Enkel weide - is dat ok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Enkel weide - is dat ok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 15:49

Ik kan héél misschien mijn oude paardje terugkopen *\o/*
Is alleen nog kijken of de prijs een beetje naar beneden kan zodat mijn vader niet te veel hoeft bij te leggen, en of het zadel inbegrepen is.

Enkel is de stal waar ze eerst altijd stond niet meer beschikbaar, en aangezien mijn vader niet zo vaak meer bij de manege komt die ons altijd matste met de prijzen kan ik aan mijn oom vragen of ze daar in het weiland mag staan, mocht de aankoop doorgaan.

Ik weet dan alleen niet of hij ook in de schuur een stukje wilt afzetten zodat ze naar binnen en naar buiten kan lopen. Waarschijnlijk wel, maar stel van niet; kan een paard ook zonder schuilstal? Weide is omringd door grote bomen en grenst aan een zijkant en achterkant van een grote boederijschuur (dus muur).

En ik ga ook mijn paardenencyclopedieën weer opzoeken en uitpluizen. Hier nog tips met overzichtelijke sites zodat ik me weer wat meer in de paarden kan verdiepen? :=

Elegance_

Re: Enkel weide - is dat ok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:51

Zolang er bomen staan kan het prima. Wat voor ras is je paard? en op welke manier word ze ze nu gehouden?

Ik zou wel een beetje opletten met het gras (als ze daar op komt en het niet gewend is)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:56

Bomen kunnen ook prima werken als beschutting :j
Het is alleen even opletten met wat ze nu gewend is en hoe dat past binnen het 24/7 op de weide staan. Misschien moet je het paard langzaam laten wennen aan het volledig op gras staan en dan is de (tijdelijke) mogelijkheid hebben tot een kaler/zand stukje wel handig :j

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:58

Als er bomen zijn als beschutting lijkt het me niet zo'n probleem. Begrijp ik dat ze dan daar alleen komt te staan? Dat vind ik namelijk wél een probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:09

Bomen geven nul komma nul bescherming in de herfst/winter, net wanneer je paard die bescherming nodig heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:10

Het hangt van het type paard af of het echt nodig is, het heeft wel de voorkeur. Een maatje is wel altijd nodig.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:11

Gini schreef:
Bomen geven nul komma nul bescherming in de herfst/winter, net wanneer je paard die bescherming nodig heeft.

Ligt eraan welk ras je hebt. Ik verzorg twee ijslanders. Reken maar niet dat die de beschutting van de bomen opzoeken hoor. Die staan in weer en wind in de open weide, terwijl ze de keuze hebben uit een bomen/struiken rij en een afdak van de stallen. (stallen staan ze nooit in)

edit: een maatje vind ik inderdaad wel belangrijk voor het paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:12

Een paard kan zonder schuilstal in de zin van ze gaan niet dood zonder. Maar dat wil niet zeggen dat het ook fijn is voor het paard. Die van mij maken veel gebruik van hun stal. In de winter slapen ze erin, omdat de bodem daar lekker warm en droog is in tegenstelling tot het weiland. Ze schuilen er tegen harde wind en heftige regen. In de zomer schuilen ze tegen de felle zon en tegen de insecten. Dus ik zou er niet voor kiezen om een paard zonder schuilstal te houden.

En zoals gezegd, een paardenmaatje is ook wel belangrijk. Als geld nu al een issue is weet ik niet of het verstandig is om ervoor te gaan. Paarden houden is vrij duur, zeker als ze eens ziek worden.

Edit: Ik heb het over 2 shetten en een welsh, die hun hele leven al 24/7 buiten gehouden worden met schuilstal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:17

Anoli schreef:
Gini schreef:

Ligt eraan welk ras je hebt. Ik verzorg twee ijslanders. Reken maar niet dat die de beschutting van de bomen opzoeken hoor. Die staan in weer en wind in de open weide, terwijl ze de keuze hebben uit een bomen/struiken rij en een afdak van de stallen. (stallen staan ze nooit in)

edit: een maatje vind ik inderdaad wel belangrijk voor het paard.

Ik vind dat altijd van die uitspraken...tja, ik kan ze niet zomaar ontkrachten. Maar niemand patrouilleert 24/7 bij zijn paard. Wie zegt dat ze om 1 uur 's nachts niet een kwartiertje of een halfuurtje de bomenrij/stal opzoeken tijdens een onweerachtige nacht. En dan om 4 uur nog een halfuurtje, want brrr, die vacht moet even kunnen opdrogen. Natuurlijk staan paarden niet urenlang in het schuilhok, dat doet zelfs mijn koukleumende mietjespaard niet. Maar ik vind een degelijke schuilmogelijkheid (stal of schuilhok) gewoon een must, een absolute must, ongeacht welk ras.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 16:29

Ik denk dat ik er dan maar van af zie :=
Geld is niet echt de issue, alleen de aanschaf, maar anders heb ik altijd mijn backups enz.
Maar een extra paard kan niet ... daar had ik nog niet over nagedacht.

Nu komt wel het idee in me op om twee shetjes te gaan nemen, dan kan ik er wel twee nemen. Ben dan alleen wel meer kwijt aan voer haha maar dan moet ik maar meer uren maken.

En ik ga denk ik wel navragen of die stal dan kan. Dat is denk ik toch het beste voor het welzijn van de diertjes, aangezien het soms dagen kan regenen := Want dat is inderdaad niet echt fijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:33

Dan neem je toch je oude paardje met een shetje erbij? Als geld het probleem niet is, dan zou ik dat doen. Ik kan me namelijk voorstellen dat je met dit paard echt een band hebt, en dan lijkt me dit leuker als twee shetten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:17

Nou kijk. De aanschaf is wel een issue want dat is een groot bedrag in een keer, maar als de aanschaf eenmaal rond is is het geen issue meer (enkel voer, da en hoefsmid? - als er echt een da bij nodig is met grote sommen heb ik ook nog mijn connecties).

Maar om dan een shet extra te nemen heb je en meer aanschaf en dubbele voer enz. want dat tikt toch door.

Volgens mij dacht ik iets te optimistisch -O-

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:20

Shetten zijn er in overvloed. Heb je vaak al voor 50 euro en vaak zelfs gratis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:21

Een shetje kost zéér weinig aan voer,die hoeft geen biks te hebben,die heeft alleen hooi nodig,want ze worden al snel errug dik van biks enzo.
In de winter bieden bomen weinig beschutting ja,maar daar hebben we eventueel dekens voor.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:22

Ik zou er compleet geen probleem mee hebben om mn paarden 24/7 buiten te hebben als ze wat beschutting hebben van de bomen. Gewoon goed in de gaten houden dat ze zichzelf goed kunnen warm houden in de winter en als het echt heel heel hard regent en waait misschien een regendekentje erop.

Als het paard het aankan en gewend is dan zie ik echt het probleem niet.

Alleen staan vind ik dan weer een heel ander verhaal en echt niet kunnen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:23

2 shetlanders zijn voor de DA etv even duur als een paard hoor ;)

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:24

Anders geen geit?

Ik denk als je een shet neemt dat je dan ook een verzorger kan nemen en bv 20 euro in de maand naar kan vragen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:24

Qua voer zijn shetten niet zo duur is mijn ervaring. Al zul je in de winter wel hooi bij moeten voeren. Hooi is mijn grootste kostenpost. Heb je overigens ook nagedacht over de winter? Je paarden hebben dan een droge plek nodig om te kunnen schuilen en liggen. Dus je zult wellicht een stuk weiland moeten verharden of er een paddock maken.

Over het algemeen zeggen mensen juist dat een dier kopen de moeilijkheid niet is, maar het dier goed onderhouden wel. Je zit toch met het onderhoud van je spullen, je weiland (moet gemaaid worden etc), stal, stalbedekking, likstenen, ontwormingen, entingen, hoefsmid etc.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:25

De aanschaf voor een shet is het idd niet meer tegenwoordig.
Ik zou het gewoon goed bespreken met je vader :)
Als je dat paard kan kopen, dan kan dat shetje er ook wel bij.
Maar voor een dierenarts is er geen verschil in welk ras paard/pony je hebt.
Alleen heb je bijvoorbeeld een mindere hoeveelheid wormenkuur nodig voor een shet dan voor een paard :P

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:29

ik denk wel dat er een verschil is in dierenarts kosten als je je rijpaard vergelijkt met je shet die alleen maar in het land staat

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:31

Dat ligt er echt aan.
Je kan prima jaren zonder problemen beide hebben, maar als je bv een foto moet laten maken, of de tandarts komt, of inentingen...sorry maar dat is voor een shet net zo duur als voor een kwpner ;)

capopjekop

pepermunt14 schreef:
Anders geen geit?

Ik denk als je een shet neemt dat je dan ook een verzorger kan nemen en bv 20 euro in de maand naar kan vragen.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen geiten en schapen blijven adviseren om bij een paard te zetten. Het is beter dan helemaal alleen, maar waarom zou je twee dieren bij elkaar zetten die zelf liever bij een soortgenoot willen staan?

Mijn pony's hadden een schaap uit de schapenkudde van de buren die een soort van vriendje was. Die mocht tussen ze inslapen in de stal enz. Maar toch gingen ze met dat schaap heel anders om dan met elkaar. Ik heb ze nooit met dat schaap zien spelen, ik heb ze elkaars vachten niet zien verzorgen en ze communiceerde allebei anders.

sadekeshia: Ik denk het niet. Ik betaal voor mijn shetten bij de hoefsmid evenveel als bij mijn rijpony en qua entingen en medicijnen was ik bij de dierenarts ook net zo veel kwijt. Consultkosten zijn ook voor ieder paard hier gelijk. Mss dat een shet minder snel wat oploopt dan een rijpaard waar veel mee gedaan wordt, maar dat is ook maar een kwestie van geluk hebben. Een shet in de wei kan bijvoorbeeld weer hoefbevangen worden.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-07-14 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Ik snap niet dat mensen haar nu toch willen overhalen, terwijl TS net zelf tot het wijze besluit gekomen is om voorlopig nog niet aan de aanschaf van een paard te beginnen. Iedere paardeneigenaar weet toch dat je naderhand toch sowieso duurder uit bent dan dat je voor de aankoop berekend had. Straks heeft je shet zomerexceem en moet die dus een duur deken, blijkt dat je paard een sloper is die graag aan dekens knauwt. En dan krijgt je paardje koliek, net nadat je de tandarts en hoefsmid hebt laten komen en dat dure deken heb gekocht en je dus niet voldoende centjes meer hebt. En dan blijkt dat je je paard wat moet bijvoeren want die valt snel in, dus je wilt die in de winter voordroog geven, terwijl je shetje het goed doet op gewoon hooi en te dik wordt van het voordroog, ben je twee dingen aan het kopen. Alles op het goedkoopste berekenen is jezelf een rad voor de ogen draaien. Ik ken Shetlanders/a-ponytjes die hun eigenaars al meer geld gekost hebben dan het rijpaard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:32

YamaSaki schreef:
Dat ligt er echt aan.
Je kan prima jaren zonder problemen beide hebben, maar als je bv een foto moet laten maken, of de tandarts komt, of inentingen...sorry maar dat is voor een shet net zo duur als voor een kwpner ;)

natuurlijk, als ze ineens dezelfde aandoeningen krijgen wel, dan zal het even duur zijn
ik ben geen helderziende natuurlijk maar ik gok erop dat een shet waar je niks mee doet toch echt wel op jaarbasis goedkoper bij de DA uitkomt dan je rijpaard

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:33