoon als altijd in de wei, de wond moet beweging hebben zodat niks stijvig wordt

Zo denk ik er ook over mbt de dierenarts! Dankjewel voor je verdere reactie.. Koelen doe ik altijd net erboven met een zachte straal, zodat het er overheen loopt en niet erin :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:02

Of verband erom doen of open laten maar geen springschoen, dat gaat juist zweten of schuren
kijk uit hoe diep het is, als het gaat infecteren en je een gewrichtsontsteking krijgt ben je verder van huis

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:08

Goed schoon en droog houden. Mesitran zalf in huis halen en een goede spray zoals acederm.

Als ze het toelaat weken in soda.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:13

Geen verband.
Met lucht erbij droogt het sneller in.

Meerdere keren per dag schoonspoelen en insmeren.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:17

Ik zou met spring schoenen opletten dat er geen vuil onder komt en dat die dingen niet gaan draaien dan gaat t schuren Enzo.. Mijn pony heeft een tijdje terug ook een diepe snee in de kroonrand gehad en nou is t vooral opletten dat de hoef bij dat stukje niet raar gaat groeien.. En verder duurt t bij wonden aan de kroonrand gewoon super lang voordat het dichtgaat

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:18

_Natasja_ schreef:
Geen verband.
Met lucht erbij droogt het sneller in.

Meerdere keren per dag schoonspoelen en insmeren.

Geen verband lijkt me niet echt handig als t telkens weer opnieuw gaat bloeden..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:20

Mijn paard heeft zichzelf pas geleden met haar achterhoef ook voor bij de kroonrand open gehaald. Ik heb de da er bij gehaald en we hebben haar na schoon maken met wat ontsmettingspul in het verband gezet.(tegendruk op de wond) Dit moest ik een aantal dagen laten zitten en nog 1 x wisselen. Dit zodat er geen vuil en stof in kon komen en niet snel kon gaan ontsteken. Daarbij moest ze op boxrust om het zo min mogelijk te laten bewegen dat het sneller dicht kon groeien. Binnen 1,5 week was het goed dicht, en niet stijf.

Een vriendin heeft haar paard met strijkringen om in de wei gezet en ook daar was het snel genezen. De wond bij haar paard was meer oppervlakkig dan diep.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:23

Heeft de da het al gezien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:01

Strijkringen zijn wel een goed idee

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:13

Schoonspoelen en honingzalf (zelf gebruik ik die van Mesitran) erop en vooral inpakken zodat de wond vochtig blijft. Het verband een paar dagen laten zitten en dan herhalen. Ga voor meer informatie over het behandelen van wonden ga je naar de "weetjes" pagina van www.veterinairewondzorg.nl Hier staat veel informatie en je kan altijd bellen voor advies.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:30

Sorry voor mijn late reactie..
Allemaal bedankt voor de reacties!
De wond is al dicht aan het gaan en ziet er wel goed uit.. ze loopt ook weer regelmatig :)