Ik wacht af of er reacties gaan komen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

Ik wacht af of er reacties gaan komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:09

Vanaf deze week staat mijn oudste Shetlander (30) op een wei langs de weg. Geen drukke weg alleen bestemmingsverkeer en bezoekers van de golfbaan. Maar wel veel fietsers , wandelaars , ruiters/aanspanningen.

Ik leg dat even uit vanwege het volgende. Ik heb het besluit genomen de merrie nog twee weken te geven om aan te sterken en nu dus ook 24/7 op een wei met gras te zetten omdat zij er zeer mager uitziet en ze heeft ook wat medische klachten. Dat is allemaal bekend DA en tandarts hebben hun checks gedaan.

Dat ik haar op de wei zet is niet om dingen uit te lokken maar omdat daar ook lekker schaduw is. Gister tegen mijn hulp en mevr die daar woont al gezegd kijken of er commentaar gaat komen of een of andere pannenkoek de dierenpolitie gaat bellen wat momenteel helemaal in is lijkt het wel. Terecht als er echt wat gaande is maar vaak ook door onkundige mensen en penny meisjes.

Ze staat in het gras heeft water, zoutsteen , schaduw en alles wat ze nodig heeft. Ik ben iedere dag 2 uurtjes bezig bij mijn ponnies dus als er iets zou voorvallen moet ik echt even tot 10 tellen en dan evt uitleg geven.

Ik wacht het af

Taucha

Re: Ik wacht af of er reacties gaan komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:11

Kun je niet een briefje neerhangen bij het hek dat de conditie van het paard bekend is en dat er geen dierenbescherming gebeld hoeft te worden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:15

zou ik inderdaad wel doen ook om overlast voor jezelf te voorkomen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:15

Inderdaad gewoon een briefje aan het hek hangen. Wij hadden hier ook een 30+ paard welke mager was maar nog lol in het leven had. Daar hing een briefje met uitleg, verhaaltje en naam van het paard, nooit meer ergens last van gehad.

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:16

Inderdaad, gewoon ff een papier ophangen met de leeftijd van het paard ed.
ik snap alleen het stukje niet dat je haar nog twee weken gaat geven om aan te sterken. en daarna? of bedoel je dat je het nog twee weken aankijkt of ze er nog door heen gaat komen?

IrishDraught

Wij hadden een merrie die een hersenbloeding had gehad en daardoor scheef liep. En een hele fijne wij midden in het dorp met schuilstal.

We hebben op de poort gehangen:

ik ben .... en heb een hersenbloeding gehad en loop daardoor scheef maar heb nog een heel gelukkig leven, willen jullie meer over mij weten spreek mijn baasjes maar aan als ze hier zijn.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:16

Ik zit er net een op te stellen.

Lowara

Als de pony er echt ' slecht' uitziet, zou ik er ook tijdelijk voor kiezen even een briefje op te hangen met korte uitleg. Scheelt veel frustratie en ' reddingsacties'

Ikzelf heb het ook regelmatig, zit met de weide direct aan de Twenteroute, dus mega veel fietsers en wandelaars. Doordat een merrie volledig in een Boettdeken staat, inclusief kap, krijg ik bijna dagelijks wel reacties erop ( ook negatieve!)
Vooral met warm weer denken veel dagjesmensen wel te weten hoe de vork in de steel zit :=
Ik leg het altijd maar geduldig uit, maar bij een mager dier, ku. Je er absoluut zeker van zijn dat ze dingen gaan bijvoeren of de dierenbescherming bellen. Briefje voorkomt dat toch wel gok ik

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:18

Taucha schreef:
Kun je niet een briefje neerhangen bij het hek dat de conditie van het paard bekend is en dat er geen dierenbescherming gebeld hoeft te worden?

En misschien ook iets met 'niet voeren'?
Anders heb je misschien van die meisjes die die magere pony zo zielig vinden en hem wat te eten gaan geven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:25

Ik zou net als hierboven een briefje ophangen. Wij hebben het toen gehad met de verzorg tinker die aan een woonwijk stond. Was snel hoefbevangen dus op een wat schraler weiland gezet ook zodat hij wat kon afvallen zijn er een paar van die penny meisjes geweest die hebben het andere weiland opengegooit met vet gras. Resultaat ik kom drie uur later staat paardenmans zich lekker vol te vreten.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:26

alice0cullen schreef:
Ik zou net als hierboven een briefje ophangen. Wij hebben het toen gehad met de verzorg tinker die aan een woonwijk stond. Was snel hoefbevangen dus op een wat schraler weiland gezet ook zodat hij wat kon afvallen zijn er een paar van die penny meisjes geweest die hebben het andere weiland opengegooit met vet gras. Resultaat ik kom drie uur later staat paardenmans zich lekker vol te vreten.

Ik vraag me dan altijd af, hebben ze geen opvoeding gehad ofzo? Ten eerste het is prive terrein, dus zwart wit gezien inbraak. En je zit ook nog aan de spullen van een ander. Ik hoop echt niet dat mijn kids zulke dingen later gaan doen, en zal ze dan ook zo proberen op te voeden. Pff soms.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:36

Niet afwachten! wij hebben dit ook gehad met naieve mensen. Ondanks dat het natuurlijk geen probleem is als het paard inderdaad is bekeken door de DA etc, maat he blijft stresvol en vervelend om de dierenbescherming of gelijks te hebben staan.
Als wij een ziek paard hebben dat afvalt leg ik er altijd een deken op (wij hebben hier witte UV dekens tegen de zon, dus in de zomer lopen ze sowiezo al met een deken, en in de winter hebben ze vaak de winter deken op). Ik weet niet hoe warm het nu is in NL, maar heb je niet een licht, dun dekentje? Scheelt een bult gezeur. Stadse mensen snappen dit soort dingen vaak niet :x :roll:

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:48

Mag toch hopen dat de 30 jarige pony misschien ook nog bijv. twee keer per dag wat ondersteund word met slobber of meusli.
Ik weet dat ik mijn 30 jarige shet dit echt niet mocht ontzeggen want dan viel ze helemaal in.
Tja en idd reacties kun je op wachten, dus een briefje lijkt me niet echt een overbodige luxe ook voor jezelf.
Ik vind het opzicht goed als mensen in zo'n geval de dierenpolitie bellen, als die verstand van zaken hebben zien ze zo of het vals alarm is.
Mensen die zich zorgen maken om het lot van een dier moeten gewoon bellen.
Is niet altijd leuk voor de eigenaar maar goed, met goed onderbouwde uitleg is er verder geen probleem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:53

Hier waren de reacties goed tegen te houden door inderdaad een briefje op te hangen met wat uitleg, en door een vliegendeken aan te doen. Jammer dat je een paard moet gaan bedekken om commentaar te voorkomen, maar ging niet anders (was een weide met enkele oude ex-manegepaarden, waarvan sommigen 32-36 jaar, dus allemaal vrij mager).

Hopelijk knapt je shetje nog wat op :)

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 17:13

We hebben ondanks een briefje zeker al wel zeurders gehad. Pony word zeker extra bijgevoerd met Subli senior priorus. Het gaat erom dat ze 24/7 kan grazen en niet zoals de rest een paar uur. De rest word anders te dik. Er is nog geen vooruit gang helaas.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:20

Staat ze nu alleen? Dat zou namelijk ook voor de paardenkenner n extra reden zijn om te bellen. Ziet er dan uit dat iemand zn oudje heeft gedumpt..terwijl dat helemaal niet aan de orde is hier..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:30

als jij doet wat nodig is is het toch goed?
laat ze maar bellen jij kan vast het een en ander aantonen dat de pony nodige verzorging krijgt ?!

ps ik ben stiekum wel benieuwd hoe de pony er uit ziet?
wij hebben sins maart een veelste dunnen tinker die nu ook wat aan het bij trekken is..
maar kreeg ook reacties van andere maar boeiend als je doet wat nodig is kan je niet meer doen dan dat he!!

succes

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 17:47

Ze staat alleen op de wei maar er naast dus alleen lijntje ertussen loopt er nog een, en dan op de paddock staan er nog 6. Dus niet echt alleen nee hoor.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:52

ik heb een bejaard dampig Weshje en werd dagelijks gebeld dat ik meteen moest komen omdat de bruine pony stikte. Ik heb nu een briefje opgehangen dat we weten dat de pony vreemd ademt en dat ze daarvoor niet hoeven te bellen (tel. nrs. staan ook op dat briefje) en ik word in ieder geval nooit meer voor dat Welshje gebeld. Werkt dus prima (bij mij)

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 09:42

Gisteren zijn door de bewoners van het huis waar ze bij staan "Penny meisjes" betrapt die een heel vers brood over de draad hadden gegooid (dat kan zij heel moeilijk weg krijgen) en haar vlechten uit haar manen stonden te halen. Die we erin gedaan hebben om de warmte onder de manen te minderen.

Ik heb een brief hangen met uitleg en haar leeftijd en dat aan haar conditie gewerkt word door DA etc maar er is altijd wel iemand die dat aan zijn laars lapt.

Vervelend hoor!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:57

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je je Shetlander 24/7 op gras zet. Een Shetlander van die leeftijd is niet meer in staat om voldoende energie uit gras te halen. Je zegt dat je het dier bijvoert met Subli Seniores priores, ik ben heel benieuwd hoe je dat doet. Mijn ervaring is dat oude dieren beter rustig op stal of in een paddock bijgevoerd kunnen worden, omdat ze heel lang doen over hun slobber. Bovendien zijn ze dan niet blootgesteld aan temperatuurverschillen of regen of wind. Ze hebben al moeite genoeg om zich warm te houden als ze mager zijn, dan is het gewoon niet verstandig om ze buiten te laten.
Ik vind het ook vreemd dat je er bij voorbaat al vanuit gaat dat er reacties komen en je ergert je aan zogenaamde Penniemeisjes. Zet die pony daar dan niet neer (niet in het zicht), dan krijg je ook geen reacties.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 08:31

Je weet de hele situatie niet en wat er allemaal word gedaan. Alles is op advies van DA maar volgende keer vraag ik een expert zoals jij blijkbaar bent

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:17

haboshof schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je je Shetlander 24/7 op gras zet. Een Shetlander van die leeftijd is niet meer in staat om voldoende energie uit gras te halen. Je zegt dat je het dier bijvoert met Subli Seniores priores, ik ben heel benieuwd hoe je dat doet. Mijn ervaring is dat oude dieren beter rustig op stal of in een paddock bijgevoerd kunnen worden, omdat ze heel lang doen over hun slobber. Bovendien zijn ze dan niet blootgesteld aan temperatuurverschillen of regen of wind. Ze hebben al moeite genoeg om zich warm te houden als ze mager zijn, dan is het gewoon niet verstandig om ze buiten te laten.
Ik vind het ook vreemd dat je er bij voorbaat al vanuit gaat dat er reacties komen en je ergert je aan zogenaamde Penniemeisjes. Zet die pony daar dan niet neer (niet in het zicht), dan krijg je ook geen reacties.

Ik erger me aan zulke reacties. Dus een oud paard mag geen paardwaardig leven hebben en moet opgesloten in een stal of paddock, waar hij lekker weg kan kwijnen, geen goede bloeddoorstroming meer heeft omdat hij niet lekker kan bewegen, omdat jij denkt dat hij daar gelukkiger van wordt. Kijk eerst eens naar de eerste behoefte van een paard en dat is geen stalletje, maar een weide, waar hij het beetje gras wat hij kan eten lekker kan eten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:26

Wij hebben ook een 30 jarige shet lopen en die doet het zo goed in de kudde op het land! Wij hebben wel het geluk dat het land niet aan openbaar pad weg ligt. Moet er ook echt niet aan denken...
Onvoorstelbaar wat je er allemaal voor moet doen om je oudje lekker te laten genieten, zonder al het gebemoei van voorbijgangers :(
persoonlijk zou ik een duidelijk bord ophangen met 'niet voeren i.v.m. ernstige gezondheidsproblemen' Omvat alles. Mensen snappen dan hopelijk dat er niet gevoerd mag worden en ook dat het diertje 'wat mankeerd'. Als ze teveel moeten lezen, gebeurd dat dus niet.
Sterkte en ik hoop van harte dat ze er van op knapt!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:37

TS goed bezig ! Je doet wat aan de situatie en hebt een briefje opgehangen. Is het een idee/optie om stroomdraad of iets te plaatsen dat mensen uit de wei blijven? Of nog een briefje evt dat betreden van de wei niet toegestaan word en evt politie word gebeld?