Wei huren: realistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Wei huren: realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:42

Hallo!

Aangezien het een droom van mij (en stiekem ook wel van mijn vader) is, om een eigen weitje te huren voor mijn pony, ben ik de laatste tijd een beetje aan het brainstormen. Zouden jullie mij kunnen helpen te beoordelen of dit reëel is?

- €50 p/m voor een halve hectare land. Ik woon in Friesland in een redelijk weiland rijke buurt, dus met een beetje geduld (het heeft ook geen haast, mijn pony staat momenteel prima) moet een fijn stuk land wel te vinden zijn.

- €35 p/m aan hooikosten. Mijn huidige pony eet zo'n 2 kilo aan hooi weg in de winter (onbeperkt, 80 cm hoge pony met onderbeet) en dan koop ik er nog een grote pony/paard bij die (een wilde gok) 8 kilo aan hooi eet (1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, is dus al een pony van minimaal 500 kilo. Ik wil dan het hele jaar rond bijvoeren (onbeperkt uit slowfeeder) maar mijn ervaring is dat als er in de zomer weer wat gras groeit, de pony's het hooi laten staan. En een halve hectare lijkt mij ook wel genoeg voor twee pony's dat het niet helemaal kapot getrapt zal worden, dus zal er zeker in de zomer wel wat gras te knabbelen staan.

- €20 p/m aan kosten voor tandarts, inenting, etc. Ik bekap mijn pony zelf, laat 1x in de zoveel tijd een echte hoefsmid controleren en met dit bedrag kom ik altijd rond voor mijn huidige pony :). €40 p/m totaal dus.

- Mijn idee is dan om het rijpaard te verleasen (ik rijd zelf niet, ik ga mennen met mijn huidige pony in de toekomst). Volledige lease, 7 dagen in de week, in principe gewoon eigen paard dus. Vergoeding: €100 in de maand.

- Mijn ouders betalen momenteel de stalling waar mijn pony staat à €50 en dat zijn ze dan nog steeds bereid te betalen.

Kortom: - €100, + €150. Dan blijft er dus €50 over, wat besteed kan worden aan vervanging van omheining e.d. Alles wat overblijft gaat in een spaarpotje. Behoefte aan een echte rijbaan heb ik niet, ik had het idee om dan gewoon een klein stuk af te zetten wat normaal gesproken open staat, maar wat afgesloten kan worden om in te longeren e.d. Mocht de leaser behoefte hebben aan een echte bak: in de buurt is een manege waar voor €13 p/m gebruik kan worden gemaakt van binnenbak, buitenbak, etc.

Wat denken jullie hiervan? :) Misschien vergeet ik iets heel belangrijks of is dit compleet onrealistisch, ik hoor het graag!

Kirrr

Re: Wei huren: realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:45

Je hebt er duidelijk heel goed over nagedacht.

Ik zou wel met je ouders afspreken dat zij willen bijspringen moest er ergens geld wegvallen.
En wat als de pony ziek wordt? Onverwachte kosten etc?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:45

Denk niet dat je een leaser gaat vinden voor dat bedrag op een weitje. Zou kunnen want het is wel 7 dagen pw, maar de meeste mensen hebben liever voor dat bedrag 3/4 dagen en een stal met binnenbak/buiten bak en binnenstal.
Bovendien moet je dus altijd een leaser hebben want anders heb je een probleem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:47

Halve hectare is hier zo opgevreten met 2 D pony's en je hooikosten kunnen hoger. Ik ben 30 euro in de maand kwijt aan 1 D pony die altijd op dieet staat en dan heb ik dus een grote baal van 450 kilo. Dus als ik het met pakjes moest doen, was ik meer kwijt.

Huurweide kan ook duurder uitpakken.

Reken de lease opbrengt nu absoluut niet mee. 100 euro vind ik echt niet realistisch voor een pony zonder enige faciliteiten in Friesland := dan kunnen ze zelf net zo goed een weitje huren :')

Hoe is water geregeld? En stroom? Want als je zelf een accuapparaat neer moet zetten mag je ook weer extra kosten erbij rekenen.

Realistisch? Nee. Er blijft nu geen geld over en je staat in de min.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-07-14 16:50, in het totaal 3 keer bewerkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:47

Stalletje/overkapping?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:50

Huurprijs voor land weet ik niet of dat klopt, kan maar zo zijn, houd er wel rekening mee dat als je een wei huurt wat nog niet omheind is of slecht is dat je kosten krijgt voor nieuwe of verbetering omheining, wat doe je met je mest?
Land bemesten, kalken, ( schuil) stal erop of aldan niet aanwezig.
Drinkwater voorziening, stroom voor omheining etc etc

Denk ook niet dat een halve hectare genoeg is voor een heel jaar dus je hooikosten zullen ook hoger gaan liggen, zeker in de winter.

Lijken vaak kleinigheden maar kunnen zeker het eerste jaar flink oplopen.
Laatst bijgewerkt door Patsab op 04-07-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:51

Volgens jou berekening zou je 62,5 euro per maand kwijt zijn aan de rijpony, maar je vraagt leasegeld voor 100 euro. Ik denk niet dat je iemand zo gek gaat vinden, want de kosten voor de bak komen er ook nog bij.
Verdienen op een leaser vind ik eerlijk gezegd ook vrij apart, zolang het geen z pony is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:54

Hoe ga je het doen in de winter? Want ik zit bv op de klei en red het dan zelfs niet met 1 hectare omdat het wordt stukgelopen. Nu hebben wij een stuk betegeld en een stal erop dus ze kunnen droog staan en schuilen. Maar niet elke verhuurder wil dat. Land moet ook kunnen herstellen, dus rust hebben.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:57

50 bij 50 voor twee pony's? Voor mijn twee shetlanders zou dat nét genoeg zijn om ze volledig op gras te houden. Binnen de korste keren heb je blubber en ben je klaar. Vertrouw me, ik maak dat hier elke winter mee :+
En stalling, overkapping inderdaad. Tandarts wil vaak liever werken met een overkapping erbij, vooral als je een elektrisch werkende hebt. Wat als pony ziek wordt, dan is droog staan wel heel fijn. (mok, rainrot).
Watervoorziening, omheining? Daarin moet je echt investeren, anders krijg je gevaarlijke situaties. Zeker met een Shetlander.
Ik stond hier in Friesland voor €120 per maand op pension. Incl 4 pakken vlas, onbeperkt hooi, een rijbak en heel veel HA weiland. Voor €100,- een paard leasen wat alleen op ene klein weitje staat(waar laat je die kleine pony als de leaser wil rijden), zou ik dus echt niet doen. Dan koop ik wel een eigen paard wat precies naar mijn wens is.
Mijn Shetlanders eten samen voor zo'n €18 euro per week aan hooi weg. Wij hebben een kleine opslag, jij geen overkapping en dus geen(?) en dus kun je geen grote(goedkopere) balen inslaan. Kleine pakjes steeds halen is duur. Hoefsmid gaat ongeveer €200,- per jaar heen. Tandarts is net geweest, per jaar rond de €150,- vanaf nu. Vergeet je entingen etc niet €60,- per jaar. Wormenkuren? Minimaal €50 per jaar.
Mest kun je hier vaak regelen met een boer, dan koop je een klein karretje voor achter je auto. Wij brengen het ook vrijwel gratis weg, boer kan het goed gebruiken.
Waarom ga je niet voor een andere kleine pony? Tweespan ervan maken, harstikke leuk. En dan kom je, als je slim doet met je ruimte(verharden) een stuk beter uit.

Edit; inderdaad 50x100. Dan nog vind ik het wel klein, zeker om even lekker uit te rennen voor zo'n grote.
Waar in Friesland wil je eigenlijk gaan huren? :)
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 04-07-14 17:03, in het totaal 5 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:59

@ Kirrrr, dat zijn mijn ouders sowieso bereid te doen, ook nu al met mijn huidige pony :). Daarnaast heb ik al een redelijk spaarpotje opgebouwd. Anders had ik nooit een eigen pony gekocht!

@ Vera, denk je niet? Ik heb veel gezocht op Bokt en dacht dat het wel een redelijk bedrag was... Ik heb hier overigens nog geen inkomsten van baantjes bijgerekend, die heb ik ook nog, dus mocht ik geen leaser vinden/voor dat bedrag, kan ik het paard altijd nog zelf onderhouden. Uiteraard liggen mijn kosten lager, maar daarvoor hoeft zij dan ook niets te doen dan genieten van haar pony :).

@ Vuurneon, wat vreemd... Op stal lukt het ons pony, ook met 2 pony's per halve hectare om ze in de zomer volledig op gras te hebben... Dat heb ik hier niet eens meegerekend. Ik heb gerekend voor een grote baal van 500 kilo voor €60, naar wat ik uit het 'hoeveel betaal jij voor hooi' topic heb gehaald. Wij zitten op zand en op de stal waar ik nu sta redden twee shetlanderpony's het prima op bakformaat in de winter, ernstig stuk getrapt raakt het niet.

Huurweide kan uiteraard duurder uitpakken, maar daarom ga ik dan ook op zoek naar een huur van dit bedrag, wat volgens topics hier op Bokt wel te doen zou moeten zijn. Daar zat watervoorziening en stroom bij in. Die extra kosten voor accuapparaat heb ik erbij (bij overig geld voor omheining e.d.)

@ Zwanepol

Stal heeft mijn pony nu ook niet, ze staat tussen de bomen. Heb het haar nog nooit koud zien hebbe. Ze gaan met guur weer gezellig met z'n tweetjes tegen elkaar aan hooi eten.

@ Patsab

Ik heb voor het gehele jaar rond hooi gerekend. Mestkosten is een goeie, dat ga ik even uitzoeken :j bedankt!

@ Daisy

Halve hectare = 50 x 100. Andere kleine pony vind ik ook een goede, sluit ik niet uit! Bedankt!

Iedereen heel erg bedankt, kan er zeker wat mee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:03

Ik ben +- 85 euro in de maand kwijt voor 1 D pony. Dan sta ik nog goedkoper dan jij hebt berekend. Grotere pony vertrapt vaak wel meer en vreet ook meer. Als hij ziek wordt, heeft hij meer medicatie nodig ivm gewicht. Dus formaat maakt wel uit in de kosten, dus zeker iets om over na te denken :)

Schrik niet van de prijzen van omheining als je alles nog moet aanleggen :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-07-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:04

vuurneon schreef:
Ik ben +- 85 euro in de maand kwijt voor 1 D pony. Dan sta ik nog goedkoper dan jij hebt berekend. Grotere pony vertrapt vaak wel meer en vreet ook meer. Als hij ziek wordt, heeft hij meer medicatie nodig ivm gewicht. Dus formaat maakt wel uit in de kosten, dus zeker iets om over na te denken :)

Ja, dat snap ik. Bedankt, ik zal even opnieuw dingen gaan berekenen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:10

Ik weet niet zoveel van de prijzen af, maar ik zou als ik jou was in plaats van een paard kopen om die te verleasen, gewoon iemand anders zoeken met een eigen paard die bij jou op de weide komt te staan. Dan kun je eventueel ook nog de kosten / werkzaamheden verdelen en heb je niet het risico van onverwachte kosten voor het leasepaard.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:14

dorientjuh schreef:
Ik weet niet zoveel van de prijzen af, maar ik zou als ik jou was in plaats van een paard kopen om die te verleasen, gewoon iemand anders zoeken met een eigen paard die bij jou op de weide komt te staan. Dan kun je eventueel ook nog de kosten / werkzaamheden verdelen en heb je niet het risico van onverwachte kosten voor het leasepaard.

Mag dat op een gehuurde wei? Heb hier ook aan zitten denken maar weet niet of dat zou mogen :o. Anders zou dat ideaal zijn.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:17

Pacific schreef:
dorientjuh schreef:

Mag dat op een gehuurde wei? Heb hier ook aan zitten denken maar weet niet of dat zou mogen :o. Anders zou dat ideaal zijn.

Is onderhuur. Vaak hebben boertjes zoiets van 'als jij mij maar betaalt', maar als er meer paarden opstaan is de prijs vaak wel iets anders. Die boeren willen gewoon hun geld en 1 hoofdverantwoordelijke, dan hebben ze er zelf verder geen werk aan. Das mijn ervaring iig.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:23

Denk dat dat mag, dan huren jullie toch samen de weide?
en wow 50euro voor een halve hec :o
Hier kost het veeeeeeeeeel meer haha, maarja friesland is anders

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:24

Aha! Nou stel dat hè, wat mag ik daar dan voor vragen? Twee vergelijkbare stallen in de buurt: €50 p/m, maar is zonder ruwvoer (zelf aanschaffen en voeren) in de winter en zonder bak. Bij mij zou er dan gewoon in het land gewerkt mogen worden. En €100 p/m, is inclusief soort van 'bak' (gewoon omheind stuk land, dus vergelijkbaar met dat van 'mij'), is inclusief ruwvoer gehele jaar rond en voeren. Bij mij: gehele jaar rond ruwvoer, weitje als bak, en alles wordt gedaan. En misschien ook niet te vergeten: veel eigen inbreng aangezien we maar met z'n tweetjes zijn :).

Samen de weide huren, dan is er niet 1 hoofdverantwoordelijke toch? Lijkt mij onderverhuren inderdaad makkelijker :j.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:31

Wij huren ook een land van ong half hectare voor 135 per maand. Hebben allea moeten kopen stroomapparaat draden palen. Kosten ong 1000 euro watervoorziening is nog eens 75 per maand. Wij hebben ee 3 paarden(fjorden) op nu in stukken en bak uitgezet waar ze op wisselen. Tot nu toe kunnen ze met z'n 3en het niet op en hebben we er nog schapen op van de vorige huurder. In de winter geveb we ze alles. Dit ging met 2 super dus eentje extra is denk wel oke. Met hooi en kuil zijn we op zoek. Mest gaat momenteel naar tuinders maar gaat straks naar champignonteelt wss.

Pacific

Re: Wei huren: realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:33

€135 p/m, pff, heb ik me dan zo verrekend bij het lezen van de andere topics of zit je heel ergens anders in NL?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:40

Waarom zou je een rijpony kopen als je zelf niet gaat rijden en dan te moeten verleasen.
Ik zou de eigen wei lekker zelf bijhouden zonder gezeur van vreemden zolang dat zelf kan.
Daarbij zal het moeilijk worden iemand te vinden die zoveel gaat betalen en als je al iemand vind die gaat betalen is dat mooi meegenomen.
Koop dan bijv. Een afgedanktje pony voor erbij.
Verder lijk je er goed over nagedacht te hebben.
Dus waarom niet.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:42

Pacific schreef:
€135 p/m, pff, heb ik me dan zo verrekend bij het lezen van de andere topics of zit je heel ergens anders in NL?

Kop van overijssel tegen de friese grens aan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:45

Ik zou ook gewoon een shetter erbij kopen, alleen staan is natuurlijk geen optie, shetters kun je gratis overal halen, en eet een stuk minder dan een grote pony.
En idd om een paard te kopen om te gaan verleasen.... succes...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:48

Maar waarom wil je een grote pony als je zelf wilt mennen en niet rijden? Dan zou ik gewoon nog een ponytje er bij nemen. Anders koop je in principe een pony voor iemand anders?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:48

Ik denk dat je je heel veel ellende op de hals haalt. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:49

Heb er verder niet veel verstand van hoor, maar waar ik woon zijn vrijwel geen paarden te vinden(ook vrijwel geen faciliteiten).

1x paard gehad wat ik 7 dagen per week reed, had ook geen bak, alleen een wei, plus nog een wei waar ik zo in kon rijden. Dat was gratis.

1x paard geleased voor 4 dagen per week met bak en met uitrij mogelijkheden voor 50 euro per maand.

Denk dat niemand 7 dagen per week komt rijden ten eerste, dus dan kan je beter voor 2x 3 dagen per week aanbieden.

Dan kan je denk ik wel 30 tot 40 euro vragen, dus in totaal 60 tot 80 euro. 100 euro niet...