Nu, de weides werden voorheen ook voor paarden gebruikt, maar verder weet ik wel niets van de vorige eigenaar, hoe oud/jong de weides zijn of hoe het altijd bemest is geweest ofzo. Tot nu toe hebben we de weides niet bemest of dergelijke, want we wonen hier nog niet zolang en hadden nog veel andere dingen aan het hoofd. Vanaf volgend jaar willen we de weides sowieso wel elk jaar zo goed mogelijk onderhouden.
Ik merk wel dat het gras niet zo snel groeit, één van de weides waar de paard(en) intussen al sinds +- midden mei niet meer zijn op geweest staat wel wat hoger, maar toch ook niet bijster hoog, zeker niet wat ik verwacht zou hebben. En de andere wei, waar ze nu al een tijdje instaan, is nu begraasd, maar ziet er ook vrij gelig uit, ook al is het hier absoluut niet zo warm geweest en hebben we zelfs vrij veel regen gehad, en zo kort is 't echt niet gegraasd, maar toch grazen de paarden er niet veel meer van en geef ik ze dus nogal wat hooi bij.
Begin me dus bedenkingen te maken bij de wei, ik weet dat het misschien niet zo slim was gewoon niets van bemesting te doen, maar ja, dat terzijde, zijn we aan het denken deze maand toch eens te bemesten, aangezien het toch nog maar juli is. Maar is dat wel een goed idee om nu nog voor de eerste, en enige keer te bemesten? Of is het beter het nu gewoon zo te laten en volgend jaar op tijd te beginnen en 3x te bemesten?
We hebben een bodemanalyse laten uitvoeren, en de grond is hier zandleem met de volgende waarden:
pH-KCl: 6.4
(streefzone: 5.7-6.2), tamelijk hoog
C in % (humus): 3.3
(streefzone 2.6 - 4.2), normaal
Fosfor (P): 19
(streefzone: 20-26), tamelijk laag
Kalium (K): 33
(streefzone: 12-21), hoog
Magnesium (Mg): 28
(streefzone: 17-26), tamelijk hoog
Calcium (Ca): 440
(streefzone: 134-311), hoog
Natrium (Na): 2.2
(streefzone: 4.1 - 6.3), laag: te laag t.o.v. kalium
Bemestingsadvies gekregen voor de volgende 3 jaren (in kg/ha): helemaal niet bekalken, en:
jaar 1: 130kg N (stikstof) in meerdere malen toedienen (april, juni, eind juli) + 65kg P2O5 (fosfor) + 80kg Na2O (Natrium)
jaar 2: idem jaar 1 + 20kg K (kalium) enkel in juni/juli
jaar 3: idem jaar 2 + 25kg MgO (magnesium)
Nu, aangezien we intussen al bijna midden juli zijn, kan ik niet meer "heel" jaar 1 doen, tenzij ik alles tegelijk doe of eventueel in 2x bemest, nu en binnen een maand. (maar ik moet dan nog rekening houden met elke wei om de beurt te bemesten, zodat de paarden 1 wei overhouden)
Is het nu beter gewoon niets te doen en te wachten tot volgend jaar om dit advies op te volgen?
Of kan ik nu toch nog enkel 1x bemesten en enkel 1/3de stikstof met misschien wat fosfor en natrium bemesten, zonder een 2de of 3de gift te doen?
En als ik toch bemest, begin ik volgend jaar dan best terug met "adviesjaar 1", of ga ik meteen over naar jaar 2 (dus met de kalium), ook al is jaar 1 niet volledig toegediend?
Al dit bemestingsgedoe is zo verwarrend, wat ook de reden is (met onder andere allerlei andere kopzorgen) dat we het even links hebben laten liggen, want we raakten er niet uit wat best te doen + we vonden geen winkel die iets anders dan algemene koeienweidemeststoffen verkocht.
Bij deze dus ook de vraag, of 't nu wel of niet nu nog bemesten is, welke meststof kan ik het best gebruiken en waar kan ik die eventueel vinden? Meststof enkel met N bestaat niet denk ik? En ik moet Kalium en Calcium echt wel vermijden... Dus liefst iets met N, fosfor en Na...
Heb echt geen ervaring qua weide-onderhoud en word hier hoorndol van, als je eens zou weten hoeveel uren ik hier al over heb zitten lezen online in de afgelopen maanden en nu opnieuw... Heb zelfs geen idee of zandleem nu een goede bodem is of niet

Alle tips welkom!