Om even de situatie te schetsen: Caspian heeft droes en overgewicht. Heel erg gevaarlijk overgewicht. Vorige week zag een stalgenootje hem een keer op de achterhand leunen. In overleg met de dierenarts staat hij nu op rantsoen (niet op het gras, met oud hooi / stro). De rest van de paarden krijgt wel elke dag een stuk gras erbij, wat Caspian dus niet meer mag hebben. Het gras is achterin de weide en Caspian staat in een afgezet stuk voorin de weide. Ik merkte vandaag dat hij zich behoorlijk verveelde. Niet zo gek ook, natuurlijk. Nu ben ik me al de hele dag het hoofd erover aan het breken wat voor hem een oplossing kan zijn. De kudde bestaat uit 3 paarden, dus een paard bij Caspian zetten wordt ook lastig omdat de ander dan alleen zou staan. Verdere aanpassing van de kudde samenstelling met paarden uit andere kuddes kan ook niet, want die hebben geen droes en dat is een risico wat je niet wil lopen. Meer eten mag dus niet van de dierenarts. Hij heeft de hele dag wel wat te knabbelen voor de darmen, maar er zitten dus weinig tot geen voedingswaarden in.
Met de droes zijn we nog wel eventjes bezig. Hoefbevangen is hij gelukkig niet. De dierenarts heeft daar vandaag naar gekeken. Daar waren we super op tijd bij dus, gelukkig! Maar hij mag dus voorlopig ook niet op het gras...
Dilemma's