Ervaringen paarden 24/7 buiten zomer en winter!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Ervaringen paarden 24/7 buiten zomer en winter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:56

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen en mensen die hun paardjes nog meer 24/7 buiten hebben staan! Hoe zijn jullie paarden gehuisvestigd? Hoeveel grond hebben jullie en hoe hebben jullie dit ingedeeld? Maken jullie gebruik van een paddock?

Hebben jullie ook een schuilstal tot jullie beschikking? Hoe groot is deze en wordt hij ook bij jullie gebruikt? Doen jullie bijvoeren/strook begrazing? Slowfeeders? Hoe bevalt het voor jullie? Doen jullie nog wat aan weide onderhoud of weide uitmesten?

Welke voor en nadelen zijn jullie in het algemeen of ten aanzien van jullie eigen plekje?

Wat zijn de verdere faciliteiten bij jullie plekje? Rijbak, stromend water?

Oftewel een leuk ervaringstopic om meningen en ervaringen te delen!!

rakmon123

Re: Ervaringen paarden 24/7 buiten zomer en winter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:59

Ik heb mijn paarden lekker buiten staan echt altijd. Mijn haf en shetties hebben een zeecontainer met stro tot hun beschikking en een schuilstal voor schaduw. Ook lekker veel bomen en een grote wei plus rijbak.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:01

Trouwens ze eten gewoon gras en een beetje hooi in de zeecontainer. Ik ken geen nadelen eigenlijk.

svb16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:03

IK heb mijn haflinger en mini appaloosa in de zomer en winter altijd buiten staan. In de winter als er te weinig gras is in een ruime paddock met schuilstal. Ik voer hooi en brokken in de winter.
En in de zomer 24/7 op de wei waarbij ik steeds een strook gras bij geef.
schuilstal gebruiken ze hier best veel.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:05

svb16 schreef:
IK heb mijn haflinger en mini appaloosa in de zomer en winter altijd buiten staan. In de winter als er te weinig gras is in een ruime paddock met schuilstal. Ik voer hooi en brokken in de winter.
En in de zomer 24/7 op de wei waarbij ik steeds een strook gras bij geef.
schuilstal gebruiken ze hier best veel.

Hoeveel grond heb jij tot je beschikking?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:08

Bij ons staan alle paarden het hele jaar rond zonder schuilstal buiten, het gaat maar ik zou het prettiger vinden als er een schuilstal/bomen in het land stonden. Er staan maximaal 10 paarden, op 2,5 hectare land. In de winter krijgen ze allemaal bijgevoerd, in de zomer wordt een deel van het land gehooid en krijgen ze strookbegrazing. De stalbaas bemest de weide wel.

Wij zitten op goede zandgrond, als de weersomstandigheden niet té slecht zijn, rijden wij ook in de winter gewoon op een stukje land. Er is stromend water, elektriciteit en spullen bewaren we in een goed afgesloten trailer. Bos naast het land :).

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:10

op mijn oude wei stond mijn paard samen met nog een andere fjord 's winters op de paddock, met een schuilstal, en zomers konden ze overdag de wei in en dan werden ze 's avonds weer op de paddock gezet.
Op de wei waar ik nu sta staat ze ook 24/7 buiten en staat ze in een kudde met nog 8 andere paardjes, ze gaan 2 x per dag ong 2 uurtjes op een strook hoog gras, de rest van de dag/nacht staan ze op een paddock met uitloop naar een weide met kaal gras. 'S winters word er natuurlijk ook bijgevoerd.
Op deze wei mag jammer genoeg niet gebouwd worden, dus er is geen schuilstal maaaar er is een hele lange bosrand waar de paardjes droog onder staan :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:11

Paard en shet staan 24/7 buiten, meest in de paddock van 20 x 20, en in de lente, zomer en herfst een paar uur in het weiland. Het weiland is niet groot, dus ik doe aan strookbegrazing. De paddock heeft een schuilstal van 4.80 bij 2.40.

Het bevalt prima, paard is zoveel gezonder nu ze buiten staat. Alleen als het s'winters erg slecht weer is krijgt ze een deken op, maar dat is afgelopen winter niet nodig geweest. Ze is nu 23 jaar oud en in goede gezondheid, met een dikke vacht in de winter.

Ze krijgen s'morgens en s'avonds hooi. Als het gras op is krijgen ze s'middags ook hooi. s'avonds krijgen ze ook een handje krachtvoer.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:33

onze paarden worden aan huis gehouden: 4 paarden op 1 ha 24/7 buiten met inloopstal voorzien van kunststof stroken gordijn, momenteel houdt t de vliegen etc tegen in de winter de regen etc., aansluitend een grote paddock bestaande uit verschillende soorten ondergrond, onder de overdekte hooiruif ( onbeperkt hooi) een betonvloer zodat ze altijd met droge voeten staan. in de winter strooisel op de vloer van de loopstal, in de zomer een kale betonvloer.. aansluitend aan de paddock de rijbak waar ze vrij rondlopen, en waar de antivries waterbak staat, daarvandaan een track rondom de weide.. opgedeeld in twee gedeeltes die verbonden zijn met elkaar...en op twee plaatsen een hooinet op de track..
de weides zijn verdeeld in 5 gelijke delen en daar wisselen we mee zodat het gras rustig kan groeien..per dag staan ze gemiddelt 6 tot 8 uur op t gras, verder hebben ze altijd hooi tot hun beschikking, eigenlijk krijgen ze zomer en winter bijna de zelfde voeding, als t gras in de winter op is eten ze nog gras op de track.
op de ( in de winter ) natte plaatsen hebben we grastegels geplaatst..dit is onlangs gebeurt dus ik hoop dat t werkt zoals we bedacht hebben..;-) verder hebben we recent een poel gegegraven.. op 1.20 hebben we nog geen grondwater dus er wordt nog een put geslagen...ze rennen er in ieder geval graag doorheen..dat was t zo n beetje... we hebben alle ideeen die we verzameld hebben de afgelopen jaren toegepast bij ons thuis, voorheen op de pensionstal was dat uiteraard geen optie..dus we hebben ons lekker uitgeleefd..
Ps vergeet nog te zeggen dat ze in de winter liever onder de bomen staan dan binnen...in de zomer geven die veel schaduw maar gaan ze voor de dazen toch echt naar binnen..

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:43

24/7 365 dgn buiten. E pony tinker en een B pony. 2ha land verdeeld in stukken uiteraard ;-) inloop container stal met verharde paddock v 8x6 aansluitend gedraineerde zandbak van 6 x 24 en dus evt uitloop naar die 2ha weide winters onbeperkt hooi en ze doen het uitstekend. Dik pak haar in de winter en ik zie altijd 2 tevreden paardjes staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:32

Ik heb 3/4ha land met daarop een container met 2 boxen, een oude schaftkeet voor mijn spullen (afsluitbaar), land is momenteel opgedeeld in 4 stukken en daar lopen nu 3 shetlanders op. Voorheen had ik het land in 6en verdeeld en liepen er 7 op. Omdat er nu zo weinig loopt gebruik ik de helft om te hooien en daar voer ik van in de winter.
Voor de stal heb ik een stuk bestraat waar ze in de winter kunnen lopen als ze echt niet op het gras kunnen.
Voordelen vind ik dat ze altijd lekker buiten lopen en ik zelf kan beslissen of ik ze op het gras wil of niet, nadeel is wel dat je alle dagen heen móet, altijd gesleep met water en voer en afhankelijk van het weer ivm geen verlichting.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:48

Hier ook mijn paard 24/7 buiten in haar mini kudde van in totaal 3 paarden.

We hebben 5000 m2 grasland tot onze beschikking en daarnaast een grote paddock waar 2 slowfeeders staan, daar achter een zandpad van zo'n 50 meter richting de schuilstal en voor de schuilstal ook nog een klein paddockje met 1 slowfeeder. De schuilstal is ruim, er passen ruim 3 grote paarden in zonder op elkaars lip te zitten, ik denk zeker wel 50-60 m2. In de winter gebruiken ze hem nooit, nu met deze hitte komen ze overdag in de schuilstal en lopen 's nachts vanzelf weer naar buiten.

Het weiland werd eerst nooit zo goed onderhouden, dus hebben we het laatst bemest met kunstmest en dat gaat super. We hebben het verdeeld in twee delen, zodat altijd de andere helft kan bijkomen en groeien. Onder normale weersomstandigheden (zo'n beetje alles onder de 25 graden) gaat het weiland 's nachts dicht, dan kunnen ze nog langer met het gras doen. Ze krijgen dan een klein plukje hooi voor de nacht. Op dagen zoals deze staan ze overdag liever binnen, dus laten we het weiland ook 's nachts open omdat ze er dan juist fijn kunnen staan.

Onze meest ideale situatie wat betreft het gras, is om het eerst heel lang te laten groeien. Er zit dan veel minder fructaan in het gras, wat er wel veel inzit als je het gras steeds maar een klein beetje laat groeien. Wij laten het groeien totdat het zo lang wordt dat ze het helemaal plat zouden lopen, want dan eten ze het ook niet meer. We geven het hele stuk in één keer, dit voorkomt dat ze het tot de wortel af kaalvreten, wat je wel hebt wel strookbegrazing. Ze eten op onze manier steeds kleine beetjes van andere stukjes waardoor het geleidelijk korter wordt. We halen ze eraf nog voordat het echt kaal is, de groeikern wordt dan namelijk ook opgegeten en dat wil je niet, dan groeit het maar langzaam weer aan.

Uitmesten doen we elke dag, niet uitmesten is echt geen optie vind ik. Je grasland verstikt eronder en de paarden eten minder op hun mestplekken.

In de winter geven we wel meer hooi, er is dan namelijk minder gras en ze hebben meer nodig om zich warm te houden. In de wintermaanden ben ik zo'n 50 euro per maand kwijt aan hooi.

Mijn paard krijgt alleen een vitaminebrok bijgevoerd: metazoa.

Faciliteiten zijn hier een rijbak en stromend water, in de vorm van een automatische drinkbak en een grote stenen bak die ze met de koeien delen waar automatisch elke keer vers water wordt bijgevuld. Om af te spuiten is er koud water, wel kunnen we een emmertje warm water krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:53

Wij hebben op een stal na, geen voorzieningen. Dus het is voor ons afzien in de winter :') voor de paarden een heerlijke plek. Ze drinken nu gewoon zelf uit de sloot, maar als het straks weer natter en kouder wordt, vullen wij de waterbak. Met vorst een ramp; ijs hakken is echt niet tof :')

Wij hooien altijd een stuk in het voorjaar, dus hebben wij tot zeg rond kerst ons eigen hooi. De rest kopen wij in :)
1 hectare grond hebben wij, in de winter staan ze op een kleiner stuk bij de stal en daar zijn tegels rondom de stal+afdak voor de stal. Met de mest van de paarden, bemesten wij in het vroege voorjaar ook ons land.

Mees238

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:01

Mijn Fries staat in in een 20x30 meter wei met nog 2 Shetlanders, een KWPN en nog een fries.
Staan bijna altijd buiten.
Alleen in de winter als het echt heel koud is en vriest worden ze in de nacht binnen gezet.
Maar dat is zelden.
Ze hebben een schuilstal in de hoek de schuilstal is 5x5 meter.
En staat als een driehoek in de hoek, de waterbak staat naast de schuilstal.

We hebben wel altijd een probleem met de waterbak als het vriest, Als we een bal in de waterbak doen willen de paarden er niet meer uit drinken. Vinden ze veel te eng zo'n bal in hun drinkbak. Ze vermijden de waterbak dan aan alle kanten :P

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:16

Wij hebben onze paarden ook dag en nacht buiten staan, het gaat om 4 paarden en we hebben in totaal ongeveer 1,5 ha. Het is als volgt ingedeeld: een verharde paddock (steenschotten met kunststof toplaag, ideaal omdat die ook niet echt glad worden in de winter) van ongeveer 10 x 14 m, daarop aansluitend een stuk paddock + looppad naar de wei waar we puin in hebben laten storten zodat het nooit een modderbende wordt en altijd beloopbaar is (tevens ook goed voor het netjes afslijten van de hoeven), daarlangs ligt de 20 x 40 rijbak, het pad komt uit op een stuk wei van ongeveer 0,8 ha, dat is opgedeeld in een brede strook gewoon zwart zand met een heuvel erop, en 2 stukken wei die afzonderlijk te openen/af te sluiten zijn. Om de wei loopt nog een pad van ruim 4 m breed waar ze lekker over kunnen galopperen (doen ze ook regelmatig, we noemen dat de ringbaan ;-)).

Op de verharde paddock staat de schuilhut en daar staan onze slowfeeders met onbeperkt hooi op, en de waterbak staat ook daar. Verder is er ook verlichting onder de schuilhut, erg handig in de winter.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:20

Hier staan 2 Haflingers ook altijd buiten. Ze hebben een rijbak+klein weiland, waar altijd kort gras staat. Daarnaast is er nog een groot weiland die in de zomer echt heel hoog in het gras staat. Hier gaan ze dan dmv strookbegrazing in.
In de periode dat het grote weiland moeten herstellen staan ze alleen in de rijbak+kleine weiland. Ze krijgen bijgevoerd met hooi, die hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel gras ze in de wei hebben staan.
Het totale oppervlak is ongeveer 0,8 hectare.

Aan de rijbak zit een schuilstal vast. In de zomer gebruiken we dan gewoon de betonnen bodem, maar in de winter komt er houtkorrel in te liggen zodat ze droge voeten hebben binnen :)

We hebben koud stromend water, maar in de winter bevriezen de leidingen en moet ik met kruiwagens de waterbak aanvullen.

De kleine weide en stal worden altijd uitgemest, de grote weide wordt gewoon zo nu en dan gesleept.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:10

Kijk ook eens hier: [VSW] Hoe ziet jullie 24/7 verblijf eruit?

De mijne heeft een box met uitloop, daarachter de bak en daarachter een weiland tot zijn beschikking, samen met een trekpaardmerrie.
De breedte is een meter of 25, de lengte weet ik niet. 400/500 meter in totaal denk ik. In de winter is de wei dicht, maar verder kunnen ze zelf bepalen waar ze staan.
Verder hebben we een grote zadelkamer, stromend koud water en licht op stal maar niet in de bak.

Verder voeren we 3x per dag hooi (in de zomer krijgt mijn haf 2x en zijn maatje 1x meer als ik ga rijden) en mijn haflinger krijgt een vitaminebrok, de trekpaardmerrie een basisbrok met lucerne.
Gras doen we door middel van strookbegrazing.

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:22

Mijn verzorgpony staat ook 24/7 buiten. Schuilstal moest helaas weg van de gemeente. Vind het zelf helemaal niet fijn dat ze geen stal of iets anders tot haar beschikking heeft, maar de eigenaar vind het allemaal wel prima zo. Niet echt ideaal naar mijn mening.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:21

Ik heb 5 paarden aan huis staan, 24-7 buiten, hele jaar door. We hebben circa 2 hectare, het grootste gedeelte is weide, maar twee delen zijn zand en verharding met grastegels. In de zomer doe ik strookbegrazing en in de winter heb ik een track om de weide heen en hebben ze onbeperkt hooi in slowfeeders tot hun beschikking. Ik zit op zandgrond en op een heuvel, onze weide is dus altijd droog. De paarden hebben twee afdakken op een beschutte plek, een van 4*8 en een van 4*3 meter. Ze staan er alleen onder bij hevige zon en als het dagen lang regent schuilen ze af en toe even. Liggen doen ze gewoon buiten in het zand of op de weide. Ik heb twee automatische waterbakken. Een bak van 20*40 met verlichting.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:25

24/7 buiten zomer en winter zonder schuilstal of andere schuilmogelijkheid vind ik echt not done! De meeste paarden kunnen prima het hele jaar buiten, maar vind dat een schuilstal of een beschutte plek dan wel echt een randvoorwaarde is.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:31

Hier de paarden ook 24/7 buiten. Ze hebben het hele jaar door een betegelde paddock en de rijbak tot hun beschikking en een inloopstal (3 kanten dicht). Als het weer het toelaat staan ze een paar uurtjes per dag in het gras. Verder krijgen ze 3x daags hooi bij ons in een hooi bak met een rek (rustig eten, minder verspil).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:02

Mijn paarden lopen ook altijd buiten en ze vinden het heerlijk. Als beschutting is er aan drie kanten van de wei bomen, en er staat een zeecontainer.
Ik ben het ermee eens dat een paard beschutting moet hebben, maar dan gaat het er vooral om dat ze uit de wind en in de schaduw te kunnen staan.

Mijn paarden staan nu sinds enkele weken eigenlijk voor het eerst af en toe in de container, en dat is om te ontkomen aan de dazen. Afgelopen winter heb ik ze er nooit in zien staan. Moet wel zeggen dat twee van de drie een deken op hebben 's winters vanwege hogere leeftijd en atrose.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:22

Op de stal waar ik rij hebben we 15 hectare voor 7 friese merries plus veulen.

De helft wordt gebruikt voor de paarden. De andere helft wordt enkele malen gehooid in de zomer.

Op 1 van de weides is een grote zeecontainer als schuilstal. Hier staan ze echter zelden in.
Verder worden ze bijgevoerd met een grote overkapte hooiruif.

We hebben geen paddock. Alle paarden hebben hun eigen stal in een grote schuur. Hier staan ze eigenlijk nooit. Alleen bij sneeuw of vorst gaan ze ooit naar binnen s'nachts.

We hebben een poetsplaats een verlichte buitenbak, een zadelkamer en een klein keukentje.

De voordelen, we hebben alle vrijheid om te doen en laten wat we willen.
De paarden staan in kudde verband en zijn altijd buiten. Dit zijn ze gewend en gaat prima.
Natuurlijke manier van paarden houden.
De bak wordt niet glad bij nattigheid dus we kunnen tot lang in het seizoen rijden.
we hebben genoeg gras in de zomer ook om te hooien, dus bijvoeren kan met eigen hooi.

De nadelen zijn dat we in de winter bij vorst en sneeuw niet kunnen rijden omdat de bak bevroren is.
En bij wind en regen is t niet altijd even fijn rijden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:54

Shet en fjord 24/7 buiten. Van april-nov op de wei zonder schuil maar met bomen. Oerige periode in paddock met schuilstal van 4x2.5 met stro. Mest ik dagelijks uit. De wei ook.

water doe ik met de tuinslang en als het vriest met jerrycans.

zomers strookbegrazing en swinters als het gras op is 4xdaags hooi maar wil kijken of ik deze winter onbeperkt ga voeren.. moet ik nog even zien hoe ik dat ga doen.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 26-07-14 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:10

Ik heb 3 paarden en 1 pony 24/7 buiten lopen op een weiland van bijna 1 hectare.Er staan veel bomen om het weiland heen wat er ook voor zorgt dat het water snel weg is op het weiland.Ik heb ook een geultje gegraven richting sloot,zo kan al het overtollige water weg lopen.
Ze hebben geen schuilstal maar wel bomen voor genoeg schaduw.Het water is grondwater via een handpomp en is heel zuiver water.Ze krijgen bijna het hele jaar door hooi bijgevoerd omdat het gras vrij kort is.Het achterste stuk weiland is het grootst,het voorste stuk is nu in 2en gedeeld en 1 deel dient als Paddock.Er word ook een afdak gebouwd zodat ze het hooi droog kunnen eten straks.
In de winter is de waterpomp soms bevroren,dan neem ik thermosflessen heet water mee om de pomp te ontdooien.Bij strenge vorst draai ik de bevroren pomp er af en zet er een ontdooide pomp [die ik thuis heb liggen] er op,en zo kan ik weer pompen.De paarden passen zich heel goed aan als er ijs op het weiland ligt,ze lopen echt heel voorzichtig.Mesten gebeurt elke dag en gaat in een 6 kuub container die in de grond ingegraven is.

Het weiland.
Afbeelding

De vele schaduw onder de bomen.Alleen bij zonsopkomst staat daar zon,verder heel de dag schaduw.
Afbeelding

Het schuurtje waar de zadelkasten en alle andere spullen in staan.
Afbeelding