Ik open dit topic om ervaringen uit te wisselen en om tips te krijgen.
Omdat ik graag zelf de volledige controle over mijn paard heb, zijn wij (ik samen met mijn vriend) sinds een tweetal weken op zoek gegaan naar een stuk weiland. Ik bepaal graag zelf wanneer ze naar buiten gaat, welk voer en hoeveel ze krijgt en welke supplementen. Aangezien ik een tweetal weken geleden ook een nieuwe trailer heb besteld en dus de mogelijkheid heb om zelfstandig van huis te gaan met haar, leek me dit een mooie oplossing.
Wij hebben de kans gekregen om gebruik te mogen maken van een stuk grond van familie van mijn vriend. Het stuk grond is ongeveer een halve hectare groot.
Nu het volgende. Het land is als laatste gebruikt voor maïs. Dit betekent dat er heel wat zal moeten gebeuren. Momenteel verkeert het een beetje in verwilderde staat. Hieronder zie je het stuk weiland waarover het gaat:

Ik heb contact opgenomen met een boer en we gaan volgende stappen ondernemen voor het weiland:
1. Alles volledig platspuiten (dood spuiten) en dit 10 - 14 dagen zo laten.
2. Frezen
3. Kunstmest strooien
4. Inzaaien
Dit zie ik allemaal wel zitten. De reden om mijn paard op een weide te gaan stallen, is ook het financiële plaatje. Het gaat om een 18 jarige merrie geconstateerd met spat, artrose en nog enkele andere problemen. Ik vind het dus een hoop geld om ze op een pensionstal te laten staan. Ze krijgt daarbij ook wat supplementen bij die heel wat geld kosten en daar wil ik niet op besparen. Verder komt de osteopaat en de tandarts ook op regelmatige basis en daar wil ik ook niet op besparen. Ze goede en mindere dagen. Daardoor rijd ik zelf ook niet vaak meer en dan is elke maand de uitgave aan pension een aanzienlijke kost.
Ik besef dat het in orde brengen van de wei op zich, ook heel wat kosten met zich meebrengt en daar wil ik dan ook niet op besparen! Maar eenmaal alles aan kant is, dan kan ik toch wel wat geld uitsparen.
Nu komt er sowieso een schuilstal in de weide zelf met een uitloop. Verder kun je hieronder de schuur zien, waarin ik een 'echte stal' wil zetten zodat ze in de winter op stal kan.

Zoals je ziet wordt dit een heel project!
Daarom heb ik volgende vragen aan jullie:
1. Ik denk dat ik gewoon ga voor een houten omheining met draad of lint. Wat vinden jullie het best draad of lint?
2. Hoever zetten jullie de houten palen uit elkaar? En dan 2 rijen lint/draad of 3? En op welke afstanden t.o.v. de paal?
3. Welk schrikdraadapparaat gebruiken jullie? Er zijn er heel wat op de markt en ik zou graag een goeie hebben. Nu gaat het maar om een halve hectare en ik hoef dan ook geen apparaat voor 10 km.
Ik kan grondwater pompen en de bedoeling is dan om een grote ton in het land te zetten en deze te vullen. Er gaat minimaal twee keer per dag iemand langs dus dat is geen probleem. Verder kan ik de schuur ook gebruiken voor de opslag van stro en hooi/kuil. Stro en ruwvoer kan ik inkopen bij boeren in het dorp.
Momenteel staat mijn paard nog op een pensionstal, maar als alles af is, dan is het uiteraard de bedoeling om op zoek te gaan naar een weidemaatje voor haar.
Indien jullie verder nog tips of op- en aanmerkingen hebben, hoor ik deze graag. Ik doe dit voor het eerst en vind het best spannend allemaal!
Verder merk ik graag even op dat ik nog maar net afgestudeerd ben en dat ik als student altijd volledig alles zelf heb moeten bekostigen en nooit 1 euro ontvangen heb van mijn ouders.