overdag in stal en 's nachts op weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

overdag in stal en 's nachts op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:29

Vanwege hoge temperaturen en aanhoudende vliegen/dazen zet ik de paarden nu elke dag van 21u 's avonds tot 10 à 11u 's morgens op weide. In dag staan ze dus op stal dat koel en verfrissend is. Ze krijgen op stal veel hooi. Ook gaan ze in molen of onder zadel of aan longe. Nu staan mijn paarden al automatisch elke 's morgens aan de ingang van de stal omdat ze weten dat in stal lekker fris en vooral geen dazen zijn.

Vraagje wie doen dat ook deze schema? Het gaat overigs om sport paarden die wedstrijden lopen in weekenden

itsmi

Re: overdag in stal en 's nachts op weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:32

Maakt het uit dat het om sportpaarden gaat die wedstrijden lopen in het weekend?

Schema is prima voor zowel sportpaarden als recreatie paarden.
En als er zoveel vliegen en dazen zijn is het fijn als ze daar op stal wat minder last van hebben.

Dat ze elke ochtend automatisch aan het hek staan zegt niets over dat ze het fijn vinden om op stal te staan.
Paarden zijn gewoonte dieren. Ze weten dat ze elke ochtend naar binnen gaan dus staan ze klaar. Verder heb je eten in stal liggen en dat weten ze ook...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:36

wij wisselen ook het "schema" van zodra het meerdere dagen op rijd overdag warmer is dan 25°C en er zijn ook paarden bij die wedstrijd lopen/liepen. Wel bleven ze de nacht voor wedstrijd ook binnen, maar dat was eerder voor de praktische kant (pas gewassen paarden rollen zeker door het zand)

voor een stuk gewoonte, hoewel als de insectendruk hoog is, staan de onze te drummen om naar stal te kunnen, eender wel tijdstip op de dag, terwijl ze anders rustig blijven grazen tot we ze roepen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:09

Ik merk het ook, dat ze dat veel fijner vinden. Nou heb ik een schuilstal, en nu 24/7 buiten, maar overdag zie je ze niet, staan ze in de schuilstal ( met hooinetje) en als het minder warm/zonnig is lopen ze lekker op de wei.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:11

Bij ons gaan ze in juli-augustus ook overdag op stal en 's nachts naar buiten ivm de dazen.
Ze worden er nu al lichtelijk gek van dus het zal wel niet lang meer duren..

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:48

Gebeurd bij ons ook met hete dagen.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:07

Mijn paard komt overdag buiten en s'nachts op stal vind het toch prettig dat ik weet dat ze s'nachts achter mijn huis staat en er niemand bij kan komen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:12

itsmi schreef:
Maakt het uit dat het om sportpaarden gaat die wedstrijden lopen in het weekend?

Schema is prima voor zowel sportpaarden als recreatie paarden.
En als er zoveel vliegen en dazen zijn is het fijn als ze daar op stal wat minder last van hebben.

Dat ze elke ochtend automatisch aan het hek staan zegt niets over dat ze het fijn vinden om op stal te staan.
Paarden zijn gewoonte dieren. Ze weten dat ze elke ochtend naar binnen gaan dus staan ze klaar. Verder heb je eten in stal liggen en dat weten ze ook...

Dat kan helemaal wél wat zeggen. Ja, paarden zijn gewoonte dieren. Maar daarnaast hebben ze gek genoeg ook nog gevoelens. Daarbij, als een paard het lekker heeft buiten, zal het niet zo graag naar binnen willen ondanks de gewoonte. Net als dat een paard elke dag de wei uit gehaald wordt voor het rijden, maar het ook niet altijd komt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:49

Nou wij hebben wel eens paard gehad wat bij de vorige eigenaar 1 a 2 uurtje buiten kwam en werd weer binnen gehaald want eigenaren zijden ze vinden het niet leuk nou bullshit. Paard moest bih ons wennen eerst maar O wat vonden ze het heerlijk om lang buiten te staan.
En ja met die hele warme dagen vinden ze het ook niet fijn of je ziet ze ander gedragen maar met normale temperaturen laat je lekker lopen en paard zijn. Vind het verschrikkelijk dst mensen zeggen mijn paard wil maar 1 uurtje na buiten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:52

Hier doen we dat ook bij erg warm weer. Zijn eigenlijk allemaal sportpaard van merk, maar de enige die echt sport op het moment is mijn fjord geloof ik, al is die ook pas in opbouwende fase.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:08

Ik heb ook KWPN paarden die met mij sporten. Ik houdt altijd dit schema aan. Een handig bijkomend voordeel is dat mijn witte paard niet meer verbrand in de zon en mijn zwarte paard geen bruine gloed meer krijgt.

Nadeel: Vorig jaar zomer bezoek gehad van de paardencrimineel. Die heeft in de nacht toch meer vrij spel.

Nu hangt er om het weiland een hoop sensor verlichting, als iemand het weiland nadert dan zal hij/zij in het licht het weiland moeten naderen. Na lang wikken en wegen staan mijn paarden weer s nachts buiten. Ik blijf dat toch ideaal vinden boven overdag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:16

Buiten dat er minder vliegen zijn, is het fructaan gehalte ook laag in de nacht.