Eigen weide met stal, hoe nu verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Princess

Eigen weide met stal, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 03:48

Heey hallo iedereen,

Ik ben erg stil geweest afgelopen tijd op dit forum maar ik heb nu heel hard wat tips nodig dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ga vanaf 1 augustus een weiland met stal huren in omg. Rhenen(Utrecht) zodat mijn paardje met pensioen kan en lekker 24/7 buiten lopen als hij dit wil. Nu is het zo dat deze wei erg slecht is achter gelaten door de vorige "bewoners"

Er ligt bij voorbeeld op twee plekken in de wei behoorlijk wat mest met vlas, ik zou graag weten wat hoe ik dit het beste kan laten verwijderen zonder een hele vrachtwagen ervoor te huren.. het is ongeveer zo'n 4 m3 schatten wij. Wij hebben zelf moeilijk toegang tot een aanhanger dus ophalen zou beste zijn, of een plek waar ik het naar toe mag brengen. Ik kom zelf niet helemaal wijs uit of dit bij de gemeente mag + meestal heb je dan een milieupas nodig en die heb ik niet van die gemeente. Ik woon zelf in een andere gemeente,heel kort bij maar wel andere provincie ect. Voor in de toekomst is geen probleem dan willen we eens in de zoveel tijd aanhanger lenen en zelf wegbrengen maar ik wil dit graag opgelost hebben voor einde van de maand en tot die tijd heb ik geen aanhanger.

Ik heb hooi laten brengen maar vind lastig om te bepalen of het echt sint jacobskruid vrij is, zitten wel rood/paarse stengels in maar kan ook zuring zijn of brandnetels?, kan ik dit bij de DA laten testen? en weten jullie misschien kosten daarvan?

Ik zit ook erg te twijfelen tussen zaagsel of vlas, Ik ben zelf meer voorstander van zaagsel want daar staat mijn paard nu ook op en vind makkelijker uit mesten maar zitten er nog voorwaarden aan als ik dit met de mest zou laten afrijden?

En ik zoek ook een goede leverancier voor bv. het zaagsel/vlas, ik kan alleen in grote hoeveel heden laten bezorgen 50 stuks. maar dat vind ik in begin nogal veel om meteen te bestellen. Ik zou graag met een pak of 10 beginnen en zelf ophalen bij de winkel indien nodig. Iemand goeie plekjes omgeving Rhenen,Kesteren,Veenendaal?

En de buitenbak die er bij zit is ook al geruime tijd niet onderhouden, nu heb ik de eerste periode geen geld voor een quad of tractor. Hebben jullie misschien tips om dit met de hand te doen?
De bak is hard en groeit inmiddels gras, niet hoog maar gewoon ff harken word het hem dus niet.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Eigen weide met stal, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 05:37

Hoe groot is je weiland en hoeveel mest en vlas ligt er? Je zou kunnen overwegen een weidesleep aan te schaffen en de mest door de wei te slepen, vlas is snel weg is mijn ervaring. Is het een optie om eens in de zoveel tijd met je paard de wei te slepen? Beetje therapeutisch bewegen zeg maar? Als je wei groot genoeg is zou je het deel wat je dan sleept kunnen afsluiten en het paard in het andere deel weiden, maar dat is lastig te zeggen nu omdat ik geen afmeting weet.

Bak zou ik eerst leeg laten eten en dan ook slepen met diezelfde sleep.
Ik heb al 10 jr eigen land, dit word 2-3x per jaar gesleept, ik mest mn weiland nooit. Ze staan sporadisch op stal dus die bodem is in principe onbedekt, staan ze er wel dan staan ze op vlas en dat sleep ik ook over een stuk waar ze niet lopen. Mijn weiland is dusdanig groot dat ik ruim de helft gebruik om te hooien. Ik heb wel wat zuring staan en dat zijn idd roodbruine stengels in het hooi.

Ik heb met dit beleid nooit gezondheidsproblemen gehad, geen wormen etc Ook hebben ze sinds ze hier lopen nooit koliek gehad.
Veel plezier met je eigen land, het zal even wennen zijn en soms aanpoten maar de vrijheid is zo heerlijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:44

Vlas oid te koop bij Hertog of Agro beiden in Veenendaal. Daarnaast zitten er meer fouragehandelaren in de regio. Vlas geeft minder afval en mest omdat je daar een potstalprincipe van kan maken.

Mest en vlas in de wei kliko of kruiwagen nemen aangangwagen huren en het is groenafval voor een gemeente. De bak is denk ik het handigste hark en schep/spa mee en het gras met de hand uitscheppen. Of een boer of loonwerker huren en een maal de bak laten opknappen, daarna harken met de hand.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:52

In onze gemeente is mest zeker geen groenafval en mochten wij dat ook niet naar de milieustraat brengen. Informeer dus eerst hoe dat bij jou in de gemeente werkt, volgens mij zijn ze er strenger mee geworden. Je kan dus het beste even bellen en probleem voorleggen. Wellicht kunnen ze je bij de milieustraat op weg helpen. En anders laten ophalen door een loonwerker?

Je kan ook even bij een manege of stal in de buurt informeren hoe zij hun mest afvoeren en hooi aanvoeren. Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:54

O ja wegbrengen kan alleen in de woonplaats waar je woont, van Rhenen zul je geen pas krijgen. Jkk zul je of je hooileverancier moeten vertrouwen of op zoek moeten in een pakje naar de droge bloempjes. Veel meer kun je er niet aan doen helaas.

Veenendaal mocht destijds wel nog, geen idee hoe dat nu zit.

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 12:07

@Polly: Bedankt voor je reactie, het land is zo'n 1 hectare groot incl. buitenbak standaard formaat. Ik heb ook zitten denken om een weidesleep aan te schaffen maar ik weet weet niets geen historie over de mest die erin ligt hoe oud het is, en of er eventueel nog wat onder ligt te broeien wat ik nu niet kan zien. Vandaar dat ik dit heel graag zou willen laten verwijderen. Maar zeker een goede tip, ook omdat je dan meteen de bak kan meenemen! Het weiland kan ik wel verdelen dus ik ga zeker daar even over brainstormen!

Ik ben erg blij met deze kans om zo me paard te kunnen stallen, hij heeft altijd volpension maar ik vind het heerlijk om zelf beetje te klussen en te doen.. dus ben benieuwd of paardlief blij gaat wezen met zijn 24/7 toegang tot de wei

@Karuna: Ook bedankt voor je reactie, ik ga zeker even een kijken nemen bij Hertog en Agro!, Ik woon nog niet zo lang in deze regio dus ik ben hier totaal niet bekend met winkels waar je vlas en dergelijke kan halen. Ik kom zelf uit boerendorp waar je op elke hoek wel wat kan halen haha.. Ik dacht dat ik mest niet zomaar naar milieu straat kon brengen, maar ga hierover even informeren bij de gemeente veenendaal en rhenen. Wat betreft het hooi, het ziet er mooi uit maar heb allemaal horror verhalen gelezen op internet over de rood/paarse stengels wat ineens gedroogde sint jacobs kruid bleek te zijn en omdat het een "sluip" moordenaar is dacht ik missen valt zoiets te laten testen bij een DA ofzo?

Wat betreft de bak ga ik inderdaad kijken naar wat Polly zei voor een weidesleep en anders inderdaad kijken of ik een loonwerker in de buurt kan vinden die de bak éénmalig goed onder handen kan nemen zodat ik het zelf kan gaan bij houden.

@Beert: Nee, zo'n vermoeden had ik helaas al. Ik zal eens bellen want ik heb ook geen milieupas voor die gemeente dus dat maakt het toch allemaal wat lastiger. Ik ga inderdaad deze week even contact opnemen met de manege in de buurt om te kijken of ik met hun een regeling kan treffen. Ik heb ook al een aantal bedrijven aangeschreven voor een offerte, maar ik denk dat ik te weinig mest heb voor wat hun normaal gesproken komen ophalen.

Ik ben erg blij met de tips, ik wist wel dat er veel bij kwam kijken maar van sommige dingen is handig te vernemen hoe iemand anders het doet. Bedankt ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:11

Je zou in Wageningen bij de universiteit kunnen navragen of zij het testen. Anders kan de GD in Deventer je wel verder helpen denk ik.

Er zit zowiezo een fourage handelaar links op de weg van Rhenen naar Veenendaal kan zijn dat die ook vlas verkoopt. Wij haalden het altijd bij Hertog.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:22

Er zit vast wel een loonwerker in de buurt. Die de rommel die er ligt weg wil ruimen en waar je in de toekomst je hooi, kuil, stro enz kunt laten bezorgen.
Of info vragen bij paardenmensen in de buurt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:24

Ik heb de paardjes op vlas staan, dit is makkelijk over de wei uit te spreiden, werkt onkruidwerend en is zo weg na verspreiding. Ook mijn paardje heeft geen last van wormen, etc. De vlas is zeer makkelijk uit te mesten (iedere dag drollen en 1x per week natte plekken en eventueel bijstrooien). Ik laat altijd een hele pallet (42 stuks) voor 200 euro van de groot diervoeders uit Dronten komen (wordt dan gratis bezorgd en is zeker genoeg voor de hele winter). Hooi koop ik bij een buurman, waarvan ik de weilanden ken/kan zien. Veel plezier met je eigen stukje..................!!!!!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:25

oh, en in de omgeving van bos zou ik ook een dazenval aanraden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:27

Daar heb je wel gelijk in, dat je de mest wil verwijderen omdat je verder niks weet van de herkomst.
Als je nog vragen hebt mbt praktische dingetjes kan je altijd een pb sturen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:52

Heb je die bult mest ook besproken met de verhuurder? Want in principe ben jij niet verantwoordelijk voor de verwijdering ervan, maar de verhuurder. Tenzij jullie anders overeengekomen zijn natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:04

Idd een loonwerker in de buurt zoeken.
Die werkt vaak ook zonder rekening.
Als je een oude kontainer mag neerzetten kun je die als mest'put' gebruiken, voor het zicht kun je die ook deels laten ingraven (is makkelijker storten ook :D )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:08

Wat ik mis in het hele verhaal is wie er bij je paard komt wonen TS. Ik mag toch aannemen dat je je paard daar niet in z'n eentje neer wil gaan zetten?

Voor de bak zou ik inderdaad een loonwerker of boer inschakelen. Ik heb zelf nét een weide in eigen beheer gekregen en daar heb ik geen bak maar wel een zandpaddock. Die is (op initiatief en kosten van verhuurder +:)+ ) net omgewoeld en er is een nieuwe laag zand op gekomen. Dat is meteen een heel verschil.

Verder zou ik als ik jou was de afrastering even nalopen: zit er ergens prikkeldraad, is de stroom goed of heb je versleten lint en roestige isolatoren? Dat soort dingen. Wat weideklusjes betreft is dit wel een ideaal moment in het jaar om dit soort dingen aan te pakken, in de winter is het echt niet leuk om palen te slaan voor je omheining bij voorbeeld.

Als je de ruimte hebt en je omgeving (gemeente/buren) werken mee zou je de mest kunnen composteren, dan heb je meteen meststof voor als je in het voorjaar je wei wil gaan bemesten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 05:28

Waarom zou het paard niet op een land kunnen staan zonder bijbehorend huis?
Mijn paarden staan ook op het land en de mensen die ernaast wonen hebben mijn nummer voor noodgevallen maar die hebben dusdanig geen ervaring met paarden dat ze alleen maar bellen als de pony's in hun tuin staan :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:54

Als je post een reactie is op mijn post Polly dan bedoelde ik eigenlijk gewoon:

welk ander paard komt er nog meer wonen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:06

Zo had ik het nog niet bekeken, maar daar heb je helemaal gelijk in. Sorry

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:23

Je kan je mesthoop denk ik beter laten uitrijden over je land (of het moet nog erg vers zijn). Andere optie is om in elk geval 1 van de 2 zelf als mesthoop te gaan gebruiken (toch nodig) en de andere te voorzien van een lading groentezaadjes (sommigen kunnen nog net). Dan kan je alles volgend jaar vroeg uit laten rijden en daarna er perlka overheen strooien, dan ben je van eventuele darmwormen en (gedeeltelijk) van je onkruid af.

Hoe zit het trouwens met de watervoorziening? Als er nl iets kostbaar, zwaar en lastig is is het wel met jerrycans zeulen elke dag.

Bak gebruiken als paddock om gras kort te krijgen. Gebruik rijdt een boel stuk en steviger is veel fijner werken dan diep/zwaar zand. Ik merkte dat bij een boer die zijn bak lostrok ivm komst familie met paard. Na het lostrekken was die bak echt niet fijn meer te gebruiken, want giga zwaar.

Let er ook op dat vlas zeker muizen aantrekt, dus overal bij kunnen (inspectie), vallen en/of stalkat overwegen. Als je in plastic gewikkelde balen laat komen zet ze dan los van elkaar neer (meteen tegen de loonwerker zeggen, want ze zijn gewend ze strak op/tegen elkaar te zetten). Je wil er aan alle kanten bij kunnen als je geen machine hebt om ze te verplaatsen. Na het lossnijden zakken ze ook wat uit en dan is het beter als ze niet tegen de andere komen (die plekken gaan nl snel schimmelen). Je hebt ook minder snel muizen omdat een kat er beter bij kan en er minder warmte tussen blijft hangen.

Qua kosten is in 1x een jaarvoorraad inkopen zo rond juli-sept de beste keuze. Je hebt er genoeg ruimte voor, je weet precies hoeveel je hebt, geen gelazer bij slecht weer en hoe minder vaak er zware machines over je land gaan hoe beter het is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:36

tamary schreef:
en daarna er perlka overheen strooien

Dit dus absoluut niet doen. Weinig zo ongezond voor een paardenweide als kunstmest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:53

Als je met een verwaarloosde (teveel onkruid) en mogelijk/waarschijnlijk wormbesmette weide zit is dit helaas je beste optie. Hoeft als het goed is maar 1x, maar is stukken goedkoper en minder belastend dan gifspuiten of zelfs doodspuiten en opnieuw inzaaien.

En voor mij is onkruid dat wat je paarden niet eten of waarvan er zoveel staat dat het je gras overheerst, dus boterbloem, zuring, etc.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:43

Mijn voorkeur gaat naar vlas uit, na jaren zaagsel te hebben gebruikt. Persoonlijk vind ik vlas wel veel makkelijker uitmesten.
Maar mijn grootste reden was dat mijn paarden op een gegeven moment steeds hoefzweren kregen en de smid en de DA zeiden dat dat door het zaagsel kwam. En inderdaad, nadat we op vlas zijn overgestapt nooit meer een hoefzweer gehad.

Mest uitrijden, kun je dat niet bij een boer op het land doen? Wij varen het altijd bij een tuinder uit. Kost helemaal niks en zij zijn er blij mee.

Als het stuk land zo slecht onderhouden is zou ik zelf overwegen om het om te ploegen en opnieuw in te zaaien. En dan meteen goed behandelen: onkruid bestrijding, magnesium, kalk, kunstmest. Afhankelijk natuurlijk van hoe de bodem daar is, maar dat zou een loonwerker uit de buurt je zo moeten kunnen vertellen zonder een bodem onderzoek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:00

Wat zou het voor nut moeten hebben om tegelijkertijd magnesium en kalk te strooien?

Als ik TS was zou ik een stuk afzetten wat al wel bruikbaar is en daar het paard neerzetten. Dan de rest opknappen, in het najaar over het hele stuk kalk OF magnesium en in het voorjaar het geheel bemesten. En dan niet met kunstmest ;)

En er natuurlijk een tweede paard neerzetten.

Ik vraag me af of TS nog gaat reageren.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:19

Vloeibare kunstmest erop laten rijden..kan je paard gewoon op de wei blijven staan en met vloeibare kunstmest heb je lange periode profijt van,geen gedoe dat je perse regen nodig hebt..

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 11:25

Hoi ik reageer even snel op me telefoon dus kan niet inhoudelijk overal op in gaan heb 2 dagen niet gekeken en veel reacties waarvoor dank! Ik zal ze straks aandachtig doorlezen.

Maar mijn paard staat er niet alleen aangrenzend is een wei met paarden en en daarmee kan hij gewoon neuzen. En op zeer korte termijn komen er nog paarden bij. Dus eenzaam word hij niet.

Nogmaals bedankt voor alle reacties ik reageer hier later als ik thuis ben op! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:16

Fijn dat je gezelschap voor je paard gaat regelen :)

Mijn paard gaat zeer binnenkort verhuizen naar mijn "eigen" wei, dus tijd voor een vriendje... of nou ja vriendinnetje. Een mérrie. Ik en merries :P
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn om 2 paarden te hebben :)