Veilig slowfeedsysteem voor paard met ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Veilig slowfeedsysteem voor paard met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:49

Om medische redenen moet mijn paard vooraan op ijzers staan. Vorige winter heeft een stalgenootje hem losgesneden nadat hij in zijn fijnmazig hooikussen vast zat. Het kussen was vlak tegen de wand vastgemaakt en op een veilige hoogte aangebracht, maar toch slaagde hij er in door ongeduldig te schrapen met zijn ijzer er in vast te zitten. Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden omdat mijn stalgenootje er op tijd bij was.
Dat risico wil ik uiteraard niet meer nemen! Maar als ik zijn hooi op de grond voer maakt hij er een zooi van en schrokt het veel te snel naar binnen. Bestaan er veilige oplossingen voor paarden met ijzers? Ik sta wel op een pensionsstal dus ik heb geen algehele vrijheid. Maar de box is ruim dus er is wel plaats om eventueel een constructie neer te poten.

leonie87

Re: Veilig slowfeedsysteem voor paard met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:06

Die container is geniaal hahaha.

Ik heb hetzelfde probleem al eens gehad dus ik lees even mee.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:14

Wij hadden op stal grote tonnen en daar waren een aantal gaten in gezaagd van ongeveer 10 cm doorsnee. Leuke van zo'n ton is dat ze er ook nog mee kunnen rollen. Ze kunnen er niet op gaan staan want die dingen zijn rond en je kunt ze heel makkelijk vullen doordat de deksel er af kan. Ik trok dan door alle gaten een beetje hooi naar buiten en dan vermaken ze zich prima.

Ik heb geen goede foto maar hier zie je ze op de achtergrond liggen.

Afbeelding

het zijn dus dit soort tonnen:

Afbeelding

maar dan met een stuk of 6 gaten er in gezaagd.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:18

Zou jij een goede foto van die tonnen willen maken??

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 11:54

De container ideeen kende ik al maar daarbij vrees ik toch nog steeds voor vastzittende ijzers. Mijn paard gaat heel hoog "klauwen" als het hem niet snel genoeg gaat. -O-
Maar het idee met de tonnen vind ik redelijk geniaal! Kan volgens mij ook in de box gebruikt worden en is makkelijk te vullen. Dan zou ik een deel van het hooi op de bodem geven tegen de eerste honger en de andere helft in de ton. Dat klinkt heel haalbaar. :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:07

Gut ik weet niet eens of die tonnen er nog liggen, is niet mijn paard en ze worden niet meer gebruikt omdat er meer dan genoeg gras is...
Maar t zijn tonnen van denk ik een 1.10m hoog ten er zitten denk ik 5 of 6 gaten in van ongeveer 15cm doorsnede.

Ik ben zaterdag weer op stal. Zal even kijken of ik ze nog ergens zie maar heb er een hard hoofd in eigenlijk..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:21

Dat van die tonnen is wel leuk bedacht! Geeft ze ook nog eens extra beweging & bezigheid, zou wat voor die van mij zijn :D Vraag me alleen af .. hoe deden jullie dat met de draad? Of konden ze daar niet onderdoor (kan het niet goed zien op de foto) ?

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:26

Wij hebben een slowfeeder in stal staan die soortgelijk is aan het eerste voorbeeld dat upendo post. Ons paard is met eten ook best wel ongeduldig en hij staat ook best vaak te schrapen. Hij heeft zich nog nooit bezeerd aan de slowfeeder. Doordat de slowfeeder ook heel stevig is, is er veel minder kans dat hij zich vasthaakt dan met bijvoorbeeld een slap hooinet. Kortom, ik ben er tevreden over!

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:37

Wij hadden ook zo'n ton alleen dan op een stok (stok door het midden van de ton in de grond), maar ik vond het toch niet heel handig werken. Je moest de ton echt helemaal prop vol doen zodat ze erbij konden en als ze de buitenste punten hadden gegeten en het meeste gezakt was (als het niet meer strak tegen de zijkant aan zat) konden ze er niet meer bij omdat het plastic niet mee buigt. de gaten groter maken was ook geen optie want dan was er het risico dat ze met hun neus erin vast komen te zitten of zich open halen en helemaal groot maakt het geen slowfeeder meer. uiteindelijk hebben we er maar een heel groot gat in gemaakt waar ze met het hele hoofd in kunnen en dan een hooinet er in gehangen.

Ik heb niet heel veel verstand van en te maken gehad met ijzers dus weet niet hoe klein gaten moeten zijn zodat ze er niet kunnen maar zoiets bijvoorbeeld is echt super klein: https://www.youtube.com/watch?v=yW_1PXiyJvM

of anders iets wat je van zo'n ton kan maken maar dan aders zodat ze het wel kunnen indrukken en ook bij het hooi kunnen dat niet meer tegen de rand aan geduwd zit:
http://pic20.picturetrail.com/VOL176/48 ... 393666.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=l7Ws8--3IOU

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:41

Als zon ton kan rollen zit daar al verschil in als dat je hem op een paal zet. Ze kunnen er zelf tegenaan duwen als er op een plekje geen hooi meer is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:43

Er loopt een centraal topic over dit onderwerp waar je deze vraag kunt stellen; [VSW] Slowfeeders daarom plaats ik hier een slotje.