Waar besparen jullie op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Waar besparen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 11:36

Omdat paardrijden een dure sport/hobby is,
en er waarschijnlijk nog veel ruiters zoals ik zijn paard(en) helemaal zelf moet betalen (ik studeer nog dus geen 'vast' inkomen) vroeg ik mij af waarop jullie besparen?

Mijn paard staat op pensionstalling en wordt vrij intensief getraind (om even situatie te schetsen).
Ik geef niet veel geld uit aan zadeldekjes, peesbescherming in allemaal kleurtjes en vormen.
Ik koop liever kwaliteit (iets duurder) dan goedkoop spul dat ik snel moet vervangen.
Met besparen bedoel ik: goedkopere merken, dingen niet kopen, vervangen door iets anders, dingen zelf maken...

Ik bespaar niet op: vliegenproduct en andere verzorgingsproducten, dekens, hoofdstellen, peesbeschermers en springschoenen
verder ook niet op dierenarts en hoefsmid en eventuele supplementen en hooi (voeder is in stalprijs)

Ik bespaar wel op: zoutlik (vaak het goedkoopste merk), olie (maisolie ipv lijnzaadolie), sokken (bv uit gewone klerenwinkel ipv paardrijsokken), wedstrijden, paardensnoep (ik wissel vaak snoep met suiker en geef vaak wortel/appel in de plaats), hoefolie (als ik het een keer wil gebruiken, doe ik er gewoon maisolie op)

Waar besparen jullie op?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:04

Als er iets vervangen moet worden aan tuig, dekje etc kijk ik eerst op mp of bm.
Het hoeft van mij echt niet nieuw te zijn, zolang het nog goed doet of past.
Vooral met tweedehands spullen kun je veel geld besparen. Ook bij een ander zadel kopen, de meeste zadelverkopers hebben tweedehands zadels. Dit kan honderden euro's schelen.

Brok, anti vlieg middel etc zoveel mogelijk in de uitverkoop kopen. En dan een voorraadje aanleggen.

Dekens in tegengestelde seizoen kopen, vliegendeken in de herfst / winter.
Winterdeken in het voorvak voorjaar / zomer etc.

De jaarlijkse inenting samen doen met de jaarlijkse tandencontrole.
En dan ook de ontwormingsspuiten bestellen.
Dus alles in één keer doen, scheelt weer een keer voorrijkosten.

Probeer dat de paarden allemaal op het zelfde moment bekapt worden door de hoefsmid.
Meestal krijg je korting bij meerdere paarden bekappen.

Dit zijn de dingen die ik doe om geld te besparen.
Moet ook wel, ik heb er niet één te onderhouden, maar vier paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:21

Situatie: nu nog in pension op boerderij, deze maand verhuist paard naar dhz-wei. Onderstaand zijn de besparingen voor de nieuwe situatie.

Ik bespaar op spullen voor mezelf, mijn cap heeft iets van 20 euro gekost, rijbroeken gebruik ik niet meer, paardrijsokken al helemaal niet en dure jassen ook niet. Ik draag in de winter al jaren een oude, oversized maar wel erg praktische, allesbestendige outdoorjas die ik uit de gevondenvoorwerpenbak van de manege gevist heb. Wel zorg ik voor goede basics: muckboots in de winter, Wranglers het hele jaar door.

Verder koop ik als ik wat nieuws nodig heb inderdaad ook op de boktmarkt of op marktplaats. Zo heb ik de afgelopen tijd bij voorbeeld een blanket, een hoofdstel en stijgbeugels tweedehands gekocht. Op een ander paar beugels heb ik afgedongen in de winkel, aangezien er wat beschadigingen op zaten.

Ook bespaar ik op veeartskosten, door goed hooi te voeren, voorzichtig om te gaan met gras, mijn paard veel mogelijkheid tot vrije beweging te geven en hem zo veel mogelijk vrij te houden van chemische stoffen. Als ik dat niet deed zou hij zonder twijfel weer leverproblemen krijgen en uiteindelijk IR/HB worden. Uiteraard komt er wel een veearts bij als dat nodig is, vorig jaar is hij erg kreupel geweest en toen is z'n voet gewoon op de foto geweest en heeft hij chemische pijnstillers gehad.

Zelf maken: harnachement (zowel in materiaalkosten als in gedoe voor rug van paard, hij loopt veel fijner onder mijn zelfmaakzadel. Eindelijk kan hij z'n schouders kwijt, en eindelijk schuift 't niet meer), geïsoleerde waterbak, hooinetten, trainingsmateriaal (trailbrug en -hek) En bij voorbeeld een kapotte deken gooi ik niet weg maar repareer ik.

Omdenken: van metalen blikjes van de Ikea met een magneet in de bodem (3 stuks voor 4 euro) heb ik hoofdstelhangers gemaakt. Gewoon met de onderkant tegen de deur van metalen kast plakken :D

Likblok heb ik wel een dure, omdat ik er eentje wil waar mijn paard ook wat aan heeft. Die goedkope zit alleen maar suiker en een beetje zout in, en geen of weinig mineralen. Doordat er in mijn blok alleen dingen zitten die hij nodig heeft gebruikt hij 'm ook alleen als hij 'm nodig heeft, en niet omdat hij zin heeft in wat zoets en ongezonds. Uiteraard staat dat blok binnen in het schuilhok zodat hij niet de grond in regent.

Gratis zijn bij mij snacks voor paard (bij voorbeeld riet of brandnetels) en mestafvoer :D
Arbeid op de wei is ook gratis: zelf doen ipv loonwerker laten doen. Is niet heel grote weide dus zelf doen gaat prima. Volgend jaar wil ik eens proberen om zelf te hooien (en dus ook zelf hooibalen persen enzo)

Een aardige besparing is ook massages voor mijn paard. Een oud-stalgenoot masseert hem af en toe, wat ook echt nodig is, in ruil voor een zak wortels en een zak droptoffees.

En daarnaast bespaar ik door uit te mesten en de weide te onderhouden, en door zo vaak mogelijk even te onthaasten bij paard natuurlijk gigántisch op sportschool en psychotherapie voor mezelf ;) Ook ga ik op de fiets naar paard, ik heb geen auto en heb er ook geen nodig. Besparing voor het milieu en voor mijn portemonee.

Anoniem

Re: Waar besparen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:45

Ik bespaar door niet onnodig veel setjes te kopen,maar ook door veel zelf te doen.
Wij ontwormen onze paarden ook aan de hand van mestonderzoeken, waardoor we al drie jaar wormvrij zijn. Ipv dik €60,- per keer aan wormenkuren betaal ik nu €22,50 per kwartaal. Verder bespaar ik ook wel veel door alternatieven te gebruiken, bijvoorbeeld ipv dure lijnzaadolie gebruiken we zonnebloemolie.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:53

Op je paard besparen is moeilijk, maar ik sta op een hele simpele doe-het-zelf stal dat is al stuk goedkoper als een luxe all-in stal. Ben zeer zuinig op mijn spullen en verder ben ik niet van de setjes ed. ik koop wat aan vervanging toe is of wat echt nodig is en anders koop ik het niet. Vlas koop ik per pallet en niet per pak, hooi heb ik een vaste prijsafspraak voor gemaakt en tot nu toe ben ik daar nog steeds net ets goedkoper mee uit als dat ik een pak per stuk koop. en ik gebruik ook makkelijk een goedkoper alternatief, zoals geen hoevenvet maar slaolie met een beetje azijn erdoor, geen lijnzaadolie maar slaolie.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:16

Ik sta op een vrij goedkope wei. Daar staat hij 24/7 buiten en heb geen deken nodig. Hooi is er al bij inbegrepen. Em muesli voer ik bij.
Verder gooi ik niet snel iets weg. Borstels af en toe in de dettol o.i.d. en ze zijn weer goed schoon.
hoofdstel en halster in 1 gekocht wel dur maar wel kwaliteit. Liksteen word af en toe gekocht. Zadel heb ik tweedehands en verder heb ik geem onnodige spullen alleen het noodzakelijke.
de dierenarts laat ik niet snel komen, dan bel ik gewoon en leg het uit en dan kan ik het product meekrijgen.
Paard krijgtvoldoende beweging en loopt niet op ijzers. Al met al is hij dus niet zo duur. Tandarts is om het jaar en wordt gedaan door iemand zonder kliniek wat het al gauw tientjes goedkoper maakt. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:55

Ik bespaar nergens op, maar ik hoef geen "onnodige producten", zoals setjes, halster en alle kleuren dekens. Als ik wat nodig heb dan koop ik hetgeen ik het beste vind en meestal is dat ook van zo'n goede kwaliteit dat het duurzaam is. (bijv. Rambo deken met liners er onder, daar doe je jaren mee) Ik kom dan ook bijna wekelijks in de ruitershop om voor te halen, maar koop er bijna nooit wat.

Ik bezuinig wel op andere uitgaven, zoals kleding, uitgaan, vakanties, etc.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 10-07-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:04

besparen is inderdaad moeilijk met paarden / pony's.
ik bespaar liever wat op mijn eigen dingen.
ik ga niet besparen op goed hooi en voer. ze krijgen ook kruiden en olie bij. olie met een goede verhouding omega 3-6-9, en geen zonnebloemolie die dit niet heeft.
de tandarts komt ieder jaar. hoefsmid komt op tijd. ze hebben goed passend en veilig tuig.
liksteen is er altijd. de dierenarts komt alleen om te enten. uiteraard ook als het nodig is.

ik koop bijv. wel een goedkope vliegendeken of winterdeken ( nika horse).
die gaan ook 2-3 seizoenen mee maar zijn goedkoper als merkdekens en passen perfect.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:16

Jessix schreef:
Als ik wat nodig heb dan koop ik hetgeen ik het beste vind en meestal is dat ook van zo'n goede kwaliteit dat het duurzaam is.

:j

Ik heb alleen regendekens, van Amigo. Past super (en dan heb ik een paard waarvan de hals zo ongeveer tussen z'n voorpootjes begint :Y) ), ventileert super en is fantastisch waterdicht. Van de ene weet ik niet hoe oud hij is, die hebben we geadopteerd. De andere zitten inmiddels gaten in (ander paard heeft 'm aan die deken opgetild _-:( ) en die doet z'n werk ook nog goed.

Dingen als setjes, hippe toestanden enzo heb ik niet. Wel houd ik van kleurrijk harnachement, en daarom heb ik 1 neusriem met een stuk of 10 verwisselbare neusbrugstukjes. Grotendeels gemaakt van restjes materiaal. Ik heb alleen de schroefjes om ze mee los en vast te maken gekocht.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:18

Ik koop bijna nooit spul voor mezelf. Oude kleding wat niet meer toonbaar is voor het werk heb ik aan bij de paarden, rijlaarzen, chaps etc duurdere merk gekocht ga je er ook veel langer mee. Dekjes, peesbeschermers heb ik 1 goed paar van en daar doe ik het mee. Niks geen setjes en geneuzel, gewoon degelijk. En hoofdstellen / teugels gaan gewoon lang mee als je het goed onderhoud!

Op voer is bijna niet te besparen. Ze krijgen gewoon goed voer en hooi halen we zelf van het land. Ik had wel altijd prive lessen, maar per week 35 euro begon me toch te duur te worden. Ik heb dit aangegeven bij mijn trainster om dan eens per 2 weken te komen. Gelukkig reed er nog iemand die het te duur vond worden, dus nu rijden we met zijn 2. (ook stuk gezelliger)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:25

O ja, lessen. Ik heb, althans wanneer mijn paard rijdbaar is, ongeveer eens in de maand les. Maar wel van iemand die mij op zo'n manier les geeft dat ik zelf goed verder kan en beter voel wat paard en ik doen. Waardoor we sinds ons huidige lesmens zich met ons bemoeit veel harder vooruit gaan *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:28

Bespaar niet op wormenkuur en wormenbeleid is streng. Ook niet op voeding, medische hulp, medicijnen zo nodig, anti daasspul etc, lauriervet voor hoeven etc. TEvens niet op omheining repareren etc.
Wel bespaar ik op dekjes, dekens en alles voor het paard (natuurlijk niet op zadel, bit etc). Wij kopen alles wat uit de mode is op markten, uitverkoop en wij hebben hier dus ouderwetse dekjes (€ 5,-- per stuk), ouderwetse dekens (€ 30,-- per stuk) etc. en als je alles maal twee doet scheelt dat heel veel geld. Ook zijn onze dekjes wat rafelig, maar ze zijn nog goed genoeg en we rijden toch geen wedstrijd meer, dus ik ben ook al het wedstrijd materiaal (inclusief rijbroeken, blouse, dekjes etc). op aan het gebruiken. Dus kan nog jaren vooruit.
Wij besparen heel veel op de smid, want is vriend en zijn vrouw rijdt bij ons. Dus twee paarden worden beslagen voor de prijs van een (€ 50,--). Dus we ruilen ook veel als het gaat om diensten. Buur rijdt ik naar de grote stad als het nodig is en daarvoor in de plaats mogen wij zijn weide gebruiken om te laten eten en te rijden.
Hooi is erg goed koop want komt ook van buuf (€ 50,--) per maand. Lessen is helaas verleden tijd.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:11

Ik bespaar op veel. Ten eerste op de stalling, mijn paard staat 24/7 buiten op een boerderij waar je alles zelf doet. Is net wat meer werk, maar weegt absoluut tegen de kosten op. Bovendien zou een luxe pensionstalling waar ze 5 uurtjes buiten staan ook helemaal niks voor mij zijn, dus dit is ook eigenlijk de stal van mijn dromen.

Ten tweede voer ik metazoa, een vitamine supplement waar je maar erg weinig van hoeft te geven en ik ongeveer de helft kwijt ben ten opzichte van als ik krachtvoer zou kopen (wat mijn paard en eigenlijk ook andere paarden naar mijn mening helemaal niet nodig hebben). De prijs van dit voer heeft naast alle andere voordelen die eraan zitten, zeker ook bijgedragen om hierop over te stappen.

Ook bespaar ik op instructie. Als ik les heb, is dat van stalgenootjes met diploma. Echter rij ik voornamelijk lekker buiten dus heb nu al heel lang geen leskosten meer gehad.

Ook de jaarlijkse tandarts controle wordt gedaan door een stalgenootje.

Setjes van dekjes, oornetjes en bandages doe ik niet aan, wel hou ik van wat kleur bij mijn dekjes. Heb nu 2 gekleurde omdat het leuk staat (geen Anky, gewoon een budget merk) en 1 zwarte zadelvormige (tweedehands voor een tientje) echt voor de zwaardere trainingen. Een zweetdeken heb ik overgenomen van de eigenaresse van mijn vroegere bijrijdpaard, deze deken is dan wel wat te klein maar voor dat kwartiertje met deken op vond ik dat niet zo erg. Winter-, vliegen- en regendekens heb ik niet, vind ik niet nodig.

Zadel heb ik tweedehands gekocht, een Kieffer die nieuw zo'n 2000 euro kost heb ik nu voor een tiende daarvan kunnen overnemen. Mijn engelse hoofdstel wel nieuw gekocht, maar een budget merk. Mijn mexicaanse hoofdstel via de boktmarkt. Ik heb een halster van 4 euro, en die doet het prima.

Mijn paard was in het begin nogal nerveus bij de poetsplaats en trok regelmatig halstertouwen kapot, ik heb toen 3 touwen voor 5 euro van een bokker overgenomen en voor een tientje in de winkel een echt goede gekocht, deze leven allemaal nog.

Als slowfeeder bak voor het hooi heb ik tweedehands houten kisten gekocht, twee doodnormale transportkisten voor €2,50 en dan zelf een roostertje van 10 euro kopen voor in de bak, en je bespaart flink op de 'echte' slowfeeders.

Als ik iets nodig heb waarvan ik niet zeker weet of ik het voor een lange tijd wil/ga gebruiken, koop ik het sowieso tweedehands. Daarnaast verkoop ik mijn gebruikte spullen ook weer door, waardoor ik weer nieuwe dingen kan kopen.

Op mijn eigen (paarden)kleding bespaar ik ook. Rijbroeken koop ik gewoon tweedehands of van een goedkoop merk, shirts die ik draag zijn (oude) alledaagse shirts of ik koop bij de h&m of primark wat simpels. Ook bespaar ik door bijna nooit uit te gaan, thuis te wonen en gewoon geen impuls aankopen te doen. Ten slotte ben ik toevallig volgende week jarig en op mijn verlanglijstje staan ook gewoon paardenspullen die ik toch al anders zelf wilde kopen, dus ook daar bespaar ik op.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:05

Ohja en ik bespaar ook nog indirect op hooi, door zoveel mogelijk gras aan te bieden. Het weiland hebben we verdeeld in twee delen en wisselen we regelmatig af, waardoor er bijna altijd gras is. We hebben het de afgelopen periode wat moeilijker gehad met het gras, dus bemest met kunstmest en nu groeit het weer goed! We denken eraan om ze 's nachts op de paddock te houden zodat het gras nog meer kan bijkomen en ze er dus langer van kunnen genieten. Hooi heb je in zo'n nachtje ook niet zoveel nodig omdat ze ook best even willen uitbuiken na zo veel gras, dan ben je met een paar kilo wel klaar. Dus 's zomers is dit ook zeker iets waar ik op bespaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:07

Ik bezuinig niet echt moet ik zeggen maar probeer wel een beetje rekening ermee te houden.
Paard staat op een pensionstal en doen we gezamenlijk jaarlijks enten, scheelt voorrijkosten, net als met wormenkuren etc.

Ik vind iets nieuws zoals dekje oid wel vaak leuk maar dat koop ik bijna altijd wel via marktplaats of de boktmarkt.

Waar ik niet op bezuinig, medische dingen voor mijn paard (denk dierenarts, hoefsmid etc) en voer.
Paard staat rondom op ijzers (ook al rijd ik recreatief) met voor zooltjes er tussen, overigens gaan dr ijzers er in de winter wel onderuit maar dat is niet vanwege mijn portemonnee, al is dat wel prettig natuurlijk :D

Goed ruwvoer vind ik belangrijk maar zit bij mijn stalprijs in, krachtvoer betaal ik €15 per zak maar ben ik super tevreden over, ook krijgt ze lijnzaadolie en een supplement bijgevoerd maar daar bezuinig ik ook niet op, al ga ik niet gelijk de duurste kopen, zolang de werking maar goed is wil ik er best voor betalen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:25

oh ja, even vergeten te vertellen...
Ik bespaar ook vooral op spullen voor mijzelf.
Ik ga bijna nooit uit (gewoon omdat ik dat niet graag doe) en winkel bij primark en koop geen onnodige dingen.
Ik koop liever eens iets nieuws voor mijn paard (dat hij nodig heeft of soms omdat ik het mooi vind) dan nutteloze dingen voor mezelf.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:33

Ik bespaar alleen op shampoo en anti - klit :)

Oh en ik heb haar vliegendeken, die in zeker 10 stukken gescheurd was, onder de naaimachine gedaan. Maar die was 2 weken oud en dan koop ik geen nieuwe :+

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:57

Ik bespaar door kwaliteit in de aanbieding te kopen.

Zo heb ik gisteren 2 pikeur rijbroeken gekocht die per stuk 50,00 euro waren ipv 150,00 euro per stuk.

Dat doe ik met alles, heb mijn dure laarzen, hoofdstel ed allemaal gekocht als divoza of ej korting had. Je betaald dan natuurlijk alsnog wel veel, alleen is mijn ervaring wel dat het veel langer mee gaat dan goedkoop spul. Alles wordt ook pas vervangen als het stuk is. Ik onderhoud alles gewoon goed, dan gaat het echt jaaaaren mee

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:25

Nog iets vergeten... :p
Ik koop vaak rijbroeken in kindermaat ipv damesmodel. Past beter en scheelt vaak een stuk in prijs

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:23

Ik bespaar op hooi en stro, door zoveel mogelijk zelf van het land te halen. Scheelt zeker € 0,50 per baal als ik het later moet bijkopen als ik te weinig zou hebben. Ik prop de hooizolders dan ook zoveel mogelijk vol en laat nog 1 kar vol stro onder een afdak staan.

Voor de rest koop ik wat ik nodig heb, maar vrijwel alleen als iets aan vervanging toe is.

paardenzo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:02

Ik bespaar ook absoluut niet op voeding, medicijnen enz. Alles wat met de gezondheid van mijn paarden te maken heeft.

Als ik zie dat een van mijn paarden veel last heeft van de vliegen koop ik bijvoorbeeld ook wel een goede vliegendeken.

Dingen zoals halsters, dekjes, bandages enz. hoeven van mij niet duur te zijn. Dan ga ik wel op zoek naar goedkope halsters. Heb er laatst eentje gekocht op http://www.halsterwinkel.nl en deze doet het prima. Ik kijk ook nog wel eens op marktplaats voor 2e hands artikelen.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:15

Ik bespaar op hoefsmid, doordat ik de ijzers er af heb laten halen. Gelukkig pakt dat goed uit. Hij hoeft ook minder vaak te komen, maar ik laat hem zeker wel komen als het tijd is. Verder neem ik minder les, en geef weinig uit aan dekjes e.d. Ook het voer let ik op, ik geef Havens, dat is goed voer voor een hele redelijke prijs. Natuurlijk geef ik niet minder dan ze nodig hebben, zeker op ruwvoer zal ik nooit besparen. Ook op dierenarts, medicijnen, hooinetten, onderlegger, deken, zadel en stalbedekking bespaar ik niet en kijk ik gewoon wat me het beste lijkt. Wormekuren doe ik al jaren niet meer, altijd via wormonderzoek, maar dat scheelt per jaar niet zo heel veel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:57

ik koop alleen wat ik nodig heb,1 zadeldekje word echt zichtbaar minder en valt niet te naaien.heb even op marktplaats gekeken,nieuw dekje zat nog in de verpkakking,wou de adverteerder 10 euro voor hebben.heb 5 geboden.en mocht het ophalen.wel zo gecombineerd in 1 rit.mijn man moest toch ook in die plaats zijn dus hebben we 1 keer gereden.bespaart weer dieselkosten.verder leef ik heel zuinig ook met boodschappen en kleding.vorige week 1 nieuwe rijbroek gekocht bij divoza mooest 30 euro kosten,ze hadden 20 procent korting,ik had nog een waardebon van 10euro van divoza,omdat ik jarig was geweest.en had nog een iris cheque liggen.gekregen van mijn werkgever.ook voor de verjaardag.
moest nog 6 euro en nog wat bij betalen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:10

Ik bespaar eigenlijk niet, maar ik strooi ook niet graag met geld natuurlijk. Ik ga al voor nieuwe dekens kijken als de oude er eigenlijk nog wel mee door kan. Zo heb ik pas een vliegendeken voor volgend jaar gekocht voor €85 in plaats van €140. Supplementen bestel ik ook in grote voorraad, dat bederft toch niet snel.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:25

Ik bespaar niet op voer en dergelijke in de zin van kwaliteit, maar ik bestel hooi, krachtvoer en bodembedekking wel altijd in grote hoeveelheden waardoor ik goedkoper uit ben. Wij hebben genoeg ruimte om het op te slaan en in het seizoen dat er geoogst word is het vaak goedkoper (dus hooi van het land halen en vlas in de zomer kopen).

Voor krachtvoer heb ik afgesproken met de leverancier dat ik van te voren bel en minimaal 10 zakken per keer meeneem, zo weet hij waar hij aan toe is en heeft hij geen zinloze voorraad en krijg ik mijn krachtvoer voor een leuke prijs. Ik heb geinvesteerd in goede voertonnen waardoor ik mijn voer luchtdicht kan opslaan en zo kan ik telkens voor 2 maanden voer inkopen.

Daarnaast krijgen mijn paarden van alles wat ze nodig hebben maar 1 en dan van echt goede kwaliteit (rambo deken, leren halster ect.ect.) goede kwaliteit hoeft trouwens niet perse duur te zijn want ze hebben ook maar 1 dekje en dat is gewoon zo'n standaard van 14.95, die zijn namelijk heel sterk en blijven mooi ook na wassen.