Aangezien het een droom van mij (en stiekem ook wel van mijn vader) is, om een eigen weitje te huren voor mijn pony, ben ik de laatste tijd een beetje aan het brainstormen. Zouden jullie mij kunnen helpen te beoordelen of dit reëel is?
- €50 p/m voor een halve hectare land. Ik woon in Friesland in een redelijk weiland rijke buurt, dus met een beetje geduld (het heeft ook geen haast, mijn pony staat momenteel prima) moet een fijn stuk land wel te vinden zijn.
- €35 p/m aan hooikosten. Mijn huidige pony eet zo'n 2 kilo aan hooi weg in de winter (onbeperkt, 80 cm hoge pony met onderbeet) en dan koop ik er nog een grote pony/paard bij die (een wilde gok) 8 kilo aan hooi eet (1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, is dus al een pony van minimaal 500 kilo. Ik wil dan het hele jaar rond bijvoeren (onbeperkt uit slowfeeder) maar mijn ervaring is dat als er in de zomer weer wat gras groeit, de pony's het hooi laten staan. En een halve hectare lijkt mij ook wel genoeg voor twee pony's dat het niet helemaal kapot getrapt zal worden, dus zal er zeker in de zomer wel wat gras te knabbelen staan.
- €20 p/m aan kosten voor tandarts, inenting, etc. Ik bekap mijn pony zelf, laat 1x in de zoveel tijd een echte hoefsmid controleren en met dit bedrag kom ik altijd rond voor mijn huidige pony

- Mijn idee is dan om het rijpaard te verleasen (ik rijd zelf niet, ik ga mennen met mijn huidige pony in de toekomst). Volledige lease, 7 dagen in de week, in principe gewoon eigen paard dus. Vergoeding: €100 in de maand.
- Mijn ouders betalen momenteel de stalling waar mijn pony staat à €50 en dat zijn ze dan nog steeds bereid te betalen.
Kortom: - €100, + €150. Dan blijft er dus €50 over, wat besteed kan worden aan vervanging van omheining e.d. Alles wat overblijft gaat in een spaarpotje. Behoefte aan een echte rijbaan heb ik niet, ik had het idee om dan gewoon een klein stuk af te zetten wat normaal gesproken open staat, maar wat afgesloten kan worden om in te longeren e.d. Mocht de leaser behoefte hebben aan een echte bak: in de buurt is een manege waar voor €13 p/m gebruik kan worden gemaakt van binnenbak, buitenbak, etc.
Wat denken jullie hiervan?