Bak gekeerde grond niet goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sussanne

Bak gekeerde grond niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:51

Ik weet dat er meerdere topics zijn geweest over een bak van gekeerde grond. Maar ik lees uitsluitend positieve verhalen. Nu heb ik hier een discussie over met mijn buurvrouw (die volgens haar een super bak heeft, met nieuw zand, drainage etc. van 10.000euro, ik vond hem vooral erg mul als het droog is).
Zij zegt dat er altijd plassen in blijven staan en dat de bodem erg slecht is van een gekeerde bak.
Terwijl ik op bokt alleen maar positieve verhalen hoor. Zijn er ook negatieve verhalen over een gekeerde bak? Of is iedereen echt positief. Wat zijn jullie echte ervaringen ermee en hebben jullie eventueel foto's?

Op de eventuele vragen of ik gebruik kan maken van haar bak. Ja dat kan, alleen rijdt ik voornamelijk in de avonduren, omdat ik twee jonge kinderen heb. En dan heb ik niet altijd de mogelijkheid om 10min naar de buren te lopen, omdat ik regelmatig alleen ben met de kids. Ook heeft zij voor de wintermaanden geen verlichting in de bak.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:00

Enige negatieve verhaal wat ik heb is dat nu, na 12 jaar, er wel plassen op blijven staan omdat het dichtgeslibd is. Wel na 12 jaar zonder enig onderhoud. Onze bak moet weer losgewerkt worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:03

gekeerde bak is gewoon de grond omgewoeld en laten "aandrukken" tot een acceptabele mulheid?

In dat geval heb ik een gekeerde bak. Zit op zandgrond dus er staan maar heel, heel zelden plassen in. Heb 'm nu anderhalf jaar en nog niet één keer het rijden moeten laten (en het heeft toch flink geregend hier :') )

Wij slepen en trekken hem wel om de X aantal tijd los. :) De grond is hier geneigd nogal hard te worden dus dan wordt ie weer los getrokken.

eldie

Re: Bak gekeerde grond niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:09

Zand omkeren wil zeggen dat de zwarte grond eraf gaat, het gele zand omhoog wordt gehaald, waarna de zwarte grond onderop komt en het gele zand bovenop. Is vaak de goedkoopste oplossing, in ieder geval goedkoper dan zand aanvoeren. Voorwaarde is natuurlijk dat de ondergrond goed is. Als dat zo is dan krijg je een prima bak, maar als er onvoldoende geel zand in de bodem zit, of er zit bijv. een leemlaag in, dan wordt het omzetten niet aangeraden. Het aanleggen van een bak is dus volledig afhankelijk van de ondergrond.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:21

Een leerling van mij heeft dit pas geleden laten doen ( als reactie direct boven mij een omgekeerde bak is)
Ikzelf ben er niet echt fan van, de bak is onwijs mul als het droog is, ze moet echt al vanaf dag 1 elke dag sproeien om er een beetje fijn in te kunnen rijden.
Voordeel was wel dat het onwijs goedkoop is aangelegd, het zand was er immers al, ze hebben inderdaad letterlijk het zwarte zand onder wat eerst boven was, en het witte zand wat onder lag, ligt nu bovenop.
Ikzelf zou er niet voor gekozen hebben, en een iets betere zand kwaliteit willen voor mijn doeleinden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:24

Hm ik heb zwarte zand boven. Wij hebben dus gewoon redelijk diep losgetrokken (om het gras weg te krijgen) en vervolgens weer laten aanrijden met zo'n ding met rupsbanden tot ie goed lag... En mul hebben we hem hier eigenlijk niet meer gehad. :D

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:39

Hier ook een gekeerde bak, en eigenlijk moet mijn bak ook weer opnieuw gedaan worden, wel is er de jaren voor ik er stond geen ( op slepen na) geen onderhoud aan gedaan en nu heb ik ook een veel te mulle bak waar als het flink geregend heeft flinke modderpoelen ontstaan.sommige stukken blijven nog wel redelijk goed, dus volgens mij is een gekeerde bak helemaal zo raar nog niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:51

Ik heb ook een bak van een omgekeerde bodem en ben er juist super tevreden over. Ik heb geen drainage, we zitten op zandgrond en het geel zand dat onder de grond zat bleek woudzand te zijn, dus ik heb een woudzand bodem voor een klein prijsje :D. De bak is zelden te nat (dit voorjaar een paar keer zo'n abnormale hoeveelheid regen erop gehad dat het 1 a 2 dagen te nat was om te rijden maar hij droogt supersnel weer) en ook in de winter vaak nog goed bruikbaar. Bij mijn ouders hadden we ook een bak van omgekeerd zand, maar zij zitten op klei en dan merk je wel dat het minder geslaagd is. Vaak last van water in de bak en bij de eerste vorst meteen onbegaanbaar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:17

Zou zoiets ook werken op een klei grond?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:24

hier ook echt tevreden over de gekeerde rijbak, het is tegelijk ook de longeer en losgooibak..;-)
vier paarden intensief gebruik, de hele winter begaanbaar... misschien 1 of 2 keer echt extreem nat maar dat trekt met een dag weg en met twee dagen gewoon droog..
wij zitten z.o Friesland op de grens met Drenthe dus redelijk veel zandgrond, klein beetje leem..
onderhoud is een keer of 4 per jaar vlakken en zo n 2 keer met de cultivator en dat doet de buurman..;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:18

chocobroodje schreef:

Nee

Dan krijg je geen zand bak maar een kleibak...

Bij klei moet je draineren en zand opbrengen. Bij voorkeur met een laag bodemdoek er tussen zodat je zand niet verdwijnt in de klei.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:04

Ik heb 30 cm geel zand op zwarte grond liggen. Niet gekeerd. Dat wou niet ivm grote hoeveelheden puin in de grond, wat nu als fijne drainage werkt. Bak ligt nu 3 jr. Zwart komt er niet door en is 80% goed te rijden. Koste al met al 1000 euro

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:33

Hier ook een omgekeerde bak op echte zandgrond. Deze bak ligt al een jaar of 17 en is nooit los getrokken. Sterker nog, we hebben er van alles aan gedaan om de bak minder mul/zwaar/stoffig te maken.
In de winter is ie perfect, hoe meer regen, hoe beter de bak is. Er komt hooguit op de hoefslag een beetje water te staan, maar glad wordt ie niet.
De zomer is een ander verhaal. Dan is ie zwaar en vooral heel erg stoffig. Sproeien is onbegonnen werk, dan zouden we hele dagen moeten sproeien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:08

Als je realistische bent kun je veel plezier hebben van een simpele gekeerde bak.
Ik ben erg kritisch als het gaat om ene goede bodem, heb een hekel aan een zware bak.
Een gekeerde bak kun je in mijn optiek alleen plezier ven hebben als je:
In de zomer flink kunt sproeien en combinatie met slepen. In de winter kunt slepen en eventueel eens los kunt trekken.
In de praktijk betekend dat dat ik in de zomer mij de moeite van het sproeien vaak bespaar ( dat moet echt enkele uren als hij droog is) en in het bos, de wei, een willekeurig veldje of op de club rij. In de winter daarentegen is zo'n bak vaak echt prima. Na stevige regen is hij super fijn. En na heeeeel veel regen worden ze wel nat maar nooit glad. Ook hier kun je wat aan doen door te slepen. Als hij glad ligt voor de regen heb je zelden echt plassen.
Voordeel vindt ik dat je een gekeerde bak kunt mishandelen tot je een ons weegt. Ze kunnen hem helemaal vernielen door er doorheen te sjeezen en in te graven en na een rondje slepen is er niets meer aan de hand.

Kortom ik zou het overwegen als:
je een beperkt budget hebt
Je de beschikking over sproeiers en een trekker hebt
Je in de droge periodes niet volledig op je bak aangewezen bent
Je op zandgrond zit
Je de bak ook wil gebruiken als losgooibak/paddock.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:21

joyce B schreef:
chocobroodje schreef:

Nee

Dan krijg je geen zand bak maar een kleibak...

Bij klei moet je draineren en zand opbrengen. Bij voorkeur met een laag bodemdoek er tussen zodat je zand niet verdwijnt in de klei.

Wij zitten in zeeland toch behoorlijk op kleigrond, maar een kennis van mij heeft ook een zandlaag in de grond zitten, dus heeft dit wel gedaan.
Tsja, drainage zit je hier toch altijd mee. Je merkt gewoon heel goed dat de klei al snel vol zit met vocht en dat je hier snel plassen op je bak hebt staan. Daar doe je toch niks aan, behalve draineren dan, of een woonplaats zoeken op zandgrond.
Gelukkig hebben wij in de zomer dan weer bijna nooit een heel zware bak, omdat er nog wat vocht in de grond zit :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:23

Wij hebben ook een gekeerde bak.
Wij hebben maar 10/15 cm zwarte grond en dan begint het zand al.
Is heel diep uitgegraven.
's Zomers is ie vaak wel mul, sproeien doe ik niet.
's Winters is ie wel altijd goed, als het heel erg nat is, en dan bedoel ik ook echt stortbuien, of dagen achter elkaar volop regen, staat er wel een plas. Maar overgrote deel is gewoon droog.
Het is bij mij ook direct de paddock, waar ze een paar uur per dag staan.
Sowieso is het bij ons niet erg nat, want ik heb ze de hele winter ook op de wei staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:32

Klasien schreef:
Hier ook een omgekeerde bak op echte zandgrond. Deze bak ligt al een jaar of 17 en is nooit los getrokken. Sterker nog, we hebben er van alles aan gedaan om de bak minder mul/zwaar/stoffig te maken.
In de winter is ie perfect, hoe meer regen, hoe beter de bak is. Er komt hooguit op de hoefslag een beetje water te staan, maar glad wordt ie niet.
De zomer is een ander verhaal. Dan is ie zwaar en vooral heel erg stoffig. Sproeien is onbegonnen werk, dan zouden we hele dagen moeten sproeien.

Dat heb ik dus ook. Om te rijden is ie eigenlijk te zwaar en zelfs longeren doe ik er niet graag in. Ik wacht al 3 jaar tot ie wat inklinkt, maar nog steeds ijdele hoop :)
Gelukkig heb ik de Veluwe als 'achtertuin' en ben meer recreatie-ruiter dan 'serieus' bezig :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:34

De Veluwe is een veel mooiere buitenbak.. :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:25

Haha ja als ik de veluwe in de tuin had wou ik ook geen bak. Hier heeft het 2 jr geduurd dat ie mooi ingeklonken was. Gewoon goedkoopste vulzand.

wel heb ik een pomp om te sproeien. Als je dat dagelijks bijhoudt als het droog is dan blijft ie prima. Vochtog houden ipv vochtig maken

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:43

Bedankt voor jullie reacties! Ik zie dus echt dat het niet zo slecht is. Wij zitten op zandgrond, en het gele zand zit niet zo heel diep. Ik rijd recreatief en ik vind een bak van 10.000 euro echt zonde van het geld. Kun je naar mijn inziens een heleboel andere dingen voor doen (zoals mijn paardjes voor de komende 15 jaar van hooi voorzien en ach ja, wat al niet meer). Ik rijd nu voornamelijk in de wei. En af en toe in de bak bij de buren (al moet ik zeggen dat ik die vrij zwaar vind, omdat ze nu het zo droog is, niet sproeit). Voor mijn doeleinden zou een goedkope bak dus echt wel voldoen. Een trekker, en spoeiers zijn hier niet zo'n probleem, we hebben een boerderij met trekkers, cultivator, ploeg weidesleep etc.
Nu mijn man nog overtuigen :o

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:42

Nog even een opmerking als aanvulling op mijn vorige tekst: niet elk zand in de bodem is gelijk. Dus daarom hebben sommige mensen een zwaardere bak dan anderen, dat hangt af van het soort zand in de bodem. Ook de korrelgrootte van het zand is van invloed (grove korrel, grove bak, kleine korrel, vastere bak), dit is vooral belangrijk als je zand laat aanvoeren.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:49

Zou iemand hier willen delen wat ongeveer de prijs is van een 20x40 gekeerde bak? Wij zitten op zandgrond en ik overweeg zo'n rijbaan maar ik heb geen flauw idee wat het kostenplaatje is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:00

Met of zonder rekening ;)
Mijn loonwerker rekent ongeveer 55 euro per uur en ik denk dat ie met een 20/40 bak wel 5 uur bezig is.
Maar dat is helemaal afhankelijk hoe diep het zand zit en hoe groot zijn materieel.

Overigens ben ik een beetje teruggekomen van kompleet keren.
Als ik het nu nog eens zou moeten doen zou ik de toplaag laten afschrapen en daar op zand laten storten. Dit scheelt aanzienlijk in stevigheid.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:24

Dubbeldun, wil je mij je de naam van je loonwerker doorsturen via pb?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:29

Hoe de bodem gaat worden zal geheel afhankelijk zijn van het type zand wat er uiteindelijk naar boven komt.
Ik heb de bodem ook laten keren, schitterend zand, alleen zo mul als maar zijn kan. Het is hetzelfde zand als wat er op de zandverstuiving van Kootwijk ligt. Onze bak is nooit nat, geen plasje te bekennen. Hij is altijd droog en mul. Heb beregening aan laten leggen en kan 24 uur sproeien en nog is hij niet te doen, zeker in de zomer niet. In de winter is het een aardige bak om in aan de gang te gaan.

Ik was een 500 euro kwijt en ze zijn er een dag mee bezig geweest, grond is gekeerd geweest tot een diepte van 1.80/2.00 meter.