24/7 buiten en weinig grasland, hoe doen jullie het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

24/7 buiten en weinig grasland, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:53

Onze paarden staan op een hele fijne stal, met als enige nadeel dat we vrij weinig grasland hebben. Nu lopen we tegen het 'probleem' aan dat het gras op is en ik vroeg me af hoe anderen met een dergelijke situatie het indelen :)

Situatieschets: ze staan 24/7 buiten met onbeperkt toegang tot voordroog. Momenteel proberen we hoe het werkt met gewoon toegang tot de baal, daarvoor met voordroog in slowfeeder netten. Dit is in de ongeveer 20X80m bak/paddock. Aan de andere kant daarvan staan de waterbakken. Het landje (1/2 voetbalveld gok ik) hebben we in tweeën gedeeld. We wisselden om ongeveer de week de 3 paarden van landje. Ze hebben 24/7 toegang tot het gras en de voordroog dus.
We hebben een soort track rondom de ene kant van de bak en een pad naar verste landje.

Het plan is om ze nu van 's ochtends tot eind van de middag op het gras te laten en erna in de bak. Hoeveel voordroog (grote ronde balen hebben we nu) zijn jullie kwijt in een dergelijke situatie per maand? Van het winter deden we 6 dagen met een kleiner vierkant pak en 4 paarden.

Dus, shoot. Wat is jullie situatie en hoe delen jullie het in voor de paarden?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:20

Wij hebben uitloop voor de paardenstallen en direct aan de uitloop toegang tot de wei(en).
Deze situatie heb ik op 2 plaatsen: bij mijn thuis en bij de zaak van mijn man.

Bij de zaak van mijn man heb ik nu de mazzel dat ik de 2 e-pony's ook bij de buren op de wei mag zetten. Dus als het gras bij ons op is, dan gaan ze overdag naar de buren (alleen met goed weer, zodat ze de tuin er niet kapotlopen).
De uitloop voor de stallen bij de zaak is 10 m breed en voor de stallen is een meter of 3 verhard met stoeptegels. De rest (een meter of 20-25) is onverhard en wordt helemaal kaalgevreten en kapotgelopen met slecht weer. Kan dan ook best blubber worden in de uitloop voor de stallen. Maar ik laat ze er staan met slecht weer, omdat ik niet ook de wei kapot gelopen wil hebben.

Thuis heb ik een geheel verharde uitloop van klinkers van ca. 6 meter breed en 9 meter lang.
Meestal haal ik ze naar huis als de weersverwachtingen lang goed blijven en het gras lekker hoog staat.
Ze staan dan ook alleen s'nachts uit te buiken op de uitloop en overdag op de wei (met vrije toegang tot de stallen/uitloop).
Op het moment dat het gras bij mij thuis op is, gaan de paarden weer naar de zaak, omdat daar de uitloop een stuk groter is, wat handiger is met slecht weer.

Als ik moet bijvoeren omdat het gras op is (en dat is met name in de winter), dan voer ik een baaltje hooi per dag voor 2 e-pony's. Ik heb dus geen voordroog. Kost € 3,00 per dag voor 2 e-pony's.

joyce B

Re: 24/7 buiten en weinig grasland, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:56

Bij (te) weinig gras of als het te nat is dat ze het stuk kunnen lopen laat ik ze korter op de wei en langer op de paddock en evt. het pad. In de paddock voer ik dan hooi (zomer) of voordroog (winter) bij in slowfeeders. Bij mij vinden ze lang uitgegroeid gras niet zo lekker, dus door eerst het gras een kans te geven flink uit te groeien, kan ik daarna langer met het gras doen

Meer Kleinere stukjes, eerst langer laten groeien en dan strookbegrazing gebruiken, sneller doorwisselen en tussendoor evt bemesten of sproeien kan ook helpen om langer met je gras te doen en het gras weer een zetje te geven. Als het niet heel erg kort gegeten wordt herstelt het gras sneller. Bij kleinere stukjes die je sneller doorwisselt eten ze het minder lang kort (ze blijven dooreten tot de wortel) en heeft het langer rust tussen de graasperiodes door.

Misschien het land in drieen doen? ongeveer 800m2 per stukje? Dan in voorjaar beginnen met een kleiner stukje en strookbegrazing voor 1 dagdeel als opbouw in het gras en de rest in paddock en bijvoeren (bij sociale paarden is 20 bij 20 genoeg ruimte om te eten met hun drieen) Dan kun je met elke dag een meter gras er bij over 20 meter 20 dagen doen met de rest van dat gras. Dit landje eventueel bemesten en krijgt dan rust en je kunt van het volgende landje ook weer een klein stukje eerst kort laten eten en dan weer zoveel dagen (20?) een meter gras er bij geven. (of evt. 2x per dag een halve meter en dan hele dagen in het land.) Je bent nu later in het seizoen dus het gras achter het draadje wordt steeds langer en voller en je kunt dan ook de rantsoendraad kleinere stukjes verschuiven waardoor je met het 2e en zeker ook het 3e landje steeds langer doet. Dan heb je zeker 2 maanden er tussen zitten voor ze weer op het eerste stukje moeten. Dat zou genoeg moeten zijn om weer een fatsoenlijke hoeveeheid gras te hebben voor een tweede ronde. En tegen de tijd dat ook het tweede landje die tweede ronde gehad heeft is het zomerseizoen wel zo'n beetje voorbij. Heb je goed droog land dan kun je blijven wisselen van landje en evt. het aantal uren per dag weer verminderen om het gras niet te overbelasten. Is je bodem snel nat en zacht dan kun je in de nattere perioden beter de wei sluiten. Zo houd je het langste gras.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:05

Hier een beetje hetzelfde probleem, ook 24/7 toegang tot gras en ook onbeperkt hooi, dus wel iets anders dan voordroog. We hebben het grasland (50x100) in twee delen opgedeeld voor drie paarden en wisselen om de 2 weken van stuk, maar het is dan wel echt super kaal. Steeds als het gras een beetje lengte had, gingen ze daarop, maar dat hadden ze zo weer kaal. Maar het andere land was tegen die tijd nog niet bijgetrokken dus werd het nog kaler, zo belandden wij in de vicieuze cirkel van steeds kale wei hebben :( We hebben nu besloten het te bemesten met kunstmest en eerst heel lang te laten groeien voordat we ze erop laten en eventueel 's nachts het gras ook afsluiten en ze alleen op de paddock laten. Dan afwisselen per stuk als het nog steeds een aardige lengte heeft, dan groeit het makkelijker weer aan. Wij proberen met het hooi in de zomermaanden wel wat zuiniger te doen, in de winter zijn we doorgaans 50 euro per paard per maand kwijt.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:36

Ik heb minder dan 1 ha land voor 3 paarden. Paarden staan nu sinds 28 mei 24/7 buiten. Momenteel nog volop gras. Het staat zo hoog. Ik verdeel het 3 stukken. Nadat het bijna kaal is worden ze .verweidt. Kunstmest erover en wachten tot het weer gaat groeien.

Om maximaal gras eruit te halen wordt de mest 2x per week verwijderd.
Bijvoeren van hooi is niet nodig.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:40

Hier het hele jaar door 24/7 buiten met weinig gras.
We hebben het verdeeld in 4 stukken en wisselen ze elke week af naar een ander stuk. Zo kunnen de rest van de stukken 3 weken bijgroeien.
Er blijft dan nog niet veel gras over, maar dat willen we juist niet. Het zijn sobere paarden die niet veel nodig hebben.

Als de grond echt te nat is en ze het kapot zouden lopen, gaan ze tijdelijk op de betegelde stukken waar ze zelf kunnen kiezen of ze op de tegels staan of naar binnen gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:44

Mijn 2 Shetlanders krijgen helemaal geen gras. Staan in uitloop/paddock/stal (cominatie van dit alles)achter het huis en op (levenslang) dieet.
Krijgen alleen gras als ik ze meeneem op wandeling, voor de rest hooi en stro. En uiteraard een vitamine-supplement. Heel soms wel een beetje gras afgemaaid uit de voortuin, maar da's echt incidenteel, en alleen als het heel lang heeft gestaan.Anders krijg je weer dat ze een slokdarmverstopping krijgen van te kort maaigras en geschrok.
Mijn twee paarden staan 24/7 buiten op het land, dat regelt zichzelf, in de winter kuilvoer (vrij droog) en zomers staat er gras zat.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:49

Ik zou proberen je weide "management" aan te passen, steeds een strookje erbij, mest opruimen, mest strooien om sneller te laten groeien. Een paard heeft toch ongeveer halve tot 3 kwart hectare nodig om het een beetje leuk te houden voor de bodem. (ook in de wintermaanden!) Laat je het overbegrazen heb je na twee jaar alleen nog maar boterbloemen en onkruid staan en mos.

Of je laat ze korter op het stuk gras staan of je probeert er heel zuinig mee om te gaan. Paarden zijn gewoon lastige eters en slopen je weiland ;) En in het noorden is de grondsoort ook niet geweldig, ik denk dat je in de klei zit? Mijn paard staat op de zandgronden dus dat valt gelukkig mee in de winter.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:38

Bedankt voor alle reacties!

Het aanpassen van het weidebeleid is dus de bedoeling. Vorig jaar hadden we een andere situatie waardoor we nu dus niet hetzelfde aan kunnen houden. En daarom dus dit topic :)
Even een paar puntjes. We mesten iedere dag uit. Ik merk aan waar de mest ligt, dat ze nu meer in de bak (waar het voer is) zijn dan in het weiland. Bemesten met eigen mest is sowieso een no-go, we mesten namelijk ook uit om de wormbesmetting laag te houden. Kunstmest zou ik eens naar kunnen kijken en ik begrijp dat kalk ook goed/belangrijk is voor het land? Aan het begin van het seizoen wordt het land bemest. We hadden begin dit jaar enorm hoog en veel gras en hebben daar langer mee gedaan dan vorig jaar voordat het kort was. Bijhouden is nu alleen lastiger.

Mijn merrie is gevoelig voor gaskoliek dus we hoeven ook geen meters hoog gras. De andere merrie heeft echter diastasen en doet het beter op gras dan hooi/voordroog en ik vind het gewoon prettig dat ze zomers gras kunnen eten.
We hebben kleigrond maar het is deels ook zandgrond. Kan dus wel wat regen aan en hersteld zich redelijk snel.

We hebben strookbegrazing geprobeerd. Dit is slecht bevallen. Veel geduw en gedreig en gebijt als ze er net een stukje bij kregen (erg aanwezige merrie in de groep als het om eten gaat) dus iedere dag een hoop onrust. Maakte niet uit als het stuk een meter of 3 was en of het een korte kant was of de lange kant. De rust is veel beter nu ze gewoon een ander deel krijgen. Daarnaast beviel het slepen met de draadjes slecht en gingen ze er eerder doorheen dan nu het vast verdeeld is. Ook liepen ze de grond telkens kapot omdat ze daar natuurlijk meer op staan dan verdeeld door het land, maar misschien is het ook niet handig dit te proberen als het zo veel regent :P
Weer opdelen in drie delen is geen gek idee. Daar moeten we even mee gaan prutsen.

Vanaf oktober hebben we ze vorig jaar van het gras gehaald. Ook eerder omdat er een onrustig dier bij zat die de hele grond kapot liep, het veel regende en de mogelijkheid er niet was om de drie bij elkaar te zetten. Graag zou ik ze dit jaar tot eind oktober buiten willen laten. Wel met zwaar verminderd toegang tot het grasland, maar onze bak is groot genoeg om dat op te vangen. Daarna gaan ze s' nachts op stal en overdag in de andere bak naar buiten. Eind maart beginnen we weer met het grazen opbouwen.

In verband met de gaskoliek wil ik dus liever niet ze van het gras halen in de periodes dat het slecht weer is, want de opbouw naar weer op het gras kost veel tijd en regelwerk.
Sproeien hebben we helaas niet het materiaal voor. We zijn dus afhankelijk van zomerse buitjes :P

We voeren nu max. 1 ronde baal voordroog per maand, al is het gras nu pas op z'n kortst en het nu pas echt nodig om bij te voeren. Afgelopen winter zaten we op 1 kleinere vierkante baal voordroog per 6-7 dagen voor 4 paarden. Ze krijgen onbeperkt in slowfeeders.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:41

RianneH schreef:
We voeren nu max. 1 ronde baal voordroog per maand, al is het gras nu pas op z'n kortst en het nu pas echt nodig om bij te voeren.

Per 3 paarden???
Zou je niet wat meer kunnen voeren zodat het gras langer mee gaat?
Hier eten 4 grote pony's namelijk 1 zo'n baal in 5 á 6 dagen op.

Edit: Ik lees nu dat ze het onbeperkt krijgen. Dan eten ze er echt heel erg weinig van.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:57

Ja, maar ze mogen dus de hele dag kiezen tussen gras of voordroog. Tot nu toe hield het gras het tempo van grazen wel bij, maar we merken nu dat dat niet meer zo is en we daarop moeten inspelen. Daarom gaat nu overdag rond 7-9 het landje open en eind van de middag/begin van de avond, het landje weer dicht. Ik verwacht dat we dan wel iets meer moeten voeren. Maar gezien het lang niet zo koud is, verwacht ik niet dat we aan het aantal balen van winters toe komen.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:45

Jammer dat strookbegrazing niet werkt bij je paarden. Ik doe nu al bijna 2 maanden met ongeveer 2000 m2 voor een grote E-pony en een KWPNer, waarvan de helft van de de tijd ze er dag en nacht op staan.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:42

Wat ik zelf heb is een paddock, en 2 weilandjes. Ik laat ze een aantal uur per dag op de wei, daarna gaan ze gewoon weer de paddock in waar ze hooi krijgen. Ik laat ze eerst het weiland goed kaal eten voor ze naar het volle stuk gaan. Werkt prima hier.

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:50

terpentijn schreef:
Mijn 2 Shetlanders krijgen helemaal geen gras. Staan in uitloop/paddock/stal (cominatie van dit alles)achter het huis en op (levenslang) dieet.
Krijgen alleen gras als ik ze meeneem op wandeling, voor de rest hooi en stro. En uiteraard een vitamine-supplement. Heel soms wel een beetje gras afgemaaid uit de voortuin, maar da's echt incidenteel, en alleen als het heel lang heeft gestaan.Anders krijg je weer dat ze een slokdarmverstopping krijgen van te kort maaigras en geschrok.
Mijn twee paarden staan 24/7 buiten op het land, dat regelt zichzelf, in de winter kuilvoer (vrij droog) en zomers staat er gras zat.

Hier idem wat betreft de Shetten!
Heb daar zelfs van de DA dikke complimenten voor gekregen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:53

HorseTopShop schreef:
RianneH schreef:
We voeren nu max. 1 ronde baal voordroog per maand, al is het gras nu pas op z'n kortst en het nu pas echt nodig om bij te voeren.

Per 3 paarden???

Edit: Ik lees nu dat ze het onbeperkt krijgen. Dan eten ze er echt heel erg weinig van.

woooh dat is veel hoor, bij ons wegen die balen 500 kilo dan zouden ze 25 kilo per dag aan hooi alleen al eten, per paard? terwijl ze op de wei staan? hier doen we met zo'n baal ook een maand ongeveer.
verder goed bemesten en het gras laten rusten ( en het is nu gewoon te droog, het gras groeit niet. )

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:28

unihorses schreef:
HorseTopShop schreef:

Per 3 paarden???

woooh dat is veel hoor, bij ons wegen die balen 500 kilo dan zouden ze 25 kilo per dag aan hooi alleen al eten, per paard? terwijl ze op de wei staan? hier doen we met zo'n baal ook een maand ongeveer.
verder goed bemesten en het gras laten rusten ( en het is nu gewoon te droog, het gras groeit niet. )

Ik heb het over de ronde balen van +/- 100 kg.
TS ook, want het gaat om ronde balen. Die 500 kg balen zijn niet rond. Althans... De balen van 500 kg die ik ken zijn i.i.g. niet rond.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:38

Er zijn wel grote ronde balen van ong. 450 kg. En ik neem aan dat TS die heeft. En Nitouche een half voetbalveld is heel wat minder dan bijna een hectare. Dus zo jij het doet is niet mogelijk. Een half voetbalveld is een kwart hectare

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:41

bij ons staan ze (1 haflinger 1 tinker) op de paddock, 's ochtends ongeveer een halve plak hooi, 's middags een paar uur op de wei, 's avonds weer op de paddock met wat hooi, hoeveelheid ligt aan de tijd dat zo op de wei hebben gestaan. hooi zit bij ons in hooinetten. we hebben 2 (kleine) weilanden die we afwisselen en soms zetten we ze een uurtje in de boomgaard waar heel veel gras staan maar dat is maar een klein stukje.
weilanden wisselen we pas als de wei waar ze op staan wat meer richting geel gaat en de andere wei weer echt groen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:23

HorseTopShop schreef:
unihorses schreef:

Ik heb het over de ronde balen van +/- 100 kg.
TS ook, want het gaat om ronde balen. Die 500 kg balen zijn niet rond. Althans... De balen van 500 kg die ik ken zijn i.i.g. niet rond.

mijne zijn rond :j maar 100 kilo dat verklaard een boel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 00:29

Het zijn wel de mega balen à 450-500 kilo. Ken ze ook alleen maar in dat formaat..

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:53

Hier hetzelfde probleem. Ik wilde een soortgelijk topic gaan openen. Bij mij hebben ze een paddock ( ong formaat rijbak) en de wei is ongeveer van hetzelfde formaat. Ik heb 3 pony's die niet echt qua voedselbehoefte bij elkaar passen: oud welshje, jaarling en een momenteel te dikke c-pony. Ze zijn nu even helemaal van het gras af, omdat het helemaal op is en krijgen nu alleen hooi. Ze krijgen ong een baaltje hooi per dag en een kruiwagen grofstengelig gemaaid gras.

Ik ben van plan de wei in 3 te verdelen, zodat de wei wat kan rusten. Momenteel zit ik een beetje te dubben hoe ik het krachtvoer het best kan geven. Hoe doen jullie dit met meerdere paarden op een 24/7 weide? Mijn oudje krijgt seniores priores, mijn c-pony krijgt een paar handjes muesli en mijn jaarling krijgt halve kilo muesli. uiteraard resulteert dit in geklier onderling.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 17:02

Ik ben niet meer op stal geweest ivm lang weekendje weg, maar inmiddels wel mijn eerst lading voordroog besteld :P Kwaliteit is veel beter dan wat we altijd geleverd kregen, dus in elk geval een positieve stap.
Ik heb geen idee hoe het land eruit ziet, maar we zijn pas een paar dagen onderweg met minder uren op het gras. Spannend dus.

Voeren van krachtvoer gaat eigenlijk heel erg makkelijk. Nu krijgen die van ons alleen een vitaminebrokje (dat is hap-slik-weg) en het meest dominatie paard een slobber. Die zet ik wel eens apart in een klein stukje want ze heeft na een paar happen geen interesse meer in de slobber en hoef ik dan ook niet weg te houden bij de rest.
Heb wel vaker gevoerd in een kudde en je moet er gewoon bij blijven staan, desnoods met een lange zweep, om ze gescheiden te houden.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:05

Met 2 ging dat wel, met 3 wordt het toch wel een uitdaging. Dus ik zal toch aparte stukjes moeten maken denk ik. Hoe voeren jullie onbeperkt hooi? Eerst had ik een plastic pak voordroog, maar daar maken ze uiteindelijk zo'n kliederzooi van dat ik weer ben overgestapt op kleine pakjes..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 17:17

Wij voeren voordroog, omdat de opslag van hooi bij ons niet echt mogelijk is en het voordroog (zeker nu het een betere kwaliteit is) goed bevalt. We hebben twee netten (van die groene dubbelgevouwen aanhangernetten) in de hoek van de bak hangen. Denk dat als je gaat werken met echte slowfeeder netten, het verspil nog minder is. Maar als je het met uitmesten bijhoudt blijft het wel netjes. En onbeperkt, of nouja, totdat ze de netten leeg hebben en die hebben ze meestal niet leeg de volgende dag.

Het grote voordeel van het apart kunnen zetten terwijl ze eten is natuurlijk dat je er niet bij hoeft te blijven en er meer rust is. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het zeker doen, vooral voor de tragere eter.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:58

Wij hebben voor onze vier pony's ook weinig ruimte. Daarom hebben we een actiefstal met voersysteem van Hit aangelegd. Echt ideaal. Foto's in mijn profiel.