Makkelijke samenvatting om je weide te onderhouden gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Makkelijke samenvatting om je weide te onderhouden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:14

Sinds korte tijd heb ik mijn eigen weide.
Ik heb al een heel deel opzoekwerk gedaan maar nu zou ik graag een simpele samenvatting vinden van wat er in het voorjaar , najaar , winter en zomer moet gebeuren om je weide in beste staat te houden.
Alles wat ik op het internet vind is zo megamoeilijk en ingewikkeld uitgelegd , het kan toch niet dat ik als gewone doordeweekse vrouw een woordenboek moet nemen om er iets van te snappen ?!
Dus daarom vraag ik het aan andere 'gewone' mensen (no offence, iedereen is speciaal *\o/* ) : Hoe zorg ik ervoor dat mijn weide een goede weide word/blijft ?

kehdra

Re: Makkelijke samenvatting om je weide te onderhouden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:33

Het ligt eraan waar in het land je woond... Elke regio kan compleet verschillen.

Neem eens contact op met een locale boer die paarden heeft ofzo, omdat een paarden weiland heel anders is als dat voor koeien bijvoorbeeld, die weten het vaak het beste.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:55

Het handigste is om eerst een grondmonster te laten nemen, zodat je weet wat de toestand wat de grond is en wat die nodig heeft aan (kunst) meststoffen, kalk etc. Dat kan bijv. Via equisoil (http://blgg.agroxpertus.nl/product/bemesting/equisoil)

Verder kun je op het oog natuurlijk ook al zien wat voor onkruid er op de wei groeit en dat weghalen of bestrijden, maar veel onkruid verdwijnt ook door bemesting.

Vanaf half februari tot half september (zo ongeveer) mag je mest uitrijden over het land. Eerder of later heeft ook geen zin omdat er (nog) geen groei in het gras (meer) zit.

Wil je doorzaaien kun je dat beter in het vroege voorjaar doen, of in augustus zodat het nog een beetje kiemt. In september gaat de groei er nl uit en dan verspil je je dure graszaad.

Zodra je paarden op het gras lopen kun je ervoor kiezen de mest op te ruimen of eens in de zoveel tijd de mest te slepen. De mestplekken worden lang en daar eten ze het gras niet meer, dus die lange plekken kun je bloten (de bovenste sprieten maaien).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:03

O, de mogelijkheden zijn eindeloos :D

Wat voor grond heb je, wat voor faciliteiten zijn er (als je bij voorbeeld zelf materiaal zoals een trekker hebt scheelt dat een boel), hoe groot is je wei, wat wil je ermee (alleen gras of juist wat interessanters) en wat voor paarden met welke behoeften heb je?

In het kort doe je dingen als bemesten en eventueel maaien/hooien in het voorjaar/zomer. Bemesten (met droge koemest bedoel ik dan, van drijfmest en kunstmest heb ik geen verstand want dat wil ik niet op m'n wei) kan van half maart tot half augustus, hooien uiteraard afhankelijk van het weer.

In het najaar, als dat nodig is, kalk of magnesium op je wei. In het najaar, voordat het erg nat wordt, ook inventariseren of en hoe het nodig is om modder te bestrijden/voorkomen.

In de winter moet je je water op orde hebben: zorgen dat je ergens water vandaan kunt halen en wanneer het vriest regelmatig wakken hakken als je geen verwarmde waterbak hebt.

En dingen als onderhoud aan je afrastering zijn natuurlijk voor het hele jaar, maar voor jezelf is het het prettigst om de grotere projecten te doen als het prettig weer is. Palen slaan als het vriest gaat 'm sowieso niet worden en in de stromende regen de boel opnieuw indelen is ook niet handig. Als het stom weer is doe ik alleen noodreparaties.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:21

He bedankt voor de berichtjes !
Ik heb een proffesionele gecontacteerd en deze komt woensdag kijken.
De weide staat vol onkruid dus hoop datie niet zegt dat ik opnieuw moet inzaaien.
In alle geval moet het al gemaaid worden en heb ik al hooi opgeslagen voor als men paardje er komt te staan. Als hij dan toch niet voldoende van de weide kan afhalen kan hij zich bij eten in hooi

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:27

Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.

Wil je er alleen gras op laten of wil je ook bepaalde kruiden voor de paarden erdoor laten groeien?

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 19:05

Goh , gras is het voornaamste. Ik zit binnenkort ook met een veulen erbij dus wil het weiland wel goed krijgen. Heb wel graszaad gevonden waar ook kruiden en vanalle soorten gras inzitten maar weet niet of dit zo'n goed plan is.