Een hele boel vragen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Famke_x

Een hele boel vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:09

Hallo,
ik heb een aantal vraagjes:
1: Mest afvoeren.
Ik ben bezig met een plan voor een eigen pony, en nu vraag ik me dus af: als mijn pony in een weitje staat waar moet ik dan met de mest naar toe. Volgens mij kost het ook geld om mest te laten afvoeren. Is er iemand die hier meer verstand van heeft en dus ook weet wat de kosten zijn.
2: Verzekering.
Als je een eigen paard neemt moet je volgens mij ook iets van een verzekering... iemand die hier iets van af weet?
3: water in de winter.
in de zomer staat er een grote tank die langzaam druppelt waardoor het water steeds verschoond wordt. Alleen hoe moet dit dan in de winter. gewoon emmers naar de wei brengen? maar dit bevriest toch ook???

alvast bedankt!!

alice0cullen

Re: Een hele boel vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:16

1. Ik weet dat je mest kunt laten wegbrengen naar verschillende tuin en teelt bedrijven kosten hiervan heb ik geen idee.

2. Je hoeft je paard in principe niet te verzekeren al is het wel slim. Die van mij is verzekerd voor de dood en als hij zal worden afgekeurd voor de sport door langblijvende blessure. Wij hebben hemm ook verzekerd mocht hij ooit uitbreken en iets kapot maken van anderen.

3. Je kunt in bakken water een bal leggen dan blijft die drijven en zo voorkom je dat het water bevriest, moet je paard hem er niet steeds uit halen. Ook kun je je leidingen vries proef maken maar dit is wel een duur grapje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:20

1. Geluk hebben dat een tuinder oid het wil hebben
2. WA (aansprakelijkheids verzekering particulieren = AVP) is verplicht, paard valt daar meestal onder als huisdier, mits het onder hobby valt (is afhankelijk van aantal en gebruik), je moet het wel bij je verzekering melden trouwens.
3. Bij vorst bevriest water, dat kun je vertragen (ballen, beluchtingspompen, isolatie, etc.) maar elke dag ijs hakken (verwijderen!) en bijvullen moet je toch. Waar het water vandaan komt hangt af van waar je zit en wat voor mogelijkheden je kunt krijgen.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:21

Ik schop de stront uit elkaar waardoor je de weide best. Als het toch teveel is doe ik alles in een kruiwagen en strooi het uit over de andere stukken land als bemesting.

marindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:51

1: Bij mijn verzorgpony wordt de mest verzameld op een mesthoop. Als de paarden dan weer het land uit zijn strooien we het uit over de wei zodat er weer lekker veel gras staat als het weide seizoen begint.

2:Over de verzekering kan ik je niks vertellen want hier heb ik geen ervaring mee.

3: Mijn verzorgpaarden staan overdag in de paddock en 's avonds in de stal. De paddock ligt aan het water dus we slaan elke dag een gat in het ijs zodat ze kunnen drinken, als dit niet meer mogelijk is zetten we grote bakken met water neer en verversen dit. In de stal staan ook grote emmers met stro eromheen en dit verversen we ook elke dag.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:03

tamary schreef:
1. Geluk hebben dat een tuinder oid het wil hebben
2. WA (aansprakelijkheids verzekering particulieren = AVP) is verplicht, paard valt daar meestal onder als huisdier, mits het onder hobby valt (is afhankelijk van aantal en gebruik), je moet het wel bij je verzekering melden trouwens.
3. Bij vorst bevriest water, dat kun je vertragen (ballen, beluchtingspompen, isolatie, etc.) maar elke dag ijs hakken (verwijderen!) en bijvullen moet je toch. Waar het water vandaan komt hangt af van waar je zit en wat voor mogelijkheden je kunt krijgen.

Een avp verzekering is niet verplicht, maar wel handig om te hebben.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:45

Je mest kan je ook op marktplaats zetten "gratis mest af te halen" zie je heel vaak voorbij komen en het kost jou niks ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:53

Mest: zoek tuinders/mensen met volkstuintjes die mest kunnen gebruiken. Of laat mest ophalen door een boer of, nog beter, composteren op je wei en in het voorjaar de compost over je wei verdelen voordat je gaat bemesten.

Verzekering: een via-verzekering is wel zo handig. Een verzekering voor ziektekosten voor paarden is niet verplicht.

Water in de winter: ik zet in de winter de waterbakken tegen de wand van de stal. Aan de andere kant van die wand is de hooiopslag. Zo is het water enigzins geïsoleerd (binnen + tegen hooi aan) Daarnaast zou je een dubbele wand voor je waterbak(ken) kunnen maken. Ik heb water in van die speciekuipen. Een grote met daarin een kleinere, en de ruimte daar tussenin opgevuld met piepschuim (hooi kan ook) Gelukkig heb ik water via kraan + tuinslang, als de leiding bevriest kan ik binnen water halen met kruiwagen + H2O-bag.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 02:58

1 ik heb geen idee'
2 het hoefd niet je mag met je paard zo gaan rijden als je dat wilt maar een verzekering is wel handig.
ik heb vandaag via een forum deze site gekregen dus mischien ook wel intresant voor jou
http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/O ... fault.aspx
3.wij deden dan altijd het ijs er uit halen de hele bak fullen met sneeuw en dan er een emmer met water over heen gooien dan heb je weer water.
een ijslander shet of haflinger ofzo, maken zelf meestal een gat in ijs van de water bak zodat ze er weer uit kunnen drinken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 03:22

lianne304 schreef:
een ijslander shet of haflinger ofzo, maken zelf meestal een gat in ijs van de water bak zodat ze er weer uit kunnen drinken.

Mijn IJslander is slimmer. Die liet dat aan een Fries over ;)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:14

Koper schreef:
lianne304 schreef:

Mijn IJslander is slimmer. Die liet dat aan een Fries over ;)

haha geweldig _O- , nog nooit een friespaardzo iets zien doen