Nieuw project!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Okaya

Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 14:10

Beste bokkers,

Ik open dit topic om ervaringen uit te wisselen en om tips te krijgen.
Omdat ik graag zelf de volledige controle over mijn paard heb, zijn wij (ik samen met mijn vriend) sinds een tweetal weken op zoek gegaan naar een stuk weiland. Ik bepaal graag zelf wanneer ze naar buiten gaat, welk voer en hoeveel ze krijgt en welke supplementen. Aangezien ik een tweetal weken geleden ook een nieuwe trailer heb besteld en dus de mogelijkheid heb om zelfstandig van huis te gaan met haar, leek me dit een mooie oplossing.

Wij hebben de kans gekregen om gebruik te mogen maken van een stuk grond van familie van mijn vriend. Het stuk grond is ongeveer een halve hectare groot.
Nu het volgende. Het land is als laatste gebruikt voor maïs. Dit betekent dat er heel wat zal moeten gebeuren. Momenteel verkeert het een beetje in verwilderde staat. Hieronder zie je het stuk weiland waarover het gaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb contact opgenomen met een boer en we gaan volgende stappen ondernemen voor het weiland:

1. Alles volledig platspuiten (dood spuiten) en dit 10 - 14 dagen zo laten.
2. Frezen
3. Kunstmest strooien
4. Inzaaien

Dit zie ik allemaal wel zitten. De reden om mijn paard op een weide te gaan stallen, is ook het financiële plaatje. Het gaat om een 18 jarige merrie geconstateerd met spat, artrose en nog enkele andere problemen. Ik vind het dus een hoop geld om ze op een pensionstal te laten staan. Ze krijgt daarbij ook wat supplementen bij die heel wat geld kosten en daar wil ik niet op besparen. Verder komt de osteopaat en de tandarts ook op regelmatige basis en daar wil ik ook niet op besparen. Ze goede en mindere dagen. Daardoor rijd ik zelf ook niet vaak meer en dan is elke maand de uitgave aan pension een aanzienlijke kost.

Ik besef dat het in orde brengen van de wei op zich, ook heel wat kosten met zich meebrengt en daar wil ik dan ook niet op besparen! Maar eenmaal alles aan kant is, dan kan ik toch wel wat geld uitsparen.
Nu komt er sowieso een schuilstal in de weide zelf met een uitloop. Verder kun je hieronder de schuur zien, waarin ik een 'echte stal' wil zetten zodat ze in de winter op stal kan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet wordt dit een heel project!

Daarom heb ik volgende vragen aan jullie:

1. Ik denk dat ik gewoon ga voor een houten omheining met draad of lint. Wat vinden jullie het best draad of lint?

2. Hoever zetten jullie de houten palen uit elkaar? En dan 2 rijen lint/draad of 3? En op welke afstanden t.o.v. de paal?

3. Welk schrikdraadapparaat gebruiken jullie? Er zijn er heel wat op de markt en ik zou graag een goeie hebben. Nu gaat het maar om een halve hectare en ik hoef dan ook geen apparaat voor 10 km.

Ik kan grondwater pompen en de bedoeling is dan om een grote ton in het land te zetten en deze te vullen. Er gaat minimaal twee keer per dag iemand langs dus dat is geen probleem. Verder kan ik de schuur ook gebruiken voor de opslag van stro en hooi/kuil. Stro en ruwvoer kan ik inkopen bij boeren in het dorp.

Momenteel staat mijn paard nog op een pensionstal, maar als alles af is, dan is het uiteraard de bedoeling om op zoek te gaan naar een weidemaatje voor haar.

Indien jullie verder nog tips of op- en aanmerkingen hebben, hoor ik deze graag. Ik doe dit voor het eerst en vind het best spannend allemaal!

Verder merk ik graag even op dat ik nog maar net afgestudeerd ben en dat ik als student altijd volledig alles zelf heb moeten bekostigen en nooit 1 euro ontvangen heb van mijn ouders.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:45

Leuke uitdaging. :)

Houtenomheining met houten palen en houten dwarsliggers? Dan alleen een schrikdraad er voor langs.
Alleen houten palen, dan schriklint horizontaal. Lint is beter zichtbaar dan draad, twee keer lint en 1 draad zou ook goed kunnen. Alleen minimaal 1 lint van minimaal 4 cm. Let ook goed op de kwaliteit, bij hoeveel kg breekt het draad en hoeveel geleiders zitten er in. Meer kg voor het breekt is een sterkere omheining, maar geeft ook (aanzienlijk meer) schade bij het paard als ze er in komen. Mijn voorkeur heeft altijd een midden weg.

Verder zou ik de palen 7 tot 10 meter uit elkaar zetten en drie rijen draad. Ga er vanuit dat het een rijpaard is, dan zou ik het schriklint op 65, 100 en 135cm zetten.
Bij kleiner pony's kan je er nog een draad onder doen op 25/30cm. Bij een springkampioen kan je er nog een draad boven doen, op 170cm.

Schrikdraadapparaat kan ik zo niet heel veel over zeggen, heb je elektriciteit op de wei? Of moet het met een accu zijn?

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:00

Het gaat om een paard van 1.65 meter, echter is het wel mogelijk dat als ik een weidemaatje voor haar vind, deze een heel stuk kleiner is.
Ik dacht ook om alles met hout te gaan doen (dus ook houten dwarsliggers) maar probleem is dan dat je daar inderdaad een schrikdraad voor langs moet doen. Dit levert volgens mij grote kosten op dan enkel houten palen met schrikdraad.

Ik heb geen elektriciteit op de wei, dus het moet gaan via een schrikdraadapparaat met een accu.

Oke dus eventueel 3 draden waarvan minimaal 1 keer lint en dan eventueel 2 keer draad. Naar de kwaliteit wordt uiteraard gekeken. Verder zit ik te kijken welke houten palen ik kan gaan gebruiken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:04

Leuk! Een hoop werk denk ik, maar er valt zeker wat van te maken.
Ga je ook een zandpaddock(paradijs) maken?
Die watertank kun je mooi gebruiken als wateropslag, onder een dakgoot bijv.
Palen zou ik niet verder dan 5 m uit elkaar zetten, anders gaat het lint te veel klapperen bij wind. Ik heb 3 lagen schriklint van 4 cm breed. gebruik ook alleen klemisolatoren, ander gaat je lint schuiven bij wind en dan ontstaan er gaten in. Verbind het lint regelmatig verticaal met elkaar, zodat als er ergens een zwakke plek is, dit opgevangen wordt vanuit een andere kant.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:08

Antwoord op je vragen heb ik niet omdat ik daar geen ervaring mee heb. Vwb de schuilstal, wil je die nieuw bouwen zou ik eerst wel nagaan of dat mag. Voor de bestaande schuur ben ik niet bang, die kun je idd gewoon als stal gebruiken, maar als je de schuilstal nog moet bouwen zal dat niet zomaar mogen en moet je toestemming aan de gemeente vragen.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:08

Ik heb kunststof weidepalen, vind ik fijner dan hout omdat ze levenslang meegaan (mits ze niet door een trekker zonder bestuurder omver worden gereden :') ). Ze zijn iets duurder in aanschaf, maar je koopt ze 1x en nooit weer in tegenstelling tot hout wat op den duur kan gaan rotten :) .

Verder heb ik hier grijs lint, wit lint vinden we zo'n kermis lijken, dit is mooi 'schutkleurtje'. En verder veel marktplaats etc. afstruinen op koopjesjacht. Succes! +:)+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:11

Helemaal hout kan natuurlijk ook, is sowieso duurder dan palen met schrikdraad. Alleen als je geen draad voor het hout doet (dit kan het goedkoopste draad zijn), eten ze de omheining op of gaan er tegen schuren.

Met een accu ben je gelijk al een stuk beperkter, beste kan je hiervoor naar een goede ruitersportzaak gaan die je hier meer over kan vertellen. :)

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:46

marionblo schreef:
Leuk! Een hoop werk denk ik, maar er valt zeker wat van te maken.
Ga je ook een zandpaddock(paradijs) maken?
Die watertank kun je mooi gebruiken als wateropslag, onder een dakgoot bijv.
Palen zou ik niet verder dan 5 m uit elkaar zetten, anders gaat het lint te veel klapperen bij wind. Ik heb 3 lagen schriklint van 4 cm breed. gebruik ook alleen klemisolatoren, ander gaat je lint schuiven bij wind en dan ontstaan er gaten in. Verbind het lint regelmatig verticaal met elkaar, zodat als er ergens een zwakke plek is, dit opgevangen wordt vanuit een andere kant.

Een hoop werk, ja dat denk ik helaas ook.
Het is inderdaad de bedoeling om een schuilstal te zetten met een verharde uitloop en dan een zand paddock te maken voor in de winter. Ik had zelf ook het idee om de palen zo 4 à 5 meter uit elkaar te zetten omdat ik dacht dat het lint ging schuiven. Ik weet niet precies of er een watertank is, denk dat het meer een put in de grond is waar ik water kan uit pompen. Ik zal even kijken wat klemisolatoren precies zijn. Wat bedoel je precies met het lint regelmatig verticaal met elkaar te verbinden?

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:49

mismijk schreef:
Ik heb kunststof weidepalen, vind ik fijner dan hout omdat ze levenslang meegaan (mits ze niet door een trekker zonder bestuurder omver worden gereden :') ). Ze zijn iets duurder in aanschaf, maar je koopt ze 1x en nooit weer in tegenstelling tot hout wat op den duur kan gaan rotten :) .

Verder heb ik hier grijs lint, wit lint vinden we zo'n kermis lijken, dit is mooi 'schutkleurtje'. En verder veel marktplaats etc. afstruinen op koopjesjacht. Succes! +:)+

Ik zie het zelf niet zitten om kunststof weide palen te gaan aanschaffen omdat het inderdaad een stuk duurder is in aanschaf. Lint en draad koop ik denk ik het liefste nieuw, maar het is inderdaad een optie om rond te gaan kijken op verschillende tweedehands sites.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:50

Quir schreef:
Helemaal hout kan natuurlijk ook, is sowieso duurder dan palen met schrikdraad. Alleen als je geen draad voor het hout doet (dit kan het goedkoopste draad zijn), eten ze de omheining op of gaan er tegen schuren.

Met een accu ben je gelijk al een stuk beperkter, beste kan je hiervoor naar een goede ruitersportzaak gaan die je hier meer over kan vertellen. :)

Daarom dat ik ga opteren voor palen met schrikdraad denk ik!
Ik ben inderdaad beperkter door de accu. Ik moet me daaromtrent eens goed laten inlichten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:52

Jij hebt geluk! Ik heb geen verstand van de rest, maar heb je al nagedacht over hoe je aan een weidemaatje komt? Misschien kun je de wei aanbieden als pensioenplekje? Dan heb je er geen kosten aan.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:53

Houten palen gewoon opzoeken op marktplaats inderdaad, verder als je het afzet met lint heb je inderdaad gauw dat het klappert door wind en moet je het goed vastzetten, mijn ervaring met lint is dat het gauw lubbert, tenzij je dat hele brede dikkere spul neemt, ik heb zelf combinatie ijzerdraad/lint en draad.
Volgens mij kan je van die schuur wel een paleisje maken, wat wel handig is om ook een zandpaddock te maken voor de winter zodat je het land bespaart en kan laten rusten.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:55

Geryon schreef:
Jij hebt geluk! Ik heb geen verstand van de rest, maar heb je al nagedacht over hoe je aan een weidemaatje komt? Misschien kun je de wei aanbieden als pensioenplekje? Dan heb je er geen kosten aan.

Ik ben normaal van plan om een pony erbij te kopen om haar gezelschap te houden.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:56

Patsab schreef:
Houten palen gewoon opzoeken op marktplaats inderdaad, verder als je het afzet met lint heb je inderdaad gauw dat het klappert door wind en moet je het goed vastzetten, mijn ervaring met lint is dat het gauw lubbert, tenzij je dat hele brede dikkere spul neemt, ik heb zelf combinatie ijzerdraad/lint en draad.
Volgens mij kan je van die schuur wel een paleisje maken, wat wel handig is om ook een zandpaddock te maken voor de winter zodat je het land bespaart en kan laten rusten.

Daarom dat ik ook twijfelde om lint te nemen of alles gewoon met draad te doen.
Het is sowieso de bedoeling om de wei te gaan opsplitsen en inderdaad voor de winter een zandpaddock maak zodat het land kan rusten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:24

Is de weide omploegen in plaats van platspuiten geen optie? Zeker omdat er voorheen voornamelijk mais op heeft gestaan. Als je het omploegt komt er weer meer organische stof in de bodem van de planten die erop groeiden en zal de bodem beter water kunnen opnemen. Wat er voor zorgt dat de weide minder gauw stuk gelopen wordt en droger blijft.

sabwalt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:23

Na het maken van ongeveer 2 km omheining voor paarden maken in 2 jaar tijd is mijn ervaring dat schrikkoord netter blijft, steviger en makkelijker te verwerken is.

Ik gebruik 3 draden van Ako Topline groen/wit koord, die is geschikt voor lange afstanden en geleid de stroom ook heel goed (de stroommeter komt altijd boven de 6).

Verder gebruik ik fruitboompalen die je al hebt voor € 0,75 p.st. met onderlinge afstand van 2,5-3 meter en stevige, dikke (10-15cm) palen op de hoeken.

Stroomapparaat zou ik gaan voor de accu met zonnelader. Mijn buurman heeft er zo eentje, die heeft ook geen elektriciteit, en die is er erg goed over te spreken. Kost wel even wat meer in aanschaf, maar een normale accu gaat bij mij maar één seizoen moe.

Kleine paddock of een bestraat stuk aan je (inloop)stal is erg handig als de wei te nat is.

Succes!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:41

Dat gaat een mooi plekje worden voor je paard, gefeliciteerd.

Ik heb ongeveer jouw oppervlak qua grond en heb voor houten palen en dik koord gekozen omdat dat als buitenste omheining het stevigste is (veiligste in mijn ogen, met de blik op uitbreken) met palen om de 5 meter die minimaal 50cm de grond in gaan.
Ook heb ik rondom een klein greppeltje zodat het overtollig regenwater daar in kan stromen.
Binnenin heb ik een paddock afgezet met houten palen en breed lint, dit moet ik veel vaker weer strak trekken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:50

Mooi plan hoor! Alleen vraag ik me af of je je wel realiseert wat de kosten zijn van dit alles.

Je zegt: "Maar eenmaal alles aan kant is, dan kan ik toch wel wat geld uitsparen". Je zegt ook dat je een pensionstalling te duur vindt.

Ik denk dat je nu eerlijk gezegd niet goedkoper uit zult zijn! De investeringen die je doet, daar doe je jaaaren over om die er weer "uit" te halen. Dat gaat dit paard sowieso niet meer meemaken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:56

Wat een leuk en goed idee om je paard op deze manier te gaan huisvesten. Lekker op het land zou haar lijf goed doen.

Vergeet niet een stukje te bestraten of te verharden in en om de schuilstal, zodat je een droge plek houdt. Verder zou ik kiezen voor Gallagher voor je schriklint en apparaat. I.m.o. is dat toch het beste en veiligste merk. Ik zou lint nemen en dan 3 onder elkaar. Ook ik zou kiezen voor een gemiddelde sterkte, de stroom erop moet ervoor zorgen dat ze er in blijven, niet de sterkte van het lint. De lint kwaliteit is wel weer van belang voor de duurzaamheid. Palen op 3 meter afstand. Ik gebruik 2 meter palen die ik 70cm de grond in sla en dan heb ik dus een omheining van 130cm.

Nog een tip, zorg in de winter voor een lekker dik stro bed in de (schuil)stal. Een oud paard zal je dankbaar zijn als hij/zij lekker kan liggen.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:30

Kahawa schreef:
Is de weide omploegen in plaats van platspuiten geen optie? Zeker omdat er voorheen voornamelijk mais op heeft gestaan. Als je het omploegt komt er weer meer organische stof in de bodem van de planten die erop groeiden en zal de bodem beter water kunnen opnemen. Wat er voor zorgt dat de weide minder gauw stuk gelopen wordt en droger blijft.

Mij is verteld dat als je het enkel omploegt, het onkruid dan weer veel sneller naar bovenkomt. Vandaar dat we het eerst laten platspuiten en daarna dan laten frezen en omploegen.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:34

sabwalt1 schreef:
Na het maken van ongeveer 2 km omheining voor paarden maken in 2 jaar tijd is mijn ervaring dat schrikkoord netter blijft, steviger en makkelijker te verwerken is.

Ik gebruik 3 draden van Ako Topline groen/wit koord, die is geschikt voor lange afstanden en geleid de stroom ook heel goed (de stroommeter komt altijd boven de 6).

Verder gebruik ik fruitboompalen die je al hebt voor € 0,75 p.st. met onderlinge afstand van 2,5-3 meter en stevige, dikke (10-15cm) palen op de hoeken.

Stroomapparaat zou ik gaan voor de accu met zonnelader. Mijn buurman heeft er zo eentje, die heeft ook geen elektriciteit, en die is er erg goed over te spreken. Kost wel even wat meer in aanschaf, maar een normale accu gaat bij mij maar één seizoen moe.

Kleine paddock of een bestraat stuk aan je (inloop)stal is erg handig als de wei te nat is.

Succes!

Mijn eerste idee was ook schrikkoord, maar aangezien de eerste reacties hier lint waren, begon ik te twijfelen. Ik ga nog zien wat ik ga doen. Het is toch echt de bedoeling om een vaste omheining om het gehele stuk te maken en dus niet enkel met prikpaaltjes. Verder is het dan de bedoeling om in dat stuk verschillende indelingen te gaan maken met prikpaaltjes.

Stroomapparaat met accu op zonnelader heb ik al van gehoord, maar heb geen idee wat deze precies kosten. Dus een accu gaat meer één seizoen mee? Wat is daar de kostprijs van?

Het is inderdaad de bedoeling om een paddock en een bestraat stuk te maken.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:36

risky schreef:
Dat gaat een mooi plekje worden voor je paard, gefeliciteerd.

Ik heb ongeveer jouw oppervlak qua grond en heb voor houten palen en dik koord gekozen omdat dat als buitenste omheining het stevigste is (veiligste in mijn ogen, met de blik op uitbreken) met palen om de 5 meter die minimaal 50cm de grond in gaan.
Ook heb ik rondom een klein greppeltje zodat het overtollig regenwater daar in kan stromen.
Binnenin heb ik een paddock afgezet met houten palen en breed lint, dit moet ik veel vaker weer strak trekken.

Ik hoop ook dat ik er een mooi plekje voor mijn paard kan van maken.
Denk dat ik inderdaad voor houten palen met draad ga kiezen, maar dat is nog niet zeker.
Mijn vriend had het daar ook al over om een greppel te graven rond het weiland zodat het regenwater daar kan instromen, maar ik heb geen idee als dat praktisch te verwezenlijken is. Dat moeten we nog even bekijken.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:44

max66 schreef:
Mooi plan hoor! Alleen vraag ik me af of je je wel realiseert wat de kosten zijn van dit alles.

Je zegt: "Maar eenmaal alles aan kant is, dan kan ik toch wel wat geld uitsparen". Je zegt ook dat je een pensionstalling te duur vindt.

Ik denk dat je nu eerlijk gezegd niet goedkoper uit zult zijn! De investeringen die je doet, daar doe je jaaaren over om die er weer "uit" te halen. Dat gaat dit paard sowieso niet meer meemaken.

Dit vind ik een beetje grof. Hoezo gaat dit paard dit sowieso niet meer meemaken?
Mijn 18 jarige wordt door niemand 18 geschat en ziet er momenteel super uit. Ik hoop haar nog heel lang te kunnen hebben. Uiteraard weet ik dat dat er heel wat kosten aan vast hangen. Maar dit zou ik er toch nog 'vrij snel' uit moeten kunnen hebben. Ik heb niet gezegd dat ik een pensionstalling te duur vindt, maar het is toch een hoop geld elke maand. Waar ze nu staat, staat ze ook prima. Ze staat normaal dag en nacht buiten, enkel met regenweer komt ze op stal. In de winter staat ze 's nachts altijd op stal en overdag buiten. Ik heb ook absoluut geen haast om haar te verhuizen, want ik kan het betalen.
Ik zal het gewoon fijn vinden als ze ergens staat waar ik de volledige controle over alles heb.

Even een recente foto van mijn merrie met het kindje van mijn schoonzus:
Afbeelding

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:48

Jessix schreef:
Wat een leuk en goed idee om je paard op deze manier te gaan huisvesten. Lekker op het land zou haar lijf goed doen.

Vergeet niet een stukje te bestraten of te verharden in en om de schuilstal, zodat je een droge plek houdt. Verder zou ik kiezen voor Gallagher voor je schriklint en apparaat. I.m.o. is dat toch het beste en veiligste merk. Ik zou lint nemen en dan 3 onder elkaar. Ook ik zou kiezen voor een gemiddelde sterkte, de stroom erop moet ervoor zorgen dat ze er in blijven, niet de sterkte van het lint. De lint kwaliteit is wel weer van belang voor de duurzaamheid. Palen op 3 meter afstand. Ik gebruik 2 meter palen die ik 70cm de grond in sla en dan heb ik dus een omheining van 130cm.

Nog een tip, zorg in de winter voor een lekker dik stro bed in de (schuil)stal. Een oud paard zal je dankbaar zijn als hij/zij lekker kan liggen.

Mijn paard staat momenteel ook al zo gehuisvestigd eigenlijk, maar dan op een privéstal. Ze staat momenteel lekker dag en nacht buiten in groep. Enkel afgelopen weer met erge regen heeft ze wel binnen gestaan.

Rond de schuilstal komt inderdaad normaal een verhard stuk zodat ze droog kan uiten. Ik ga eens googlen op Gallagher.

Naast de schuilstal, krijgt ze in de schuur een 'gewone' stal waar ze 's nachts in de winter komt de staan en dat is uiteraard voorzien van dik stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:39

Okaya schreef:
Stroomapparaat met accu op zonnelader heb ik al van gehoord, maar heb geen idee wat deze precies kosten. Dus een accu gaat meer één seizoen mee? Wat is daar de kostprijs van? .

Je hebt accu en batterij ;)
Een batterij kost rond de 15 euro (op de Duitse ebay rond 10 euro) en die gaat idd een jaar mee. Een accu kun je via een acculader thuis opladen en gaat dus langer mee.
Die apparaten met een zonnecollector zijn schreeuwend duur (denk aan 250/300 euro), daar kun je heel wat 55ah/9V batterijen voor kopen :D
Verder moet je dan ook investeren om hem veilig neer te zetten zodat ie niet gestolen wordt.