Weide te huur: wat mag je vragen en wat niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Weide te huur: wat mag je vragen en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 20:59

Dag,

Zoals de titel al zegt: wat verwacht je van een stalling?

Stel je hebt weide en er is nog veel plek op. Je besluit te verhuren. Wat mag je en mag je niet vragen aan de huurders?

Ik vind het wel ok om vb een beurtrol af te spreken voor te voeren en drinken en mest ruimen als je op een kleinschalige stalling staat. Maar kan je ook van je huurders eisen dat ze mee betalen voor het weghalen van de mesthoop? Of voor het sproeien of andere kosten aan weide?

Ergens vind ik het wel logisch, want je maakt er allemaal gebruik van.. maar anderzijds, als je besluit te verhuren, valt dat niet onder je eigen verantwoordelijkheid?

Graag jullie mening.

Bedankt!

Lynn_Nikita

Re: Weide te huur: wat mag je vragen en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:01

als je verhuurt kun je ook gewoon een vaste prijs berekenen waarin je du al rekening houdt met dat alles, mestafvoer weideonderhoud ed. of een ontzettend lage maandprijs en dan gewoon alle extra kosten delen, net wat je van te voren afspreekt
Ik werk nu met het eerste aangezien ik helaas bij het 2e vaak alles voorschoot en dan op mijn geld kon wachten wat ik voorgeschoten had

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:03

Wat je zelf wil :)
Ik betaalde bij de huurder apart voor mestafvoer en de prijs voor weideonderhoud zat gewoon in de huurprijs in.

Nu huur ik zelf de wei en delen wij alle kosten door 2 en voerbeurten worden ook verdeeld. Werkt prima, al moet ik wel altijd achter mijn geld aan :+ Ben nu wel minder kwijt dan toen ik onderverhuurder was.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:07

Dus het is wel ok om te zeggen dat je de prijs van bemestingen en degelijke deelt met de huurder?

Iemand toevallig enig idee hoeveel dat eigenlijk kost allemaal om te bemesten? Heb daar geen flauw idee van :o

bedankt alvast hoor!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:07

Ga mee met bovenstaanden, prijs incl alles dus mest,onderhoud ed, je hoort ook vaak dat de 1 een bepaalde aanschaf nodig vindt en de ander niet, erg lastig als je samen de kosten deelt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:08

Ik heb een poosje een vriendinnetje in pension gehad, zij betaalde een kleine bijdrage voor het hooi wat ik al had ingekocht en waar haar pony van mee at, daarnaast deed ik alle verzorging.

inmiddels zijn de rollen omgedraaid, zij staat bij mij op de wei, voert alle dagen en brengt water. Doet de complete verzorging die ik even niet kan doen. Als er iets met de hekken is kom ik om het te maken. In ruil voor al het werk wat ze nu doet betaald ze geen bijdrage ondanks dat ze gebruik maakt van het hooi. Ik ben haar enorm dankbaar dat ze dit wil en kan doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:12

Ik huur ook, en heb echt een pacht contract. Ik betaal puur voor de weide, en het onderhoud is ook volledig voor mij. Positieve is; ik bepaal het onderhoud ;) mest wordt vanwege de stallen toch al afgevoerd, die paar honderd kilo extra maakt mijn landbouwer niet uit als dat erbij komt.

Ik zou het als huurder gewoon kaal willen weten, en inclusief onderhoud. Kan ik zelf bepalen of ik er extra voor betaal, of het zelf regel :j
( ik vind het dus logisch om eraan mee te betalen trouwens)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:21

Maar jullie vinden het dus niet vreemd dat je onderhoud van de weide mee in prijs verrekend? Of het op zijn minst apart verrekend met kans dat je dan op je geld moet wachten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:25

Ik zou het met de prijs verrekenen want mijn ervaring is dat niet iedereen even veel haast heeft met terug te betalen :)
Dus kijken wat je kwijt bent per jaar en dat delen door 12, dat het gewon transparant is :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-06-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:25

Nee zeker niet apart. Neem zelfs aan dat iedere verhuurder dat doet? Vind het heel logisch iig!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:29

Ik huur mijn weiland overigens kaal, heb zelf hekwerk moeten plaatsen en ook de kosten van maaien, hooien, walkant en sloot bijhouden is voor eigen rekening.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 06:49

FjordHorse schreef:
Dag,

Zoals de titel al zegt: wat verwacht je van een stalling?

Stel je hebt weide en er is nog veel plek op. Je besluit te verhuren. Wat mag je en mag je niet vragen aan de huurders?

Ik vind het wel ok om vb een beurtrol af te spreken voor te voeren en drinken en mest ruimen als je op een kleinschalige stalling staat. Maar kan je ook van je huurders eisen dat ze mee betalen voor het weghalen van de mesthoop? Of voor het sproeien of andere kosten aan weide?

Ergens vind ik het wel logisch, want je maakt er allemaal gebruik van.. maar anderzijds, als je besluit te verhuren, valt dat niet onder je eigen verantwoordelijkheid?

Graag jullie mening.

Bedankt!

De kosten van het onderhoud van het weideperceel zijn aan jou, meestal zit daar ook een bedrag voor in de huurprijs inbegrepen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:50

Zal ik mijn vraag anders stellen: bij ons is de aap uit de mouw gekomen dat wij voor de stalling waar we nu staan, blijkbaar moeten meebetalen in de kosten van bemesting enzo. Dit is ons niet gezegd in het begin en dus is het nu wel een domper qua budget want ik had hier geen rekening mee gehouden bij het verhuizen en heb hier om eerlijk te zijn ook gewoon geen overig budget voor :( Dus vroeg me af of ze dat wel kunnen eisen..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:56

Lijkt me handig als dat vooraf was afgesproken en niet naderhand. Met name als het om flinke bedragen gaat. Heb je een huurcontract?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:04

Als je een weide te huur hebt mag je natuurlijk vragen wat je wilt, dat bepaal je helemaal zelf :j
Vervolgens bepaalt een huurder helemaal zelf of die daarmee akkoord gaat. Zo niet dan gaat die niet huren en op zoek naar wat anders. Ga je als huurder akkoord dan heb je een overeenkomst :)

Het is logisch dat verhuur van het land de eigenaar wat oplevert, of in ieder geval niets kost!
En dat hij dus op zijn minst alle onderhoudskosten van zijn huurder(s) vergoed krijgt.

Heb je van tevoren en maandbedrag afgesproken en is er niks gezegd over bijkomende kosten dan kan ik me voorstellen dat je als huurder onaangenaam verrast wordt door plotselinge extra kosten. Daar had de verhuurder je natuurlijk wel van op de hoogte moeten stellen -O-

Ben je gaan huren onder de afspraak dat je op zich maandelijks weinig betaalt maar dat de onderhoudskosten wel samen gedeeld moeten worden, en je bent hiermee akkoord gegaan door de wei te gaan huren, dan hoef je nu ook niet raar op te kijken :)

Op zich is het natuurlijk vanzelfsprekend dat gebruikers van een wei betalen voor het onderhoud, dat onderhoud gebeurt immers voor jullie! Maar meestal zullen die kosten in een maandelijks huurbedrag verrekend zitten. Het is maar net wat je als verhuurder met je huurders afspreekt :)

Ik kan me ook nog voorstellen dat het wellicht onvoorziene kosten zijn, dat nu blijkt dat er te weinig gras is of de paarden de afrastering slopen ofzo waardoor er kosten gemaakt moeten worden om de boel op te knappen in jullie eigen belang.

Als de maandelijkse huur niet toereikend is voor deze kosten kan ik me voorstellen dat de verhuurder zegt dat jullie zelf bij moeten dragen. Je kan moeilijk verwachten dat hij er geld op toe gaat leggen :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:09

In een echt officieel pension zitten al die kosten meegerekend in je stal geld. Mesten, gas, water, licht onderhoudt accommodatie etc.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:39

_Zsazsa_ schreef:
Lijkt me handig als dat vooraf was afgesproken en niet naderhand. Met name als het om flinke bedragen gaat. Heb je een huurcontract?

We zijn heel dringend moeten verhuizen van vorige stal en hebben toen alles mondeling afgesproken en was ok. Nu komen ze af met huurcontract (wat we wisten, maar door examens enz heeft het lang geduurd voor we het hadden) en daarin staat plots dat we mee moeten betalen met bemesting en kalken enz. Dat is nu echt wel een kost waar ik niet op gerekend had :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:46

Ja dat mogen ze vragen... Vervelend maar wil je dit niet dan een andere stal zoeken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:52

Het is ergens logisch dat zij dit vragen als dit nog niet in de prijs zat, maar juridisch gezien zijn jullie het hier niet akkoord over geweest. Ik vind het maar normaal dat de verhuurder dit ook vooraf uitlegt, wat er in de kosten zit en wat niet.

Maar wel erg vervelend natuurlijk, want als jij niet akkoord wil/kan gaan (wat jouw goed recht is), kan je de weide natuurlijk ook niet huren, want de verhuurder zal wellicht bij zijn standpunt blijven. Ik zou het wel even aankaarten hoor.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:54

Ja ik vermoed ook dat als we niet akkoord zijn dat we niet meer mogen blijven, maar zou niet weten waar naartoe. Maar ik kan simpelweg ook geen extra kosten betalen buiten die prijs dat ik nu betaal per maand :( We zitten in vreselijk moeilijke periode financieel en die weide was echt laatste hoop om de paardjes nog te kunnen houden en om uit die financiële put te raken. Valt nu ook mooi weg :(
Zie momenteel eigenlijk bijna geen andere oplossing dan een van de paarden weg te doen, maar daar breekt mijn hart gewoon van.
Weet niet wat ik moet doen eigenlijk.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:56

Ik zou het dan echt even zo gaan uitleggen bij de verhuurder. Net zoals je hier nu uitlegt :) Wie weet stelt hij wel voor dat je het eerste jaar niet hoeft bij te dragen in deze kosten? Dan ben je alweer een jaar verder. Misschien in ruil voor iets van extra klusjes die je doet?

Ik wens je in elk geval veel sterkte hoor TS!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:59

Bedankt. Vrees er echter wel voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:01

Over hoeveel hebben we het eigenlijk per maand?
Wat is je kale huur, en welke bijkomende kosten wil hij gaan rekenen?

Wat zit daarbij in? Electriciteit, stromend water, of helemaal niets?
En belangrijk: in welke regio?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:04

Ik zou eerst vragen waar die kosten op neer komen voordat je je zorgen gaat maken over het weg doen van paarden. Kalken is niet zo heel duur dacht ik en bemesting kan ook met gecomposteerde mest van het jaar daarvoor. Het hoeft allemaal niet heel duur te zijn, dus vraag eerst precies waar het op neer komt voordat je drastische besluiten moet nemen.

Daarnaast zou ik ook proberen om aan te bieden dat je voor korting op de huurprijs mee helpt met het onderhoud van de wei. Dus sloten uithalen, wieden of helpen met het verspreiden van kalk en mest. Als er dan geen loonwerker voor moet komen bespaart jou dat zo een boel geld.

Succes!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:14

We betalen een zééér redelijke prijs, daar mag ik echt niet over klagen. In onze regio is het erg duur, gemiddelde prijs is rond de 200 euro/ per paard. En dan zit je nog goedkoop..
Nu hebben we iets waarbij we onder de 200 blijven voor de twee paarden samen, het varieert van maand tot maand owv eventueel bijkomende supplementen of degelijke in voeding, maar blijft altijd onder de 200. Dat is een heus verschil met wat we vroeger betaalden (het dubbele, als niet het driedubbele nl..) En daar zit dan alles in: elektriciteit, water. Enige wat er niet in zit is hooi, maar dat krijgen ze nu ook niet dus dat zijn zorgen voor de winter.

Dus huur is dus zéker niet onredelijk in deze regio. Wil er ook helemaal niet weg, vind het er best ok. Qua ligging is het ook ideaal voor me.
Alleen spijtig van de extra kosten waar ik geen rekening mee gehouden heb en die ik eigenlijk kan missen als kiespijn. Heb ook helemaal geen zin om 'lastig' te gaan doen of degelijke, ik wil vooral het gewoon eindelijk allemaal achter de rug hebben en gewoon plezier met de paardjes kunnen maken terug. Maar ja, dan moet je bankrekening wel meewerken natuurlijk..

Ivm korting van huur, daar is geen sprake van dat weet ik zo.

Toch bedankt alvast hoor voor jullie menigen en tips.