schaduwdoek, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

schaduwdoek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 17:58

Helaas is onze boom vorig jaar omgewaaid. Geen schaduw dus op het heetst van de dag. Eind van de dag en s morgens geven de bomen aan de zijkant van de wei wel schaduw. Ik wil voor overdag tijdelijk een schaduwdoek spannen tussen 4 palen maar blijft dat wel stevig staan? Hoe hebben jullie de palen staan, schuin of recht? Er is geen mogelijkheid om het doek aan bomen vast te maken aangezien het midden op de wei moet komen en na de zomer moet het weer snel en makkelijk op te ruimen zijn. Wil dus geen hele constructie maken.

Graag tips en ervaringen met schaduwdoek.

Cassidy

Re: schaduwdoek, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:01

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:04

Ken je zo'n tarp als je gaat kamperen? (groot doek met een aantal palen vooral om schaduw te bieden)
Misschien kun je zo een van iemand lenen, tenzij die niet stevig genoeg zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:07

Maar zullen 4 palen die 80 cm de grond in gaan en schuin staan dan onvoldoende stevig zijn? Mag daar nl alleen 4 palen gebruiken en meer niet....was er al bang voor...

Ik heb 2 driehoekige schaduwdoeken van 5x5x5 meter aan elkaar laten stikken, dus het is in wiebertjes vorm. Het doek is met gaatjes. Heb voor de ogen enkele haken en voor de palen metalen ogen met daar tussen, is de bedoeling, vrachtwagen elastiek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:09

Ik zou me minder zorgen maken om het doek zelf, als om de palen waar het doek aan vastgemaakt wordt. Ik begrijp dat dit voor paarden bedoeld is, dus moeten ze er tegenkunnen als ze als schuurpaal worden gebruikt. Dan kom je er haast niet omheen om de palen zo degelijk vast te zetten dat ze tegen een stootje kunnen. Dus ingraven en een basis van beton. En de vraag is dan nog, als het erg waait en dat zeil gaat klapperen, of de paarden er dan onder gaan staan?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:27

Als het hard waait zal het misschien ook niet bloedheet zijn. Gaat met name om de hele warme dagen. Ik kan bij zware buien het doek verwijderen. Denk ook niet dat ze bij geklapper er onder gaan staan maar de schaduw zal merendeel rondom de constructie vallen als de zon draait. Alleen als de zon er recht boven staat is daar de schaduw.

Maar eens kijken of het vast blijft staan. Zal vast geen beton daar mogen storten, helaas. En een aanvraag voor toestemming voor een schuilstal zal 2 maanden duren, kwam ik achter toen ik er 1 neer wilde zetten... Misschien is dat wel de optie voor volgend jaar zolang de nieuwe boompjes nog klein zijn.

Lastig om even iets neer te zetten voor nood wat mag.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:57

Iets met steigerdelen.
Stond/staat hier ook in het land, met zelfs een dakje.
Hier staan 4 palen rechtop en onder en boven zitten er steigerdelen tussen de palen, ala kubus.
Kun je vanalles tussen maken, staat hier schijnbaar al jaren, (doet gemeente niet moeilijk over, zijn net geweest!), en is ook schuur en stormvast.
Ik wilde het eerst weghalen, maar laat het lekker staan. 8-)
De staanders staan gewoon in een klein gaatje, verder niks.
Ik denk dat je het in een kwartier weghaalt, en in een uurtje neerzet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:36

Ik kwam een tijd terug iets tegen op wielen. Heeft voor en nadelen, maar is misschien wel een optie. Ik meen dat het behoorlijk verzwaard is. Kan het alleen niet zo even terug vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:06

sonita schreef:
Iets met steigerdelen..
Goeie tip. Alleen ipv die scherpe/uitstekende steigerbeugels dan liever kee-klamps/klembuiskoppelingen gebruiken.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:25

Ik zag laatst bij de buren een goedkoop idee, 2 palen of vasthechtingspunten, en daartussen een stevig touw spannen. Daar kan je dan een schaduwdoek overspannen, zodat je een dakje krijgt en regenwater kan afvloeien. Ook in de Action zag ik onlangs spotgoedkope doeken voor zo'n 8 euro. De kwaliteit is waarschijnlijk niet top, maar voor een zomerseizoen schaduw voor je paard perfekt, toch? Succes!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 22:27

Nou, het staat...4 palen en een stuk schaduwdoek met vrachtwagenelastiek bevestigd. Het hangt hoog genoeg dat ze er onder kunnen maar het is laag genoeg om er leuk aan te gaan staan trekken. 8-) Vanavond stond alles nog overeind, dus maar hopen dat ze het doek nu heel laten en de palen met rust laten. Voor tijdelijk is het iig een oplossing.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:32

Ik ben heel benieuwd naar een foto.
Ik wil ook zo iets maken op mijn weides, maar jan wel wat afbeeldingen gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:39

Ik ben idd ook wel benieuwd hoe het er uit ziet. :)