weide nu nog voor de eerste keer dit jaar bemesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DustJun

weide nu nog voor de eerste keer dit jaar bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:21

Wij hebben ons huis met weides (+-4000m2, in 2 grote stukken) ongeveer een jaar geleden gekocht en een half jaar geleden verhuisd. Toen hadden we hier nog geen paarden, in april is ons eerste gekomen en intussen hebben we er sinds vorige week een soortgenootje bij en staan ze dus met 2. Beide zijn ongeveer E-pony's of misschien eentje net een paard.

Nu, de weides werden voorheen ook voor paarden gebruikt, maar verder weet ik wel niets van de vorige eigenaar, hoe oud/jong de weides zijn of hoe het altijd bemest is geweest ofzo. Tot nu toe hebben we de weides niet bemest of dergelijke, want we wonen hier nog niet zolang en hadden nog veel andere dingen aan het hoofd. Vanaf volgend jaar willen we de weides sowieso wel elk jaar zo goed mogelijk onderhouden.

Ik merk wel dat het gras niet zo snel groeit, één van de weides waar de paard(en) intussen al sinds +- midden mei niet meer zijn op geweest staat wel wat hoger, maar toch ook niet bijster hoog, zeker niet wat ik verwacht zou hebben. En de andere wei, waar ze nu al een tijdje instaan, is nu begraasd, maar ziet er ook vrij gelig uit, ook al is het hier absoluut niet zo warm geweest en hebben we zelfs vrij veel regen gehad, en zo kort is 't echt niet gegraasd, maar toch grazen de paarden er niet veel meer van en geef ik ze dus nogal wat hooi bij.

Begin me dus bedenkingen te maken bij de wei, ik weet dat het misschien niet zo slim was gewoon niets van bemesting te doen, maar ja, dat terzijde, zijn we aan het denken deze maand toch eens te bemesten, aangezien het toch nog maar juli is. Maar is dat wel een goed idee om nu nog voor de eerste, en enige keer te bemesten? Of is het beter het nu gewoon zo te laten en volgend jaar op tijd te beginnen en 3x te bemesten?

We hebben een bodemanalyse laten uitvoeren, en de grond is hier zandleem met de volgende waarden:

pH-KCl: 6.4
(streefzone: 5.7-6.2), tamelijk hoog

C in % (humus): 3.3
(streefzone 2.6 - 4.2), normaal

Fosfor (P): 19
(streefzone: 20-26), tamelijk laag

Kalium (K): 33
(streefzone: 12-21), hoog

Magnesium (Mg): 28
(streefzone: 17-26), tamelijk hoog

Calcium (Ca): 440
(streefzone: 134-311), hoog

Natrium (Na): 2.2
(streefzone: 4.1 - 6.3), laag: te laag t.o.v. kalium

Bemestingsadvies gekregen voor de volgende 3 jaren (in kg/ha): helemaal niet bekalken, en:
jaar 1: 130kg N (stikstof) in meerdere malen toedienen (april, juni, eind juli) + 65kg P2O5 (fosfor) + 80kg Na2O (Natrium)
jaar 2: idem jaar 1 + 20kg K (kalium) enkel in juni/juli
jaar 3: idem jaar 2 + 25kg MgO (magnesium)

Nu, aangezien we intussen al bijna midden juli zijn, kan ik niet meer "heel" jaar 1 doen, tenzij ik alles tegelijk doe of eventueel in 2x bemest, nu en binnen een maand. (maar ik moet dan nog rekening houden met elke wei om de beurt te bemesten, zodat de paarden 1 wei overhouden)

Is het nu beter gewoon niets te doen en te wachten tot volgend jaar om dit advies op te volgen?
Of kan ik nu toch nog enkel 1x bemesten en enkel 1/3de stikstof met misschien wat fosfor en natrium bemesten, zonder een 2de of 3de gift te doen?
En als ik toch bemest, begin ik volgend jaar dan best terug met "adviesjaar 1", of ga ik meteen over naar jaar 2 (dus met de kalium), ook al is jaar 1 niet volledig toegediend?

Al dit bemestingsgedoe is zo verwarrend, wat ook de reden is (met onder andere allerlei andere kopzorgen) dat we het even links hebben laten liggen, want we raakten er niet uit wat best te doen + we vonden geen winkel die iets anders dan algemene koeienweidemeststoffen verkocht.

Bij deze dus ook de vraag, of 't nu wel of niet nu nog bemesten is, welke meststof kan ik het best gebruiken en waar kan ik die eventueel vinden? Meststof enkel met N bestaat niet denk ik? En ik moet Kalium en Calcium echt wel vermijden... Dus liefst iets met N, fosfor en Na...

Heb echt geen ervaring qua weide-onderhoud en word hier hoorndol van, als je eens zou weten hoeveel uren ik hier al over heb zitten lezen online in de afgelopen maanden en nu opnieuw... Heb zelfs geen idee of zandleem nu een goede bodem is of niet :+ en of de waarden die ik heb over 't algemeen meevallen of net slecht of goed zijn...

Alle tips welkom! :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:26

Ik zou zeker nu nog gaan bemesten, je krijgt het advies niet voor niets. Je hebt er alleen maar profijt van en je weet dat je paarden niets tekort komen. Goed gras is goedkoper dan dure suplementen en brok. Als je er helemaal geen verstand van hebt zou ik gewoon eens naar een boerderij toestappen en vragen of de boer je uitleg kan geven over het soort kunstmest wat je moet strooien. Misschien wil de beste man dit dan zelfs wel voor je doen. Ben je altijd goedkoper uit dan een loonwerker. Kunstmest kun je vaak bij de Welkoop/Boerenbond of een "molen waar ze zelf ook brokken maken" kopen/bestellen.
Super trouwens dat je het hebt laten onderzoeken!!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmest
Helemaal onderaan worden de namen van de soorten kunstmest in verhoudingen weergegeven.

joyce B

Re: weide nu nog voor de eerste keer dit jaar bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:01

je kunt nog gewoon bemesten. Zou wel de verhoudingen aanhouden, maar inderdaad maar 1/3 of 1/2 doen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:08

Wij hebben vorig jaar de tweede keer bemesten pas heel laat gedaan, daardoor hebben onze paarden tot begin december erop kunnen lopen. Zou het zeker doen, kan het beter de winter in ook

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:28

Wij hebben ook onlangs nog bemest. Helaas kwam de voorspelde regen toen niet, maar nu na 2 dagen regen zie je de groei in het gras zitten, dus het kan zeker nog.
Ik zou het zeker doen!

DustJun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:38

Dan gaan we zeker nog bemesten, hopelijk vind ik een goede meststof morgen (vlaamse feestdag hier, dus ik heb tijd om wat rond te rijden), en kan ik dit weekend bemesten. Ik heb een zitmaaier en zo'n bemestingsding om erachter aan te bevestigen, beide 'cadeau' gekregen met het huis van de vorige eigenaar :D
Massa's regen op 't moment, dus ideaal!

Meeste meststoffen voor paardenweides bevatten alleen zoveel Kalium, en dat is nu nét waar er veel te veel van is in onze grond :s. Zal even zoeken worden...

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:00

Misschien even naar een gewoon tuinbouw winkel gaan (eentje echt voor boeren), daar hebben ze vaak veel verschillende samenstellingen en kunnen ze ook advies geven

DustJun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 14:04

Ja, ik ga morgen naar Frans Agro gaan in Putte denk ik.
Heb eens gekeken op hun website en het ziet er goed uit, ook eens gebeld. Ze hebben alleen de Fertigreen paardenweide meststof speciaal voor paardenweides, maar daar zit een heel hoog Kaliumgehalte in. Toen ik vroeg of ze andere mogelijkheden hebben met vooral stikstof en wat fosfaat & natrium, zeiden ze dat ze alledrie als enkelvoudige meststoffen hebben.

Ik ga morgen eens horen, maar mogelijk ga ik dus gewoon 3 verschillende zakken kopen voor stikstof, fosfaat en natrium, zelf de juiste hoeveelheden berekenen en dan zo bemesten.

Zijn er nog mensen die het zo doen?

Ik ga het zeker nog navragen aan een medewerker in een winkel zelf, maar een klein stemmetje in mijn hoofd heeft wel wat schrik dat er in een van die zakken dan iets inzit wat niet bepaald goed is voor de paarden ofzo, dat dan meebemest wordt, aangezien het niet speciaal weidebemesting is... Ze hebben bv. een enkelvoudige ENTEC stikstofzak 26%, dus heel hoog in stikstof, super, maar er zit ook wel 32,5% zwaveltrioxide in, is dat dan zo goed? Ik zie dat dat in sommige paardenweidemeststoffen ook wel voorkomt, maar niet meer dan 10%, dus dit is wel 3x meer...

Ben ik nu een pietje precies en maak ik me veel te veel zorgen of is dit normaal dat ik hier zo verward van raak? :+
Ik vind het ook zo vreemd dat er zo weiden paardenweidemeststoffen voor handen zijn, waarom zijn die bodemanalyses en bemestingsadviezen er dan, als 't zo moeilijk is de juiste samenstellingen te vinden...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:44

Wij gebruiken vaak 12-10-18 of kunstmest speciaal voor paardenweides met langzaam vrijkomend stikstof.
Van 12-10-18 krijgt het gras wat meer ineens een groeiboost, terwijl speciale kunstmest de groei wat gelijkmatiger laat gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:48

De 2de groei periode van het gras is eind juli/begin augustus. Hier kan je perfect bemesten bij regen weliswaar. Het gras zal hier ook het meeste proffeit van hebben :)